Gå til innhold

Rettigheter ved telefonsalg (viasat)

lain

Anbefalte innlegg

Mulig dette er feil kategori, men vil tro dette faller inn under forbrukerrett.

Saken er som følger.

Jeg ble oppringt fra viasat i fjor høst (ca 1 år siden). Sa da ja takk til visat gull i 12mnd til 199,- i mnd. Ble i slutten av april i år oppringt på nytt, med spørsmål om jeg ønsker å få visat+ gratis i 12mnd, eneste jeg måtte gjøre var å betale for dekoderen, som var greit nok, og binde meg for 12 nye måneder. Jeg spurte selger om jeg beholdt det samme som jeg hadde på tidspunktet, angående pris, kanalvalg og tjenester, noe han svarte ja på.

Så langt er alt i orden. Hva som er problemet, er at for to uker siden, fikk jeg inn avtalegiroen for neste mnd, og der står det at det nå koster 319,- for visat gull, og når jeg ringer kundersupport (etter å ha sendt 4 mail uten å få svar), får jeg besjed om at det ikke har noe å si hva selgeren har sagt til meg, da det er 12mnd siden jeg signerte avtalen på viasat gull, så fra og med neste mnd skal jeg betale 319,- kroner i mnd frem til mai.

Kort sagt, de mener jeg skal gå over på en ny avtale, med fullpris, i stedet for sånn jeg forsto selger, at jeg bare skulle få videreført avtalen jeg orginalt hadde i nye 7-8mnd. Jeg har også spurt om mulighet til å avslutte alt, men får besjed om at det ikke er mulig, men at jeg må betale full pris uansett.

Er ikke viasat bundet til hva selger lovte?

Kanskje litt rotete forklart, men noen som har noen synspunkter? Jeg skal klare å betale 319 spenn i mnd, men det var ikke hva jeg takket ja til i april.

-lain

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke har skrevet under en ny kontrakt med økt pris, men kun har en muntlig avtale med selger, kan du be om å få bevis på at du har godtatt avtalen de mener du er bundet av (f.eks. ved å legge frem opptak av samtalen med selger). Om de ikke kan gjøre det, kan du pent og høflig be dem dra til helvete. :)

Lenke til kommentar

Selger er representant for Viasat. Det han sier binder Viasat. De er den profesjonelle part, ergo skal tvilen komme deg som forbruker til gode. Du har også to ukers angrerett på telefonsalg fom den dagen du mottar angrerettskjemaet fra de! Her har du all rett på din side!

Lenke til kommentar
Dersom du ikke har skrevet under en ny kontrakt med økt pris, men kun har en muntlig avtale med selger, kan du be om å få bevis på at du har godtatt avtalen de mener du er bundet av (f.eks. ved å legge frem opptak av samtalen med selger). Om de ikke kan gjøre det, kan du pent og høflig be dem dra til helvete. :)

9533567[/snapback]

Om jeg forstår situasjonen rett, så har han hatt ett års "introduksjonsabonnement" med lavere månedspris enn vanlig (vanlig pris er 319kr, tilbudsprisen de første 12mnd er 199kr). Når kampanjetilbudet det første året er over fornyes abonnementet automatisk til vanlig månedspris (og med 3mnd oppsigelsestid), noe som helt sikkert står i vilkårene han opprinnelig godtok . Det blir nok derfor trådstarter som får bevisbyrden for å sannsynliggjøre at han ble oppringt av selger og fikk tilbud om å fortsette med samme månedspris som i kampanjeperioden (og med div. andre endringer som nevnt i åpningsinnlegget). Viasat er selvsagt bundet av det selgeren lovte i samtalen, men det blir nok som sagt trådstarter som må bevise at samtalen fant sted...

Lenke til kommentar

Siden Viasat hevder at du har bundet deg til 12 måneder Viasat+ så er det de som har bevisbyrden om du har bundet deg. Har du skrevet under noe avtale fra dem, så står det helt sikkert der at gjeldende priser vil gjelde. Da sliter du.

Har du ikke skrevet under noe slikt, da står du plutslig mer sterkere.

Lenke til kommentar

jeg svarte ja på en sms angående viasat+

Svar ja på denne sms for å bekrefte ditt kjøp: Viasat+ 0/mnd. Mottaker 1495. Etablering 0. Frakt 0. 12mnd avtaleperiode.

Jeg fikk dekoderen via linjegods, kan ikke huske jeg skrev under på noe annet enn fraktbrevet, så skal ringe viasat i morgen og høre om de har noe annen dokumasjon på at jeg har godtatt økt mnds pris enn sms'en jeg svarte på.

Har også sendt mail til forbrukerombudet, og spurt om hvordan jeg skal ta saken videre og hvilke rettigheter jeg har.

Lenke til kommentar

Du bekreftet at du bandt deg til 12 måneder når du svarte på den meldingen.

Da du bandt deg første gangen så fikk du billigere månedspris i et år, denne avtalen er uavhengig av avtalen om ny dekoder. Slik at du juridisk sett er bundet.

Men du kan jo alltids prøve å klage over praksisen til forrukerombudet, fordi jeg vet at de er veldig strenge når det gjelder binding og abbonement.

Det er derfor ikke operatørene har lov til å holde på slik som Viasat holdt på her, men må vente til det har gått 11/ 12 måneder.

Du kan alltids hevde at binding over 12 måneder er i strid med markedsføringsloven § 9a. I operatørlåssakene ble jo både 18 og 24 måneder sett på som urimelig.

Les mer her: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=1104

Tror det er lurt å sende klage til Forbrukerombudet, eller ta en telefon til dem om hva dem mener om dette.

Men uansett så er det du som har bevisbyrden om du mener at dere inngikk avtale om at du skulle betale 199 kr. for et helt år.

Lenke til kommentar
jeg svarte ja på en sms angående viasat+

Svar ja på denne sms for å bekrefte ditt kjøp: Viasat+ 0/mnd. Mottaker 1495. Etablering 0. Frakt 0. 12mnd avtaleperiode.

9536895[/snapback]

I følge SMS-en skal du jo ikke betale noe månedspris i det hele tatt (0/mnd). :p Så her kan du jo si at dere har inngåt en kontrakt med gratis tv i et år, mot at du betaler for dekoderen. (1495kr / 12 = 124,58kr) om du skal betale den månedlig.
Lenke til kommentar

Skjønner at jeg må gjøre noe sånt nestegang, om det noengang blir en nestegang.

Poenget med saken er at jeg trodde på selgeren, og at jeg da forventet at prisen ble den samme ut avtaleperioden på viasat+, og at det skjedde automatisk, så jeg bare kunne sitte og slappe av til april, for så å si det opp.

Skal ha en full gjennomgang med de, med en lytter til på telefonen, på mandag, da de ikke gidder å svare på mail.

Lenke til kommentar
Det selger har informert om er i utgangspunktet bindende, og er det avtalt at

du skal betale 199,- per. måned er dette bindende. Men problemet vil dessverre

være å bevise at det var dette selger informerte om på telefonen i april, og

kan du ikke sannsynliggjøre dette nærmere kan det være vanskelig å vinne

frem.

Da var svaret fra forbrukerrådet kommet, og ble vel egentlig hva jeg forventet. Men er greit å ha det skriftlig om viasat prøver å bare avfeie hva selger har sagt neste gang jeg tar kontakt med de.

Problemet er jo gjerne som de skriver, å bevise at selger har sagt det, jeg har etterlyst lydopptak, men ikek fått noe svar på om de har det liggende. Regner med at det blir noen telefonsamtaler i dag også, også får vi bare se om jeg avslutter avtalegiroen og ber om en adresse jeg skal sende kodekortet til.

Blir nok ikke viasat på meg igjen, hadde de oppført seg, hadde det blitt viasat på hytta også, men får vel hoppe på canal digital tilbudet som kjøres om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...