Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis argumentet her skal være å IKKE utdanne deg i en spesiell teknologi er i alle fall vb generelt et dårlig valg, da dette ikke er likt NOE annet språk.

9554310[/snapback]

Kan du VB?

9561316[/snapback]

Det er ikke et språk jeg foretrekker, men ja, jeg kan programmere i VB. Jeg har skrevet et par ting i VB for kunder. Men jeg kan ikke se hvorfor du skal trekke frem det her, annet enn å skulle slenge dritt til meg, fordi du ble fornærmet i en annen tråd.

Tilbake On Topic:

Jeg må bare si at jeg ser poenget ditt, HDSoftware. Og ja, jeg kan til en viss grad være enig i at det er snakk om å lære seg prinsippene. Men jeg mener fortsatt at et C-syntaktisk språk hadde vært i foretrekke, hvis man kan velge. Du ser selv at i f.eks .net går VELDIG mange over til C# fra VB etterhvert. Inkludert deg selv. Du må jo selv også da se fordelene med et C-syntaktisk språk.

Det jeg vil frem til er at: Ja, det er snakk om programmeringsprinsipper, men jeg skjønner ikke hvorfor man da ikke skal velge et språk som vil gjøre det enklere for brukerne å lære seg andre språk etterhvert, fordi disse er likere i syntax? C/C++, C#, Java, php, osv....

Endret av Manfred
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pøh!

(hehe)

Tilsvarende kode i f.eks. Clarion

File FILE('C:\EttFilNavn'),DRIVER(BASIC)
Create(File)
Open(File)
if errorcode()
   Message('Feil! Klarte ikke åpne filen ' & FileError() & ' på grunn av ' & error())
.

Eller Clarion OOP versjon:

if Access:File.Open()
   Message('Noe gikk galt med filen ' & FileError() & på grunn av ' & Error())
.

Lettlest og i høyeste grad på samme generasjonsnivå som VB. Så at C er å foretrekke av de grunnene du ga er jeg ikke enig i. eksemplet med OnError er etter min mening ubetydelig fordi C blir ike knoe mer lettlest av den grunn. Jeg skal være enig at C kode er mer kompakt, men at det er noen grunn til å foretrekke C er jeg ikke så sikker på at jeg er med på. Selv har jeg valg C# fordi jeg synes koden er mer luftig, og derfor mer lettlest, etter min mening, men for å starte med programmering er jeg ikek sikker på at jeg hadde gått den veien. Dette handler helt og holdent om det jeg innledningsvis forgjeves forsøkte å fortelle, og jeg kan selvsagt gjenta :-)

Grunnleggende programmering i skoleværket er nødvendigvis ikek å utdanne folk i programmering, men å vise hvordan programmering er og ser ut. For å skjønne programmering så er pseudokode den enkleste veien å starte. Visual Basic er vel omtrendt på det nivået i mange tilfeller, altså veldig selvforklarende. Hva er galt med å lære det i forhold til noe som ingen, uten spesiell interresse, skjønner noe av. For som jeg har sagt før, velger man programmeringsveien så er ikke steget fra VB over til "hva som helst" lang. Skjønner man VB så klarer man rimelig enkelt å skjønne både C#, C, C++, Clarion, Etc. etc.

Lenke til kommentar
..Du ser selv at i f.eks .net går VELDIG mange over til C# fra VB etterhvert. Inkludert deg selv. Du må jo selv også da se fordelene med et C-syntaktisk språk...

Joda, uten tvil. Og på høyskolen lærer man heller ikke VB. VB er vel strengt tatt kunn tatt inn i skoleverket på et lavere nivå. Tipper ungane mine kommer borti detta før de er ferdig med ungdomskolen og da tror jeg de vil ha mye mer glede av VB en av C, C#, Cwhatever.

... fordi disse er likere i syntax? C/C++, C#, Java, php, osv....

Måtte lete litt på Wikipedia og kom over denne. Her snakker vi skikkelig pseudokode :-D

http://en.wikipedia.org/wiki/Cobol

Legg spesiellt merke til eksemplet som viser to varianter av samme funksjon:

COMPUTE X = (-B + (B ** 2 - (4 * A * C)) **.5) / (2 * A)

som også kan skrives slik (hørte jeg noen si at VB var tungt... (hehe)

MULTYPLY B BY B GIVING B-SQUARED.
MULTIPLY 4 BY A GIVING FOUR-A.
MULTIPLY FOUR-A BY C GIVING FOUR-A-C.
SUBTRACT FOUR-A-C FROM B-SQUARED GIVING RESULT-1.
COMPUTE RESULT-2 = RESULT-1 ** .5.
SUBTRACT B FROM RESULT-2 GIVING NUMERATOR.
MULTIPLY 2 BY GIVING DENOMINATOR.
DIVIDE NUMERATOR BY DENOMINATOR GIVING X.

hehe.

Rimelig pseudokode, og Cobol er faktisk i bruk enda.

Eksemplet over er selvsagt søkt, men her er et Cobol eksempel som gir mer mening

ADD YEARS TO AGE.
MULTIPLY PRICE BY QUANTITY GIVING COST.
SUBTRACT DISCOUNT FROM COST GIVING FINAL-COST

Cobol ser tøfft ut :-D

Lenke til kommentar

Beste måten å lære seg programmering som fag er uten tvil med språk som C-gruppen, men vb er det letteste språk for å få en kvikk windows-applikasjon opp og kjørende på et blunk. Så hva som er smartest av språk i C-gruppen og vb å lære kommer an på hva som er målet med læringen. Hvis man driter i hvordan maskinen arbeider internt og om man programmerer mest logisk eller ikke, bare man med vb får programmet på beina raskere en med noe fra C-gruppen, da er vel vb å foretrekke fremfor noe fra C-gruppen. Imidlertid, jeg mener det er uheldig pedagogikk å begynne med vb, fordi det er lett å lære, for så å gå over til C-gruppen som et ledd i å lære programmering som fag, fordi denne overgang skaper ekstra vansker med å lære seg det aktuelle språk fra C-gruppen.

Lenke til kommentar

Hvilket språk man velger har mye med hva man ønsker å få utført / lære seg.

Scenario 1)

Jeg har kun lyst til å automatisere enkle oppgaver ved administrasjon av PC / nettverk / AD. Da er valget enkelt og greit VBScript og/eller PowerShell. Dette kan også gjøres i VB.Net eller C# om man liker disse språkene bedre.

Scenario 2)

Jeg skal kun lage små/private webapplikasjoner til hjemmesiden min eller intranett på jobb. Kanskje bli kvitt Excel filer som ligger å flyter å få puttet disse inn i et søkbart webskjema. PHP eller VB.Net er fint til dette. Man kan også bruke C# om man liker dette bedre.

Scenario 3)

Jeg vil lære meg nok til å få meg jobb innen programmering. Sjekk nettet så ser man fort at det går i Java og C#.Net. Og, om man kan C# så får man også VB.Net jobbene glatt, men ikke omvendt!

Scenario 4)

Jeg er interesert i å bli god til å programmere og skal lage store og/eller ytelseskrevende applikasjoner. Her blir det plutselig viktig å lære seg hvordan selve maskinen "tenker". Da er VB.Net ganske håpløst valg. Om man vil bli skikkelig hardcore begynner man med assembler eller C++. Man lærer seg det grunnleggende, men forstår kjapt at disse språkene er håpløse til noe seriøs applikasjonsutvikling på grunn av at de er alt for tungvinne. Derfor bruker man gjerne C# i "det daglige".

C++/asm brukes idag kun til drivere og spill (selv om .Net også tar over på spill).

I alle scenarioene ser man at C# er en fellesnevner, så om man vil være allsidig og GOD så velger man C# og evt. suplementerer med C++/asm. Om man er spesielt interesert kikker man også litt på Java og evt. andre språk.

Og så må man huske at dette heller ikke er nok... Man må også kunne HTML, CSS, JavaScript, TSQL, XML-teknologiene, etc....! Det er rett og slett alt for mye å lære seg, særlig om man ikke har større ambisjoner enn de første par scenarioene.

Jeg selv er på scenario 4. Begynte med Pascal, Assembler og C++ (og har vært borti mye annet opp igjennom årene). Har mye igjen for dette idag selv om jeg nå fokuserer på C# og SQL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...