Gå til innhold

1080p fra pc til lcd?

Anbefalte innlegg

Ser etter en ny lcd tv, har tenkt å koble til en pc til denne. Det jeg lurer på er følgende; det opplyses ofte at lcd tven har «full hd/1080p), altså 1920x1080 oppløsning. Mange kolber til PC-en og spiller av full hd filmer fra PC-en på lcd tven.

Men alle lcd skjermer jeg ser har ikke støtte for full hd over vga eller HDMI fra pc til lcd, her opplyses det ofte at den bare har støtte for; «Støttede datamaskinsoppløsninger 1024 x 768 (XGA), 640 x 480 (VGA), 800 x 600 (SVGA), 1280 x 768 (WXGA), 1360 x 768».

Noen som kan forklare meg hvordan folk kan bruke en pc til å sende full hd når de faktisk opplyserer at den ikke har støtte for det, må være noe jeg har missforstått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, ser mange har sett spørsmålet nå - men ingen har vist svar på det. Kan jeg spørre deg hva nummer ditt tv har?

Forslaget ditt stemmer ikke slik jeg forstår det hele. Enkelt tver kan tilkobles en pc enten via vga eller HDMI, i begge tilfeller oppgis dataoppløsningen som støttes(denne kan for begge være forskjellig fra tv til tv, og ulik mellom vga og hdmi).

Videre; enkelte (nyere) tver kan bare tilkobles en pc via HDMI, og også i et slikt tilfelle så oppgis dataoppløsningen for HDMI fra pc(som er lavere enn hva tvens fulle oppløsning).

Rart ingen har et klart svar på dette - skulle tro det var sentralt for htpc byggere?

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Er ike helt med på hva du vil frem til (er jo sent), men:

- VGA kalles ofte "PC-inngang". At det er andre måter å koble en PC til er selvsagt. Nevner i fleng: DVI, HDMI, VGA/RGB, s-video, kompositt, komponent etc. Å kalle det "PC inngang" er teit... men man gjør det (leve Elkjøp mm)

Ellers så hadde jeg vel ikke et forslag? Har denne TV-en: https://prisguiden.no/product.php?productId=58463

Har sett TV-er som bærer klistermerke som sier "1080P" fordi det kan motta dette (men ikke vise det - bare nedskalere det).

Det du skriver er og en litt kjent sak (ikke støtter 1080p over DVI/HDMI) - dessverre.

Har dog lest at enkelte støtter dette, men at enkelte krav (som er nokså ubetydelige) ikke oppfylles for å skilte med dette i bruksanvisningen/reklame etc. Mener dette gjladt bl.a. enkelte Mirai-skjermer (byttet navn nå....?).

Lenke til kommentar
Er ikke helt med på hva du vil frem til (er jo sent), men:
Ok, kan forklare en gang til med et eksemepl. Philips 42PFL9632D er et lcd tv(Link) med full hd, altså oppløsningen 1920x1080.

Spørsmålet mitt er ganske enkelt; dersom jeg kobler til en pc til denne tven vil jeg da kunne sende filmer i 1920x1080 og få 1920x1080 på tv skjermen? Mitt inntrykk så langt er at jeg ikke vil få det.

Hvis vi ser på brukermanualen til denne tven så står der at tven ikke støtter tilkobling fra pc over vga. Derimot nevnes DVI og HDMI som kompatible. Men hva støttes egentlig -hvilke oppløsning?

I brukermanualen står der vedrørende tilkobling via HDMI:

Håndterte datamaskinoppløsninger

Følgende skjermoppløsninger støttes.

640 x 480, 60 Hz 640 x 480, 72 Hz 640 x 480, 75 Hz 640 x 480, 85 Hz 800 x 600, 60 Hz 800 x 600, 72 Hz 800 x 600, 75 Hz 800 x 600, 85 Hz 1024 x 768, 60 Hz 1024 x 768, 70 Hz 1024 x 768, 75 Hz 1024 x 768, 85 Hz 1280 x 768, 60 Hz 1280 x 1024, 60 Hz 1360 x 768, 60 Hz

Som vi ser er høyeste oppløsning som støttes via HDMI 1360 x 768.

Ellers så hadde jeg vel ikke et forslag? Har denne TV-en:

Nei absolutt ikke, jeg ville bare se spesifikasjonene siden du skrev den kunne vise full hd via HDMI. Ser ut som at du har fått et flott tv!

Det du skriver er og en litt kjent sak (ikke støtter 1080p over DVI/HDMI) – dessverre.
Mener du det jeg sier her, at lcd tver flest faktisk ikke kan vise full hd via HDMI? Det er bare så mange som kjøper lcd tv med full hd som skal kobles til en pc for å vise filmer med full hd, og for meg virker det så langt som at disse faktisk ikke har full hd....
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...