larsnl Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei, kan noen forklare meg hva lastavh. ventiler på bremsene er? er de dyre å bytte hvis de er gåene? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Lastavhengige ventiler er ventiler som føler på høyden på bilen bak og justerer bremsebalansen mellom foran og bak. Jo mer bilen lastes bak, jo lavere blir den, og den får mer bremsekraft bak. Altså for å ha best mulig brems, uten å få for tidlig blokkering av bakhjulene. Hva de koster er forskjellig fra bil til bil, men det pleier ikke å være så veldig dyrt å bytte dem. (I alle fall om ikke alt er rusta fast da) Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Helt riktig det Leo_ sier. Mange ganger funker det å bare smøre den gått opp.. Og den er ''god som ny'' Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Og senker du bilen må den justeres, siden den da vil tro at bilen plutselig har blitt tyngre bak. Lenke til kommentar
larsnl Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 ok, takker for bra svar:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Som regel er det EN ventil som regulerer begge bakbremsene, denne er montert mellom karosseri og bakaksel, og registerer en endring i vinkelen mellom disse. Ikke særlig hi-tech, her snakker vi overlevning fra 60 årene (eller før)? Min første bil var 1973-modell, og selv den hadde slik ventil. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Løsninga er grei nok den og funker flott så lenge de ikke ruster fast. Mange nye biler kunne hatt godt av slike, men bruker ABS'en til reduksjon istede. Nå brukes bremsekraftventiler mest på små varebiler. Min Escort RS Turbo hadde to ventiler, men som zanta sier, det er mest vanlig med bare én. Lenke til kommentar
larspkl Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Lastavhengige ventiler er ventiler som føler på høyden på bilen bak og justerer bremsebalansen mellom foran og bak. Jo mer bilen lastes bak, jo lavere blir den, og den får mer bremsekraft bak. Altså for å ha best mulig brems, uten å få for tidlig blokkering av bakhjulene. Hva de koster er forskjellig fra bil til bil, men det pleier ikke å være så veldig dyrt å bytte dem. (I alle fall om ikke alt er rusta fast da) Har hatt min 95-modell Micra på EU-kontroll nå og den ble ikke godkjent pga fastsittende lastavhengig ventil. Satt den på verksted for å få løsnet den,men svaret var at den måtte skiftes.Prisen på ventilen var ikke mindre enn kr 3 800.Legger man til arbeid blir det såpass dyrt at jeg vurdere å skrote bilen. Er slik ventil grei å få fatt i hos bilopphugger? Noen som vet? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Stort sett er dem bare og smøre opp og det tar 2 minutter. Fikk du noen grunn til at dem må bytte hele greia? finanskrise? Ellers så er japser dyre på deler spesielt nissan. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg har kjøpt fra huggern to ganger. Begge gangene var det VW Caravelle - og de ble godkjent. Har heller ikke fått noen klager på bilene. Lenke til kommentar
larspkl Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Vet ikke hva som egentlig var feil med ventilen.Muligens var den ødelagt av rust.Mne prisen var jo uansett vanvittig, synes jeg.Skal prøve en bilopphugger,eventuelt et annet verksted. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) Ellers så er japser dyre på deler spesielt nissan. OG Honda! Endret 4. april 2009 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå