Tosh Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 hey, unwill.. hvordan gikk det med matten din da? Jeg var en av de som sto med en fin E på den siden.. Og må si jeg var temmelig fornøyd med det, var veldig sikker på at jeg ville stryke.. Heldigvis er mattelæreren vår bedre nå.. Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 hei. går i andre på nith. en fin skole som tar for mye gøy.. diplomlinja der jeg går er mattefri (ingeniør-linja er ikke det) har selv 3mx og 3fy fra videregående og erfarer det foreløpig sånn at det er ikke nødvendigvis matte som er det viktigste innenfor datautdanning, men mere evnen til mattematisk/logisk tankegang i programmering og evnen til litt abstraksjon og systematisk tankegang i systemerings faget. uansett så er det mange skoler å velge mellom, private eller offentlige, i inn og utland... mye bra.. (håper jeg ikke tråkker for mange på tærne når jeg sier at du bør styre unna it-akademiet og sånn... bachelor (3 år) evt master (ca 5) er det du bør satse på hvis du har tenkt å ta noe litt mer software rettet utdanning.. cisco sertifisering er veldig inn nå om dagen, og veldig etterspurt, men hva gjør du når ingen lenger bruker det du er sertifisert for... f.eks NT-sertifisering om 5 år?) uansett : lykke til Lenke til kommentar
pertm Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg har selv gått ut fra Siv.ing i data/IT ved Narvik. Må si det ble bruk for en god del matte der, men det var nok mye fordi det var spesialisert på 3Dgrafikk. Der kan en søke på 5årig løp med siv.ing og hvis en heller vil det stoppe etter 3år og være ingeniør. Jeg skulle tro nå ville vært den idelle tidspunktet å starte på et datastudie. Når en da er ferdig om noen år, så har sannsynligvis marketet for jobber blitt mye bedre. Lenke til kommentar
xeos Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 hei. går i andre på nith.en fin skole som tar for mye gøy.. diplomlinja der jeg går er mattefri (ingeniør-linja er ikke det) Mattefri? Hva vil det si? Trodde alle IT-linjer på høgskole nivå hadde mattematikk, hvertfal batchelor-grad og høyere... Kan du utdype hva du går på? Ah...for de som liker matte....diskret matematikk og algoritme teori er tingen! Sikkert derfor jeg må ta det opp på nytt til høsten igjen! *host* :oops: Lenke til kommentar
kokkelimonke Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Men jeg merker selv at jeg liker å drive med hardware generelt, fikse pcer, bygge etc. Og "elsker" å leke med nettverket hjemme for å si det sånn, lurer på å kjøpe meg en maskin og legge in win2kserver for å prøve litt hvordan det funker osv. Høres ut som noe mer praktisk rettet er noe for deg - noe av høyere utdannelse vil kanskje være litt unødvendig? Eller kanskje ikke.. mye man må ta stilling til liksom. Siden du går tredje året på VGS nå (var det du gjorde var det ikke?) så er det kanskje litt sent å starte på noe Elektronikk/Serviceelektronikk eller IKT for deg? Jeg vet ikke.. men det hadde nok vært det mest gunstige.. og etter du eventuellt har fått en slags utdannelse og fått deg en jobb er arbeidserfaring kombinert med kurs og lærdom fra de andre der du jobber veldig viktig å ta med seg.. Men disse såkalte sertifiseringene fra cisco og microsoft, hva går de ut på og hvordan tar man de, hvordan skole gang kreves? Det er er i grunnen bare eksamener man tar. Men man må lese veldig mye og kunne veldig mye for å ta dem. Ta f.eks en Microsoft-eksamen i Windows 2000. De fleste vil si "Windows 2000 er jo enkelt - det skal gå greit", men disse eksamenene er ikke så veldig lette (har jeg hørt - og sett).. De går lenger inn i materien enn bare brukergrensesnittet og det er jo sånn det må være.. så ikke tenk for mye på de foreløpig. De kommer eventuellt etterhvert Lenke til kommentar
pekle Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Sikkert derfor jeg må ta det opp på nytt til høsten igjen! *host* :oops: Hehe, BTDT. Lenke til kommentar
chma Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Men jeg merker selv at jeg liker å drive med hardware generelt, fikse pcer, bygge etc. Og "elsker" å leke med nettverket hjemme for å si det sånn, lurer på å kjøpe meg en maskin og legge in win2kserver for å prøve litt hvordan det funker osv. Høres ut som noe mer praktisk rettet er noe for deg - noe av høyere utdannelse vil kanskje være litt unødvendig? Eller kanskje ikke.. mye man må ta stilling til liksom. Siden du går tredje året på VGS nå (var det du gjorde var det ikke?) så er det kanskje litt sent å starte på noe Elektronikk/Serviceelektronikk eller IKT for deg? Jeg vet ikke.. men det hadde nok vært det mest gunstige.. og etter du eventuellt har fått en slags utdannelse og fått deg en jobb er arbeidserfaring kombinert med kurs og lærdom fra de andre der du jobber veldig viktig å ta med seg.. Men disse såkalte sertifiseringene fra cisco og microsoft, hva går de ut på og hvordan tar man de, hvordan skole gang kreves? Det er er i grunnen bare eksamener man tar. Men man må lese veldig mye og kunne veldig mye for å ta dem. Ta f.eks en Microsoft-eksamen i Windows 2000. De fleste vil si "Windows 2000 er jo enkelt - det skal gå greit", men disse eksamenene er ikke så veldig lette (har jeg hørt - og sett).. De går lenger inn i materien enn bare brukergrensesnittet og det er jo sånn det må være.. så ikke tenk for mye på de foreløpig. De kommer eventuellt etterhvert går andre året ikke tredje, men er faktisk ikke sikker på hva jeg tilslutt evnt. vil bli innen data men men, får se om jeg overlever matten i år, mulig det også er jeg som jobber lite og sitter veldig mye foran skjermen her..... ellers så kan det tenkes at jeg kommer gjennom matte i tredje evnt. ta opp igjen. Men man kommer alltids inn et sted, men om det er i Norge er jo en annen ting...... :-? Lenke til kommentar
Celsior Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Mange bra svar. Dette til informasjon til de som bryr seg. Bump. Lenke til kommentar
melbamix Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Jeg går på IT-akademiet nå, er ikke det smarteste men var det eneste alternativet jeg hadde. Er ferdig med MCSE til sommeren. Dere mener jeg ikke har mulighet til å få jobb siden det er it-akademiet? Det er jo bare å flytte litt på seg. Så for eks i irland at de ville ha masse datafolk. Hvis ikke må jeg ta påbyggning for å få generell studiekompetanse og starte på ntnu. Huff å huff. Er det det jehg burde gjøre? Er 23 jeg nå. Burde jo begynne å komme meg i arbeid egentlig. Kan ikke sitte med altfor mye studielån heller. Sannelig. Man blir mer å mer usikker på fremtiden. Kanskje det er rørlegger man skulle blitt. Ikke rart ungdommer blir oppgitt og frustrert i dag. Du kan liksom ikke bli 18 igjenå starte på nytt av. Lenke til kommentar
Celsior Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Veldig sant det du sier der melbamix... Til høsten skulle jeg kunne ha gen. studiekompetanse. Har faktisk veldig liten ide om hva jeg burde satse på. Likevel, kunne tenke meg å se hva UiO tilbyr for sånne som meg, som hverken har fysikk, matte el. kjemi. Er litt spent på akkurat det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå