Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøpe "eksternt" LAN-kort eller ikke?

Anbefalte innlegg

Nå som vi har tenkt til å "renovere" hele nettverket vårt hjemme.

"Kaste" alt nåværende utstyr, for å gå til innkjøp av en D-Link DSL-380T ("ADSL-MODEM") (si ifra hvis det finnes en nyere versjon), en D-Link DIR-655 (Trådløs Router), en D-Link DVG-2001S (VoIP-Modem) (hvis vi velger å bytte fra Telio), D-Link DWA-556 (Trådløst nettverkskort) (til alle stasjonære PC-er i huset) og D-Link DWA-645 (Trådløst nettverkskort of bærbare) (til alle bærbare i huset). Alt utstyr koblet sammen med CAT:6 SSTP (nettverks kabler)

Samt bytter vi fra en Telenor Online ADSL Pluss (4000/400) linje, til en NextGenTel ADSL Mega (20000/1000) linje, som er testet og bekreftet av NextGenTel selv til å ikke skulle yte lavere enn 19000/900 med våre linje/kobber kvalitet og avstand til sentralen (som styres av nevnte NextGenTel selv)

(Kom gjerne med kommentarer til valget av utstyret ovenfor, om det har kommet nyere versjoner av komponentene vi har valgt osv..)

Men så til selve saken. Jeg skal benytte meg av en CAT:6 SSTP kabel, og ikke trådløs forbindelse. Siden det gir en god del fordeler.

Det jeg lurte på i den sammenhengen var hvorvidt jeg burde anskaffe et "eksternt" nettverkskort. Det jeg da mener, er et eget nettverkskort for kablet-nettverk i istedenfor å benytte meg av det som er integrert på hovedkortet.

Er det noe som helst poeng i dette? Vil det gi noen fordeler overhode?

Jeg har et ASUS P5N32-E nForce680i SLi hovedkort. Hvor bra, eller eventuelt dårlig LAN-adapteren på dette hovedkortet er, vet jeg ikke. Men det klarer vell noen av dere å finne ut :)

Så det jeg lurte på, er om det er noe å hente på å eventuelt anskaffe seg et eget nettverkskort? Ville f.eks. dette; D-Link DFE-550TX eller et D-Link DGE-530T gi noe bedre ytelse, eller andre fordeler? Eller er de kanskje dårligere enn det som finnes integrert på hovedkortet mitt? (Tok frem de som eksempler, siden de er fra D-Link som alt annet av nettverksutstyret vårt vil være)

Eller ville eventuelt en av disse vært noe; Intel Pro/1000PT PCIe Server Adapter, Intel Pro/1000PT Server EXPI9400PT PCIe eller Intel PRO/1000 MT Server Adapter?

Eller er det som sitter på mitt P5N32-E like bra? Vil det gi meg noen som helst fordeler, eller kanskje ulemper ved å bytte?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg skulle bruke andre kort en det integrerte, ville jeg gått for intel sine da disse skal bruke mindre cpu enn flere av de andre ( mener å huske dette fra en "gammel" test fra 2006) men dette kan selvsagt ha forandret seg.

Personlig ville jeg ikke byttet/satt inn ekstra PCI mest av latskap.. gode GBkort koster lite nå om dagen..

Det er helt greit å bruke Cat 6 kabler, men det betyr ikke at det blir et "cat6 nettverk".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...