grimp Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei Jeg har ikke mye erfaring med servere men jeg kan noe, planen er da og sette opp en fil server eller en måte jeg kan få nettverks stasjon på PC-en min hjemme via en annen pc jeg har liggende.(den er lokal, men det er ikke viktig at det går lokal) Hvordan går jeg fram? trenger jeg Windows Server/linux i det hele tatt? ------------------------- Utstyr: *10000/1500MBIT linje fra Get (Port 80 er åpen ut og inn) *Router fra 3com med wifi *En gammel "dum" Hub Servern: *Cpu: Intel Pentium 3 800mhz *Hovedkort: Asus **86b (husker ikke helt navn men det er gammelt) *Harddisk:Wester Digital 30gb (nei jeg skal ikke ha så stor filserver, mest til backup) *Psu: Cheiftec 320w *Ram: 512mb SD ram 133mhz *Ekstra: cd-rom/floppy ------------------------- Lenke til kommentar
r_k Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Er det ikke bare å gjøre det enkelt. Fyre opp xp (eller tilsvarende på servern) og aktivere fildeling?! Sørg for at begge maskinene er i samme nett. Så er det vel bare å mappe opp de delte mappene på hovedmaskina di. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hvis du vil leke litt, så sjekk ut FreeNAS. Lightweight, greit å sette opp og det støtter en god del protokoller. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Selv bruker jeg NasLite, funker upåklagelig. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
spaakh Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 hvis jeg forstår spørsmålet ditt rett så skal du sette opp en filserver til å ha lokalt i huset. Hvis du kun har erfaring med windows er det aller enkleste å sette opp en XP maskin, og så dele de mappene/diskene du har lyst å ha tilgang til. Hvis du av og til trenger å logge deg på serveren for å gjøre endringer, kan du installere VNC på maskinen. Om du vil ha en maskin du skal koble til fra internett etc kan det sikkert være en idé å se litt på linux, slik at du kan definere hva som skal være tilgjengelig fra hvor og for hvilke brukere. PS. Håper du kjenner til nettverket/ruteren slik at du vet at andre ikke får tilgang til det du deler Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden. Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Tråden har et dårlig emnefelt og er derfor blitt stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg