Gå til innhold

Få bind til å starte automatisk

frg

Anbefalte innlegg

Jeg har installert nyeste 9.4 versjonen av bind fra source - og fått den til å virke. Det jeg trenger nå er et script som jeg kan legge inn i init.d slik at den start automatisk. Vet dere hvor jeg kan få tak i det? Kjører forøvrig CentOs 5.

Endret av frg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke røre init.d? Det er jo her man skal legge startup/shutdown-scripts.

BIND er en DNS-server.

Til trådstarter: Hvorfor har du lagt inn via source? Trenger du noe features i nyeste versjonen som ikke er i den versjonen som du kan få via pakkebrønnene til CentOS?

Hvis du trenger det, syns jeg du bør vite hvordan man lager et initscript også. Det er ikke så vanskelig, hvis du ser på noen av de andre scriptene som ligger der fra før, skal det være ganske greit å tilpasse et til BIND.

Edit: Hvis jeg husker korrekt (leeenge siden jeg har brukt et red hat-basert system), så må du også legge en symlink til initscriptet i rcX.d-katalogen (hvor X er default runlevel).. det er også mulig at jeg husker helt feil. :p

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Er bare noe jeg har med meg fra før.

Men jeg ser ikke vitsen med å lage et init.d script.

Men her på Kubuntu så ligger de programmene som skal startes opp i oppstart i mappen rc.2/

Eller

de ligger i init.d/ men de i rc.2/ er bare linker og har spesielle "kodenavn" som sier om den skal startes eller stoppes og i hvilken rekkefølge.

Lenke til kommentar
Til trådstarter: Hvorfor har du lagt inn via source? Trenger du noe features i nyeste versjonen som ikke er i den versjonen som du kan få via pakkebrønnene til CentOS?

Grunnen til at jeg gjorde det er fordi jeg hadde lyst til å lære meg noe nytt. Selvfølgelig greiest å bruke rpm/yum.

Legger til scriptet med chkconfig --add og runlevels.

Endret av frg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...