Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Harddisken funker ikke. Hva skal jeg gjøre?


JFM

Anbefalte innlegg

hei

i dag på skolen møtte jeg en IT-ansatt. han hadde med seg en harddisk (Western Digital Caviar 200gb SATA). jeg spurte hvorfor han gikk å bar på en hd. han svarte at den var ødelagt. så spurte jeg om jeg kunne få den. ja, jeg fikk den. mannen fortelte at den lager rare lyder når den starte. han trodde at det kunne være leseren som var ute av et spor eller noe.

 

når jeg rister på disken hører jeg noen lyder. høres nesten ut som ei sprengt lyspære.

 

er alt håp ute eller kan jeg prøve å fikse disken?

hvordan kan jeg prøve å fikse den?

har hørt noe om at man han prøve å putte den i fryseboksen.. stemmer det?

 

takk for alle svar

 

edit: leif

 

edit2: vet jeg skriver som en ******** :p

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sette den i fryseren er ikke noen permanent løsning, da disken vil fungere like dårlig når den blir varm igjen.

 

Og ikke åpne disken i et vanlig rom, da ødelegger du bare alt...

 

Ville heller ha slått opp serienr på WD sine sider og sett om den kan sendes inn og så vil du få en ny disk tilbake.

 

Ellers kan du bare kaste disken :)

Lenke til kommentar
tror jeg kommer til å skry den opp...

 

er det noe jeg må huske på da?

9536992[/snapback]

 

Treffer støv lagringsflaten, er harddisken ødelagt. Harddisker skal ikke åpnes i vanlige rom. sørg for å være i et "støvfritt" rom. ha på hansker og maske.

 

Veldig liten sjangse for at disken vil overleve å bli åpnet. Lykke til

Evt. legg den i en gjennomsiktig plastikkpose, og forsegle den.

Lenke til kommentar

men hvordan kan jeg finne ut om den har garanti eller ikke?

 

edit: disken har 3 års garanti. men for alt jeg vet er den over 3 år

 

edit2: på disken står det:

 

DATE:23 Jan 2005

 

det betyr vel at den har garanti til 23 januar 2008?

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Så vidt jeg skjønte så betyr det at du ikke har garanti på den.

"No Limited Warranty - Product was originally sold to a system manufacturer. Please contact the system manufacturer or the place of purchase for warranty service. "

 

Høres ut som om den først og fremst ble solgt til et firma som selger ferdig PC-er, så derfor kan du ikke levere den rett til WD.

 

Men, kan hende jeg tar feil da.. som sagt, aldri prøvd å returnere noe rett til produsenten før.

Også bør du dobbelsjekke at du har skrevet rett serie nr osv.. fort gjort å skrive et tall feil :p hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...