Gå til innhold

Er antivirus mm. virkelig nødvendig?

Anbefalte innlegg

Jeg starter først med litt bakgrunn: Jeg har brukt PC aktivt siden siden 1995 og sporadisk før det. Likevell har jeg bare opplevd virus 2 ganger. En gang på win95 (viruset fulgte med en diskett med spillet doom), og en gang på win98 da jeg bevisst infiserte meg selv for å hjelpe en veninne å fjerne samme viruset over telefonen.

I sommer rundet den nyeste laptopen min 2 år. OS er winXP SP2. Har kjørt den i 2 år uten antivirus og brannmur. Her hjemme står den riktignok bak en brannmur som kjører på routeren. Den sperrer all innkommende trafikk til lanet som ikke allerede er etablert fra lanet, med unntak av enkelte nødvendige porter. Har forøvrig brukt både IE, Opera og FF aktivt på maskina.

Siden det nå hadde gått 2 år tenkte jeg at jeg skulle sjekke situasjonen mest bare for morro skyld. Jeg installerte antivirus, antispyware og registerrenser. Ingen virus ble funnet, ingen spyware ble funnet. Registerrenser fikk bort en del tull fra registeret, men den eneste store tingen den gjorde var å drepe alle innstillinger i opera.

Jeg har lenge hørt folk overalt som sier at man i dag er helt nødt til å ha antivirus, firewall, mm. ellers er man ille ute. Har også hørt fra andre at jeg er helt gal som ikke gjør det. Likevell har jeg jo aldri hatt noe problemer med det.

Dermed lurer jeg på om antivirus og antispyware propagandaen egentlig bare er rettet mot personer med dårlig og moderat kunnskap. Alt jeg har gjort for å beskytte meg er å bruke sunn fornuft, og det har jo fungert bra for meg.

Nå. Hva synes dere?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer veldig langt med sunn fornuft, men det skader ikke å ha antivirus installert. Jeg har selv hatt virus én gang. I 96/97 tror jeg det var, da CHI herjet rundt om. For å være sikker så hadde jeg planlagt å ikke starte PC-en den dagen viruset skulle slå ut. Tror du ikke min kjære far, rev ned arket jeg hadde festet på PC-en med varslet: "Ikke start maskinen i dag.". Lappen var selvsagt merket med dato.

For å gjøre en lang historie kort så tryna bootsektoren og jeg fikk selvsagt jobben med å rydde opp. Alt fordi min far skulle spille jezzball.

Problemet er bare at det skal veldig lite til for å få virus. Det er nok at du besøker en nettside. Hvis vg.no har problemer f.eks og du går inn for å lese tabloidnytt så kan du få deg en overraskelse.

Hvordan vet du forresten at du ikke har virus når du ikke benytter antivirus? Jeg er ikke selv sikker på om jeg har virus, selv om jeg kjører antivirus og benytter andre mekanismer for å besytte min datamaskin.

Lenke til kommentar

Jeg er langt på vei enig i betraktningene til Cyclo, siden jeg selv ikke har opplevd å få et virus på så lenge jeg kan huske.

Føler det er et større problem med spyware/malware...

Men uansett så er dette avhengig av brukermønster. Har du en bra firewall på routeren, så kan det kanskje ofte være bra nok?

I mange tilfeller kan man nok kanskje si at antivirus og brannmur er der for å beskytte deg selv mot dine egne tabber. Hvis du derimot vet litt om hva du driver med, og har en lav-risiko bruk av internett, mail og evt "piratprogrammer", så skal det nok godt gjøres å bli infisert av et virus...

Edit: Etter min mening bør man uansett utstyre seg med antivirus av et eller annet slag siden man aldri kan være sikker. Er veldig enig med det Quayle skriver.

Endret av TheHead
Lenke til kommentar

Quayle: Som sagt så har jeg jo sjekket nå, ingen virus + ingen spyware/malware funnet gjør meg rimelig sikker.

Forøvrig er årsaken at jeg ikke kjører antivirus/antispyware på denne laptopen + et par andre maskiner at jeg daglig bruker de til svært krevende applikasjoner som trenger hver eneste Mb med minne de kan få.

Bare for å være på den sikre siden: Jeg mener på ingen måte å oppfordre til å ikke bruke antivirus/antispyware, jeg bare lurer på hvor viktig det er for brukere som faktisk har svært god peiling.

En annen ting jeg lurer på er om ikke vi nordmenn faktisk er svært dårlige å beskytte oss. Grunnen til disse tankene er følgende:

Jeg har en god del websider med rimelig mye trafikk kjørende på serveren min. Fordelingen av browsere brukt på de ulike er rimelig lik. Den ene siden har forøvrig hatt svært mye trafikk fra Norge i september (84%). Her er det faktisk en høyere andel brukere som har firefox enn på de andre serverene. Men i tillegg er det utrolig mange som er innom denne serveren som jeg kan bekrefte har malware. ca 18% av alle besøkende er infisert med enten simbar eller funwebproducts. Det er en absurd høy prosentandel sammenlignet med de andre sidene.

Dette er jo selvsagt bare spekulasjoner fra min side, basert på svært svakt grunnlag.

Lenke til kommentar

Litt av problemet er nok at mange brukere av internett snakker og leser veldig dårlig engelsk. Mye lokkemat er skrevet på engelsk. Brukeren som da leser dette forstår ikke hva boksen betyr og trykker gjerne O.K. Har sett det selv når en bruker plutselig hadde mistet mange filer fra maskinen sin. Denne maskinen hadde engelsk OS og problemet var at brukeren av en eller annen merkelig grunn trykte delete når han skulle flytte filer. Det var noe han hadde hørt i det siste av en dataguru. Hva han egentlig hadde snakket med denne dataguruen om er uvisst, men det ble slutt på bortkomne filer etter at vi tok en prat.

Lenke til kommentar

Interesant tanke quayle. Jeg trodde liksom det ikke var så mange igjen i Norge som hadde så dårlige engelskkunnskaper. Mulig at jeg har tatt feil.

Det er vell slik at de aller fleste skader som oppstår skyldes nettopp ignoranse, noe som egentlig er ganske uheldig da det hjelper å gjøre forskjellen mellom folk med peiling og folk uten enda større.

Det verste er at vi kommer til å se enda mer av dette i fremtiden. "Internetrevolusjonen" er fortsatt bare i startfasen. Vi kommer til å se mer og mer apparater som bruker nettet fremover, teknologien kommer til å begynne å prate sammen, flere og flere ting vil bli "smarte" , teknologi kommer til å bli enda mer avansert, og måten nettet blir brukt på kommer til å endre seg svært mye fremover.

For å avslutte med et quote fra sixty minutes i går:

-"The geeks will inherit the earth"

-"The geeks might inherit the earth, but they have no interest in running it"

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
For å avslutte med et quote fra sixty minutes i går:

-"The geeks will inherit the earth"

-"The geeks might inherit the earth, but they have no interest in running it"

9534436[/snapback]

Jeg så også den der. Gjett 3 ganger om jeg kjente meg igjen.

Det er mye ignoranse og inkompetanse som gjør at folk blir infisert. Vi kan jo håpe at IEs phishingfilter hjelper, men jeg har mine tvil. Folk kommer til å trykke jada, stikk dit selv om du vet at dette ikke er adressen til nettbanken min, men til en nigerianer som har lyst på kortnummeret mitt.

Lenke til kommentar

Deler oppfatningen til trådstarter. Er idag linuxbruker, men brukte Windows i flere år frem til i fjor. Hadde aldri antivirus. Heller ikke firewall lokalt på maskinen, men hadde firewall på routeren som er en linux-boks, dette ser jeg også på som en mye større nødvendighet enn antivirus.

Du kommer veldig langt med sunn fornuft, kritisk sans, samt erfaring og en god forståelse av hvordan ting fungerer.

Jeg tok også en full scan av maskinen, før jeg la inn linux (Hadde Windows XP, installasjonen var litt over 1,5 år gammel). Resultatet var null virus, og en spyware-fjerner som bare fant noen halvveis tvilsomme cookies.

Lenke til kommentar

Om antivirus er nødvendig kan diskuteres, men det er bedre å ha antivirus program og si jeg har ingen virus, trojaner eller keylogger på PC-en min. Enn å ikke ha antivirus, for så å oppdage at en har blitt infisert. Surt hvis en keylogger har stukket av med "world of warcraft" login og passord f.eks!

Lenke til kommentar

Er sikkerhetsbelte nødvending...Vel vi har det jo på i tillfelle man skulle være så uheldig og kollidere da...Er på samme måten med et AV program...Man har det i tillfelle man skulle være så uheldig og motta noe drit....Så etter min oppfatning så er et AV program selvfølgelig påkrevd på enhver pc... :thumbup::yes:

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke nødvendigvis om jeg er enig i siste to postene:

Knightospr:

Dette er jo nødvendigvis en avveiing. Hva er viktigst, å unngå virus for enhver pris, eller tilgang til nok systemressurser. For noen som bruker maskinen for å surfe på nettet og spille "world of warcraft" spiller jo ikke dette noen rolle, mens andre til litt andre bruksområder kan faktisk AV stjele nødvendige systemressurser.

Når jeg og flere andre i tråden her har klart å holde oss virusfri over svært lang tid ved å bruke sunn fornuft, kan faktisk denne avveiingen vippe til begge sider.

Znoken:

1) Det er stor forskjell på å omkomme i en trafikkulykke og å få et virus.

2) Også her er det snakk om en avveiing. Taxisjåfører er ikke påbudt bruk av bilbelte ved lov, da det her har skjedd en avveiing hvor det de praktiske forholdene har vunnet over sikkerheten. Akkurat det samme mener jeg er tilfellet med AV.

Selvfølgelig bør AV være obligatorisk for den jevne personen på gata, men det går også fint ann å klare seg uten om man har kunnskapene til det, og en god nok grunn.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke nødvendigvis om jeg er enig i siste to postene:

Knightospr:

Dette er jo nødvendigvis en avveiing. Hva er viktigst, å unngå virus for enhver pris, eller tilgang til nok systemressurser. For noen som bruker maskinen for å surfe på nettet og spille "world of warcraft" spiller jo ikke dette noen rolle, mens andre til litt andre bruksområder kan faktisk AV stjele nødvendige systemressurser.

Når jeg og flere andre i tråden her har klart å holde oss virusfri over svært lang tid ved å bruke sunn fornuft, kan faktisk denne avveiingen vippe til begge sider.

Znoken:

1) Det er stor forskjell på å omkomme i en trafikkulykke og å få et virus.

2) Også her er det snakk om en avveiing. Taxisjåfører er ikke påbudt bruk av bilbelte ved lov, da det her har skjedd en avveiing hvor det de praktiske forholdene har vunnet over sikkerheten. Akkurat det samme mener jeg er tilfellet med AV.

Selvfølgelig bør AV være obligatorisk for den jevne personen på gata, men det går også fint ann å klare seg uten om man har kunnskapene til det, og en god nok grunn.

9553467[/snapback]

Det også de som ikke er enig at bilbelte er nødvendig også. Det er selvsakt opp til en selv om en vil ha antivirus, men jeg vil fraråde å ikke ha det!

Endret av Knightospr
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

For å svare etter mine erfaringer, så surfer jeg stort sett på kjente og normalt sikre sider.

Men endel surfes også på sider som f.eks viser ymse bilder og filmer og lignende, og ble før virusangrepet ca. en gang i måneden.

De havnet da i en karantene i antivirusprogrammet, og gjorde ingen skade.

Hver gang jeg ble angrepet fikk jeg normalt 3-4 ulike virus på en gang, men kunne slette dem fra karantene og kjørte en full skan og slettet gjennopprettelsespunktene for å være sikker.

Med 2-3 måneders mellomrom fikk jeg melding fra brannmuren om at den hadde blokkert et hackerangrep.

I løpet av den kommende uka fikk jeg 2-3 slike meldinger, og f.eks i norton internet security kunne jeg trace angriperen til samme by hver gang.

Så gikk det 2-3 måneder og så var det en annen som prøvde seg....

For mange år siden surfet jeg med isdn.

Telenor ringte da og tipset meg om at det var brukt 5000,- på tre dager, og det viste seg at noe var skjedd.

Telenor blokket trafikken, jeg skaffet brannmur og siden skjedde det aldri mer.

Jeg har også fått ulike programmer som ved overgang til andre antivirus har vist seg å inneholde trojanere som ikke har vært oppdaget av det jeg brukte før.

Jeg har også sjekket masse andre PC-er, og har til nå aldri vært borti en eneste pc uten beskyttelse som har vært virus, trojaner, spyware osv fri.

Så kan man jo vurdere hva som stjeler mest tid og ressurser: Et virusprogram eller noen virus.

Jeg tror også at mange kan ha virus uten å merke det fordi det viruset de har er laget for å klusse til ting de ikke har.

Husker en sak hvor et virus for lenge siden slettet filmer og mp3 filer fra hardisken (det var vel mistanke om at film og platebransjen hadde en finger med i spillet).

Hvis man da ikke har slike filer, så vil man helelr ikke merke noe til viruset.

Det man også må huske på, er at ulike musikkplater også har saker på seg.

Vet at ihvertfall noen Enja plater har virus på seg som en del av kopibekyttelsen (putter man plata i en pc får man virusene fra plate overført) og sony har vel nå for andre gang blitt fersket i å ha rootkits....først fra endel plater og nå fra noen usb minnepinner mener jeg.

Statistisk sett, så regner man vel at man kan surfe ubeskyttet i ca. 15 minutter før man får virus....

Lenke til kommentar

norbat: Du gjorde meg obs på en skrivefeil der :) Det skulle selvsagt være antivirus og antispyware. Firewall er jo helt nødvendig, selv om jeg synes mange slike "personal firewall" saker nesten gjør mer skade enn godt. (Men det er en annen debatt).

Som jeg har prøvd å påpeke et par ganger før, så var aldri spørsmålet om propagandaen er legetim (for den gjelder jo for de absolutt aller fleste nettbrukere). Spørsmålet var heller hvem den var rettet mot, siden det virker som mange er av den oppfatning at ingen klarer seg uten.

Lenke til kommentar
Men så lenge dette er flertallet av internettbrukere så er denne 'propagandaen' legitim.

9559358[/snapback]

Ja, for det store flertallet er nok anti-virus absolutt nødvendig. Særlig når man ser undersøkelser som viser at ufattelig store andeler av privat PC-er er infisert av et eller annet botnet (har undersøkelser som viser 80%, noe som virker helt ufattelig). For disse er nok et produkt bestående av anti-virus, anti-spyware og brannmur nødvendig, selv om jeg skulle ønske anti-spyware/anti-rootkit delene var bedre.

Avanserte brukere er nok ikke like utsatt. Etter at jeg begynte med PC-er i 1984, har jeg bare vært infisert 1 gang, i 1987 engang...

Lenke til kommentar

Hvis man benytter seg av fildelingsprogram, warez-filer o.l, så er nok et godt av-program en nødvendighet selv om man er en avansert bruker med gode kunnskaper.

Det har vært litt bilsnakk tidligere i denne tråden og for å fortsette med den så kan man kanskje si at enkelte tror at med bilbelte så kan man kjøre litt mer aggresivt for å veie opp for risikoen for å bli skadet ved uhell hvis man kjører uten. Har man et av-prog så mener kanskje noen at man kan være litt mer 'uforsiktig' da man jo har et program som stopper farlige filer. Vel, statistikken sier noe annet.

Lenke til kommentar
Hvis man benytter seg av fildelingsprogram, warez-filer o.l, så er nok et godt av-program en nødvendighet selv om man er en avansert bruker med gode kunnskaper.

Nei, der er jeg ikke enig. Har i tider vært svært godt inne i warez-miljøet, og har som sagt ikke hatt virus siden 87. Klart, det var endel p2p miljøer der virus florerte, men dette var faktisk svært enkelt å holde seg unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...