Gå til innhold

SAS - hva bør jeg kjøpe og hvor?

Gurgalmei

Anbefalte innlegg

Planlegger en ny PC som skal brukes til photoshop, og vurderer å sette inn SAS-kontroller og disker.

Ser for meg at jeg skal ha en kontroller for minst 4 disker.

1 disk til OS, programmer og Windows pagefile

3 disker i raid 0 med 3 partisjoner:

- Partisjon 1 til photoshop scratchdisk (virktuelt minne)

- Partisjon 2 til bilder under arbeid.

- Partisjon 3 til spill (battlefield)

Trenger ikke så store disker, 74 - 150 GB holder.

Fant denne Adaptek kontrolleren på komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332371

Den har PCI-X grensesnitt - er det kompatibelt med PCI og PCI-Express?

Videre fant jeg denne Seagate Cheetah disken

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335066

Ser ikke ut til at de har 150GB

Søkte i prisguiden, men der fant jeg ingen Seagate cheetah disker, men mye HP, Fujitsu mv. disker.

Søkte etter kontrollere med pci-express grensesnitt, men de var kombinerte sata/sas raidkontrollere. Trodde sas var noe helt annet enn sata??

Noen som kan veilede meg litt?? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se etter 74GB Seagate Cheeta 15k.5 diskene (ny variant som er betraktlig mye raskere enn den gamle 15k.4 seien, til omtrent samme pris)

Og når det kommer til kontrolleren, så kan jeg anbefale en PCIe 8x Kontroller ifra LSI.

Begge deler er å fås hos advance-no og nextron.no.

LSISAS3442E-R er i alle fall varenummer/navn på kontroller.

Advance er nede om dagen, men det er bare å ringe dem så får du hjelp.

Prisen er ca 3000 kr for kontroller, og ca 1800 kr per disk (74gb).

SAS/SATA Kabler er med kontrolleren.

Har dette selv og er veldig fornøyd med 2x 74gb i stipeset, yter over 200megabytes/sek med en avg random (ikke sekvensielt lest), random avg seektime på ca 5ms.

Koster litt ja, men det han man igjen for mener da jeg.

Ser for øverig at komplett selger 15k.5 også, kun 300gb variant til en 8-9 tusenlapper.

Håper dette inlegget bidro deg med noe nytte.

Lenke til kommentar

nå er jo 15k.6 på vei ut for fult også, og denne har enda høyere ytelse igjen. opptil 160MB/s. kanskje værd å vente litt til på denne fremfor å kjøpe en 15k.5 disk.

i allefall ikke gå for en 15k.4 disk, denne er betydelig tregere (og dyrere også tror jeg?).

har selv 15k.5 SCSI, og er veldig fornøyd med denne. enort ytelsesøkning! så uansett om du venter på 15k.6 eller ikke blir du garantert fornøyd med disken. :)

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Googlet litt på Cheetah® 15K.6 Hard Drives, og ser at den er ikke forventet i salg før første kvartal 2008....

http://www.techshout.com/hardware/2007/08/...drive-launched/

Ut fra spec ser det ut til at det er verdt å vente på. Nå kjenner ikke jeg dette markedet, og vet ikke om Seagate er det jeg bør satse på eller om det er andre disker som er like gode el bedre??

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar

Om du velger PCI-Express kontroller, pass på at du ikke ahr crossfore hovedkort, da dette ikke er kompatibelt, jeg selv har testet ut en god del CF kort med min kontroller, og det eneste som funka var Nvidia 680i chipsett's med 3 eller fler pci-e spor.

Men ja, 15k.5 er mer enn bra nok om man ikke vil vente på 15k.6 serien.

Lenke til kommentar
Om du velger PCI-Express kontroller, pass på at du ikke ahr crossfore hovedkort, da dette ikke er kompatibelt, jeg selv har testet ut en god del CF kort med min kontroller, og det eneste som funka var Nvidia 680i chipsett's med 3 eller fler pci-e spor.

Men ja, 15k.5 er mer enn bra nok om man ikke vil vente på 15k.6 serien.

9534265[/snapback]

Mener du at det ikke kan ha crossfire muligheten engang, eller bare at det ikke må være "aktivert"? Er det samme problem med SLI?

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...