Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

Problemet med Afrika i den sammenhengen er at det er ett land som heter Sør-Afrika. Så å si at noen kommer fra Sør-Afrika hvis de i realiteten kommer fra Botswana f.eks så er det direkte feil. Det jeg vet sikkert er at en fra Sør-Afrika og en fra Botswana begge er negre, mens en som kommer fra Niger eller Chad ikke er negre. De er nord-afrikanere. Det er så vidt jeg vet ikke noe land som heter Nord-Afrika som kommer i konflikt med en slik beskrivelse.

9534921[/snapback]

 

 

 

Konklusjonen din er i beste fall patetisk, eller kaller du virkelig en hvit person fra Sør-Afrika for neger?

9534992[/snapback]

 

Nei, jeg kaller ham Sør-Afrikaner.

 

Hva er det forresten som er patetisk med å påpeke de faktiske forhold? Istenden for å kaste ut intetsigende kommentarer i øst og vest, så burde du faktisk forklare hvorfor det er patetisk.

 

Selv om jeg og mange andre har påpekt dette før, så gjør jeg det igjen. En neger er et mørkhudet menneske, altså brunt eller svart, som kommer fra verdensdelen Afrika, men det er ikke mennesker fra hele denne verdensdelen som betegnes som negre, men kun de som kommer fra den sydlige delen av Afrika - nærmere bestemt sør for Sahara.

 

 

Nå er det ikke sånn at jeg slenger ut ordet neger så fort jeg ser en mørkhudet person. Jeg har ingen behov for å stigmatisere og eller diskriminere verken mørkhudede afrikanere eller gule asiater. Jeg har heller ikke noe spesielt behov for å behandle dem anderledes i positiv retning. Jeg viser alle den samme respekten som de viser meg, enten de er røde, gule, svarte, brune eller grønne for den saks skyld.

 

Hvis jeg skal beskrive en person så bruker jeg de attributtene som beskriver personen mest presist. Jeg bruker ordet neger på samme måte som jeg bruker ordet balter om en person fra de baltiske stater.

 

Jeg kan i alle fall begrunne hvorfor jeg bruker ordet neger der det er NØDVENDIG, mens du ikke kan begrunne noe som helst, annet enn å komme med synsing.

 

At folk ikke forstår språket og vet betydningen av ord er jammen ikke mitt problem, enten de kommer fra Sverige, Norge, Pakistan eller Chad.

 

Jeg har daglig kontakt med folk som bor i Sør-Afrika og kan ikke si at de noen gang har beskyldt meg for å være rasist. Tvert i mot så ser de på meg som en person som interesserer meg for deres kultur og ønsker å lære mer om hvordan de lever.

 

På samme måte som at innvandrere som kommer til Norge har en rett til å beholde sitt språk og sin kultur, så har jeg rett til å beholde min.

9540360[/snapback]

 

Du sier jo følgende:

 

"Det jeg vet sikkert er at en fra Sør-Afrika og en fra Botswana begge er negre"

 

Det finnes mange hvite som er født og oppvokst i Sør Afrika, er disse negre også da? Jeg trodde ordet neger henspeilet på hudfarge og ikke hvor en person faktisk kommer i fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Problemet med Afrika i den sammenhengen er at det er ett land som heter Sør-Afrika. Så å si at noen kommer fra Sør-Afrika hvis de i realiteten kommer fra Botswana f.eks så er det direkte feil. Det jeg vet sikkert er at en fra Sør-Afrika og en fra Botswana begge er negre, mens en som kommer fra Niger eller Chad ikke er negre. De er nord-afrikanere. Det er så vidt jeg vet ikke noe land som heter Nord-Afrika som kommer i konflikt med en slik beskrivelse.

9534921[/snapback]

 

 

 

Konklusjonen din er i beste fall patetisk, eller kaller du virkelig en hvit person fra Sør-Afrika for neger?

9534992[/snapback]

 

Nei, jeg kaller ham Sør-Afrikaner.

 

Hva er det forresten som er patetisk med å påpeke de faktiske forhold? Istenden for å kaste ut intetsigende kommentarer i øst og vest, så burde du faktisk forklare hvorfor det er patetisk.

 

Selv om jeg og mange andre har påpekt dette før, så gjør jeg det igjen. En neger er et mørkhudet menneske, altså brunt eller svart, som kommer fra verdensdelen Afrika, men det er ikke mennesker fra hele denne verdensdelen som betegnes som negre, men kun de som kommer fra den sydlige delen av Afrika - nærmere bestemt sør for Sahara.

 

 

Nå er det ikke sånn at jeg slenger ut ordet neger så fort jeg ser en mørkhudet person. Jeg har ingen behov for å stigmatisere og eller diskriminere verken mørkhudede afrikanere eller gule asiater. Jeg har heller ikke noe spesielt behov for å behandle dem anderledes i positiv retning. Jeg viser alle den samme respekten som de viser meg, enten de er røde, gule, svarte, brune eller grønne for den saks skyld.

 

Hvis jeg skal beskrive en person så bruker jeg de attributtene som beskriver personen mest presist. Jeg bruker ordet neger på samme måte som jeg bruker ordet balter om en person fra de baltiske stater.

 

Jeg kan i alle fall begrunne hvorfor jeg bruker ordet neger der det er NØDVENDIG, mens du ikke kan begrunne noe som helst, annet enn å komme med synsing.

 

At folk ikke forstår språket og vet betydningen av ord er jammen ikke mitt problem, enten de kommer fra Sverige, Norge, Pakistan eller Chad.

 

Jeg har daglig kontakt med folk som bor i Sør-Afrika og kan ikke si at de noen gang har beskyldt meg for å være rasist. Tvert i mot så ser de på meg som en person som interesserer meg for deres kultur og ønsker å lære mer om hvordan de lever.

 

På samme måte som at innvandrere som kommer til Norge har en rett til å beholde sitt språk og sin kultur, så har jeg rett til å beholde min.

9540360[/snapback]

 

Du sier jo følgende:

 

"Det jeg vet sikkert er at en fra Sør-Afrika og en fra Botswana begge er negre"

 

Det finnes mange hvite som er født og oppvokst i Sør Afrika, er disse negre også da? Jeg trodde ordet neger henspeilet på hudfarge og ikke hvor en person faktisk kommer i fra?

9540410[/snapback]

 

Det henspeiler både på hudfarge OG hvor personen kommer fra. Som jeg har nevnt flerfoldige ganger i denne tråden nå, men jeg kan godt ta det igjen. En neger er et svart eller brunt menneske som kommer fra den sydlige delen av Afrika.

 

Jeg trodde dette kom rimelig tydelig frem, både i min post og i mange poster tidligere i denne tråden. At du velger å forkaste hele argumentasjonen pga av jeg i en enkelt setning i ett milelangt innlegg glemmer å nevne at den personen også må være farget får stå for din regning. Hvis du samtidig tror at det er meg som fremstår som patetisk etter en slik argumentasjon, ja da tror jeg du må tenke deg om én gang til.

 

Hvis du hadde brukt energien din på å diskutere på en skikkelig måte så kan det hende at vi kunne hatt en konstruktiv debatt. Man oppnår ikke en konstruktiv debatt ved å bevisst missforstå sine meddebattanter, men det er vel den type hersketeknikk du tyr til når du oppdager at du ikke kan argumentere på skikkelig vis.

Lenke til kommentar

Jeg må faktisk si meg enig i at å bruke neger som et beskrivende ord er ok. Å bruke det nedsettende er ikke ok.

 

Men uansett hvilket ord man velger så er det alltid en fare for at noen vil misbruke det, og da nytter det ikke å finne på et nytt ord hver gang dette skjer.

 

Holdningene bak bruken er nok viktigere enn ordet selv.

 

For første gang har jeg radikalt endret mening i en debatt på nettet :)

 

Edit: jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det norske ordet neger før, og jeg ser nå at det ikke kan sidestilles med det amerikanske "nigger" som jo har en litt annen historisk bruk enn det man har her i Norge. Dette er hovedgrunnen til at jeg har endret mening

Endret av Eurofag
Lenke til kommentar
Quayle:

 

ok, mulig jeg tok ting litt ut av sammenhengen. Men har jeg forstått deg riktig at en neger er en svart person i fra det sydlige Afrika?

 

Altså er ikke alle svarte negre?

9540525[/snapback]

 

 

Helt riktig. Hvis du er svart eller brun og kommer fra den sydlige delen av Afrika så er du neger. Det er DET ordet betyr. Du kan slå det opp i en ordbok hvis du ikke stoler på meg. Jeg vil også legge til at det sannsynligvis også kommer til å stå i den ordboken at ordet kan oppfattes som negativ.

 

Jeg har full forståelse for at folk kan oppfatte ordet som negativ, men det kommer mer av manglende forståelse av hva ordet betyr enn at ordet i seg selv er ment som nedsettende. Ord som nigger eller svarting har ingenting med ordet neger å gjøre, men de er helt klart rasistiske. Slike ord tar jeg sterk avstand fra.

 

Edit:

Jeg må faktisk si meg enig i at å bruke neger som et beskrivende ord er ok. Å bruke det nedsettende er ikke ok.

 

Men uansett hvilket ord man velger så er det alltid en fare for at noen vil misbruke det, og da nytter det ikke å finne på et nytt ord hver gang dette skjer.

 

Holdningene bak bruken er nok viktigere enn ordet selv.

 

For første gang har jeg radikalt endret mening i en debatt på nettet smile.gif

 

Du svarte mens jeg satt og skrev, så jeg editerer og svarer på dette i samme slengen.

 

Da er vi enige. Det er fullt mulig å bruke ordet neger nedsettende. Ved å legge til ord som jævla eller liknende.

 

Godt å se at vi nå forstår hverandre. :)

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Quayle:

 

ok, mulig jeg tok ting litt ut av sammenhengen. Men har jeg forstått deg riktig at en neger er en svart person i fra det sydlige Afrika?

 

Altså er ikke alle svarte negre?

9540525[/snapback]

 

 

Helt riktig. Hvis du er svart eller brun og kommer fra den sydlige delen av Afrika så er du neger. Det er DET ordet betyr. Du kan slå det opp i en ordbok hvis du ikke stoler på meg. Jeg vil også legge til at det sannsynligvis også kommer til å stå i den ordboken at ordet kan oppfattes som negativ.

 

Jeg har full forståelse for at folk kan oppfatte ordet som negativ, men det kommer mer av manglende forståelse av hva ordet betyr enn at ordet i seg selv er ment som nedsettende. Ord som nigger eller svarting har ingenting med ordet neger å gjøre, men de er helt klart rasistiske. Slike ord tar jeg sterk avstand fra.

9540642[/snapback]

 

Mulig vi posta samtidig, men hvis du ser min forrige post, så ser du at jeg er enig.

Lenke til kommentar

Det er dog åpenbart at vi trenger et slags objektivt system :p

 

Man sier gjerne svart, om de som stammer fra Afrika.

Man sier gjerne hvit om de som stammer fra Europa.

Man kan dog ikke si gul, om de som stammer fra Asia, pga. blandt annet Vietnamkrigen.

Man kan heller ikke si rød, om de av uramerikansk avstammelse, på grunn av hvordan koloniseringen og krigene mot indianerne utartet seg.

 

I Brasil er alle blandet med alle... der snakker man sjelden om etnisitet. Der beskrives man utfra enkelte hovedtrekk. Enten hovedavstamning, dersom man er så sjelden å være 100% av noe... som f.eks spansk, italiensk, portugisisk, svart, indianer eller whatever. Ellers går det på hudtone, øyefarge, hårfarge, hårtype, høyde, vekt osv.

 

Hvorfor er det så vanskelig for folk å si hvit, svart, asiat og indianer. Hvorfor insisterer de på å bruke betegnelser som virker støtende? Synes dere at dere "vinner" over innvandrerne på noen måte av det? Støtende ord som guling og neger har en historisk kontekst få her i landet noen gang vil forstå.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så vanskelig for folk å si hvit, svart, asiat og indianer. Hvorfor insisterer de på å bruke betegnelser som virker støtende? Synes dere at dere "vinner" over innvandrerne på noen måte av det? Støtende ord som guling og neger har en historisk kontekst få her i landet noen gang vil forstå.

9541532[/snapback]

 

 

Du har ikke lest noen av postene som forklarer hvorfor du? Prøv og sett deg inn i tråden før du stiller spørsmål som er besvart mangfoldige ganger før.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Noen som føler seg litt truffet?  ;)

9541590[/snapback]

 

På ingen måte, men det er veldig slitsomt å forklare det samme for hver eneste nye hode som forviller seg inn i tråden. Ordet neger er mer presist enn svart. Akkurat som at ordet brite er mer presist enn européer.

 

Ikke tro at du klarer å provosere meg med en slik tåpelig hentydning hvis det var hensikten.

Lenke til kommentar
Jeg akter ikke å la innvandrere fortelle meg hvilke ord jeg skal få lov til å bruke. Ordet neger er helt akseptabelt og veldig beskrivende. Det gir en pekepinn på hvor personen stammer fra.

Neger betyr ganske enkelt at personen du snakker om kommer fra Afrika(sør for ekvator). På lik linje med at jeg er nord-europeer. Det er ikke rasistisk.

Det handler ikke om dine intensjoner, men hvordan andre oppfatter bruken av dette ordet. Hvis en gruppe føler seg provosert og såret av dette, kan du enten ta det innover deg eller ignorere det.

 

Her syns jeg man bør unngå å bruken av dette ordet, ut av hensyn til andre mennesker. Hvorvidt du er enig med en slik oppførsel er opp til deg,

Lenke til kommentar
Hva i all huleste har det å nedverge seg til å bli spyttet i ansiktet av rasistiske jævler som deg med å integrere seg i samfunnet.

 

Og der stoppet diskusjonen med deg. :thumbdown:

9539847[/snapback]

Du sa det rett ut at de ikke var integrert hvis de ikke tålte at rasister kalte dem neger. Dette er en like frekk kommentar som jeg kom med og spytte i ansiktet er en metafor.

Fortell meg hvorfor du er så utrolig smart at du forstår hva svarte ønsker enn organisasjonen for svarte gjør.

Jeg uthevet den til og med, men du velger å ikke svare fordi du har ikke noe svar. Slutter du å komme med helt klare rasistiske uttaelser så vil jeg heller ikke kalle deg rasist.

 

 

Camlon, gjør oss en tjeneste og start og diskutere skikkelig, med ordentlig språk og ikke overdreven quoting. Eller hold kjeft!

9539879[/snapback]

Jeg har diskutert like saklig som alle andre her og jeg gir blaffen i om du synes jeg quoter for mye og det er faktisk imot regelemanget å skrive at andre burde holde kjeft fordi de har dårlig språk. Derfor rapporterer jeg deg.

Lenke til kommentar
Ordet neger svarting, guling whatsoever idnikerer ikke på noe negative måte uansett i hvilken sammenheng! ..

 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor neger skal være så "skadlig"..

"din jævla neger" / "øy din negergutt, pell deg hjem til negerland" - upassende? nei

 

 

PATETISK sier jeg bare.

9541950[/snapback]

 

herregud.. sånna som deg utgjør rasisme her tilands..

9543194[/snapback]

 

Mener du at det å si "din jævla neger", og "øy din negergutt, pell deg hjem til negerland" er helt greit? Og litt senere indikerer du at termen "negerarbeid" er helt ok? Og så kommer du med at Camlon "utgjør rasismen her til lands"?

 

For meg framstår du som både utaktisk og forvirra. Jeg konstaterer i alle fall for meg selv at det eneste du gjør her er å spre eder, galle og skaprasisme, og trekker meg ikke fra det med mindre du plutselig har en smart utdypning på lur.

 

Edit: Skrivefeil.

Edit2: Ser i etterkant at du har skrevet at du er mørkhudet selv. Likevel bevarer jeg innlegget i sin form som jeg postet det. For de aller fleste er det uakseptabelt å bruke en sånn ordlyd, så får du med din ultrakonservative (eller i motsatt pol, liberale?) holdning stå for det du sier selv.

Endret av toysegutten
Lenke til kommentar
herregud.. sånna som deg utgjør rasisme her tilands..

9543194[/snapback]

Så jeg skaper rasisme ved å mene at svarte skal få bestemme hva de blir kalt selv. Jeg er langt ifra en innvandreelsker, men jeg viser folk respekt og hvis de ikke ønsker å bli kalt neger så viser jeg dem nok respekt til å ikke kalle dem neger.

 

Det er den respekten jeg mener dere burde gi svarte også.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...