Yidaki Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Tenkte kjøpe et nytt speilrefleks om ikke lenge, og trenger litt råd. Jeg er enkelt og greit ute etter det beste kameraet til rundt 11000,- Hvilket kamera regnes til denne prisen å være best, hvilket har best lysmålersystem? Jeg sitter for tiden med et Sony Alpha100, og vurderer og kjøpe Alpha700 når det kommer. Men ser at de har samme lysmålersuystem som Alpha 100, altså ingen forbedringer på akkurat det punktet, noe som var litt skuffende. Er Nikon D80 målbart mot Alpha700 mon tro, eller er D200 nærmeste konkurent? Jobber som nyutdannet kunstner nå, og driver masse med foto, men har mest drevet med gamle, manuelle speilrefleks. Alpha 100 er et meget godt kamera, men føler det er enda en del å gå på, særlig på nøyaktighet av farger og hvordan lyset måles. Noen gode råd? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Med fare for å bli anklaget for fanboyisme - Nikon er kjent for å ha pinlig nøyaktig fargegjengivelse i jpeg, og er sjefen i gata når det kommer til lysmåling. Det er, så vidt jeg vet, unikt for Nikon at de har en lysmåler som ser farger, og ikke baserer seg på at verden i gjennomsnitt er 12-18% grå. Det betyr selvsagt ikke at du slipper unna å forstå hvordan lysmåleren "tenker". Fargegjengivelse er egentlig mest et spørsmål om konvertering, siden alle bruker en bayermatrise som er mer eller mindre identisk, men bruker du jpeg, så er Nikon av de bedre. Endret 20. september 2007 av Anew Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Ok, regnet vel nesten med at Nikon ville bli det naturlige svaret. En kamerat av meg mener også det du sier, med en ekstremt god lysmåler. Nå bruker jeg så og si bare raw format, da det gir best redigeringsmuligheter etterpå. Men takk for svar, jeg skal tenke på det, selv om Nikon d80 vil bli slått på andre også viktige punkter av alpha700. Kanskje jeg skal begynne å vurdere d200 eller muligens d300, og spare ekstra til et virkelig godt objektiv? masse muligheter:) men det du sier, betyr det egentlig at alt utenom jpeg, blir mer eller mindre ganske likt "bedømmet" av de ulike kameraers lysmålersystem? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Nå koster jo D200 rundt 9999kr i påvente av D300, så her kan du handle en 50mm f/1,8 får du også for 11k Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Ny D200 + brukt 18-70 = 11500. 50mm blir for snaut for de aller fleste. Lenke til kommentar
Sojourner2 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Tenkte kjøpe et nytt speilrefleks om ikke lenge, og trenger litt råd.Jeg er enkelt og greit ute etter det beste kameraet til rundt 11000,- Hvilket kamera regnes til denne prisen å være best, hvilket har best lysmålersystem? Jeg sitter for tiden med et Sony Alpha100, og vurderer og kjøpe Alpha700 når det kommer. Men ser at de har samme lysmålersuystem som Alpha 100, altså ingen forbedringer på akkurat det punktet, noe som var litt skuffende. Er Nikon D80 målbart mot Alpha700 mon tro, eller er D200 nærmeste konkurent? Jobber som nyutdannet kunstner nå, og driver masse med foto, men har mest drevet med gamle, manuelle speilrefleks. Alpha 100 er et meget godt kamera, men føler det er enda en del å gå på, særlig på nøyaktighet av farger og hvordan lyset måles. Noen gode råd? 9533667[/snapback] Siden du vurderer Sony og Nikon D200 bør du ta en titt på Canons helt nye 40D også. Det burde passe prisgrensen din og jeg har vel aldri hørt noen klager over Canons fargegjengivelser. Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Joda,tenkte en stund på Canon, og er helt sikkert et bra kamera, men det føltes litt for lite og puslete i hendene mine syns jeg. Liker følelsen av at det er litt "ballast" i kameraet. Nå har jeg vært nede på japanfoto i stavanger og bestilt D300, linse har jeg enda ikke bestemt meg for, men skulle få en god pakkepris når objektiv valg var klart. Selve huset får jeg 1000 kr avslag på, pga at jeg er en "gammel kunde" Så blir litt mer enn jeg hadde regnet med, men pytt, da får jeg uansett et meget bra kamera. Gleder meg veldig, selv om det ikke kommer før midten av desember. Takker for alle svar Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Joda,tenkte en stund på Canon, og er helt sikkert et bra kamera, men det føltes litt for lite og puslete i hendene mine syns jeg. Liker følelsen av at det er litt "ballast" i kameraet. Da var det nokk ikke 40D du holdt i, et meget kraftig og solid kamera uansett, grattis med D300, sinnsykt kamera ut ifra specs iaffal. gleder meg til å se resultater i BK Endret 20. september 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Spar litt lenger og kjøpt Nikon D300! Andre alternativ er Nikon D80 eller Pentax K10. Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Joda,tenkte en stund på Canon, og er helt sikkert et bra kamera, men det føltes litt for lite og puslete i hendene mine syns jeg. Liker følelsen av at det er litt "ballast" i kameraet. Da var det nokk ikke 40D du holdt i, et meget kraftig og solid kamera uansett, grattis med D300, sinnsykt kamera ut ifra specs iaffal. gleder meg til å se resultater i BK 9536514[/snapback] Stemmer,litt flau nå, men det var visst Canon 400 jeg hadde prøvd, sorry. Men takk, gleder meg veldig til det kameraet, likså greit å heller bruke litt mer penger, å faktisk få skikkelig kvalitet og valuta for pengene. De andre kameraer nevnt her er også sikkert mer enn gode nok, men ville ha det lille ekstra denne gangen Endret 20. september 2007 av Yidaki Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Mener å huske fra jeg leste side opp og side ned om Nikon D80, som jeg siklet veldig på en stund, at den analyserte og sammenliknet motivet med en innebygget base på - tror de var 30 000 bilder - og beregnet eksponering og farger basert på dette. Og at den derfor var en råtass på korrekt eksponering. Vil jo da tro at de størrer modellene fra dem ikek er noe dårligere. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Mener å huske fra jeg leste side opp og side ned om Nikon D80, som jeg siklet veldig på en stund, at den analyserte og sammenliknet motivet med en innebygget base på - tror de var 30 000 bilder - og beregnet eksponering og farger basert på dette. Og at den derfor var en råtass på korrekt eksponering. Vil jo da tro at de størrer modellene fra dem ikek er noe dårligere. 9537900[/snapback] Det er en litt omtrentlig beskrivelse av 3D Colour Matrix II, ja. Eksempelvis er vel Nikon det eneste merket hvor ikke lysmåleren blir totalt forvirret av sne. Forskjellen mellom D80 og D200 i så måte er at RGB-sensoren i D80'ens lysmåler har 420 punkter, mens D200 har noe over 1000. Dermed får lysmåleren i D200 litt mer å jobbe med. D300 har det som skal være en enda bedre lysmåler - så får vi se hvordan det blir... Endret 20. september 2007 av Anew Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Fikk du vite hvor mange som hadde forhåndsbestilt på japan photo? Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Like greit å legge i litt mer penger og kjøpe D3, så får du skikkelig kvalitet og valuta for pengene. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Ehh, ja.. For D300 er jo ikke skikkelig kvalitet Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 "litt mer penger?", håper du mente D300 Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hvor mye måtte du ut med? Ble det over budsjettet? Lenke til kommentar
Yidaki Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Hvor mye måtte du ut med? Ble det over budsjettet? 9539924[/snapback] Jeg må ut med en god del over budsjettet jeg hadde regnet med, men det er greit. Det gamle Alpha 100 med 2 linser, 2 minnekort og en god veske får jeg 6000 for, så blir ikke så veldig mye ekstra..har enda ikke bestemt meg for objektiv, må ha et som kan få ut noenlunde det beste i D300, eller i alle fall en del av det beste Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Da bør du kanskje satse på fastoptikk, evt bruke 10 store på en normalzoom. Alternativet kan være å spare en del kroner på å kjøpe Tamron 17-50 f/2,8. Det er en god zoom som regnes som tilnærmet samme optiske klasse som den mye dyrere tilsvarende zoomen fra Nikkor. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Da bør du kanskje satse på fastoptikk, evt bruke 10 store på en normalzoom. Alternativet kan være å spare en del kroner på å kjøpe Tamron 17-50 f/2,8. Det er en god zoom som regnes som tilnærmet samme optiske klasse som den mye dyrere tilsvarende zoomen fra Nikkor. Jeg ville gått for Tamron 17-50 f/2.8 og evt. litt faste glass. Nikkor 35mm f/2 og 50mm f/1.8 er rimelige og gode glass som kan være noe å se på, samt 85mm f/1.8. Hvis man er nokså bevisst på valg av faste brennvidder, kan også 18-70 være god nok til å dekke behovet for normal-zoom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå