Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du skal beskrive en overvektig person til noen andre, og det er andre overvektige personer i samme rom, hva sier du da? "Hun blonde feite?" eller "Hun blonde litt overvektige"?

9578273[/snapback]

 

Ordet guling har en mye sterkere forhistorie enn ordet svarting.

 

 

Du sier jo implisitt med denne kommentaren at det er værre å si guling enn å si svarting.

 

Jeg ville nok helt klart valg ordet overvektig fremfor feit, siden jeg føler at feit høres værre og mer negativt ut enn overvektig. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er værre, men jeg personlig føler det sånn.

 

Hvis du prøver å få det til å se ut som at jeg er en hensynsløs jævel som benytter en hver mulighet til å tråkke folk på tærne så er det feilslått.

 

Jeg sier ikke at guling er værre enn svarting, eller omvendt. Du kan forøvrig holde meg utenfor denne diskusjonen, da eneste grunnen til at jeg kom med meg som et eksempel er at du til stadighet dro inn innvandrere i diskusjonen. Dette handler ikke om innvandrere og hva de krever eller ikke krever.

 

Når du bruker deg selv som eksempel så får du også tåle at jeg kommeterer det, hvis ikke så bør du unngå å bruke deg selv som eksempel. Når vi har en debatt så forbeholder jeg meg retten til å kommentere de utsagn folk kommer med. Det er det som kalles konstruktiv debatt. Hvis enkelte utsagn skal stå om uberørlige så blir det ikke noen debatt.

 

Du sier jo selv "Det eneste de vet er at ordet er rasistisk.". Vel, så la vær å bruke det da.

 

 

Skal jeg la være å bruke alle ord folk rundt meg ikke vet hva betyr så har vi ett problem. Er det ikke bedre å forklare folk hva ordet betyr? Kunnskap er makt vet du. Vi kan ikke styre sanfunnet etter de som er uvitende og la språket vårt forfalle pga det.

 

Hvorfor har du et så stort behov for å klassifisere folk i folkegrupper? Er det egentlig raser du har lyst til å beskrive? Hvorfor føler du så stort behov for å si neger?

 

Har du lest noen av mine tidligere poster? Hvis du har det, så burde dette spørsmålet være helt unødvendig. Jeg har påpekt flere ganger at jeg ikke har noe spesielt behov for å gå rundt å si neger. Jeg har heller ikke noe behov for å klassifisere folk i raser eller folkegrupper.

 

Jeg skal forklare det igjen, med enkle ord.

 

Jeg bruker ordet neger der hvor det ut fra sammenhengen er påkrevd.

 

Hvis du har ett sterkt behov for å klassifisere meg som rasist fordi jeg bruker ett ord som du, av uvitenhet, oppfatter som rasisitisk så får det være ditt problem.

9578352[/snapback]

 

Nei, jeg sier at guling og svarting ikke har samme betydning, selv om begge beskriver en farge.

 

Hvorfor ville du valgt å si overvektig i stedet for å si feit? Hvorfor ønsker du ikke å si mørkhudet av afrikansk opprinnelse fremfor neger? Jeg prøver ikke å få deg til å se ut som en hensynsløs jævel. Jeg stiller meg bare litt undrende til at du absolutt skal hevde din rett til å bruke "det norske språket", når det tydeligvis ikke er gjeldene i en hver situasjon.

 

Jeg tåler at du bruker eksempelet "guling" og at jeg er av asiatisk opprinnelse. Det jeg ikke tåler er at du forteller meg at jeg føler meg diskriminert uten å føle meg diskriminert. Det er helt utenfor diskusjonens emne. Hva jeg føler og ikke føler, er ikke et diskusjonstema her. Å ilegge meg følelser jeg ikke har, er barnslig og umodent. Slik hersketeknikk som du har benyttet deg av i tidligere innlegg er unødvendig, og det biter ikke på meg.

 

Du hevder til stadighet at du tydeligvis er så og si den eneste som vet hva ordets egentlig betydning er. Jeg synes det er litt snodig at du tror at en ordbok er mer riktig en en stor folkemasse. Det har blitt prøvd å forklare deg hvordan språket fungerer, og at ord kan forandre betydning etter hvert som det brukes. Tydeligvis et fånyttes forsøk.

 

Hvilke sammenhenger mener du det er påkrev å bruke ordet neger?

 

Jeg har forøvrig ikke klassifisert deg som rasist. Om du føler det slik, så er det noe du får ta på din egen kappe. Kanskje du skal finne frem en av de mange ordbøkene du har viftet med tidligere i diskusjonen.

Lenke til kommentar

Jeg syns man skal holde seg for god til å kalle noen for svarting eller guling eller hva det måtte være! begge er like diskriminerende i mine øyne.. hva er så vanskelig med å ikke bruke disse ordene da? (selvsagt kan man jo kødde og røre med det når man er med venner osv, men ikke når man er ute blandt folk!) det er respektløst..

 

bare sier at i feks. en evt slåsskamp ute på byen, så syns jeg man skal holde seg unna slike rasistiske kallenavn, det er latterlig og tåpelig og komme med ord bare fordi man har sluppet opp for andre fornærmelser.. det reflekterer mere tilbake på personen som slenger ut "svarting" , fordi han ikke er smart nok til å skjønne at man ikke kan noe for at man er av en annen farge.. det står rett og slett idiot i panna på en som er sinna og kommer med rase-kallenavn.. :cool:

Lenke til kommentar
...og komme med ord bare fordi man har sluppet opp for andre fornærmelser.. det reflekterer mere tilbake på personen som slenger ut "svarting" , fordi han ikke er smart nok til å skjønne at man ikke kan noe for at man er av en annen farge..

9580382[/snapback]

 

De fleste idioter kan vel ikke noe for at de er idioter? Det vil uansett ikke stoppe meg i å kalle de jeg mener er idioter for idioter.

 

Og, den som slenger ut "svarting" er kanskje så smart at han skjønner at det har mye mer effekt enn å slenge ut "afro-viking" ;)

 

Men, som alt annet her i verden så er jo selvsagt også språk situasjonsbetinget. På samme måte som man ikke banner i kirken (med mindre man ønsker den effekten det gir) så sier man ikke svartskalle til en kar i en gjeng *[ord som betegner gruppen som har sort hud, og som ikke medfører protester fra noen]* heller :)

 

Så var det denne rassismen da. Rassisme går på hva man mener om andre raser (noe som indirekte betyr at om man skal definere rassisme så må man også definerer menneskeheten inn i forskjellige raser), så om man bruker ordet neger/eller_hva_som_helst så er man rassist. Mener man derimot ikke at noen raser er andre overlegen, så er man ikke rassist uansett om man sier neger eller ikke :)

Lenke til kommentar
Og, den som slenger ut "svarting" er kanskje så smart at han skjønner at det har mye mer effekt enn å slenge ut "afro-viking" ;)

9580742[/snapback]

 

ja, nå understreker du mitt poeng enda mer.. hvorfor slenger han ut ordet"svarting"? jo, nettopp for å være rasistisk,, og det sier mere om han enn om den personen han kaller for svarting.. :cool:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Og, den som slenger ut "svarting" er kanskje så smart at han skjønner at det har mye mer effekt enn å slenge ut "afro-viking" ;)

9580742[/snapback]

 

ja, nå understreker du mitt poeng enda mer.. hvorfor slenger han ut ordet"svarting"? jo, nettopp for å være rasistisk,, og det sier mere om han enn om den personen han kaller for svarting.. :cool:

9580937[/snapback]

 

Jeg mener han slenger det ut fordi det er det ordet som gir mest følelsesmessig effekt hos mottaker. I den situasjonen bruker man de verktøy man har. Hadde feks ordet "abc" hatt bedre effekt så hadde man brukt det istedenfor. Denne tråden i seg selv er jo et godt eksemple på hvor effektivt det kan være å bruke ordet "neger" overfor visse personer hvis man ønsker å såre/hisse opp.

 

Hvis ønsket om å såre noen er bak uttalelsen så er det ikke rassisme. Hvis man ønsker å formidle at man mener andre raser (i dette tilfelle negere) er underlegene (eller forsåvidt også overlegene) så er det rassisme. Ganske enkelt :)

Lenke til kommentar
Jeg mener han slenger det ut fordi det er det ordet som gir mest følelsesmessig effekt hos mottaker. I den situasjonen bruker man de verktøy man har. Hadde feks ordet "abc" hatt bedre effekt så hadde man brukt det istedenfor. Denne tråden i seg selv er jo et godt eksemple på hvor effektivt det kan være å bruke ordet "neger" overfor visse personer hvis man ønsker å såre/hisse opp.

 

Hvis ønsket om å såre noen er bak uttalelsen så er det ikke rassisme. Hvis man ønsker å formidle at man mener andre raser (i dette tilfelle negere) er underlegene (eller forsåvidt også overlegene) så er det rassisme. Ganske enkelt :)

9581356[/snapback]

 

ja, skjønner hva du mener ja.. men synes det fortsatt er rasistisk allikevel.. for man bruker jo nettopp rasen til dette mennesket mot h*n.. Den personen kan da ikke noe for at man er mørk, og da er det bare idiotisk å bemerke noe som man allerede vet, og vri det om til noe negativt..

 

og når man slenger "jævla svarting" i trynet på noen, så er vel ikke det ment som særlig oppmuntrende er det vel? nei, det er vel ment som å gjøre motstanderen til underlegen pga rasen hans.. er ihvertfall slik jeg oppfatter det.. og DET er i mine øyne rasistisk! uansett hvordan man prøver å vri og vende på det..

Lenke til kommentar
og når man slenger "jævla svarting" i trynet på noen, så er vel ikke det ment som særlig oppmuntrende er det vel? nei, det er vel ment som å gjøre motstanderen til underlegen pga rasen hans.. er ihvertfall slik jeg oppfatter det.. og DET er i mine øyne rasistisk! uansett hvordan man prøver å vri og vende på det..

9581443[/snapback]

 

Oppmuntrene har jeg vel aldri påstått at det er :)

Hvis noen sier "neger" for å oppnå en følelsesmessig reakson hos noen så er raksjonen målet, ikke det å føle seg underlegen. Da kunne man like gjerne brukt ordet dum, men det gir ikke samme effekt (som regel)

 

Hva du anser som rasistisk er jo opp til deg :), men om en rasist sier "hei medmenneske" så er han like rasistisk som om han sier "hei neger" siden rasisme går på hvilke holdninger man har til andre raser, ikke hvordan man uttrykker disse holdningene.

 

EDIT:

Ser forresten signaturen din "Ja, nu va du smart, nu va du VÆLDIG smart!!" - Martin Schanche" Der har man jo ord som har en bestemt betydning i ordboken, men som brukes i en sammenheng som de helt klart kan oppfattes nedsettende hos mottaker. Kan man da si ordet smart (evt veldig smart) er et 'stygt' ord?

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Hva du anser som rasistisk er jo opp til deg :), men om en rasist sier "hei medmenneske" så er han like rasistisk som om han sier "hei neger" siden rasisme går på hvilke holdninger man har til andre raser, ikke hvordan man uttrykker disse holdningene.

9581531[/snapback]

 

folk kan få lov til å tenke hva de vil eller ha hva slags holdninger de vil, men jeg mener at man tråkker over en grense når man uttrykker seg på en rasistisk måte.. da blir det bare tåpelig..

 

og i mine øyne, så er ikke neger rasistisk, men det blir jo det hvis man sier "hei neger" til en neger, istedet for å hilse vanlig da :!:

 

kan ikke tvinge noen til å ikke være rasist, man får finne ut av selv om det er smart eller hva man tror det er.. men når man begynner å bruke det mot andre og lar andre bli påvirket på en negativ måte av din egen rasistiske tankegang, ja da er det ikke lenger ok at den personen er rasist.. det er nå min mening! jeg respekterer at noen er rasist, så lenge man ikke skader andre på noen som helst måte.. man kan få tenke akkurat slik man vil for min del..

Lenke til kommentar
EDIT:

Ser forresten signaturen din "Ja, nu va du smart, nu va du VÆLDIG smart!!" - Martin Schanche" Der har man jo ord som har en bestemt betydning i ordboken, men som brukes i en sammenheng som de helt klart kan oppfattes nedsettende hos mottaker. Kan man da si ordet smart (evt veldig smart) er et 'stygt' ord?

9581531[/snapback]

 

ja, det er jo åpenlyst at "smart" , ikke betyr smart.. men det er ironisk ment fra Martin sin side før han smelte til en reporteren midt i trynet... skjønner ikke helt hvor du vil hen nå.. :ermm: kan du utdype?

Lenke til kommentar

Bare det at selv om ordet neger har en betydningen i følge ordboken så kan det i riktig sammenheng oppfattes negativt, men det er like lite grunn til å 'forby' neger fordi folk bruker det for å såre eller rasistisk som det er å forby smart fordi noen bruker det ironisk.

 

(og jeg tviler litt på at Martin tenkte ironisk når han sa det, men mulig jeg undervurdere martin når han er sint ;))

Lenke til kommentar
Har ikke snakka med en neger som har hatt et problem med å bli kalt neger. Akkurat som at jeg ikke har snakka med en hvit som har problemer med å bli kalt hvit. Samma greia med gule. Folk er vel mer stolt av den etniske opprinnelsen sin. Men det er som sagt basert på personlige erfaringer.

9581781[/snapback]

 

Jeg har møtt dumme mennesker som ikke liker å bli kalt dumme ;)

 

Men, har man en egenskap så burde man i all hovedsak tåle at andre forteller deg at du har den egenskapen, særlig om den er så åpenbar og lettfattelig som farge (selv om neger går på opprinnelse, noe hvit og gul ikke gjør)

Lenke til kommentar
ja, jeg ser ikke problemet med at man refererer til noen som neger, kanskje ikke midt i trynet på dem men sånn generelt sett.. bare så lenge man ikke misbruker ordet da, slik at det lett kan oppfattes som at man mener det negativt,, det er unødvendig mener nå jeg..

9581796[/snapback]

 

Hvorfor er det mer galt å bruke et ord som kan oppfattes negativt enn et annet ord som kan oppfattes negativt?

Neger kontra alle andre ord folk kan oppfatte negativt.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det mer galt å bruke et ord som kan oppfattes negativt enn et annet ord som kan oppfattes negativt?

Neger kontra alle andre ord folk kan oppfatte negativt.

9581810[/snapback]

 

 

vel, jeg syns nå at når det gjelder rasen til folk eller opphav, så mener jeg at det sårer dypere enn feks, "du er dust" eller "jævla idiot" osv.. er ihvertfall mitt inntrykk av det..

 

da er det liksom å såre familien til den man slenger det til også da.. og man kan jo absolutt ikke forandre på opphavet sitt eller hudfargen sin osv.. mulig derfor man blir så sint når noen angripes på en rasistisk måte..

Lenke til kommentar

Hvis du har som mål å såre, og neger/svarting/etc er så effektivt som det er i dagens samfunn så er det jo det mest effektive ordet å bruke. Ganske naturlig at det blir brukt da. Forsåvidt kan vel ikke folk noe for at de er duster, eller idioter heller da. Ikke alle som kommer inn i mensa for å si det sånn ;)

 

Poenget mitt er i hovedsak at den eneste forskjellen mellom neger og dust er styrke, men at det vil være like dumt å 'forby' neger som å forby dust.

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...