Navido Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei alle sammen. Jeg lurte på 1 spørsmål. Det finnes forskjellige farger av paraply..hvilken skal man velge til hvilken annledning? Man har en sølv paraply, svart og hvit osv.. Jeg har sett gull paraply også? det var et sjeldent syn for meg. Jeg skal drive med innendørs fotografering hvor bakgrunnen bak personen er hvitt. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Tipper fargene er for å skape annen hvitbalanse og fargmetning i bildet. Lys som blir reflektert endrer farge, så tipper det vil gjøre det samme som å justere hvitbalansen. Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei alle sammen. Jeg lurte på 1 spørsmål. Det finnes forskjellige farger av paraply..hvilken skal man velge til hvilken annledning? Man har en sølv paraply, svart og hvit osv.. Jeg har sett gull paraply også? det var et sjeldent syn for meg. Jeg skal drive med innendørs fotografering hvor bakgrunnen bak personen er hvitt. 9533423[/snapback] Jeg har selv to paraplyer med svart bakgrunn og to hvite. De hvite brukes til å skyte blitsen igjennom. De svarte reflekterer du blitsen fra. Jeg bruker de med svart bakgrunn på to blitser når jeg skal lyse opp bakgrunnen så den blir helt hvit. De hvite bruker jeg feks hvis jeg skal bruke en blits som key eller fill. Paraplyene med sølv innside gir vel hardere skygger (hvit innside gir mykere lys), mens gull innside gir en varmere tone på motivet. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Har en hvit paraply, men vurderer å kjøpe en gull for å få en litt varmere tone. Det er nok ikke helt det samme som å justere hvitbalansen. Hvit paraply funker ok, men jeg foretrekker faktisk å bruke softbox... Det gir et utrolig "pent" lys! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Har en hvit paraply, men vurderer å kjøpe en gull for å få en litt varmere tone. Det er nok ikke helt det samme som å justere hvitbalansen. Hvit paraply funker ok, men jeg foretrekker faktisk å bruke softbox... Det gir et utrolig "pent" lys! 9536140[/snapback] Men damå det være en skikkelig en. Dritten som fulgte med SB-800 er ikke mye å skryte av. Lenke til kommentar
F1_4 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 "Ro ned". Trådstarter prater om paraplyer og softboxer som er 40x større enn diffuseren som følger med SB-800. Størrelsen på diffuseren din tatt i betrektning gjør den en svært god jobb. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 "Ro ned". Trådstarter prater om paraplyer og softboxer som er 40x større enn diffuseren som følger med SB-800. Størrelsen på diffuseren din tatt i betrektning gjør den en svært god jobb. 9536541[/snapback] Nope, jobben den gjør er reva, uavhengig av størrelsen. Lenke til kommentar
F1_4 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Ok, da sier vi det proffen. Har bare hatt tre SB-800 så jeg har ingen erfaring. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Ok, da sier vi det proffen. Har bare hatt tre SB-800 så jeg har ingen erfaring. 9536729[/snapback] okei.... når begynte vi å skal endre andres meninger? Lenke til kommentar
Navido Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Takk for svar folkens.. hmmm...da tenker jeg at jeg har et noenlunde bilde..men skulle gjerne sett dette i praksis..altså et bilde med hvitt paraply, det samme objektet med sølv..noen som har tatt slike bilder så en kan sammenligne? fint hvis eksempler kunne blitt postet. Endret 20. september 2007 av Navido Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei alle sammen. Jeg lurte på 1 spørsmål. Det finnes forskjellige farger av paraply..hvilken skal man velge til hvilken annledning? Man har en sølv paraply, svart og hvit osv.. Jeg har sett gull paraply også? det var et sjeldent syn for meg. Jeg skal drive med innendørs fotografering hvor bakgrunnen bak personen er hvitt. 9533423[/snapback] Kjøp paraply som er sølv på ene siden og hvit på andre. Hvitt er som regel å foretrekke, det gir det mykeste lyset. Sølv kan for forsterke spekulære høylys og folk med fet hud kan fort får lite pene reflekser i huden med sølvparaply. Men sølvparaply kan være veldig tøft hvis modellen er godt sminket, med matt sminke med hint av sølv/gull-shimmer kan huden få en fin glød, men det krever en god stylist. En paraply som kan trekkes med hvitt i front som hurtigsoftboks kan også være hendig, siden paraplyer ofte kaster lyset litt i hytt og pine, noe som kan være plagsomt i små rom med hvite tak og vegger. Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Takk for svar folkens.. hmmm...da tenker jeg at jeg har et noenlunde bilde..men skulle gjerne sett dette i praksis..altså et bilde med hvitt paraply, det samme objektet med sølv..noen som har tatt slike bilder så en kan sammenligne? fint hvis eksempler kunne blitt postet. 9537231[/snapback] Her: http://www.bron.ch/vt_pd_lg_sc_en/index.php kan du se hvilke effekter forskjellige paraplyer og andre lysformere har på lyset. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Ok, da sier vi det proffen. Har bare hatt tre SB-800 så jeg har ingen erfaring. whistle.gif Jøss, men siden du har nok penger til å kjøpe 3 SB800 (som er det eneste som bevises her) må du jo vite myyye =) Men mener også at de som følger med er relativt dårlige , men bedre enn ingenting =) Lenke til kommentar
Navido Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Her: http://www.bron.ch/vt_pd_lg_sc_en/index.php kan du se hvilke effekter forskjellige paraplyer og andre lysformere har på lyset. 9537575[/snapback] å så herlig side..jaggu meg tøft...må si jeg likte sølv paraply best..synes hvitt ble altfor matt jeg...? Hmmm..tror den siden er bra for andre også. Amund blix..du skrev: Kjøp paraply som er sølv på ene siden og hvit på andre. Hvitt er som regel å foretrekke, det gir det mykeste lyset. hmm..sølv på den ene siden og hvitt på den andre siden? på samme paraply? isåfall hvilken side skal være sølv og hvilken side hvitt da? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 er jo samme hvilken som er hva, du kan ta av greie og snu den i rundt osv =) Lenke til kommentar
Navido Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 er jo samme hvilken som er hva, du kan ta av greie og snu den i rundt osv =) 9539132[/snapback] ok..da så..og for fotografering innendørs..hvor sterk lyslampe trenger man (i watt). Holder det med èn paraply eller må en ha to for at resultatet skal bli "bra" nok.? Lenke til kommentar
dynamic Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) er jo samme hvilken som er hva, du kan ta av greie og snu den i rundt osv =) 9539132[/snapback] ok..da så..og for fotografering innendørs..hvor sterk lyslampe trenger man (i watt). Holder det med èn paraply eller må en ha to for at resultatet skal bli "bra" nok.? 9543189[/snapback] Her har jeg brukt en Nikon SB-800 med en hvit paraply, inne i et parkeringshus. Funker veldig fint. Bildet Endret 21. september 2007 av dynamic Lenke til kommentar
El chico Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 er jo samme hvilken som er hva, du kan ta av greie og snu den i rundt osv =) <{POST_SNAPBACK}> ok..da så..og for fotografering innendørs..hvor sterk lyslampe trenger man (i watt). Holder det med èn paraply eller må en ha to for at resultatet skal bli "bra" nok.? <{POST_SNAPBACK}> Her har jeg brukt en Nikon SB-800 med en hvit paraply, inne i et parkeringshus. Funker veldig fint. Bildet Bra bilde. Blir mer og mer imponert over hva en kan få til med noen små blitser. Hvilket stativ har du kjøpt? Klemmer? Hvor og hvor mye? VM i spørsmål Lenke til kommentar
joostein Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Kan ikke svare for Dynamic, men jeg fikk akkuratt levert noe lys-utstyr på døren i dag fra BHphoto. Jeg gikk for et Manfrotto 001b stativ (anbefalt på strobist.com) $55 kostet det. Et feste for paraply og blits betalte jeg $14 for. Og så kjøpte jeg to svart/hvit-paraplyer, en på 30" og en på 45" til hhv $15 og $22. Så samlet ca. 600kr med dagens dollarkurs. Frakt og evt. toll kommer i tillegg. Lenke til kommentar
El chico Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Kan ikke svare for Dynamic, men jeg fikk akkuratt levert noe lys-utstyr på døren i dag fra BHphoto. Jeg gikk for et Manfrotto 001b stativ (anbefalt på strobist.com) $55 kostet det. Et feste for paraply og blits betalte jeg $14 for. Og så kjøpte jeg to svart/hvit-paraplyer, en på 30" og en på 45" til hhv $15 og $22. Så samlet ca. 600kr med dagens dollarkurs. Frakt og evt. toll kommer i tillegg. Det stativet så bra ut. Har stort utvalg på B&H Photo (alt i USA er jo stort tross alt ) Men fant ikke noe feste for blits og paraply til $14. Flere paraplyholdere, men tror ikke alle har hotshoe til blitsen. Denne så interessant ut til $43. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå