Lakrits Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei! Går VG1 som sagt, og skal lage en rapport. Vi har gjort forsøket. Det var vann i romtemperatur, termometer og salt. Vi målte vannet med termometeret og det viste 20C, dermed helte vi i salt (NaCl), men av en eller annen grunn ble vann temperaturen 19C. Skjedde det noen form for reaksjoner? Hvorfor ble vannet kaldere, noe med massetettheten å gjøre? Tusen takk til alle svar! Lenke til kommentar
pertm Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Vel salt i vann gir ingen raksjoner utenom at saltet blir løst opp og det har ingenting varme å gjøre så vidt jeg husker. Det blir mer stoffer løst i vannet. Jeg tror at dette er en tilfeldig svingning i temoeraturen. Forskjellen er jo bare en grad. Hva sto det i oppgaveteksten til eksperimentet, det pleier ofte å gi et hint på hva man kan vente seg. Lenke til kommentar
Lakrits Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Absolutt ingenting, læreren vår kom med forsøket rett fra hodet, ingen bok, han forklarte bare hva vi skulle gjøre og et spørsmål om hva vi tror skulle skje. Lenke til kommentar
Lakrits Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Nevermind. Vannet spalter saltet, og det blir en kjemisk endring.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Det at NaCl løser seg i vann kan være en endoterm reaksjon. Jeg vet ihvertfall at det er en endoterm reaksjon når man løser saltet NH4NO3 i vann. Det er blant annet denne reaksjonen som gjør enkelte isposer kalde. Saltet og vannet er adskilt, og når man banker/knekker på posen så blandes stoffene, og den endoterme reaksjonen skjer. Det kan godt være at NaCl oppfører seg på samme måte, siden det også er et salt. Men den reaksjonen er mest sannynlig mye mindre endoterm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå