chma Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hvis man liker å drive med nettverk og datamaskiner generelt, servere desktop osv, hva bør man/kan man bli? Går på videregående og har matte og fysikk. Er litt "grønn" for å si det sånn på dette området..... Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hei gaffelknekkern! Tja, du kan jo søke om opptak på NITH da. De har slike informasjonsmøter på denne tiden av året hvor du kan komme og høre hva skolen tilbyr. Sjekk ut www.nith.no Sakset fra NITH Oslo (Sikkert mest aktuelt for deg) «Åpent hus Velkommen til Åpent hus ved alle NITHs studiesteder onsdag 19. februar, mellom klokken 14.00 og 19.00. Ved hvert studiested vil du kunne få oppleve hvordan det er å være NITH student, få vite mer om våre studietilbud og få svar på dine spørsmål om oss og om hvordan det er å studere ved NITH. Vi ser frem til å møte deg! Interessert? Det vil komme mer informasjon om hva som kommer til å skje ved hvert enkelt studiested, men er du ratløs, eller har veldig lyst til å få vite hva som skjer nær deg, så ta kontakt med NITH Oslo ved å ringe 22 05 99 99 eller sende en e-post til [email protected] Velkommen!» Ellers er det sikkert endel studier på NTNU. Lenke til kommentar
Jarod_24 Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hvis du har generell Studiekompetanse (Almenn eller lignende) så kan du jo begynne å studere ved høgskolen i Molde (http://www.himolde.no) Der har de Både Mastergrad (5år) og Bachelorgrad (3år) -studier innen informatikk. Informatikk/logistikk osv... Lenke til kommentar
dansesareven Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Ville satset på lengre utdannelser, jeg da. Går for øvrig på NTNU selv. Universitetsutdannelsene er i større grad teoretiske enn høyskoleutdannelsene. Men dersom du velger tre år på høyskole så har du fortsatt mulighet til å fortsette på et universitet etter den. Altså ingen broer brent om du skulle velge en kortere høyskole utdannelse fremfor en universitetsutdannelse. Utdannelser i data på et høyere nivå fokuserer ofte på programmering og systemutvikling (software). På NTNU kan en først etter det tredje året velge om man vil jobbe videre med hardware. Dette gjelder linjen for datateknikk (sivilingeniør). Om du skulle ønske å lære mer om nettverk og maskinvare er også kommunikasjonsteknologi og elektronikk alternativer (sivilingeniør). Er også mulig å studere data på det åpne studiet på universitetet. Er da vanskeligere å få en femårig utdannelse enn dersom du kommer inn på et sivilingeniørstudium ettersom det er opptak til master (to år i tillegg til bachelor, som er ter år). Ville iallfall holdt meg unna it-akademiet eller lignende privatskoler. Men det er nå min mening. Lykke til! Lenke til kommentar
unwill Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Går selv på NTNU, men dersom man er grønn på matte og fysikk bør man holde seg langt unna sivilingeniørstudiet... Sjekk f.eks. Matte1 karakterene, på en Side var det bare F og to E. I en klasse på 120 elever var det kun 10 stk som fikk Karakter bedre enn C. Og de som kommer inn på siv.ing er relativt flink "student". Enig at IT-akademiet og sånt er tull, men utifra det jeg selv erfarer så er ikke NITH (tidligere DPH) det samme som det tullet de har på IT-akademiet. Ellers er jo høyskoleingeniør et godt alternativ. Eller... kanskje bare hacke seg inn i store systemer, og bli profilert slik? Mange ex-hackere har fått fine jobber på store firmaer for sikkerhet. Hvem er bedre enn de til å sikre nettverket? Lenke til kommentar
kokkelimonke Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Det er alltid mange forskjellige meninger om dette og alltid er det det en selv tar som er best Jeg skal ikke prøve å si hva som er best, men jeg kan jo fortelle hvilken vei jeg har gått.. Jeg gikk Elektrofag, Elektronikk på VGS første og andreåret.. deretter tok jeg tredjeåret som Serviceelektroniker med fordypning i data- og kontorsystemer. Her får man litt praksis og litt teori om veldig mye grunnelggende ting som de fleste kanskje vet fra før, men det er greit å få det inn en gang til egentlig. Har selv ikke erfaring med IKT-linja i forhold til dette, men der jeg var lærling (som serviceelektroniker) kom det inn noen IKT-ungdommer året etter og jeg syns personlig disse var ganske mye mer barnslige enn oss fra serviceelektronikk. Høres kanskje barnslig ut av meg, men det var fakta De er et år yngre liksom.. Noen av dem var voksne såklart. Men hvertfall.. som lærling var jeg på en IT-avdeling og jobbet med support, gjorde tekniker-oppgaver samt fikk oppgaver på serverrommet og på servere og diverse annet. Veldig mye forskjellig! Etter militæret gikk jeg litt ledig før jeg fikk meg jobb på en annen IT-avdeling hvor jeg nå har produktansvar og jobber med veldig mye forskjellig. Er omtrent det samme som i den forrige jobben, men avdelingen er litt mindre og dermed får jeg mulighet til å jobbe med enda flere ting. Veldig lærerikt. Sånn det er nå så er det veldig mange som utdanner seg innen faget og jeg vet ikke om det er så lurt å ikke vite hva du går til. Tror du bør finne ut av hva du interesserer deg for og virkelig vil drive med i fremtiden - da kan du bli virkelig god og ha skikkelig kompetanse. Det er per tidspunkt endel med høy kompetanse som faktisk går ledig.. horribelt spør du meg.. menmen.. Tok liksågreit livshistorien min jeg. Håper det gikk bra Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Har mest lyst til å be deg holde deg unna IT-utdanning nå, men det ville være å svartmale litt for mye. Er selv ferdig cand.polit. ved UiB men er ennå uten fast jobb. Driver nå som konsulent og leies inn på oppdrag, men kunne etter hvert tenke meg noe mer fast. Dessverre er jobbmarkedet for IT-utdannete tragisk nå for tiden. :-( Men selvsagt regner jeg med at tidene snart blir bedre og tilbudene vil stå i kø for de med høyere kompetanse. Jeg nekter å tro at man skal gå ledig for lenge med 6 års utdanning. -P- Lenke til kommentar
pekle Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Har mest lyst til å be deg holde deg unna IT-utdanning nå, men det ville være å svartmale litt for mye. Det er akkurat det som er trikset, det er i nedgangstider ein skal satse, for da er ein i posisjon til å utnytte oppgangen som kjem etterpå maksimalt. Skal heller ikkje sjå bort frå at ein får td. meir kompetente lærarar no (som ellers ville hatt fett betalte jobbar i næringslivet), enn i oppgangstide. Jeg nekter å tro at man skal gå ledig for lenge med 6 års utdanning. Neida, går nok bra :-) Lenke til kommentar
Celsior Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 :-? Interessante svar spesielt fra pop og kokkeli... Det er vanskelig dette her med hva man har lyst å bli. Føler meg veldig usikker selv. Er 22, har en unge og går som delkurs elev på vk2 (forbedre kar). Det er et stri, ingen tvil om det. Og hvis jeg skal forts på skolebenken fra høsten av òg, kommer det garantert til å bli enda mer strevsomt. Si meg er det noe som vet hva slags tilbud UiO har på informatikk, om det er mulig å komme inn osv? Uansett, fint at folka deler erfaringer her for det kan være en oppvekker for noen... Lenke til kommentar
chma Skrevet 21. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2003 Har mest lyst til å be deg holde deg unna IT-utdanning nå, men det ville være å svartmale litt for mye. Det er akkurat det som er trikset, det er i nedgangstider ein skal satse, for da er ein i posisjon til å utnytte oppgangen som kjem etterpå maksimalt. Skal heller ikkje sjå bort frå at ein får td. meir kompetente lærarar no (som ellers ville hatt fett betalte jobbar i næringslivet), enn i oppgangstide. Jeg nekter å tro at man skal gå ledig for lenge med 6 års utdanning. Neida, går nok bra :-) hehe, akkurat det jeg tenker på, når jeg evnt er ferdig utdannet vil behovet være der igjen..... men når det gjelder siv.ing, fysikk er helt greit, ikke veldig vanskelig, men 2mx er ikke lett for å si det sånn.... Kan kanskje glemme alt som heter siv.ing, eller har noen noen gode ideer nå..... :-? Lenke til kommentar
Booth Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Les denne artikkelen http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/jobb200301...900_hb_11264820 Og sjekk linkene på slutten av artikkelen. Lenke til kommentar
chma Skrevet 21. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2003 Les denne artikkelen http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/jobb200301...900_hb_11264820Og sjekk linkene på slutten av artikkelen. hehe, etter å ha lest litt, så er jo private en mulighet. Foreks en i kanada eller usa, passer jo fint siden jeg elsker å sykkle, kunne jo ikke vært bedre.... men litt alvor igjen, til dere som har vært gjennom noe av dette hvor sentralt er matte? Lenke til kommentar
Teddy KGB Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Jeg går i 2. klasse på dataingeniør på HiB, og har hatt 3 mattekurs til nå. Matematiske metoder 1 (LITT verre enn 3mx), diskret matematikk (matriser, logiske uttrykk++) og matematiske metoder 2 (tallfølger, fourier-rekker, Laplace). For å kunne fortsette på siv. ing må jeg i tillegg ta matematiske metoder 3. Matte står sentralt, både i mattefagene (selvfølgelig) men også i programmering, hvor evenen til å tenke logisk og abstrakt er viktig. Om du sliter veldig med matte nå, må du jobbe MASSE med den videre, men det er for all del mulig. Jeg synes ikke det er SÅ vanskelig Lenke til kommentar
ebe Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 :-? Interessante svar spesielt fra pop og kokkeli... Det er vanskelig dette her med hva man har lyst å bli. Føler meg veldig usikker selv. Er 22, har en unge og går som delkurs elev på vk2 (forbedre kar). Det er et stri, ingen tvil om det. Og hvis jeg skal forts på skolebenken fra høsten av òg, kommer det garantert til å bli enda mer strevsomt. Si meg er det noe som vet hva slags tilbud UiO har på informatikk, om det er mulig å komme inn osv? Uansett, fint at folka deler erfaringer her for det kan være en oppvekker for noen... På UIO kan man ta et "fritt" studie i informatikk. Det betyr at du kan bygge opp en grad ved selv å velge hvilke emner du vil skal inngå i din grad. Slik det var i 2000 kom man inn med generell studiekompetanse. Matte 3mx og fysikk 2fy er nok et krav. Siden du har unge og kanskje ikke har mulighet til et heltidsstudie akkurat nå, kan du f.eks. ta 5 vekttall i semesteret istedet for 10. Lykke til! Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Velger du informatikk eller informasjonsvitenskap ved UiO, UiB eller Tromsø og Trondheim for den saks skyld, vil du nok uansett stå ganske bra rustet. Du får en bred og god teoretisk bakgrunn og enhver oppegående arbeidsgiver vet at da er du klar for det meste av opplæring innen den spesifikke bedriften. Uansett utdanningen din, er det bare første del av den, andre del begynne i det du er ansatt og skal utføre et yrke. Det fine med de overnevnte fag er at de igjen består av mange mindre fag som du kombinerer slik du selv vil og interesserer deg for. Husk at høy kompetanse vil det alltid være etterspørsel etter, arbeidslivet er bare litt mer beskjedent om dagen. Og takk for oppmuntringen pekle! :-) -P- Lenke til kommentar
Beisfjord Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hvis du vil noe innen nettverkt bør du prøve å få deg en utdannelse som går Cisco sine produkter. Økende etterspørsel etter kompetanse der, og de er jo rimelig store på netteverk for å si det sånn... Lenke til kommentar
kokkelimonke Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Det er veldig mange som tar Cisco-sertifiseringer nå. På samme måte som det var mange som prøvde seg på MCP og etterhvert MCSE-sertifiseringer for noen år siden. Det der vil alltid gå opp og ned tror jeg. Linux i nettverk vil komme mer og mer etterhvert også vil jeg tro. Vanskelig å si hvordan fremtiden blir liksom.. Lenke til kommentar
dansesareven Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Enig i at det er lurt å satse i nedgangstider. Færre som søker på jobb, og dermed færre som du må konkurrere mot i jobbmarkedet når du er ferdig utdannet Og jeg tror nå at vår kjære cand. polit. får seg jobb snart. Uansett (både i oppgang- og nedgangstider) er det greit med en lang utdannelse. Det er flest med kort utdannelse som sliter i jobbmarkedet nå (er klar over at det ikke er lett for andre med lengre utdannelse heller, men det hjelper). Stå på Pop Er selv ingen kløpper i matte, men dersom du vil, klarer du å komme deg gjennom det. Det er nå iallfall hva jeg tror. Jeg kom meg nå iallfall igjennom det på et vis da Det var ikke meningen å rakke ned på noen som helst der ute, om noen skulle tro det, men jeg ville satset på universitetsutdannelse eller høyskoleutdannelse (tre eller fem år) som sagt. Fordelen for de som tok korte utdannelser, er at de har masse arbeidserfaring nå, og det er jo en klar fordel. Jeg, og mange med meg, har jo lite ettersom vi har brukt tiden på å studere. Gjør grundig forarbeide på de forskjellige alternativene, snakk gjerne med noen som tar en utdanning (det er vel det du gjør nå), og prøv å finne ut hva du liker å jobbe med. Hva du kommer til å like å jobbe med, kan så klart forandre seg etterhvert, og ting som virker lite interessant nå, kan fort bli kjempegøy når du jobber litt med det. Lenke til kommentar
chma Skrevet 21. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2003 tja, går på videregående nå i andre klasse, har lyst til å bli noe innen data, men er ikke 100% sikker på hva jeg vil bli innen data. Men jeg merker selv at jeg liker å drive med hardware generelt, fikse pcer, bygge etc. Og "elsker" å leke med nettverket hjemme for å si det sånn, lurer på å kjøpe meg en maskin og legge in win2kserver for å prøve litt hvordan det funker osv. Har prøvd litt lett programering i bla. Visual Basic for 2/3 år siden, syns ikke det var så interessant, blir litt langtenkelig. Så det er vel nettverk og generellt data som er interessant, men som det blir nevnt, ting kan bli interessant når man må jobbe med det ikke bare for gøy. Altså jeg kommer alltids gjennom matte i et år til, men hvor bra karakteren blir er noe helt annet... Men disse såkalte sertifiseringene fra cisco og microsoft, hva går de ut på og hvordan tar man de, hvordan skole gang kreves? mvh Christian Lenke til kommentar
unwill Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 men når det gjelder siv.ing, fysikk er helt greit, ikke veldig vanskelig, men 2mx er ikke lett for å si det sånn.... Kan kanskje glemme alt som heter siv.ing, eller har noen noen gode ideer nå..... Jeg vet ikke hvordan siv.ing er på andre steder enn NTNU, men matten her er hard. Jeg kan ta feil nå, men tror alle siv.ing studiet har 10 vekttall i matte. Er 100% sikker på at data og kom.tek. har det. Jeg må bare si at 2 MX er veldig veldig veldig enkel iforhold til universitetsmatten. Ikke bare vanskeligere, men ting går så innmari mye fortere. Ingen repetisjon slik som det er på VGS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå