Gå til innhold

Athlon 64 på sparebluss

Anbefalte innlegg

AMD beholder metotikken for å måle TDP. Det er TDP som er oppgitt i artikkelen og i pressemeldingen.

Den nye metodikken kaller de for ACP (Average Processor Power) og skal etter sigende være mer sammenlignbar med Intels TDP. Jeg har ikke sett noen tester på den påstanden ennå, men det overrasker meg hvis det ikke stemmer at det er mer sammenlignbart.

9536285[/snapback]

I korte trekk vil det i så fall si at AMDs nye ACP-tall vil være lavere enn de nåværende TDP-tallene for AMD, og i tillegg være "direkte" sammenlignbart med Intels måte å regne TDP på i dag.

Altså:

AMD 65W TDP og Intel 65W TDP

vil bli

AMD 50W ACP og Intel 65W TDP og bedre sammenlignbart. (tallene tatt ut av det blå)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville det vært noen måte å ytterligere senke effekforbruket på de prosessorene ved å senke spenningen?

Eller er det så lavt at ikke noe hovedkort har mulighet for å gjøre det?

9538555[/snapback]

Det kalles underklokking det.

Jo lavere frekvens, jo lavere effektforbruk

Jo lavere spenning, jo lavere effektforbruk

Ofte er det en idè og gjøre begge deler, for når du senker spenningen så senker man som regel også den maksimale frekvensen som prosessoren kan arbeide på.

Det er selvfølgelig grenser for hvor langt ned man kan gå, men det er fint mulig å unklokke for midnre varme på samme måte som man kan overklokke for bedre ytelse.

Noe sier meg at disse spesifikke modellene ikke har så mye igjen å gå på siden de allerede har blitt spesifikt designet for lavt effektforbruk, men man kan tross alt spise opp sikkerhetsmarginene sine om man er forsiktig :)

EDIT: Lurer på om 8watt er lavt nok til at man basere seg på rent passiv kjøling? har mange ganger lurt på hvor den terskelen der ligger...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Joda, er klar over det, men lurte på om prosessorene kanskje allerede kjørte på lavest mulige spenning. (dette for å oppnå så lavt effektforbuk)

F. eks så støtter ikke hovedkortet mitt mindre enn 1,1V, så om Intel hadde kommet med en strømfattig prosessor på 1,1V så ville jeg altså ikke hatt noe rom for nedklokking. (uten å nedklokke frekvensen)

Kort sagt:

Hvilken spenning kjører prosessorene på, og hva er laveste spenning som er mulig på de fleste (alle?) AMD AM2 hovedkort?

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Jeg fannt ikke data på akkurat disse, men du kan jo se for et røft eksempel på low-power prosessorene her:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_A...DP_Low_Power.29

De er 35watt TDP dog, men likevel forteller de oss kanskje noe. Driftsspenningen der er 1,40volt, og det er jo rimelig nært det high-power prosessorer også bruker. Det virker altså som det er antall amp. som reduseres mens drifsspenningen er røfft den samme. Godt mulig dermed at at er rom for underklokking på vanlige hovedkort.

Jeg tror nok det at selv om disse sikkert er designet meget bra allerede på spenningen, så er det alltid en sikkerhetsmargin de opererer med. Denne kan du spise opp ved å fininstille spenningen selv, og dermed redusere effektforbruk ytterligere, men det er sikekrt ikke voldsomt mye igjen å hente nei...

-Stigma

Lenke til kommentar

Glimrende, disse prosessorene vil i tillegg til NAS og nettverksmaskiner også passe perfekt til HTPC/Media PC-er o.l. Med disse prosessorene fra AMD, Mini-DTX hovedkort og flash-baserte harddisker så er lydløse mini-PC-er med bra ytelse endelig innen rekkevidde for de fleste - jeg gleder meg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Siden det er snakk om mange nye releaser fra AMD om dagen, ser det ut til at prisguiden har vanskeligheter å holde tritt med å "oppdatere seg" :)

Athlon 64 (single-core) 2,4 GHz 45W TDP (LIMA)

https://prisguiden.no/product.php?productId=64951

Er nå tilgjenglig her

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=71

Kan vel nevne en annen nyhet også, som AMD har smyget ut i stillhet, og ikke er oppført/nevnt i prisguiden;

Athlon 64 (single-core) 2,6 GHz 62W TDP. Den raskeste single-core hitil, som er laget til AM2 socket.

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=70

Er også i salg

Med et slikt stort utbud av cpu'er som AMD presenterer er det noe der for ethvert behov/smak.

edit:link

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...