Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

Ser du hvor like de ordene er?

9571383[/snapback]

Ja, og hovedforskjellen står i parentes: "(kan oppfattes som neds)"

 

Det plager meg ikke det minste å bruke svart, eller black, eller til og med noir, hvis jeg føler for det. Jeg synes ikke at språket vårt mister noe dersom vi slutter å si eller skrive "neger".

 

Det går ikke på

a) hva man selv legger i ordene, men

b) hvordan de oppfattes av de/den det brukes om.

 

Noen legger all vekt på a) , noen på b). Mange ligger et sted mellom a) og b), men legger mest vekt på b) når det er en "neger" i nærheten.

9571613[/snapback]

 

Da får folk kalle meg kong Quayle for ettertiden. Poster som er rettet mot meg som inneholder du i steden for kong kommer til å bli rapportert med grunnlaget personhets og diskriminering. Jeg oppfatter du som veldig nedverdigende og foretrekker terminologien kong.

 

Hører du ikke hvor teit ett slikt utsagn er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da får folk kalle meg kong Quayle for ettertiden. Poster som er rettet mot meg som inneholder du i steden for kong kommer til å bli rapportert med grunnlaget personhets og diskriminering. Jeg oppfatter du som veldig nedverdigende og foretrekker terminologien kong.

 

Hører du ikke hvor teit ett slikt utsagn er?

9571649[/snapback]

Hvis herren så sterkt misliker bruk av ordet "du" i forbindelse med sin person, så vil jeg selvsagt la være å bruke det fra nå av. Det viktigste er jo hvordan d.. herren oppfatter det.

 

Å kreve å bli tiltalt som "kong Quayle", derimot, finner jeg latterlig. Det blir jo omtrent som en svart skulle kreve å bli tiltalt som "herr neger", og det faller jo på sin egen urimelighet.

 

Jeg kan godt kalle deg Dan, til minne om språkgeniet fra USA.

Lenke til kommentar

Angående samer, så blir de selvsagt ikke støtt av ordet same siden det er ordet på deres folk. Neger er derimot ikke navnet på ett folk, det er navnet på en vagt definer menneskerase. Å kalle svarte for neger er omtrent som å kalle hvite germanere. Hva er egentlig en neger? Er det alle med mørk hud? Bare afrikanere som befolker området sør for Sahara? Hva med svarte amerikanere? Begrepet gir assosiasjoner til raseteori og oppfattes som nedsettende. Hvorfor man da absolutt må kreve sin rett til å bruke ordet forstår jeg virkelig ikke.

 

Hvis man absolutt må kommentere hudfargen til noen, kan man ikke da si mørk eller svart eller brun istedet for?

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest hele diskusjonen, og må si jeg er ganske imponert hvordan noen hele tiden klarer å dra inn innvandrere og "utlendinger" i enhver sak.

 

Hvem har sagt at dette handler om hva innvandrere ønsker å bli kalt?

 

Jeg er forøvrig adoptert og oppvokst i Norge, men er født i Korea. Jeg har derfor ingen innvandrerbakgrunn. Som en person av asiatisk utseende, ønsker jeg ikke å bli kalt for guling.

 

Men jeg burde kanskje godta å bli kalt guling fordi unge mennesker i Norge ikke vet hvorfor det ikke er greit å kalle andre for guling? Det er jo også mye mer beskrivende enn asiat siden det både beskriver utseendet mitt og hvor jeg stammer fra? En asiat kan jo komme fra India, og det blir jo heeelt feil.

Lenke til kommentar
Jeg er forøvrig adoptert og oppvokst i Norge, men er født i Korea. Jeg har derfor ingen innvandrerbakgrunn. Som en person av asiatisk utseende, ønsker jeg ikke å bli kalt for guling.

9573825[/snapback]

 

oki, har du et ord som beskriver deg og utseende ditt da?

Bare sånn at jeg har noe å si om jeg skulle beskrive deg til politiet når du slår meg paddeflat for å kalle deg guling ;)

Lenke til kommentar
Hvis man absolutt må kommentere hudfargen til noen, kan man ikke da si mørk eller svart eller brun istedet for?

9573802[/snapback]

 

 

fordi det klinger ikke..

"han jævla mørke fyren der er så svart at jeg har lyst til å mose trynet hans" - klinger? nEI

 

"han jævla niggeren der er så svart at jeg har lyst til å mose TRYNET HANS" - klinger? JA

Endret av laffe
Lenke til kommentar
fordi det klinger ikke..

"han jævla mørke fyren der er så svart at jeg har lyst til å mose trynet hans" - klinger? nEI

 

"han jævla niggeren der er så svart at jeg har lyst til å mose TRYNET HANS" - klinger? JA

9574194[/snapback]

 

 

vel, hvis noen har lyst til å mose trynet til noen pga hudfargen deres, så ville nå jeg si at det er noe som ikke "klinger" i hodet på vedkommende heller..

 

og hvis man er så forbanna, så hvorfor ikke bruke vanlige skjellsord som idiot, dust osv..? blir ikke nigger da brukt KUN for rasistiske grunner i en slik situasjon?

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Jeg er forøvrig adoptert og oppvokst i Norge, men er født i Korea. Jeg har derfor ingen innvandrerbakgrunn. Som en person av asiatisk utseende, ønsker jeg ikke å bli kalt for guling.

9573825[/snapback]

 

oki, har du et ord som beskriver deg og utseende ditt da?

Bare sånn at jeg har noe å si om jeg skulle beskrive deg til politiet når du slår meg paddeflat for å kalle deg guling ;)

9573971[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke hvorfor noen skulle ha behov for å beskrive hvor jeg "kommer fra". Jeg er norsk, med asiatisk/koreansk utseende.

 

På samme måte så ville jeg kalt en "neger" for mørkhudet. Jeg klarte å si "neger" en gang i jobbsammenheng (ingen mørkhudede tilstede, og bare nære kollegaer, så ingen krise), og etterpå følte jeg meg faktisk litt ufin. "Neger" er og blir et ord med negativ holdning, uansett hvor mye noen påstår annet.

 

Jeg sier forøvrig som en over meg; Jeg skjønner ikke hvorfor noen personer aboslutt på død og liv MÅ bruke dette ordet. Hva er egentlig agendaen her?

Lenke til kommentar
Jeg er forøvrig adoptert og oppvokst i Norge, men er født i Korea. Jeg har derfor ingen innvandrerbakgrunn. Som en person av asiatisk utseende, ønsker jeg ikke å bli kalt for guling.

9573825[/snapback]

 

oki, har du et ord som beskriver deg og utseende ditt da?

Bare sånn at jeg har noe å si om jeg skulle beskrive deg til politiet når du slår meg paddeflat for å kalle deg guling ;)

9573971[/snapback]

 

Hvis du skal beskrive en person for politiet er det ikke komplisert i det hele tatt å si "av asiatisk utseende" eller "av afrikansk utseende". Jeg ville vært spesielt forsiktig med å fortelle politiet at "det var han gulingen som begynte å slå". Det høres ikke akkurat ut som et nøytralt øyenvitne.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Jeg er forøvrig adoptert og oppvokst i Norge, men er født i Korea. Jeg har derfor ingen innvandrerbakgrunn. Som en person av asiatisk utseende, ønsker jeg ikke å bli kalt for guling.

9573825[/snapback]

 

oki, har du et ord som beskriver deg og utseende ditt da?

Bare sånn at jeg har noe å si om jeg skulle beskrive deg til politiet når du slår meg paddeflat for å kalle deg guling ;)

9573971[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke hvorfor noen skulle ha behov for å beskrive hvor jeg "kommer fra". Jeg er norsk, med asiatisk/koreansk utseende.

 

På samme måte så ville jeg kalt en "neger" for mørkhudet. Jeg klarte å si "neger" en gang i jobbsammenheng (ingen mørkhudede tilstede, og bare nære kollegaer, så ingen krise), og etterpå følte jeg meg faktisk litt ufin. "Neger" er og blir et ord med negativ holdning, uansett hvor mye noen påstår annet.

 

Jeg sier forøvrig som en over meg; Jeg skjønner ikke hvorfor noen personer aboslutt på død og liv MÅ bruke dette ordet. Hva er egentlig agendaen her?

9577658[/snapback]

 

 

Siden du spør om hva agendaen er så viser det bare at du ikke har lest og forstått det folk skriver i denne tråden.

 

Du sammenlikner ordet neger med guling. Det er selvfølgelig feil, å sammenlikne guling og svarting vil være en riktig sammenlikning. Jeg bruker aldri ordet guling ei heller ordet svarting, jeg sier heller aldri nigger fordi det er ord som helt klart har negative ladninger.

 

Du bør heller lære deg hva ordet neger betyr enn å krangle på folks rett til å snakke sitt eget språk. Jeg snakker norsk og forholder meg til de ordene vi har på norsk. Neger er ikke negativt, det er ikke rasistisk og det er ikke diskriminerende.

 

Å kalle svarte for neger er omtrent som å kalle hvite germanere.

 

Dette har vi vært igjennom tidligere i tråden så vidt jeg husker, men jeg tar det gjerne igjen.

 

Neger er ikke det samme som germaner, men kan sammenliknes med kaukaser.

Lenke til kommentar

Det at du ikke har forståelse for at ord kan ha flere betydninger, får være ditt problem. Jeg ser at andre har prøvd å forklare det til deg, mens du bare fortsetter å hevde din rett til å prate norsk.

 

Det finnes mange andre ord du kan bruke, men likevel skal du absolutt bruke dette ordet.

 

Det er et faktum at mange mørkhudede/personer av afrikansk opprinnelse SAMT hvite nordmenn, oppfatter ordet neger som et negativ ord - uavhengig av hva du eller hvilken som helst ordbok måtte mene.

 

Hvorfor du da absolutt skal hevde din rett til å bruke dette ordet, når det finnes utallige andre ord du kan bruke, det er meg et mysterium.

 

Forøvrig så er ikke guling og svarting det samme, selv om det tilsynelatende er to ord som beskriver farge. Guling beskriver en av østasiatisk opprinnelse. Svarting brukes gjerne på mørkhudede uavhengig av hvilken opprinnelse de har. Ordet guling har en mye sterkere forhistorie enn ordet svarting.

 

Hvis du skal oversette ordet nigger til norsk, hvilket ord mener du da man skal bruke?

Lenke til kommentar
Det at du ikke har forståelse for at ord kan ha flere betydninger, får være ditt problem. Jeg ser at andre har prøvd å forklare det til deg, mens du bare fortsetter å hevde din rett til å prate norsk.

 

Det finnes mange andre ord du kan bruke, men likevel skal du absolutt bruke dette ordet.

 

Det er et faktum at mange mørkhudede/personer av afrikansk opprinnelse SAMT hvite nordmenn, oppfatter ordet neger som et negativ ord - uavhengig av hva du eller hvilken som helst ordbok måtte mene.

 

Hvorfor du da absolutt skal hevde din rett til å bruke dette ordet, når det finnes utallige andre ord du kan bruke, det er meg et mysterium.

 

Forøvrig så er ikke guling og svarting det samme, selv om det tilsynelatende er to ord som beskriver farge. Guling beskriver en av østasiatisk opprinnelse. Svarting brukes gjerne på mørkhudede uavhengig av hvilken opprinnelse de har. Ordet guling har en mye sterkere forhistorie enn ordet svarting.

 

Hvis du skal oversette ordet nigger til norsk, hvilket ord mener du da man skal bruke?

9577828[/snapback]

 

 

Så du mener altså at folk kan velge og vrake i betyningen av ord etter som det passer dem? De fleste jeg har snakket med om denne saken vet ikke hva ordet neger betyr. Det eneste de vet er at ordet er rasistisk. Hvis man ikke vet hva ordet betyr så kan man neppe heve seg over andre å fortelle dem at de ikke skal bruke ordet. Jeg bruker ordet neger fordi det beskriver en folkegruppe, ikke fordi at jeg har lyst til det. Det finnes ikke noe godt alternativ til ordet neger på norsk, selv om mange hevder at mørkhudet eller svart er dekkende.

 

Guling beskriver en som er gul i huden, noe som implistitt innebærer at personen kommer fra ett eller annet sted øst i Asia, neger er ett ord som beskriver en folkegruppe - det ordet du leter etter som er tilsvarende for de som er gule i huden er mongol. De som jeg har hørt skjelle ut en neger har brukt uttrykk som "jævla svarting", ikke neger. Svarting er kanskje det nærmeste vi kommer nigger på norsk. Du vet kanskje ikke at det er sånn med språk at ett ord nødvendigvis ikke har ett tilsvarende ord på ett annet språk. Vi har ikke ett ord som har den samme tyngde som ordet nigger på norsk, heldigvis - selv om svarting ligger ganske nært.

 

Vi har ikke hatt de samme problemene som de har hatt i USA. Vi har ikke hatt den utstrakte bruken av svarte slaver i Norge. Vet ikke om folk har fått det med seg, men sånn var det altså i USA. Etter borgerkrigen i USA på midten av 1800-tallet så ble slaveriet opphevet. Sør-statene var fortsatt aggresive på dette området. Nå har det seg sånn at svarte ikke hadde noen rettigheter på den tiden. De fikk ikke klippe seg hos frisører, de fikk ikke spise hvor de ville, de fikk ikke sitte hvor de ville i bussen osv. Listen er lang som ett vondt år! Det var i dette samfunnet de altså brukte ordet nigger for å skjelle ut sine fargede medmennesker.

 

Jeg trodde virkelig at folk var så oppegående at de forsto forskjellen mellom samfunnet der borte på den tiden og her.

 

Vi har også hatt våre problemer med rasisme og diskriminering, men så absolutt ikke i samme utstrekning som i USA. I Norge har vi ikke noe ord som tilsvarer nigger, det nærmeste vi kommer er kanskje svarting som sagt. Akkurat som at amerikanere bruker ord som: "gucs"(aner ikke hvordan det skrives) og pouge. Dette er skjellsord, neger er ikke ett slikt skjellsord. Jeg kan nok finne mange andre eksempler også på ord som ikke er direkte oversettbare fra andre språk til norsk.

 

 

Du mener selvsagt at guling er værre enn svarting, en neger vil nok kanskje mene det motsatte. Den uttalelsen du kom med om historisk betydning poengterer bare det jeg har sagt hele tiden. Tilhører du en gruppe som kan bli diskriminert så opplever du diskriminering, enten den finner sted eller ikke. Nå synes jeg at ord som guling og svarting er helt forkastelige, nettopp fordi at de er ment rasistiske. Du hører det når du sier det, det er en negativ ladning i ordet.

Lenke til kommentar

Når det er en stor folkemasse som oppfatter et ord som av negativ betydning, så spiller det ingen rolle hva som står i en ordbok. Du sier jo selv "Det eneste de vet er at ordet er rasistisk.". Vel, så la vær å bruke det da. Hvorfor har du et så stort behov for å klassifisere folk i folkegrupper? Er det egentlig raser du har lyst til å beskrive? Hvorfor føler du så stort behov for å si neger?

 

Det er riktig at Norge ikke har den samme historien når det gjelder mørkhudede og slaveri som USA - men det spiller ingen rolle. Dagens afro amerikanere har heller ikke opplevd slavehandelen. Det som spiller en rolle er at vi vet hvor ordet stammer fra - og den negative holdningen bak ordet.

 

Jeg sier ikke at guling er værre enn svarting, eller omvendt. Du kan forøvrig holde meg utenfor denne diskusjonen, da eneste grunnen til at jeg kom med meg som et eksempel er at du til stadighet dro inn innvandrere i diskusjonen. Dette handler ikke om innvandrere og hva de krever eller ikke krever.

 

Det er norske mennesker av mange forskjellige hudfarger som føler at neger er et negativ ladet ord. Da ser jeg ikke problemet med å unngå å bruke det.

 

Hvis du skal beskrive en overvektig person til noen andre, og det er andre overvektige personer i samme rom, hva sier du da? "Hun blonde feite?" eller "Hun blonde litt overvektige"?

Lenke til kommentar
Hvis du skal beskrive en overvektig person til noen andre, og det er andre overvektige personer i samme rom, hva sier du da? "Hun blonde feite?" eller "Hun blonde litt overvektige"?

9578273[/snapback]

 

Ordet guling har en mye sterkere forhistorie enn ordet svarting.

 

 

Du sier jo implisitt med denne kommentaren at det er værre å si guling enn å si svarting.

 

Jeg ville nok helt klart valg ordet overvektig fremfor feit, siden jeg føler at feit høres værre og mer negativt ut enn overvektig. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er værre, men jeg personlig føler det sånn.

 

Hvis du prøver å få det til å se ut som at jeg er en hensynsløs jævel som benytter en hver mulighet til å tråkke folk på tærne så er det feilslått.

 

 

Jeg sier ikke at guling er værre enn svarting, eller omvendt. Du kan forøvrig holde meg utenfor denne diskusjonen, da eneste grunnen til at jeg kom med meg som et eksempel er at du til stadighet dro inn innvandrere i diskusjonen. Dette handler ikke om innvandrere og hva de krever eller ikke krever.

 

Når du bruker deg selv som eksempel så får du også tåle at jeg kommeterer det, hvis ikke så bør du unngå å bruke deg selv som eksempel. Når vi har en debatt så forbeholder jeg meg retten til å kommentere de utsagn folk kommer med. Det er det som kalles konstruktiv debatt. Hvis enkelte utsagn skal stå om uberørlige så blir det ikke noen debatt.

 

Du sier jo selv "Det eneste de vet er at ordet er rasistisk.". Vel, så la vær å bruke det da.

 

 

Skal jeg la være å bruke alle ord folk rundt meg ikke vet hva betyr så har vi ett problem. Er det ikke bedre å forklare folk hva ordet betyr? Kunnskap er makt vet du. Vi kan ikke styre sanfunnet etter de som er uvitende og la språket vårt forfalle pga det.

 

Hvorfor har du et så stort behov for å klassifisere folk i folkegrupper? Er det egentlig raser du har lyst til å beskrive? Hvorfor føler du så stort behov for å si neger?

 

Har du lest noen av mine tidligere poster? Hvis du har det, så burde dette spørsmålet være helt unødvendig. Jeg har påpekt flere ganger at jeg ikke har noe spesielt behov for å gå rundt å si neger. Jeg har heller ikke noe behov for å klassifisere folk i raser eller folkegrupper.

 

Jeg skal forklare det igjen, med enkle ord.

 

Jeg bruker ordet neger der hvor det ut fra sammenhengen er påkrevd.

 

Hvis du har ett sterkt behov for å klassifisere meg som rasist fordi jeg bruker ett ord som du, av uvitenhet, oppfatter som rasisitisk så får det være ditt problem.

Lenke til kommentar
Hvis du skal beskrive en overvektig person til noen andre, og det er andre overvektige personer i samme rom, hva sier du da? "Hun blonde feite?" eller "Hun blonde litt overvektige"?

9578273[/snapback]

 

Jeg sier feit, men det er fordi jeg selv er i gruppen feit, og dermed kan bruke det ordet uten problemer (veier 120KG) ;) EDIT: vel og merke så sier jeg bare hun blonde hvis det ikke er flere blonde der. og feks hun blonde med rød genser hvis det er flere feite blonde personer der. /EDIT Det er forresten en markant forskjell på oppfattelsen av ordet feit og 'litt overvektig' Skiller fort 10+ kilo der.

 

Men, diskusjonen går vel egentlig ikke ut på at folk har et trengende behov for å bruke ord andre kan oppfatte negativt, men at man motsetter seg krav om å ikke bruke ord om man skulle finne det for godt.

 

Jeg krever min rett til å bruke det norske språket. Noen mener man ikke skal banne, men jeg lar ikke det stoppe meg om jeg har lyst til å banne.

 

En annen ting jeg tror ikke er nevnt i denne tråden er at man i dagligtale har en tendens til å forkorte ting for å komunisere raskere. Feks "skjera" er mye raskere å si enn "Hva skjer da?" Denne tendensen til å velge korte, ikke helt korrekte former, fører til at mange velger å si neger/whatever fremfor lange politisk korrekte former. Mye raskere å si neger enn "en kar som har sort hudfarge, men som sikkert er norsk statsborger og kjempegrei om man lærer å kjenne ham" (selv om den lange formen der også er teknisk sett feil.)

Endret av noob11
Lenke til kommentar

På tide at folk ser på sammenhengen ordene blir brukt, og ikke ordene i seg selv. Alt kan ha negativ betydning i riktig sammenheng, mer eller mindre de samme ordene kan ha positiv betydning i en annen sammenheng.

 

Styret over "negative" ord tar helt overhånd, snart får man vel ikke lov til å kalle en nordlending for en nordlending heller, noen ser jo på dette som et sjellsord. Hvem husker vel ikke når enkelte folk prøvde å få boikott av Black Boy krydder fordi de mente de var rassister og burde skifte navn. Eller faren til pippi, som ble sydhavskonge fordi negerkonge kunne tolkes feil.

 

Folk tar seg for nær av alt for lite om dagen, har btw ei venninne som også er ifra korea, og ho har godt med selvironi, og kaller seg selv gul (noe hun da også er), og bruker det på en positiv måte, hvorfor gjøre et problem ut av noe som ikke er et problem?

Lenke til kommentar

Dere som er så opptatt av ordet neger... vet dere egentlig hva det er for noe da? Har nemlig på følelsen at dere ville brukt ordet om enhver person av hel eller delvis afrikansk avstamning, inkludert nordafrikanere, blandede osv.

 

Forøvrig bringer Darkness opp et godt poeng angående "asiat". Halvparten av "asiatene" ser ikke "asiatiske" ut. Finnes vel minst et tre erketyper der også... og selv en srilanker ser jo forskjellig ut fra en indoneser eller inder.

 

Personlig er jeg blitt temmelig god til å "lese" på folk hvor de er ifra, eller hvertfall hvor deres foreldre/besteforeldre var ifra. Må jo nesten det når man bor i Oslo :!:

 

Men på slutten av dagen så sitter de fleste av oss igjen med å beskrive erketyper... kunne dog vært morro å høre fra noen som opplever disse "beskrivelsesproblemene" i dagliglivet. Det er kanskje ikke så rart at politiet opererer med politisk ukorrekte stereotyper når resten av oss ikke klarer å bli enige om noe heller...

Lenke til kommentar
Dere som er så opptatt av ordet neger... vet dere egentlig hva det er for noe da? Har nemlig på følelsen at dere ville brukt ordet om enhver person av hel eller delvis afrikansk avstamning, inkludert nordafrikanere, blandede osv.

9578789[/snapback]

 

Jeg har på følelsen at de om hevder at man er rasist om man sier neger ikke vet det. Så her føler jeg det samme som deg gitt.

 

Forøvrig bringer Darkness opp et godt poeng angående "asiat". Halvparten av "asiatene" ser ikke "asiatiske" ut. Finnes vel minst et tre erketyper der også... og selv en srilanker ser jo forskjellig ut fra en indoneser eller inder.

9578789[/snapback]

 

For de som ikke er så stødige i geografi så er nok dette ett problem ja. Selv så regner jeg meg for å være rimelig oppegående når det kommer til geografi. Jeg vet meget godt hvordan indere og pakistanere ser ut, spesielt fordi min stefar igjennom mange år er fra India. Han er født og oppvokst i India og flyttet hit som voksen. Jeg har ikke noe problem med å se at en inder kommer fra Asia, da India faktisk ligger i Asia. Dermed ser en inder asiatisk ut, han ser faktisk indisk ut. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...