Gå til innhold

HTPC for en nybegynner

Anbefalte innlegg

Jeg er helt blank på dette området men har etterhvert funnet ut at en HTPC eller stue-pc er det jeg ønsker å anskaffe eller evt bygge selv hvis jeg klarer det.

Problemet mitt er at når jeg leser guidene og forklaringene som det er linket til i dette forumet så blir det litt for mye input fordi det er så mye nye uttrykk for meg. Derfor drister jeg meg til å starte en ny tråd om temaet der noen kanskje kan hjelpe meg igang ved å kanskje fortelle meg hva det er jeg er på utkikk etter.

Jeg vet hva jeg skal bruke dette til, men jeg vet ikek hva jeg trenger, så her kommer dere inn.

Jeg skal bruke dette til (i prioritert rekkefølge):

1. Tv-titting. Pr dags dato har jeg analogt signal, men når jeg bygger om stua skal jeg skaffe meg digital-tv. Jeg ser mye på film og tv-serier som jeg ønsker å lagre i "senteret". Mye av det i HD-format. Jeg ser også mye på fotball, også via streams på nettet.

2. Musikk. Jeg har etterhvert samlet på meg en stor digital musikk samling. Idag bruker jeg iTunes koblet gjennom PC-en til tv'n og stereoanlegget med både bilde og lyd. Jeg liker grensesnittet (spesielt i fullskermsmodus) til iTunes. Jeg ønsker også muligheten til å bruke oppsettet til å brenne, laste ned og redigere musikk.

3. Internett, jeg liker å sitte i stua med PC-en koblet til tv'n og surfe på nettet med stor skjerm, men gjør det sjelden idag fordi bildet ikke er godt nok.

4. Konsoll. Har pr dags dato ikke en konsoll men vurderer å skaffe enten Wii eller PS3, eller evt begge :)

5. Videoredigering. Har et sony dv-kamera som jeg vil overføre film fra og så redigere det direkte på skjermen.

6. Bilderedigering.

Jeg ønsker dette:

7. At alt skal kunne styres "enkelt" - med en fjernkontroll, dvs at man lett skal kunne bla seg gjennom innholdet og få tilgang til media og avspille dette samtidig som det ser bra ut på skjermen (som det gjør i iTunes). Dette fordi at andre enn meg skal kunne få glede av dette :) (+ at det har vel litt med å gjøre om jeg får gjennomslag for idéen i familierådet)

8. Samtidig ønsker jeg tilgang til mer avanserte funksjoner som internett, mail, bilde- og videoredigering.

Jeg skal samtidig med dette prosjektet kjøpe en ny tv (plasmaskjerm på et sted mellom 42 og 50 tommer) og bygge et møbel eller rettere sagt en vegg som skal skjule det meste av ledninger osv. Samtidig skal det se bra ut, dette er veldig viktig for meg. (igjen pga familieråd)

Så hvor begynner jeg?

9. Hva bør den inneholde?

10. Hvor finner jeg designmessig stilige kabinett?

11. Er det vanskelig å gjøre dette for noen med absolutt null peiling, men som stort sett klarer det meste så lenge man leser bruksanvisninger eller råd og tips på nett?

12. Evt, finnes det ferdige alternativer til dette på markedet? Hvor?

Ok, det var det første jeg lurte på, kommer sikkert flere spørsmål etterhvert, håper noen kan svare på spørsmålene mine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den bør inneholde:

- HTPC kabinett

- Hovedkort

- Dualcore Prosessor (Beste valg; Intel Core 2 Duo)

- 2GB Ram

- God lagringskapasitet (Gjerne 750GB eller 1TB Harddisk)

- TV-Kort (Som har mulighet til å ta opp fra en kanal, mens du ser på en annen)

- Skjermkort (Beste valg; Radeon HD 2400 og 2600 serien)

- Trådløst nettverkskort

- Stillegående vifter

- Trådløs Tastatur og Mus

Nå vet ikke jeg hva slags design du liker, men Komplett og Netshop har HTPC kabinetter som ikkje kjemmer seg bort.

Nei, faktisk ikke. Sette sammen HTPC går ganske greit for seg.

Du finner ferdig bygget HTPCer, som eksempel hos:

Komplett

Multicom

Her har jeg også mekket sammen noen deler, som jeg vil si gir en stilfull, rask og stillegående HTPC.

>> Klikk her for å komme til Handlekurven <<

Lenke til kommentar

Den kan være verdt det å vente en liten stund på tv-kortet, for å se hva RiksTV kommer til å gjøre med HTPC markedet.. de har sagt at de har planer om det, men at det ikke kom noe til åpningen i september.. Så det er ikke sikkert det er så lenge til..

Windows MCE tastatur har jeg ikke noen god erfaring med.. de er ikke pene i utgangspunktet, og blir fort slitt i plasten.. Kjøp Logitech diNovo Edge.. kjempe fint tastatur! eneste det mangler er lys, men ingen har det uansett...

her er litt av min handleliste : http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...65-290A0E9B83A1

Der har jeg ikke med kabinett (det må du velge etter egen smak) og kabinetter har som regel vifte, men ikke alle er bra nok.. Du bør også ha en CPU vifte, som jeg ikke har med.. Harddisk.. som nevnt over..

Jeg har zalmann HD160 kabinett og syns det er fint, og det var veldig greit å bruke! viftene som fulgte med hørte jeg ikke..

Lenke til kommentar

Når det gjelder HTPC software kan du velge mellom MS sin MediaCenter eller f.eks MediaPortal http://www.team-mediaportal.com/features.html på Windows.

På Linux anbefaler jeg Mythtv eller Freevo.

Du trenger et TV-kort (tuner) for å ta opp TV. For analoge sendinger trenger du et analogt kort som f.eks Hauppage PVR-250 eller PVR-350. Digitale sendinger som ikke er kryptert må du finne ut hvilken DVB standard som brukes. DVB-S tunerkort er for Satelitt baserte sendinger, DVB-T er for terriastiell sendinger(bakkenett som RiksTV mener jeg) og DVB-C er for kabelbaserte sendinger.

Jeg har kabeltv og bruker DVB-C kort http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Addin...Cards_--_Norway

Du trenger to tunerkort for å kunne se og ta opp på en annen kanal.

Jeg ser fra din ønskeliste at du ber om mye da du ønsker å ha et grensesnitt for å håndtere alt foran TV-skjermen. Men de fleste tingene du ønsker er allerede implementert i de HTPC software jeg har nevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...