Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

Sier jo såklart Afrikaneren etc. om jeg vet hvor personen er ifra, men er jo ikke alltid man vet det.

Når jeg vet det, bruker jeg nasjonalitet, ikke kontinent. Jeg pleier ikke å kalle svensker for "europeere" heller. Hvis du bare antar at noen er afrikanere fordi de er mørke, kan du ta feil - de kan for eksempel komme fra Cuba eller andre karibiske land - eller være oppvokst i vestlige land for den del. Dersom du derimot spør vedkommende hvor han/hun er fra, tviler jeg på at de sier "Africa" heller enn landet sitt.

 

Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så vanlig å bruke navnet på kontinentet/verdensdelen for å benevne akkurat afrikanere. Muligens bare fordi vi er elendige i Afrikansk geografi og ikke bryr oss om å tenke over forskjellen mellom Tanzania, Mali og... ja, jeg er ikke så flink selv heller ;) Unntaket er selvsagt Egypt..

 

de er liksom ikke afrikanere, men egyptere... Eller de kalles muslimer eller arabere.

9534842[/snapback]

 

Det er nok bare sånn det er. For nordmenn er Europa nærmest, og da er det naturlig å skille på svensker og tyskere. Man snakker jo ofte om både amerikanere, asiater og afrikanere. På samme måte er det mange amerikanere som snakker om europeere og om europa på samme måte som vi snakker om afrika. Jeg tror ikke dette er et unikt fenomen i forhold til at vi kaller afrikanere for afrikanere.

9534879[/snapback]

Unntatt egyptere, som sagt :) Det er forholdsvis vanlig å snakke om asiater, men det er vel heller ikke så altfor uvanlig å kalle asiater for "kinesere" eller "japser" uten å vite bedre. Ellers kan man ofte fordomsfullt skille mellom indere, russere og arabere. Med "amerikanere" mener man ofte "USAnere."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet med Afrika i den sammenhengen er at det er ett land som heter Sør-Afrika. Så å si at noen kommer fra Sør-Afrika hvis de i realiteten kommer fra Botswana f.eks så er det direkte feil. Det jeg vet sikkert er at en fra Sør-Afrika og en fra Botswana begge er negre, mens en som kommer fra Niger eller Chad ikke er negre. De er nord-afrikanere. Det er så vidt jeg vet ikke noe land som heter Nord-Afrika som kommer i konflikt med en slik beskrivelse.

9534921[/snapback]

 

Konklusjonen din er i beste fall patetisk, eller kaller du virkelig en hvit person fra Sør-Afrika for neger?

Lenke til kommentar
Unntatt egyptere, som sagt :) Det er forholdsvis vanlig å snakke om asiater, men det er vel heller ikke så altfor uvanlig å kalle asiater for "kinesere" eller "japser" uten å vite bedre. Ellers kan man ofte fordomsfullt skille mellom indere, russere og arabere. Med "amerikanere" mener man ofte "USAnere."

9534982[/snapback]

 

USAnere er ikke noe ord. Man bruker ordet Amerikaner om noen som kommer fra USA. Ikke glem at landet heter United States of America. Altså blir Amerika kortformen, og Amerikanere blir folket. I tillegg har vi Nord og Sør Amerika som er to verdensdeler.

 

Å si USAnere, er like dumt som om vi skulle si KNere om nordmenn.

Endret av Eurofag
Lenke til kommentar
Jeg akter ikke å la innvandrere fortelle meg hvilke ord jeg skal få lov til å bruke. Ordet neger er helt akseptabelt og veldig beskrivende. Det gir en pekepinn på hvor personen stammer fra.

9534256[/snapback]

Ordet "neger" sier mye mer om en persons hudfarge enn hvor personen stammer fra. Det bor "negre" i Amerika, Asia, Australia, Stillehavsøyene, Afrika, og de har bodd der i lange tider. Til og med i Europa har det blitt vanlig med "negre", men det er jo noen utkantstrøk i Europa der de fortsatt er så sjeldne at ungene peker på dem og sier "neger!" når de passerer på gaten.

 

Det man tydeligst signaliserer ved å bruke ordet "neger" om en person, det er at han ikke er herfra, han er ikke som oss, og han burde kanskje ikke vært her en gang. Det er meget godt egnet til å ekskludere.

 

Istedenfor for å kalle en person for "neger", hva med å fokusere på andre sider av denne personen? Kanskje det mest typiske for denne personen ikke er at han (hun) er "neger", men at han er fotballspiller, advokat, lege, politiker, far, pokerspiller, bilfører, togpassasjer, kundebehandler, stand-up artist, journalist, ingeniør, osv.

Lenke til kommentar
Hvis de svarte vennene dine synes det er greit så skal du få lov til å kalle dem neger, men ikke tro at alle ønsker det og du burde respektere det. Språk forandrer seg og selv om det var helt greit å si det på 1900 tallet så betyr ikk det at det er greit nå. Sannsynligvis er det mange som ikke liker det på grunn av at de kommer fra andre kulturer hvor det ikke er greit.

 

Men da skal heller ikke du tro at alle skal respektere i å bli kalt svart eller. Når jeg har vokst opp hele livet mitt uten at neger har vært det minste negativt eller har jeg aldri møtt en som blir fornærmet av det, synes jeg det er lite morsomt at "antirasister" og PK'ere skal plutselig omgjøre Norske ord pga noen dem kjenner som tydeligvis ikke har blitt integrert godt nok ikke liker ordet neger.

Hadde dem blitt integrert godt nok hadde dem visst at neger var et helt normalt norskt ord på samme måte som hvit.

 

Jeg respekterer at du sier svart til mørkhudete sør for sahara, enda de jeg kjenner ikke liker det ordet. Da kan du respektere at jeg sier neger som er et godtatt norskt ord!

For å være ærlig har jeg aldri hørt en neger omtale det ordet som negativt, jeg har bare hørt hvite si det.

Lenke til kommentar
Hvis de svarte vennene dine synes det er greit så skal du få lov til å kalle dem neger, men ikke tro at alle ønsker det og du burde respektere det. Språk forandrer seg og selv om det var helt greit å si det på 1900 tallet så betyr ikk det at det er greit nå. Sannsynligvis er det mange som ikke liker det på grunn av at de kommer fra andre kulturer hvor det ikke er greit.

 

Men da skal heller ikke du tro at alle skal respektere i å bli kalt svart eller. Når jeg har vokst opp hele livet mitt uten at neger har vært det minste negativt eller har jeg aldri møtt en som blir fornærmet av det, synes jeg det er lite morsomt at "antirasister" og PK'ere skal plutselig omgjøre Norske ord pga noen dem kjenner som tydeligvis ikke har blitt integrert godt nok ikke liker ordet neger.

Hadde dem blitt integrert godt nok hadde dem visst at neger var et helt normalt norskt ord på samme måte som hvit.

 

Jeg respekterer at du sier svart til mørkhudete sør for sahara, enda de jeg kjenner ikke liker det ordet. Da kan du respektere at jeg sier neger som er et godtatt norskt ord!

For å være ærlig har jeg aldri hørt en neger omtale det ordet som negativt, jeg har bare hørt hvite si det.

9535653[/snapback]

Som det blir skrevet i innlegget nedenfor så er det ikke noe galt å si svart. Dette er fra Afrikan Youth in Norway og respresenterer de svartes interesser her i Norge. Der raste forresten argumentet ditt at svarte liker bedre å bli kalt neger enn svart i grus. Grunnen til at det var ingen som brydde seg når du vokste opp var fordi det var ingen svarte som kunne si noe og hvis du støtte på en svart person så kunne han ikke klage fordi han var i klart mindretall.

 

Nå som det faktisk finnes en del svarte her i Norge så vil de kreve å få sine rettiheter og en av dem er at de ikke skal bli kalt med en nedvergende navn.

 

At du i det hele tatt kan si at hvis man er svart og liker ikke å bli kalt neger, så er man ikke godt nok integrert er forkastelig.

 

Hvis du aldri har hørt en svart person klage på å bli kalt neger så er du lite oppdatert. Folk har blitt skutt for å kalle svarte neger og de fleste som jeg har snakket med synes ikke det er greit å bli kalt neger, men det er ikke sikkert de hadde sagt noe om jeg hadde brukt det.

 

Hadde svarte ga blaffen om de ble kalt neger eller ikke så hadde jeg aldri giddet å kjempe for det, siden det ville vært en idiotisk kamp.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Kunsten å forsvare ordet "neger"

Publisert 2006-09-28

På oppfordring fra sine medlemmer tok Afrikan Youth In Norway (AYIN) i 1996 initiativet til en debatt rundt ordbruk og rasisme. Begreper som ble påpekt var bl.a. ”neger”, ”mulatt” og ”svarting”. AYIN fikk overveldende positive tilbakemeldinger. Kampanjen førte bl.a. til at media og skoleverket ble mer oppmerksom på ord og uttrykk og deres rasistiske historie.

 

Men det er fortsatt noen få som hevder uvitenhet om denne sammenhengen. Blant dem er Kultur- og Kirkedepartementet, Utenriksdepartementet og Justis- og Politidepartementet.

 

Det vekker internasjonal oppsikt at det i Norge lages en film med tittelen ”Svidd neger”. Reaksjonene har blant annet ført til at FN’s spesialrapportør for rasisme har skrevet brev til Kultur- og Kirkedepartementet hvor han ønsker at Norge redegjør for bruken av ordet ”neger”. I sitt forsvar viser de blant annet til at ord må tolkes ut fra sammenhengen de opptrer i, og at så lenge det ikke er vondt ment må det, i kunstens navn, være akseptabelt å bruke kontroversielle titler.

 

Forsvarsargumentasjon for begrepet ”neger” har i stor grad vært preget av individualistisk og ufaglig innhold. Enkelte oppfatter afrikaneres informasjon som et ”dere-får-ikke-lov-til-å-si” argument, med tilsvarende hevet pekefinger. Dette synes å fremkalle en barnlig stahet; ”jeg-sier-hva-jeg-vil”. I et forsøk på å nå frem til de som fortsatt mener at debatten kun handler om afrikaneres hårsårhet og slitsom politisk korrekthet, la oss studere noen av argumentene for å bruke ”neger” begrepet. Holder de mål?

 

1. - Jeg mener ikke noe vondt med det

 

Et negativt resultat kan ikke alltid vurderes ut i fra hva som var intensjonen. Dersom en handling (eller et ord) har en diskriminerende effekt hjelper det lite om det ikke var ment slik. Afrikanere har vært mer opptatt av å opplyse om at begrepet ”neger” er et rasistisk ord enn å stemple folk som rasister.

 

2. - Ordet ’neger har alltid vært en del av norsk språk’

 

Å påstå at ”neger” opprinnelig er et norsk ord, er i beste fall misvisende. Ordet har sin bakgrunn i det latinske negre/negro, som opprinnelig betyr svart. Men bakgrunnen for at ordet har blitt tatt inn i det norske språk er at europeiske nasjoner satte dette som en merkelapp på afrikanske slaver. Språk er ikke statisk og norsk språk plikter å oppdatere seg på lik linje med andre.

 

3. - Man må vel kunne beskrive hudfarge

 

Selv om det kan være slitsomt å kun bli beskrevet ut i fra hudfarge, er det få afrikanere som motsetter seg ord som beskriver hudfarge, for eksempel svart. Begrepet ”neger” beskriver ikke hudfarge, men en kulturell/politisk oppfatning av svarthet, som en uverdig posisjon.

 

4. - Men de er jo negere

 

Dette argumentet har en viss filosofisk sannhetsverdi. ’Negeren’ er en europeisk konstruksjon og nordmannen som sier hun/han ”ser en neger” beskriver det individuelle bildet som er arkivert mentalt. Men dette er en idé som bare fungerer, og er sann, i en kontekst hvor hvit overhøyhet er akseptert.

 

5. - Jeg kan ikke forholde meg til det som til enhver tid anses som politisk korrekt

 

Politisk korrekthet omfatter begreper som anses som uheldige (for eksempel åndssvak) og derfor omskrives til nye, bedre begreper (for eksempel psykisk utviklingshemmet). ”Neger” anses ikke som uheldig. Det tilhører en historie som rettferdiggjorde mishandling og utrydding av afrikanere. Mer enn et oppgjør med ordtrender er kritikken av ordet ”neger” en forventning om at Norge tar et oppgjør med denne fortiden.

 

6. – Å bytte ut ordet ’neger’ fjerner ikke det stigma som knyttes til svarte mennesker

 

Å ta et oppgjør med en rasistisk praksis fjerner nødvendigvis ikke rasisme som fenomen. I et demokratisk samfunn er det allikevel et uttalt mål å bekjempe diskriminering. Afrikanere tror ikke at rasisme forsvinner dersom man fjerner et begrep, men anser det som et skritt i riktig retning.

 

7. – Det er jo bare et ord

 

Norske ordbøker har – i over 20 år – bekreftet at ordet ”neger” oppfattes som rasistisk. Norske språkforskere har vært tilbakeholdne i debatten og gitt fritt spillerom for de få som, på sviktende språkpolitisk grunnlag, forsvarer bruken av ordet ”neger”. ”Neger”, sett fra et språkvitenskapelig ståsted er på ingen måte nøytralt. Det kan ikke skilles fra sin historiske bakgrunn og politiske innhold.

 

8. – Jeg kjenner en som sier det er greit å bli kalt ’neger’

 

Noen få personer med afrikansk bakgrunn har offentlig sagt at de ikke reagerer på ordet ”neger” (blant annet Johan Golden, Rune Drevland, Kingsford Siayor og Sara Natasha Melbye). De har imidlertid hevdet dette som privatpersoner og ikke som representanter for det afrikanske miljøet i Norge. Et pluralistisk samfunn må selvsagt tillate individuelle synspunkter, men har også et ansvar for å forholde seg til de generelle oppfatninger marginale grupper i samfunnet har. Det finnes enkelte kvinner som motsetter seg ideen om likestilling. Dette motstrider allikevel ikke at de fleste kvinner er for, eller at saken er relevant.

 

9. – Hva skal jeg si da, svart høres så negativt ut. Og alle svarte er jo ikke afrikanere

 

Svart er i europeisk forståelse tilknyttet en negativ assosiasjon. I mange afrikanske kulturer, derimot, er svart et symbol for verdighet. Mer enn hudfarge, beskriver svart en politisk posisjon, i motsetning til hvit. Begrepet sier ikke noe om geografisk opphav eller kulturell tilknytning, og har derfor en begrensning. Afrikaner er et mer konkret og inkluderende uttrykk som omfatter alle med opprinnelig bakgrunn fra kontinentet Afrika. Noen vil spørre ’hva da med personer av europeisk og asiatisk opprinnelse som er født på det afrikanske kontinentet’? En enkel måte å klargjøre dette på er for eksempel å si ”hvit sør-afrikaner” eller ”indisk kenyaner”.

 

Oppsummert kan vi si at mange av argumentene for å bruke ordet ”neger” bunner i en kulturimperialistisk forståelse hvor tesen er ”afrikanere er ”negere” fordi vi er hvite og vi bestemmer”. Dette er sannsynligvis ikke en bevisst ide hos de fleste nordmenn, men uttrykker allikevel en motvilje til å akseptere sammenhengen mellom ord, verdier, historie og politikk.

 

Jo mer vi engasjerer oss i den såkalte ”globale landsbyen”, blir det også smertelig klart at europeiske ideer ikke er universelle. Så heller ikke norske. At afrikanere i Norge fortsatt engasjerer seg i debatten rundt ordet ”neger” handler ikke om hårsårhet, manglende språkkunnskaper eller følelsesladde reaksjoner. Men uttykker heller en kombinasjon av forbauselse over at begrepet fortsatt brukes av enkelte i Norge (mens andre land sluttet å bruke begrepet på 60-tallet), en velvilje til å gi informasjon og et håp om at Norge faktisk står for sin uttalte anti-rasisme og flerkulturelle ideologi.

 

Majoriteten av afrikanere i Norge har på ulike måter gitt klart uttrykk for at man ikke ønsker å identifisere seg med ordet ”neger”. Det fremstår som rimelig å forvente at Norge tar dette til følge og begraver en debatt – som er både repeterende, gammeldags og meningsløs – en gang for alle.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Nasse-noff: Du kan bruke svart vet du.

Jeg synes nå egentlig det høres finere ut å si "Han negeren der borte"

enn "han svarte/svartingen der borte" :ermm::roll:

9536164[/snapback]

Ja, men det synes ikke de svarte og det er det som betyr noe. Selv om noen ville kalle meg veggis fordi de synes det høres bedre ut, så synes ikke jeg at det hørtes bedre ut i det hele tatt og det var det som telte.

Lenke til kommentar
Nasse-noff: Du kan bruke svart vet du.

Jeg synes nå egentlig det høres finere ut å si "Han negeren der borte"

enn "han svarte/svartingen der borte" :ermm::roll:

9536164[/snapback]

Ja, men det synes ikke de svarte og det er det som betyr noe. Selv om noen ville kalle meg veggis fordi de synes det høres bedre ut, så synes ikke jeg at det hørtes bedre ut i det hele tatt og det var det som telte.

9536210[/snapback]

Nei det er jo klart, men nå sa jeg vel egentlig bare hva jeg syntes..

 

Og i dette eks. var det "se på han negeren der borte". Han vet ikke hva jeg sier..

 

Om jeg derimot sa "neger", til en neger jeg kjente, og h*n ikke likte at jeg sa det, hadde jeg sagt "svart" eller whatever h*n syntes jeg skulle si.. ;)

Lenke til kommentar
Som det blir skrevet i innlegget nedenfor så er det ikke noe galt å si svart. Dette er fra Afrikan Youth in Norway og respresenterer de svartes interesser her i Norge. Der raste forresten argumentet ditt at svarte liker bedre å bli kalt neger enn svart i grus. Grunnen til at det var ingen som brydde seg når du vokste opp var fordi det var ingen svarte som kunne si noe og hvis du støtte på en svart person så kunne han ikke klage fordi han var i klart mindretall.

 

At noen ikke liker å bli kalt neger er greit nok, på samme måte at andre ikke liker å bli kalt svart.

Hvis det oppsto en organisasjon som het "Scandinavian Youth in Norway" som ikke likte ordet hvit, bleiking eller potet så skulle jeg likt å se deg kjempe like mye for dem som du gjør i denne saken. Som sagt der hvor jeg kommer ifra har ingen brydd seg om ordet neger og vi har til og med diskutert saken etter det har blitt blusset opp. Som sagt er dem stolte av fargen sin og synes neger beskriver hvor dem stammer fra bedre. Siden dem vet at ordet ikke har noen negativ betyding vil dem helst ikke bli kalt svart pga det jeg sa tidligere.

 

At du i det hele tatt kan si at hvis man er svart og liker ikke å bli kalt neger, så er man ikke godt nok integrert er forkastelig.

 

Upolitisk korrekt, men sant.

 

Folk har blitt skutt for å kalle svarte neger og de fleste som jeg har snakket med synes ikke det er greit å bli kalt neger, men det er ikke sikkert de hadde sagt noe om jeg hadde brukt det.

 

Først vil jeg se en link hvor Nordmenn har blitt skutt av negere fordi dem sa ordet neger. Er det sant er det helt sykt at en så liten sak har blitt blusset opp så mye så mye hvor mennesker må bøte med livet for det. Hvis folk ikke liker å bli kalt neger der hvor du kommer fra betyr ikke at resten av Norge tenker slikt.

Lenke til kommentar

Folk som ikke tåler ordet neger er de som oftest er de svake og de mest kunnskapløse..

selv er jeg neger(brun, whatsoever), og jeg har aldri blitt plaget av det. De fleste kan komme opp å si "øy din nigger, det er jo derfor du er nigger da etc" lal, skal det bety at jeg skal klikke og slå til han, som de fleste patetiske negrene her i dette landet gjør? Tåler ikke negere ord som "neger, svarting sotrør" etc så vet ikke jeg. Hvorfor komme til Norge da?

Det er de som øker rasismen her tilands, ikke de hvite.

 

de fleste negrene nåtildags har ikke selvironi noe de fleste burde skaffe seg.. En neger ville aldri sagt "hvis jeg stiller meg her(svart bakgrunn) så ville dere aldri sett meg, hoho det begynner å bli mørt her.." fordi det "sårer" dem... haha

Lenke til kommentar
Men herregud da,hvorfor skal farge være noe som alltid skal påpekes med en gang det snakkes om en person? Hver gang du skal nevne en hvit kompis,sier du "Du vet Kurt,han er hvit og sånt"?

9531943[/snapback]

 

 

 

Selfølgelig skal du kunne bruke ordet "neger" viss en beskrivelse av en neger trengs..! Og jeg har personlig aldri mødt en neger som ikke synes ordet neger er akeptabelt... Imens jeg har mødt hundrevis av hvite folk som klager over hvor hardt det er å være mørkhudet, siden det føler seg undertrykt av ordet neger!

 

Dette er av akkuratt det samme prinsippet der menn snakker om hvor undertrykte damer er innenfor arbeidslivet!

 

Og nå kommer du sikker med det vanlige, "tenk på det som tar seg nær av det da."

 

Dere må vell skjønne at dere ikke kan legge om språket og oppførsel bare fordi et fåtall klager, og det som oftest klager er det som ikke er eller burde være inblandet innenfor temaet!

 

 

Sikker mange skrivefeil og dårlig formulering, men jeg har dårlig tid...

Lenke til kommentar
Som det blir skrevet i innlegget nedenfor så er det ikke noe galt å si svart. Dette er fra Afrikan Youth in Norway og respresenterer de svartes interesser her i Norge. Der raste forresten argumentet ditt at svarte liker bedre å bli kalt neger enn svart i grus. Grunnen til at det var ingen som brydde seg når du vokste opp var fordi det var ingen svarte som kunne si noe og hvis du støtte på en svart person så kunne han ikke klage fordi han var i klart mindretall.

 

At noen ikke liker å bli kalt neger er greit nok, på samme måte at andre ikke liker å bli kalt svart.

Hvis det oppsto en organisasjon som het "Scandinavian Youth in Norway" som ikke likte ordet hvit, bleiking eller potet så skulle jeg likt å se deg kjempe like mye for dem som du gjør i denne saken. Som sagt der hvor jeg kommer ifra har ingen brydd seg om ordet neger og vi har til og med diskutert saken etter det har blitt blusset opp. Som sagt er dem stolte av fargen sin og synes neger beskriver hvor dem stammer fra bedre. Siden dem vet at ordet ikke har noen negativ betyding vil dem helst ikke bli kalt svart pga det jeg sa tidligere.

 

At du i det hele tatt kan si at hvis man er svart og liker ikke å bli kalt neger, så er man ikke godt nok integrert er forkastelig.

 

Upolitisk korrekt, men sant.

 

Folk har blitt skutt for å kalle svarte neger og de fleste som jeg har snakket med synes ikke det er greit å bli kalt neger, men det er ikke sikkert de hadde sagt noe om jeg hadde brukt det.

 

Først vil jeg se en link hvor Nordmenn har blitt skutt av negere fordi dem sa ordet neger. Er det sant er det helt sykt at en så liten sak har blitt blusset opp så mye så mye hvor mennesker må bøte med livet for det. Hvis folk ikke liker å bli kalt neger der hvor du kommer fra betyr ikke at resten av Norge tenker slikt.

9536302[/snapback]

Hvorfor skal jeg kjmpe for en slik sak. Hvit har ingen ekstrabedtydning og dermed er det ikke noe galt å si det. De andre ordene har jeg ikke blitt kalt noen gang. At du bor i lærdal og der så er det ingen svarte som klager så er det f.eks. ikke sånn i Oslo. Hvordan kan du egentlig tro at du kan mer om hva svarte mener om å bli kalt neger enn orginisasjonen for svarte I Norge? Hvordan i all verden beskriver neger hvor de kommer fra bedre enn for eksempel svart? De liker bedre å bli kalt svart fordi svarte er hva. Du glemte å komme med argumentet og du har ikke sagt det tiderligere.

 

Hva i all huleste har det å nedverge seg til å bli spyttet i ansiktet av rasistiske jævler som deg med å integrere seg i samfunnet.

 

Jeg sa ikke nordmenn så lær deg å lese. Eh... fortell meg hvorfor du er så utrolig smart at du forstår hva svarte ønsker enn organisasjonen for svarte gjør.

 

Jeg gjentar fortell meg hvorfor du er så utrolig smart at du forstår hva svarte ønsker enn organisasjonen for svarte gjør.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hva er det som er galt med å si neger? Når jeg sier neger refererer jeg til en person som generet har mørk hudfarge, akkurat som jeg har hvit, heter jeg albino. Skulle jeg blitt sur for at folk snakket om meg som "han derre albinoen" når jeg var på ferietur i Afrika for eksempel? Hvis negere synes det er rasistisk å kalle dem for det og de mener det er negativt ladet, er det fordi de synes at det er negativt ladet selv? I så fall kan de takke seg selv og slutte med rasistsludderet. For min del virker det som om man ikke kan holde en vanlig samtale lenger uten å måtte ta forbehold om å snakke om negere som de skulle være hvite... Helt tåpelig... :nei: Det er forskjell på oss, det er sånn vi er laget. Ingen vits i å tro at vi har forskjellig verdi eller whatnot på grunn av det...

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Problemet med Afrika i den sammenhengen er at det er ett land som heter Sør-Afrika. Så å si at noen kommer fra Sør-Afrika hvis de i realiteten kommer fra Botswana f.eks så er det direkte feil. Det jeg vet sikkert er at en fra Sør-Afrika og en fra Botswana begge er negre, mens en som kommer fra Niger eller Chad ikke er negre. De er nord-afrikanere. Det er så vidt jeg vet ikke noe land som heter Nord-Afrika som kommer i konflikt med en slik beskrivelse.

9534921[/snapback]

 

 

 

Konklusjonen din er i beste fall patetisk, eller kaller du virkelig en hvit person fra Sør-Afrika for neger?

9534992[/snapback]

 

Nei, jeg kaller ham Sør-Afrikaner.

 

Hva er det forresten som er patetisk med å påpeke de faktiske forhold? Istenden for å kaste ut intetsigende kommentarer i øst og vest, så burde du faktisk forklare hvorfor det er patetisk.

 

Selv om jeg og mange andre har påpekt dette før, så gjør jeg det igjen. En neger er et mørkhudet menneske, altså brunt eller svart, som kommer fra verdensdelen Afrika, men det er ikke mennesker fra hele denne verdensdelen som betegnes som negre, men kun de som kommer fra den sydlige delen av Afrika - nærmere bestemt sør for Sahara.

 

 

Nå er det ikke sånn at jeg slenger ut ordet neger så fort jeg ser en mørkhudet person. Jeg har ingen behov for å stigmatisere og eller diskriminere verken mørkhudede afrikanere eller gule asiater. Jeg har heller ikke noe spesielt behov for å behandle dem anderledes i positiv retning. Jeg viser alle den samme respekten som de viser meg, enten de er røde, gule, svarte, brune eller grønne for den saks skyld.

 

Hvis jeg skal beskrive en person så bruker jeg de attributtene som beskriver personen mest presist. Jeg bruker ordet neger på samme måte som jeg bruker ordet balter om en person fra de baltiske stater.

 

Jeg kan i alle fall begrunne hvorfor jeg bruker ordet neger der det er NØDVENDIG, mens du ikke kan begrunne noe som helst, annet enn å komme med synsing.

 

At folk ikke forstår språket og vet betydningen av ord er jammen ikke mitt problem, enten de kommer fra Sverige, Norge, Pakistan eller Chad.

 

Jeg har daglig kontakt med folk som bor i Sør-Afrika og kan ikke si at de noen gang har beskyldt meg for å være rasist. Tvert i mot så ser de på meg som en person som interesserer meg for deres kultur og ønsker å lære mer om hvordan de lever.

 

På samme måte som at innvandrere som kommer til Norge har en rett til å beholde sitt språk og sin kultur, så har jeg rett til å beholde min.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Hva er det som er galt med å si neger? Når jeg sier neger refererer jeg til en person som generet har mørk hudfarge, akkurat som jeg har hvit, heter jeg albino. Skulle jeg blitt sur for at folk snakket om meg som "han derre albinoen" når jeg var på ferietur i Afrika for eksempel?

 

:rofl:

 

Tror du skal slå opp både neger og albino i ordboka jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...