Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Passing av ulydig krapyl - what to do?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal hjem i helgen da mine foreldre skal til Beitostølen for å feire noen venners bryllupsdag, og jeg må da passe "småbarna".

 

Småbarna består av min småløse, men i grunn ganske greie søster på 17 som innehar folkeskikk og som det ikke er noe stress med, så lenge man får henne til å konse på annet enn lekser og gutter, samt krapylet.

Min 14 år gamle lillesøster som så lenge jeg har kjent henne, ikke har hørt etter, alltid har vært trassig og voldelig og generelt sett slitsom. Vel, hjemme i alle fall.

På skolen og på dansing og alt sånn, er hun et englebarn, men hjemme, samt blant venner, er hun rett og slett et dass.

 

Med andre ord, jeg ser ikke akkurat frem til å passe henne, da jeg vet at reglene mamma og pappa har satt - ingen gutter på besøk, ingen jenter på besøk etter klokken ti om kvelden, i seng før midnatt, samt være hjemme til elleve - vil bli brutt så fort de er ute av huset.

Verken søsteren min eller jeg har noe kontroll over krapylet, og mamma og pappa lever fortsatt i den ignorante troen at hun oppfører seg om de sier det.

For fuck sake, de skal være en lengre kjøretur unna og tror hun oppfører seg? Hun hører ikke etter til vanlig, hvorfor skal hun høre etter nå?

 

Ungen bruker store deler av dagen på å se på TV, flørte med gutter og å være frekk i kjeften og å gi faen i folk rundt seg.

 

Så, har dere noen seriøse tips til hva jeg kan gjøre med henne?

Jeg har prøvd å sperre henne inne før, men det blir hun bare veldig krakilsk av.

Sist jaga hun meg med en øks og skulle drepe meg. Sto og slo på døra mi og skulle inn. Med øks. Ingen vits i å si at jeg var redd da og armerte meg med balltre, skiftenøkkel og kniv. Bare sånn i tilfelle.

Jeg vil aller nødigst ty til vold, ei heller dope henne ned, men om noen har noen andre, gode forslag, tar jeg i mot dem med glede.

 

 

Mvh,

Sjur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikk innom en webshop og skaff deg håndjern. Hvis hun skaper seg så tar du henne med inn på badet og lenker henne fast til vasken.

 

Enda mer effektiv er den taktikken hvis dere har ett do uten vinduer, slik at du kan slå av lyset. Ta gjerne fra henne mobiltelefonen i det du låser henne inne, dermed sitter hun der uten lys. Burde ikke ta så lang tid før hun roer seg da, blir fort kjedelig å sitte der inne under vasken.

 

For at ingen skal missforstå så er jeg helt seriøs.

Lenke til kommentar
Ta gjerne fra henne mobiltelefonen i det du låser henne inne, dermed sitter hun der uten lys. Burde ikke ta så lang tid før hun roer seg da, blir fort kjedelig å sitte der inne under vasken.

9534422[/snapback]

Tror heller ho hadde stått og hamra i timesvis på døra og ropt "FÅ MOBIILEN MIIIN" :wee:

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Å gud, som jeg kjenner meg igjen der. Er selv størst i en relativt stor søskenflokk, som inneholder bl.a. en søster rundt den alderen trådstarterens er i. Tro meg, tingene jeg har opplevd er ikke så forskjellige fra deg ser jeg, Datasmurf. :cry:

 

Mamma kaller henne ved sitt fødselsgitte navn, jeg kaller henne "Djevelen opp av dage".

 

Håper bare du overlever, lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

I trass av situasjonen du beskriver der, må jeg innrømme at jeg lo litt på slutten. Det var som tatt ut fra "ondskapens hotell".

 

Nå er ikke akkurat trassige barn noe nytt for vår generasjon, da foreldrene har mer penger og flere fritidssysler mellom bena. Noe som gjør at oppdragelsen blir glemt. Hvorvidt barnet viser seg å bli leve- og samfunnsdyktig er nå mer avhengig av barnets intelligens osv, enn oppdragelsen - det var omvendt før.

 

Å stenge barnet inne tviler jeg kommer til å hjelpe. Spesielt om du ikke først gir hun en advarsel. Da kan det være effektivt. Problemet for deg er at du ikke kan oppdra hun, fordi straks foreldrene kommer hjem, kommer alt til å bli det samme.

 

Om du har noen som helst intensjoner om å disiplinere hun, så må du huske på at du skal bruke en autorativ (ikke høy) stemme, være i nærheten (ikke stå langt unna og rope/prate), se hun i øyene (hun forstår at du mener det) og alltid gjøre alvor av det du sier. Om du sier "Du får ikke se på tv om du gjør det der igjen." - da må du slå av TV-en.

 

Problemet ditt er bare at hun er nok "beyond repairable". Og det er vel på tide med profesjonell hjelp. Tror det kan være viktigere å få foreldrene dine til å innse dette, framfor å bry deg om hvordan du skal takle hun. Men sannsynligheten for at foreldrene dine kommer til å innse at de har feilet som foreldre er veldig liten, og derfor kommer nok denne situasjonen bare til å fortsette.

 

For å oppsummere mine tips:

- Vær autorativ

- Ikke rop

- Vold avler kun vold

- Vær konstruktiv

- Vær konsekvent

 

Men ikke håp på at hun blir noe englebarn. Men forhåpentligvis kommer dette til å hjelpe deg med å takle problemene bedre. I stedenfor å stenge hun inne til hun henter kjøttøksa.

 

Hvordan kan foreldrene dine unngå å legge merke til at noen har prøvd å slå inn døren din med øks? Sa du ikke ifra? Hun er jo gal, hvis det du sier er sant.

9534340[/snapback]

 

Hun er ikke nødvendigvis gal, men at hun er psykisk ustabil er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Ta gjerne fra henne mobiltelefonen i det du låser henne inne, dermed sitter hun der uten lys. Burde ikke ta så lang tid før hun roer seg da, blir fort kjedelig å sitte der inne under vasken.

9534422[/snapback]

Tror heller ho hadde stått og hamra i timesvis på døra og ropt "FÅ MOBIILEN MIIIN" :wee:

9534427[/snapback]

 

Hvordan skal hun klare å hamre på døra når hun er lenket fast under vasken?

Lenke til kommentar

La henne surre rundt som hun vil, og heller si ifra til foreldrene dine når de kommer hjem, at hun har oppført seg ufyselig, og at du ikke har sjangs til å ha kontroll på henne?

 

Jeg mener, gir hun faen, så kan du gi faen tilbake. Litt reversed opplegg pleier som regel å funke :)

Endret av theck1
Lenke til kommentar

chist. er du ikke kar nok til å kunne håndtere en 14 årig liten drittunge?

hvis hun er vanskelig så er du bare hardhendt mot henne(snakker ikke om vold)

Hvis hun har besøk av folk som ikke skal væe der, så er det jo bare å kaste dem ut.

og hvis hun er ute til etter 11, ringer du til mamma og pappa som igjen ringer til henne.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Hvordan skal hun klare å hamre på døra når hun er lenket fast under vasken?

9534449[/snapback]

Trodde det var to forskjellige triks han kom med.. Men det var det ikke nei :blush:

 

jeg da passe "småbarna".

MÅ du? Si nei hvis ho er for stor oppgave for deg. Da hadde dem sikkert sendt ho til ei veninne eller noe, og regner med at ho har mer respekt for folk utenfor familien

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Jeg har kasta ut flust av venna hennes, men selv om jeg låser dørene og stenger vinduet og setter meg ved siden av henne i en sofa og passer på at hun ikke kommer seg noen steder for å få de inn, så kan du være sikker på at de plutselig dukker opp likevel ><

 

Og hun har en lei uvane med å spytte på og bite meg helt uten videre.

Sterkt irriterende å få ei gedigen spyttklyse i ansiktet eller å bli bitt i arma.

 

 

Quayle: Det var sånn jeg endte opp med å bli jaga med øks, sperra henne inne på et rom uten vinduer, riktignok bare for 10-20 sek fordi jeg bare prøvde å sette en grense, men det virka ikke helt.

 

 

Ellers, takk for alle tips. Skal prøve å overleve helga uten noe drap i alle fall.

Lenke til kommentar
Stikk innom en webshop og skaff deg håndjern. Hvis hun skaper seg så tar du henne med inn på badet og lenker henne fast til vasken.

 

Enda mer effektiv er den taktikken hvis dere har ett do uten vinduer, slik at du kan slå av lyset. Ta gjerne fra henne mobiltelefonen i det du låser henne inne, dermed sitter hun der uten lys. Burde ikke ta så lang tid før hun roer seg da, blir fort kjedelig å sitte der inne under vasken.

 

For at ingen skal missforstå så er jeg helt seriøs.

9534422[/snapback]

 

Hei, Quayle.

 

Jeg jobber på guatanamo-bay, og vi vil gjerne tilby deg en jobb som torturist hos oss. Har du noen tidligere erfaring å vise til, foruten det du nettopp beskrev?

 

Helt ærlig: Jeg håper du ALDRI får barn.

Lenke til kommentar
Stikk innom en webshop og skaff deg håndjern. Hvis hun skaper seg så tar du henne med inn på badet og lenker henne fast til vasken.

 

Enda mer effektiv er den taktikken hvis dere har ett do uten vinduer, slik at du kan slå av lyset. Ta gjerne fra henne mobiltelefonen i det du låser henne inne, dermed sitter hun der uten lys. Burde ikke ta så lang tid før hun roer seg da, blir fort kjedelig å sitte der inne under vasken.

 

For at ingen skal missforstå så er jeg helt seriøs.

9534422[/snapback]

 

Hei, Quayle.

 

Jeg jobber på guatanamo-bay, og vi vil gjerne tilby deg en jobb som torturist hos oss. Har du noen tidligere erfaring å vise til, foruten det du nettopp beskrev?

 

Helt ærlig: Jeg håper du ALDRI får barn.

9534575[/snapback]

 

Joda, jeg har lange erfaringer som torturist jeg. Er lønna bra eller? Jeg tjener greit nå, men vet ikke om jeg orker å flytte dit uten ett kraftig lønnspålegg.

 

Fra spøk til revolver. Hvis søstra virkelig er så gal at hun løper etter med broren sin med øks så ser jeg på det som selvforsvar og sikring av egen helse.

Lenke til kommentar

Hvis quayle får barn, er jeg ganske så sikker på at han faktisk greier å oppdra barna sine.

Strict but firm.

For alt du vet kan han være en jævelig kul far, eneste han krever er at ungen hans har normal folkeskikk og gjør som han sier.

 

edit: desperate times take desperate measures!

edit: la inn "og" :p

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Hvis quayle får barn, er jeg ganske så sikker på at han faktisk greier å oppdra barna sine.

Strict but firm.

For alt du vet kan han være en jævelig kul far, eneste han krever er at ungen hans har normal folkeskikk gjør som han sier.

 

edit: desperate times take desperate measures!

9534652[/snapback]

 

Takk for at noen har tro på meg i alle fall.

 

Jeg tror nok også at jeg kommer til å bli en god far, jeg er nemlig tilhenger av frihet under ansvar. Normal folkeskikk og gjensidig respekt er viktig for å oppdra barn skikkelig.

Lenke til kommentar

Prøv å starte oppholdet positivt. Vær i godt humør og ikke negativ ovenfor henne. Spør om dere skal se en film i lag. La henne velge film hvis dere kan leie en. Kjøp inn litt godis. Hun er bare 14 og i den værste trass alderen. Du kommer ikke til å vinne en kamp med henne. 14 eller 28, betyr null. Alle damer er like.

Lenke til kommentar
Joda, jeg har lange erfaringer som torturist jeg. Er lønna bra eller? Jeg tjener greit nå, men vet ikke om jeg orker å flytte dit uten ett kraftig lønnspålegg.

 

Fra spøk til revolver. Hvis søstra virkelig er så gal at hun løper etter med broren sin med øks så ser jeg på det som selvforsvar og sikring av egen helse.

9534640[/snapback]

 

Sikring av egen helse - ødeleggelse av annens helse. Ikke det at hun er så frisk nå. Men jeg ville heller fått tvangsinnleggelse, framfor å bryte hun ned psykisk. Fordi det vil kun gi henne enda dårligere erfaringer med livet, og da vil hun kanskje bytte ut spøk (øks) med en revolver neste gang. Og hvordan skal han beskytte seg mot en kule som går 360m/s? Løpe fra den? :!:

 

Hvis quayle får barn, er jeg ganske så sikker på at han faktisk greier å oppdra barna sine.

Strict but firm.

For alt du vet kan han være en jævelig kul far, eneste han krever er at ungen hans har normal folkeskikk gjør som han sier.

 

edit: desperate times take desperate measures!

9534652[/snapback]

 

Ehm? "Eneste han krever at at ungen hans har normal folkeskikk (og?) gjør som han sier." Det er liksom DET som oppdragelse handler om. Å skape et levedyktig barn, slik at ungen faktisk får normal folkeskikk. Om han må gå til så drastiske tiltak som sette på håndjern og bruke psykisk terror mot ungen, da er faktisk quayle problemet, og ikke ungen :)

 

Jeg har verken mine tvil eller lit til om Quayle blir en god far eller ikke. Men om han behandler ungen slik som beskrevet i innlegget jeg quota, blir "the latter part" gjeldende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...