Gå til innhold

Ubuntu: Høyt CPU bruk uten grunn -> Støy.


Erlendz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag skulle jeg bruke PC-en min under ei forelesning på skolen. Jeg kjørte kun Open Office, men viftene gikk voldsomt. Dette har ALDRI skjedd før når jeg brukte XP/Vista og MS Office på akkurat samme PC-en. Cpu bruken var så høy som ca 50% på begge kjernene. Hvorfor? Jeg skjekket "System Monitor" og Open Office brukte knapt noe. Hvor all cpu kraften gikk til vistes ikke engang. Støyen var så høy at jeg pakket sammen PC-en for å ikke forstyrre andre.

 

Hva kan være årsaken til dette? Skal ikke ubuntu være lite krevende? Det skal sies at jeg kjører CompizFusion og Emerald theme med diverse effekter på, men det skal da ikke være så krevende? Jeg sitter nå hjemme å skriver dette med open office og firefox oppe. Nå er cpu bruken forholdsvis lav. Det virker dersom som om det ikke var compizfusion og/eller emerald som førte til det som skjedde på skolen. Noen som har forslag?

 

Jeg har i denne anledning også et annet spørsmål. Har dere noen tips til hvordan jeg kan øke levetiden på batteriet i Ubuntu? Kan jeg f.eks. få det slik at CompizFusion bare kjører når PC-en kjører på strøm? Eller er ikke dette nødvendig? På Vista ble Aero glass skrudd av automatisk når maskinen gikk på batteriet. Hvordan gjør dere andre med ubuntu og laptop det?

 

EDIT: På XP/Vista blir prosessoren klokket ned når jeg kjører på batteri. Kan dette også gjøres på ubuntu?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å åpne en terminal og kjør programmet "top", det viser alle prosesser, cpu-bruk o.l.

Hvis du mistenker at speedstep ikke fungerer, sjekk "cat /proc/cpuinfo" for å se den "nåværende" klokken. Mener speedstep skal fungere out-of-the-box, gjorde ihvertfall det på min bærbar :p

 

Angående batterilevetiden, så kan du leke deg litt med "hdparm" for å tweake harddiskinstillinger, og sjekk at programmet laptop_mode er aktivert.

Linuxkjernen er generelt ganske dårlig på strømsparing, hadde rundt 2.5 til 3 timer i ubuntu kontra 4 til 5t i windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...