Gå til innhold

Filmvalg dias og negativ film

Anbefalte innlegg

Etter flere år med digitalt kamera er nå lysten til å begynne å fotografere "analogt" kommet tilbake. I mellomtiden har det sikkert skjedd mye i filmverdenen som jeg ikke har fått med meg.

Hvilke filmer er ledende nå på dias og negativ fargefronten for tiden? Jeg tenker på området 100 - 400 ASA. Det hadde vært kjekt med litt oppdatering evt. henvisning til gode nettsider som ken oppgradere meg på det området. Planen er da å få bildene levert på CD for evt. viderebehandling.

Endret av Hans-Hugo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for gass i fargene:

Fuji Velvia 50 (kan fint skytes på 100 og litt til, så ber du om å få den pushet på labben)

Kodak 100VS

Begge disse positivfilmene bruker jeg jevnlig, og gir stort sett flotte resultat.

Må du har mer lysstyrke synes jeg Fuji Provia 400 er et alternativ.

Som negativ har jeg stort sett brukt Superia i det siste, og det er et fint sted å starte om du føler du må ha mer toleranse for eksponeringsfeil og oppskarpning.

Uansett skal du være klar over at god film, fremkalling og scanning kan koste deg skjorta for tiden, så om du har planer om litt mer enn en filmrull i skuddåret, så bør du sterkt vurdere å kjøpe filmscanneren selv.

Når det er sagt er jeg den første til å være enig i at det er verd hver eneste krone!!

Her er en link til noen bilder jeg har tatt siste året med positivfilm og S&H:

Filmbilder

Lenke til kommentar

Provia og Superia er glimrende filmer. Jeg har begge deler liggende i fryseren i 120-format. Kodak E-100 VS gir ganske spreke farger, og jeg liker den. Skal du scanne er Kodag E-100 G best, fordi den er laget for det.

Du får fremdeles tak i Velvia og Kodachrome. Sistnevnte tar det lang tid å få fremkalt, fordi den skal til Sveits. Jeg tror Velvia finnes i iso 100-versjon fremdeles, og iso 50 er nettopp relansert.

På negativsiden har vi som nevnt Superia, men det finnes fortsatt proffe filmer fra Kodak. Da må du nok på en pro-shop for å få tak i det.

Lenke til kommentar

Superia som negativ er den jeg har vært mest fornøyd med.

Som positiv var det tidligere Velvia 50 jeg brukte mest. Fantastiske farger, spesielt på undervanns-foto og landskap. Etter å ha prøvet Provia gikk jeg helt over til den, både 100 og 400 er meget bra all-round filmer. 50 gir litt store utfordringer under vann noen ganger. :)

Kodachrome har jeg aldri helt blitt venn med.

Nå finnes Velvia også i en ASA 100 som det hadde vært spennende å prøve.

Lenke til kommentar

Negativfilm: Kodak 160/400 VC og NC, begge knallbra filmer. Fujis 160C eller 160S er også bra.

Dias: Velvia er ypperlig for naturfoto men kan være vanskelig å scanne om ikke eksponeringen sitter 100%, så Provia er en bedre allroundfilm. Astia er helt nydelig for hudtoner, og er også diasfilmen med mest dynamikk.

Selv liker jeg Kodak 100G og GX godt, og E100VS er knall. Jeg liker disse bedre enn Provia.

Kodachrome 64 og 200 er godsaker, men er litt vanskeligere å få tak i, og syykt kresen på eksponering, men når det sitter er det lekkert. 200 lages ikke mere, så den begynner det å bli tynt med rundt omkring.

De blir ikke fremkalt i Sveits lenger, nå er det kun Dwayne`s i USA som fremkaller Kodachrome, man kan godt bruke Sveitsadressen, men de blir bare videresendt...

Lenke til kommentar
Kodachrome 64 og 200 er godsaker, men er litt vanskeligere å få tak i, og syykt kresen på eksponering, men når det sitter er det lekkert. 200 lages ikke mere, så den begynner det å bli tynt med rundt omkring.t]

Preuspro hadde før de ble lagt ned/gikk inn i Telebutikken. Fotosentralen leverer ennå, men bare til forhandlere (og ingen liste over hvem som er forhandlere). Virkelig synd, for det var en av de få nettbutikkene med skikkelig utvalg av slikt... FotoVideo har jo ingenting analogt, og ikke JapanPhoto heller, så nå er det stort sett bare Interfoto igjen (på nett i hvert fall).
Lenke til kommentar

Vi har normalt Kodachrome 64 og 200 der jeg jobber, men på grunn av lite pågang, har vi alltid bare et meget begrenset antall på lager for å forhindre at den blir for gammel og må kastes. Synd, for Kodachrome er fantastisk med tanke på blant annet holdbarhet.

De få som kommer innom og ser etter den, blir uansett stort sett overlykkelige over å få kun én mens vi venter på neste sending fra Fotosentralen :)

Lenke til kommentar
Vi har normalt Kodachrome 64 og 200 der jeg jobber, men på grunn av lite pågang, har vi alltid bare et meget begrenset antall på lager for å forhindre at den blir for gammel og må kastes. Synd, for Kodachrome er fantastisk med tanke på blant annet holdbarhet.

De få som kommer innom og ser etter den, blir uansett stort sett overlykkelige over å få kun én mens vi venter på neste sending fra Fotosentralen :)

9543954[/snapback]

Er Kodachrome 64 vanskelig å få tak i?

Kan skaffe masse av denne, trodde ikke det var noe problem??

Lenke til kommentar

Er Kodachrome 64 vanskelig å få tak i?

Kan skaffe masse av denne, trodde ikke det var noe problem??/

For forhandlere og storkunder som kjøper direkte fra distributør, er det sjelden et problem å få tak i den, men for vanlige forbrukere kan det være mer problematisk. Enkelte sier de har vært rundt hele byen før de kom til oss og fikk vite at vi har det på lager.

Men det er problematisk også for oss å ha mange på lager, ikke på grunn av tilgang på selve filmen, men fordi det i perioder går lite av den ut. Og for å minske risikoen for å måtte kaste gammel film, tar vi derfor inn et mindre antall av gangen enn tidligere. Men vi kan gjerne ta imot større bestillinger fra en kunde. Det går stort sett helt fint med levering i løpet av få dager.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sikkert noen her som er mer enn villige til å hjelpe deg med akkurat det ;)  (ta det i såfall på PM. Salg/kjøp/bytteannonser er ikke tillatt på forumet).

9548308[/snapback]

Ta det helt med ro. Sannsynligheten for at jeg er villig til å selge Kodachrome'en min er litt mindre enn sannsynligheten for at Odd Grenland vinner serien i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...