evergood999 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Hei Problem Mitt problem er at PC-en låser seg under bruk. Til å begynne med skjedde det kun når jeg spilte, men den siste tiden har det også skjedd under nettsurfing. Når PC-en låser seg, blir skjermen helfarget (rosa, grønn, svart, rød og blå er farger jeg har hatt så langt ) Det er ingen respons å få fra PC-en og må bare tvinge den av med av/på knappen. Kan også fortelle litt om et typisk hendelsesforløp. PC-en har stått påslått i flere timer, setter meg ned for å spille og etter 5 til 10 min så oppstår problemet. Slår så av PC-en og starter den opp på nytt igjen med det samme, da kommer feilen tilbake iløpet av få minutter. Hvis jeg lar PC-en stå av til den har blitt kald, og starter å spille rett etter at den har startet kan jeg spille opp mot en halv time før det skjer. Hvis PC-en har vært avslått og jeg ikke spiller, kan det gå flere timer før feilen oppstår. Etter det jeg vet så skulle dette tyde på et varme problem. Kommer litt tilbake til dette senere i posten. Spesifikasjonene på min pc er: - Asus P5B DELUX WIFI-AP - Cooler Master Mystique 631 (2x 120 mm) - Corsair Powersupply 620W - Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 - Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz - Samsung SpinPoint T166 500GB - Western Digital Raptor 74GB - XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB - Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler - Windows Vista Business 32-bit Den har aldri vært overklokket PC-en er bygget i månedsskiftet juni/juli og fungerte problemfritt fram til midten av august. Har brukt Lavalys Everest Ultimate Editon 4.10.1120 for å følge med på temperaturer. Skjermkortet ligger under belastning på +/- 70 (Idle +/- 50) har en gang sett den på 80 var over 25 i rommet Cpu opp mot 45 (idle 35) Temperatur føleren på hovedkortet ligger opp mot 50 ved belastning (idle ca 35) Kan også nevne litt av hva jeg har prøvd: - Formaterte mandag 17 sept - Har lagt inn nyeste BIOS på hovedkortet og prøvd flere forskjellige versjoner skjermkort driver. - Har kontollert at alle ledninger sitter ordentlig fast - Har kjørt memtest86+ uten å finne feil - Har prøvd å øke spenningen på minnet i BIOS - Har kontrollert spenningene ved hjelp av everest og disse var stabile - Har kjørt cpu test i everest og sandra uten feil - Har kjørt 3dmark og fikk da samme feil som ved spilling. - Alle viftene går som de skal Jeg har oppdaget at Serial ata kontrolleren (ICH8R), på hovedkortrt, blir så varm at jeg knapt kan ta på den. Er dette problemet? Feil med mitt kort eller gjelder det alle P5B kort? (ICH8R ligger under kjøleribben nede til venstre, ved Sata kontaktene, link under) Linker: http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=...179&modelmenu=1 http://www.asus.com/999/images/products/1179/1179_l.jpg Noen som kan hjelpe meg litt eller er det bare å demontere og sende inn hovedkortet? Hvis det er hovedkortet, er det da kun mitt eller er det et problem med serien så jeg skal få byttet i en annan modell! Håper du ved å lese dette får et innblikk i hva problemet er Takker på forhånd for alle svar EDIT: Har etter litt hjelp funnet du at det mest sannsynlig er skjermkortet som fusker, sender det i retur og håper alt blir bra når nytt ankommer. Endret 21. september 2007 av evergood999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå