Gå til innhold

Tips til florafotografering...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har noen tips til fotografering av planter?

Syns det er vanskelig, spesielt med 150mm, og er ikke fornøyd med det jeg får til. Noen som har tips?

Hva er et bra blomsterbilde?

9535852[/snapback]

Hva er det som blir "feil" med en såpass stor macro som 150mm i forhold til en 90mm som du blir anbefalt. Er det dybdeskarpheten som blir "feil" eller ?

Er litt nysgjerrig, da jeg ennå ikke har anskaffet macro, men ser at det blir mye fine bilder med slike objektiver.

Har du noen eksempelbilder du kan dele med oss ?

/L

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips til fotografering av planter?

Syns det er vanskelig, spesielt med 150mm, og er ikke fornøyd med det jeg får til. Noen som har tips?

Hva er et bra blomsterbilde?

9535852[/snapback]

Hva er det som blir "feil" med en såpass stor macro som 150mm i forhold til en 90mm som du blir anbefalt. Er det dybdeskarpheten som blir "feil" eller ?

Er litt nysgjerrig, da jeg ennå ikke har anskaffet macro, men ser at det blir mye fine bilder med slike objektiver.

Har du noen eksempelbilder du kan dele med oss ?

/L

9538207[/snapback]

Jeg syns det er vanskelig å ta blomsterbilder med 150mm fordi avstanden til blomsten blir så stor.

HVa vil du ha av eksempelbilder?

Lenke til kommentar

Fint om du la ut et par eksempler så det er litt enklere å forstå problemet. Lang avstand til blomsten (regner med at stativ er et must her eller brenner du av på så kort lukker at du ikke trenger ?). Legg ut et par typiske 150mm macro plantebilder, så blir vi sikkert begeistret..

/L

Lenke til kommentar

Det ER vanskelig. Det er skikkelig pirkejobb, noen liker slikt og noen har ikke tålmodigheten som skal til..

Når det gjelder lys, så ser jeg gjerne etter blomster som er i skyggen men nær sola. Eller i en litt "snill" sol - altså rundt soloppgang eller solnedgang. Ikke noe veldig skarpt lys, altså!

Et polafilter er også en god idé, det fjerner noen refleksjoner i blader etc.

Og det går også an å undereksponere bittelitt for å få sterkere farger.

Og ellers er det tålmodighet som gjelder!

Lenke til kommentar

Jeg synes macro'n på ixusen er grei å ta blomsterbilder med, kommer ganske nært, legger ved et eksempel som ikke er beskåret eller etterbehandlet. Jeg regner med at det blir enda bedre når jeg begynner å ta med macro objektivet jeg har kjøpt til mitt nye EOS 400D (etter god rådgivning her på Forumet)

Passiflora_caerulea_3_1.thumb.jpg

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...