Gå til innhold

Oppgradering av min pc. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har jeg forstått at PC-en min snart går ut på dato og jeg ønsker å oppgradere den litt.

Det er en "coop-pc" med disse specs:

- Athlon64 3000+

- MSI MS-7010 VIA-K8T800

- 512mb PC3200 DDR SDRAM (SwissByte) (3-3-3-8 : 11T) (1 x 512MB)

- 200 GB Seagate Barracuda 7200.7 ATA (7200 RPM - 2MB cache)

- 8x DVD+/-RW brenner (PIONEER DVR-107D)

- Ati Radon 9800 XXL GPU/MEM - 392/338 (Pro med XT kjerne)

- TV-kort (Medion TV-tuner 7134)

- WiFi-LAN (CREATIX 802.11g Wireless Adapter)

- PSU Fortron/Source 350W w/NoiseControll

 

Hva trenger jeg å bytte ut?

Ønsker bare å få en raskere pc til spill og div. tyngre programmer.

Må ikke koste skjorta. Tenkte å bruke mellom 2000-3000kr en plass.

Takker for alle inspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt mere RAM og et nytt skjermkort. Prosessoren er ikke allverdens, men regner med såpass mye må byttes ut så det blir for dyrt. Den holder nok litt til. Min 2800 Sempron holdt til BF2. Men som sagt Minne og skjermkort. Anbefaler 1 eller 2 gig RAM. Skjermkort regner jeg med at du har AGP. Et av de kraftigste bør være bra da. AGP gir ikke mye ytelse lenger, men greit nok til resten av PC-en.

 

Håper det hjalp litt

Lenke til kommentar

Kan dette anbefales:

-TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 64M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) (tenkte å bestille 2stk.)

-AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

-Asus GeForce 7600GS 256MB DDR2 Silent, AGP8X, Tv-Out/DVI-I, Retail

Eller er det noen av disse jeg ikke kan blande med det jeg allerede har?

Trenger jeg større psu også?

Jeg er ganske grønn på pc komponeter så rett meg hvis jeg har feil.

Endret av lisa_fehn
Lenke til kommentar
Prosessoren ville jeg vært forsiktig med. Vet ikke hvilken sokkel du har, og AMD har hatt mange oppigjennom. K8T800 har jeg også hatt, det var s754, og ikke AM2. Ellers ser resten ganske bra ut!

9535746[/snapback]

Etter det jeg kan se er det s754 på MS-7010-kortet (uATX type), så der forsvinner nok drømmen om ny CPU ...

 

MS-7010 har plass til 2 RAM-brikker, så da kan man jo velge om man vil kjøpe

1x 512MB og ende opp med 1024MB totalt, eller

2x 1024MB (2048MB totalt).

 

Jeg vet ikke om 7600GS nødvendigvis er så mye raskere enn det 9800 XXL som allerede sitter der ...

 

Hva med et ATI X1950 Pro 256MB AGP istedet?

1795,- er en del dyrere, men poenget var vel å få en raskere maskin.

 

Spørsmålet er om 350W PSU er nok.

 

Det er dette som er problemet med å oppgradere en PC som er et par-tre-fire år gammel. Sokler osv. er ikke lenger de samme, og nye skjermkort bruker jædrans mye strøm.

 

edit: Jeg gjorde et Google-søk etter "MS-7010" og det første treffet var en link til manualen for MS-7010. Der finnes informasjon om sokkel-type, antall plasser for RAM, RAM-type/-hastighet, osv.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Så der er ingen cpu'er på markedet som jeg kan putte i PC-en min?

Men da blir det kanskje bedre å bygge en ny pc fra bunnen?

For PC-en min er jo tross alt 4år gammel og det er jo begrenset hva den kan yte.

9535954[/snapback]

Du kan vel finne en brukt CPU, men neppe så mye raskere enn den du har.

Kanskje 3500 istf. 3000; dvs. 17% raskere.

 

Ny PC er nok det eneste som kan gi deg et "løft" på alle fronter. Bygg gjerne selv, dersom du liker det, men ikke regn med å spare noe i forhold til en ferdigbygd en.

 

En 4 år gammel harddisk er jo også noe man bør tenke på å ta backup av, og jeg er ikke sikker på om jeg hadde brukt den i den "nye" PC en gang. Det kommer jo litt an på hvor mye den er brukt, men sannsynligheten for feil begynner jo å øke etter som åra går.

Lenke til kommentar
Er dette noe å tenke på da?

http://www.jmdata.as/byggesett.htm#jm9

9536046[/snapback]

Det blir fort mye synsing når man skal anbefale noe, men jeg lurer på om jeg ikke ville ha gått opp et hakk til denne, som har et bedre skjermkort. (Du nevnte spill.)

 

1024MB RAM burde vel holde, men jeg har hatt en tendens til å slenge inn 2048MB i det siste ... Det kan jo enkelt legges til i ettertid også, forutsatt at det er ledige RAM-plasser. Jeg synes godt de kunne ha beskrevet hvilket hovedkort maskinen er basert på, så hadde det vært litt enklere å finne ut sånt.

 

Og - jeg har ingen erfaring med jmdata ...

Lenke til kommentar
Så der er ingen cpu'er på markedet som jeg kan putte i PC-en min?

Men da blir det kanskje bedre å bygge en ny pc fra bunnen?

For PC-en min er jo tross alt 4år gammel og det er jo begrenset hva den kan yte.

9535954[/snapback]

Du kan vel finne en brukt CPU, men neppe så mye raskere enn den du har.

Kanskje 3500 istf. 3000; dvs. 17% raskere.

 

Ny PC er nok det eneste som kan gi deg et "løft" på alle fronter. Bygg gjerne selv, dersom du liker det, men ikke regn med å spare noe i forhold til en ferdigbygd en.

 

En 4 år gammel harddisk er jo også noe man bør tenke på å ta backup av, og jeg er ikke sikker på om jeg hadde brukt den i den "nye" PC en gang. Det kommer jo litt an på hvor mye den er brukt, men sannsynligheten for feil begynner jo å øke etter som åra går.

9536021[/snapback]

For all del, hold unna JMdata, hvis du vil unngå problemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...