Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows vil ikke starte opp!


Anbefalte innlegg

Kjørte Webroot SpySweeper, fant en trojan, slang den i quarantene - MEN da jeg skulle restarte PC-en min, så kom denne feilmeldingen i et vindu på en svart bakgrunn, uten noe mer:

 

"Lsass.exe - unable to locate component. This application has failed to start because dnsapi.dll was not found. Re-installing the application may fix this problem."

 

jeg trykker på "OK" knappen, men så skjer det ingenting. Samme feil kommer på safe-mode, og alle de andre måtene å starte Windows på.

 

Jeg vet hva dette dreier seg om, men jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse det slik at Windows starter igjen.

 

Noen som vet?

Endret av ThomasWH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke Sasser han har...

 

Problemet her ser ut til at enten har trojanervarselet vært en falsk positiv, eller så har trojaneren erstattet den legitime filen "dnsapi.dll" og nå vil ikke systemet starte pga filen er satt i karantene.

 

Har du en vanlig Windows-cd eller en recovery-cd? Om du har en full Windows-cd kan du prøve å starte recovery konsoll og få lagt en ny kopi av filen på plass...

Lenke til kommentar

JohnMerrick,

 

Jeg tror du muligens har rett. Uansett falsk alarm eller ikke, skaden er gjort, og jeg vil nå på tryggest mulig måte prøve å fikse Windows. Jeg har en Windows-cd, men har aldri brukt automated recovery (det er det du snakker om ikkesant?) - Er det trygt å bruke? Hva skjer egentlig under denne prosessen, og er det fare for å miste data pga. dette?

Lenke til kommentar

Det er altså en recovery-cd du har? Det begrenser mulighetene litt, da får du nemlig bare gjort en reinstallasjon. Systemet vil bli satt tilbake slik det var når du kjøpte maskinen, og du vil mistet alt du har lagret på harddisken.

 

Det er mulig å laste ned oppstartsdisketter fra Microsoft som lar deg starte recovery console. Recovery console er et dos-lignende verktøy som gir deg tilgang til systemmappen på harddisken. Om du har en kopi av "dnsapi.dll" er det mulig å bruke dette til å kopiere filen på plass igjen. Den skal ligge i c:\windows\system32

 

Jeg får dessverre ikke mulighet til å hjelpe deg så mye videre, det er lenge siden jeg har gjort dette selv, nå sitter jeg på jobben og kan ikke begynne å rote med maskinen og for øyeblikket har jeg ikke internett hjemme...

 

Kanskje noen andre kan hjelpe videre...?

Lenke til kommentar

Det er en helt vanlig Windows XP cd jeg har. Når jeg booter fra den får jeg valget om enten å installere Windows eller starte Automated System Recovery (ASR).

Når jeg trykker F8 ved boot uten CD, har det ikke noe å si hvilket valg jeg kjører, får feilmeldingen uansett hva. Jeg skjønner hva jeg må gjøre. Erstatte dnsapi.dll filen. Er det mulig å komme seg ned til dos prompt før XP starter? Tror ikke det..

Lenke til kommentar

Admin passordet skal være det samme som du skrev når du la inn windows.

Om du ikke skrev noe så kan du prøve å bare trykke enter..

Om det ikke er rett passord, eller at du ikke husker hva du skrev så kan du laste ned ultimate boot cd (gratis boot cd, som du finner på google ganske fort), og kjøre det ene verktøyet der.. for det klarer å tilbake stille passordet i windows.

Mener programmet heter NT offline password recovery eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg diskettstasjonen. Men den gode gammeldagse har jeg ikke. Har nok kun 3.5" stasjonen min intakt! ;) Får vel kjøre over filen dit på den andre PC-en her da..

 

Da har jeg bare ETT spørsmål: Hvorfor ligger ikke dnsapi.dll på Windows XP CD-en?? HMMM!

 

Jeg kan downloade den fra nettet, men det er ikke like trygt.

 

Kan jeg evt. kopiere ut filen fra den andre PC-en jeg sitter på og skriver nå?

Endret av ThomasWH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...