Gå til innhold

Etterlyser enighet om hva som er bumping

Anbefalte innlegg

Ved flere anledninger har jeg sett mer eller mindre gode tråder dukke opp igjen etter land tid, for så å bli stengt av en moderator med begrunnelsen "Det er ingen grunn til å bumpe en så gammel tråd." eller lignende.

To bump a thread on an Internet forum is to post a reply to it purely in order to raise the thread's profile.

Jeg er helt enig i at bumping på denne måten ikke er ønskelig, spesielt når man ser at brukere gjør det flere ganger om dagen på samme tråd.

Det som er et problem er når (gode) tråder dør hen, og noen tenker at de vil gjenopplive dem, hvorpå en moderator stenger tråden med begrunnelsen at det er en bump.

Denne tråden er et eksempel på dette. Det kan argumenteres for at det ikke er en spesielt god tråd, men da mener jeg den bør stenges i forhold til dét, og ikke med bumpeargumentet. (Dette er ikke ment til å henge ut moderatoren som stengte tråden, for jeg har sett dette ved tidligere anledninger også.)

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bumping i mine øyne er når man poster i en tråd for å få den høyere på trådlisten i en kategori. Det er som regel trådstarter selv som gjør det, og slik bumping har vi klare regler for: Max to stykker, minimum 24 timer mellom hver.

Men det skjer at andre brukere bumper en tråd for å si "Hva skjer her, da?" Slik bumping er ikke tillatt.

Derimot er du helt tillatt å poste ny informasjon i en gammel tråd. Enten fordi man har et svar på det opprinnelige spørsmålet, eller fordi man selv har et on topic spørsmål. Av den grunnen stenger vi normalt ikke tråder selv om de er "ferdig diskutert".

Men det finnes unntak, deriblant:

* Dersom emnet er personlig og trådstarter ikke lenger er tilgjengelig for å svare.

* Dersom en tråd har utviklet seg til personkrangel eller flammekasting og forsøk på opprydning ikke hjelper.

* Dersom de er gått off topic og en opprydding synes fånyttes.

* Dersom emnet er i strid med retningslinjene

Det skjer ikke sjelden at vi har latt en tråd som går off topic sovne av seg selv. Når noen poster i den vil den da bli gjenstand for nye rapporteringer og ny vurdering, og stenging kan bli resultatet hvis bumpingen ikke bringer noe nytt inn i tråden. Men normalt skal slike poster bare slettes, og så vil tråden forsvinne tilbake til år 2004 eller når den nå ble bumpet fra.

Det hender også noe ganger at folk bumper tråder som rett og slett ikke er i tråd med dagens regelverk eller policy, selv om de var det den gangen de ble opprettet. Det gjelder for eksempel rene telletråder. Da vil de bli stengt av den årsak.

Nå var det nok vanligere å stenge bumpede tråder tidligere, og det er nok også vanlig på en del andre forum. Derfor er det fortsatt mange brukere som rapporterer slik bumping, selv om det strengt tatt ikke er ulovlig. Og det hender at moderatorer stenger dem av refleks. Dette er altså til en viss grad et informasjonsproblem.

Nå skal jeg ikke uttale meg om tråden du linker til, det får du eventuelt ta med angjeldende moderator.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i det du skriver, og hvis alle hadde fulgt reglene du skisserer her, hadde jeg ikke laget denne tråden.

Nå var det nok vanligere å stenge bumpede tråder tidligere, og det er nok også vanlig på en del andre forum. Derfor er det fortsatt mange brukere som rapporterer slik bumping, selv om det strengt tatt ikke er ulovlig. Og det hender at moderatorer stenger dem av refleks. Dette er altså til en viss grad et informasjonsproblem.

Geir :)

9536061[/snapback]

Og det er det jeg ønsket å informere forumets "høye herrer" om at eksisterer. Dette er ikke noen veldig viktig klage, det var mer ment for å informere om at det skjer. Jeg har ikke noen flere eksempler her nå, men jeg har sett dette skje en del ganger før, og siden jeg ikke er spesielt aktiv når det gjelder å lese tråder jeg selv ikke har skrevet i før er det en indikasjon på at dette skjer på andre deler av forumet enn de jeg henger også.

En liten fellesmail fra styret til alle moderatorene hadde sikkert løst dette problemet.

Petter

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...