Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

Har du en statistikk på at flertallet av negrene i Norge ikke vil bli kalt neger eller er det bare oppspinn fra din side? 

Kjenner en som ikke har noe imot å bli kalt neger, men synes svart er værre fordi man forbinder det med ondt, mørket, slemt osv.

 

Rasister bruker ikke ordet neger, dem sier nigger. Neger har aldri blitt brukt som et slaveord. Et ord som man beskriver en mørkhudet person sør for Sahara er neger.

9532533[/snapback]

Dette minner meg om svensken i dyrehagen som påsto han stammet fra apene, men apene nektet.

Er et menneske negroid, så er han/hun det. Min kone setter stor pris på å bli kalt brun.

Kanskje er det negerene som bør ta kampen med seg selv?

"Den største seieren er seieren over seg selv" Kanskje ble de engang fratatt sin stolthet av hvite, men de må ikke la hvite man seire. Det man frykter for vil en også ligge under for, så om det er negere der ute, som synes det er ufint å bli kalt neger. Er det vel han/hun, som må kjenne på seg selv, om dette er noe å bekymre seg over.

Personlig har jeg selv vært sammen med mullat.

Alle mennesker kjemper for å bli godtatt og akseptert. DU også. Derfor er det et tema. Bare enklere å diskutere om vi drar opp ordet neger.

Her er noen andre: Bergenser, same, homse, arbeidsledig, hva med bærums gutt?

Dersom du kan kalles ved et av disse navnene, vil du kanskje føle deg litt støtt. Er det ikke i såfall du som er svak?

Dersom alle ville tatt kampen med seg selv. Ville de raskt funnet at de er; som også Jesus beviste, barn av Gud (sannhet kjærlighet og rettferdighet)

Dersom de ikke ga opp kampen, men tok sitt kors opp og fulgte han, som er veien sannheten og livet. Da ville alle klart å elske seg selv. Tenk hvilken styrke det ville gitt oss. Hvem kunne nedverdige deg da.

Sannheten ville fridd deg, for kjærligheten driver frykten ut.

Men, fordi vi frykter mer for vår stolthet enn for sannheten, rettferdigheten og kjærligheten (altså Gud), derfor ligger vi under for hverandre.

http://www.fastupwards.com/bibelen/index.php?bok=20

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hvilke situasjoner savner du å kunne benytte ordet neger?

 

Både neger, Nigger og Negro er ord definert av hvite for å beskrive mørkhudede og skille dem fra oss, så de har alle en negativ opprinnelse. Alle betegnelser på "rase" er laget for å separere, antyde at noen ikke er likestilte. Det er mange andre ord i språket som kan beskrive en person uten at man behøver å lage et skille.

 

Jeg har blå øyne, men tror jeg hadde stussa litt hvis noen hadde beskrevet meg for noen andre som hun blåøyde, da det er et begrep som antyder en naivitet og ikke bare fysisk utseende.

 

Hvis det er letter å beskrive en person for en som ikke helt vet hvem du snakker om er det ikke da bedre å bruke "afrikansk utseende" eller "asiatisk utseende" enn neger og guling?

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Neger er nigger oversatt fra engelsk. At svarte ikke liker at du kaller dem neger burde være god nok grunn til at du ikke skal bruke det. Det er et negativt ladet ord siden det var det ordet plantasjeeierene brukte når de omtalte sine slaver og senere så ble det brukt av hvite som så ned på svarte og prøvde å begrense deres rettigheter. Begge ordene ble brukt selv om negro har alltid vært litt mildere. At du synes negro ikke er negativt ladet har lite med saken å gjøre.

 

Er han svart så kaller du han svart, enkelt og greit!

9532331[/snapback]

 

Hva med å kalle en asiater for "gul"?

Eller en indianer for "rødhud"?

Er det helt ok?

 

Selv bruker jeg neger når jeg skal beskrive en afrikaner. Da forstår de fleste hva jeg mener selv om noen begynner å rope "rasist" bare der hører ordet. Man kan ikke bruke ordet "svart" for å beskrive noen som er brune. Man kan heller ikke kalle dem brune fordi da kan man tro man sammenligner dem med andre "brune" ting.

 

Har foresten et eksempel på at å bruke svart ikke er et dugende alternativ.

"Dame kommer inn i lokale, spørr etter svart mann. Personen som blir spurt vet ikke om noen "svart" mann så damen blir sendt på dør. Men ikke langt unna satt faktisk mannen hun var på jakt etter, men han er ikke svart, han er mørkbrun."

(Var 4 personer totalt i lokale)

 

Noen språkforskere mener dessuten at å bruke ordet neger er akseptabelt. Jeg velger å høre på ekspertene, ikke noen idealistiske tullinger som prøver å bestemme hvilke ord jeg kan og ikke kan bruke.

 

Quotes fra wikipedia

"Neger er på norsk tradisjonelt et nøytralt ord for en person som stammer fra mørkhudede folkegrupper bosatt i Afrika sør for Sahara."

9532466[/snapback]

 

 

Vennene mine har ikke noe problem med at jeg kaller dem gulinger, blir kanskje litt feil å si til en random på gata " hei guling".

 

Skal heller ikke være feil å si neger, uten om viss du legger et stygt ord eller banneord foran slik at det blir "faens neger" da kan det gå mot rasistisk.

Men sier du nigger så er det rasistisk ment med engang.

 

Eller en indianer for "rødhud"? <---> ER det ikke engelskmennene som skal gå under den kategorien :p

Lenke til kommentar
Du vil ikke provosere så mange svarte ved å si neger her i Norge

Du har rett i at negerne i Norge ikke blir provosert av ordet neger, fordi det er absolutt ingenting å provosere seg over siden det er et helt vanlig norskt ord. Hva som skjer utenfor våres grenser når det gjelder den saken gir jeg vel langt faen i?

Jo, rasister bruker ordet negro og nigger

Synes den ene setningen din var litt rar, beskylder du meg for rasist siden jeg sier neger?

Look at the bunch of negroes over there eller Look at the bunch of niggers over there. Den eneste forskjellen er at den ene er mildere enn den andre. Jo, det har det og jeg ga deg et eksempel som du ikke har svart på ennå.

"Look at the bunch of white guys over there" like rasistisk som førstnevnte altså ikke noe rasistisk.

(Hvilket eksempel?)

 

Neger er nigger oversatt fra engelsk.

Fra wikipedia :

Negro is a racial term applied to black Africans, Black people. However, prior to the shift in the lexicon of American and worldwide classification of race and ethnicity in the late 1960s, the appellation was accepted as a normal formal term both by those of African descent as well as non African-blacks. Negro means black in Spanish and Portuguese, and the Italian nero is similar (Latin: niger = "black"). Near-synonyms in common use include

"black"

"dark-skinned"

"black ( of only african blood)"coloured" (though in South Africa this means "of mixed race")

"African" (or, in the United States, "African American").

9532575[/snapback]

Hvis de svarte vennene dine synes det er greit så skal du få lov til å kalle dem neger, men ikke tro at alle ønsker det og du burde respektere det. Språk forandrer seg og selv om det var helt greit å si det på 1900 tallet så betyr ikk det at det er greit nå. Sannsynligvis er det mange som ikke liker det på grunn av at de kommer fra andre kulturer hvor det ikke er greit.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan bare bruke ordet svart. Kan du ikke bare respektere at andre folk ønsker ikke å bli kalt neger og jeg er 100% sikker på at mange svarte nordmenn ikke liker å bli kalt neger. Gi svarte nok respekt til at du slutter å kalle dem neger.

 

Lær deg å tolke tekster. "Synes den ene setningen din var litt rar, beskylder du meg for rasist siden jeg sier neger?"

Når jeg skriver dette

"Jo, rasister bruker ordet negro og nigger"

 

Jeg sa ikke "Det er bare rasister som bruker negro og nigger" Svart er et synonym til hvit. Det er grunnen til at jeg bruker hvit og ikke et ord som ble først brukt om svarte slaver.

Lenke til kommentar

Jeg akter ikke å la innvandrere fortelle meg hvilke ord jeg skal få lov til å bruke. Ordet neger er helt akseptabelt og veldig beskrivende. Det gir en pekepinn på hvor personen stammer fra. Det blir det samme som å si skandinav. Er det galt å si at jeg er skandinav? Er det rasistisk? NEI!

 

Neger betyr ganske enkelt at personen du snakker om kommer fra Afrika(sør for ekvator). På lik linje med at jeg er nord-europeer. Det er ikke rasistisk.

 

Jeg vil ha meg frabedt at innvandrere skal fortelle meg hva norske ord betyr og at de skal stå i en særstilling til å diktere hva som er rett og galt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønne rikke hva som er galt med å si neger..

 

(altså, det kommer an på måten du sier det på/sammen med hvilke ord)

 

 

f.eks "*banneord* Neger!!"

eller.. noe slikt, det er negativ bruk..

 

 

Men hvis jeg prøver å få noen til å tenke på en person, "se der borte.. han negeren" Så er det ikke stygt.. Akkurat som "se der borte, han med den røde genseren" ...

 

 

Neger er bare et ord for å kjenne igjen de mørkhudete..

Og det er helt greit, bare du ikke bruker det som bannord..

 

:blink:;)

Lenke til kommentar

Masse spennende meninger her. :) Det er bra.

 

For å komme med en litt ny "vinkling";

 

Om jeg hadde gått på skole i Afrika, og noen pratet om meg.

Hvordan ville de beskrevet meg om jeg var en av de veldig få hvite som gikk der?

 

De vet jo ikke at jeg er norsk, så de vil antakelig si han hvite for å beskrive meg...

 

 

En del her sier at vi bruker ordet neger / hvit for å skille.

 

Skille hva? Snill og slem? Nei, vi skiller de for å gjøre det lettere å beskrive en person. Når ble DET galt?

Lenke til kommentar
Jeg akter ikke å la innvandrere fortelle meg hvilke ord jeg skal få lov til å bruke. Ordet neger er helt akseptabelt og veldig beskrivende. Det gir en pekepinn på hvor personen stammer fra. Det blir det samme som å si skandinav. Er det galt å si at jeg er skandinav? Er det rasistisk? NEI!

 

Neger betyr ganske enkelt at personen du snakker om kommer fra Afrika(sør for ekvator). På lik linje med at jeg er nord-europeer. Det er ikke rasistisk.

 

Jeg vil ha meg frabedt at innvandrere skal fortelle meg hva norske ord betyr og at de skal stå i en særstilling til å diktere hva som er rett og galt.

9534256[/snapback]

Det er overhodet ikke mulig å bruke afrikaner hvis han kommer fra Afrika, ikke sant? Og hvis du ikke vet hvor han kommer fra så kan du bare bruke svart.

 

Nasse-noff: Du kan bruke svart vet du.

 

Syncronautus: Går det ikke ann å skille hvit/svart istedenfor å bruke et ord som mange svarte ikke liker?

 

Her har de beskrevet det bedre enn meg.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Kunsten å forsvare ordet "neger"

Publisert 2006-09-28

På oppfordring fra sine medlemmer tok Afrikan Youth In Norway (AYIN) i 1996 initiativet til en debatt rundt ordbruk og rasisme. Begreper som ble påpekt var bl.a. ”neger”, ”mulatt” og ”svarting”. AYIN fikk overveldende positive tilbakemeldinger. Kampanjen førte bl.a. til at media og skoleverket ble mer oppmerksom på ord og uttrykk og deres rasistiske historie.

 

Men det er fortsatt noen få som hevder uvitenhet om denne sammenhengen. Blant dem er Kultur- og Kirkedepartementet, Utenriksdepartementet og Justis- og Politidepartementet.

 

Det vekker internasjonal oppsikt at det i Norge lages en film med tittelen ”Svidd neger”. Reaksjonene har blant annet ført til at FN’s spesialrapportør for rasisme har skrevet brev til Kultur- og Kirkedepartementet hvor han ønsker at Norge redegjør for bruken av ordet ”neger”. I sitt forsvar viser de blant annet til at ord må tolkes ut fra sammenhengen de opptrer i, og at så lenge det ikke er vondt ment må det, i kunstens navn, være akseptabelt å bruke kontroversielle titler.

 

Forsvarsargumentasjon for begrepet ”neger” har i stor grad vært preget av individualistisk og ufaglig innhold. Enkelte oppfatter afrikaneres informasjon som et ”dere-får-ikke-lov-til-å-si” argument, med tilsvarende hevet pekefinger. Dette synes å fremkalle en barnlig stahet; ”jeg-sier-hva-jeg-vil”. I et forsøk på å nå frem til de som fortsatt mener at debatten kun handler om afrikaneres hårsårhet og slitsom politisk korrekthet, la oss studere noen av argumentene for å bruke ”neger” begrepet. Holder de mål?

 

1. - Jeg mener ikke noe vondt med det

 

Et negativt resultat kan ikke alltid vurderes ut i fra hva som var intensjonen. Dersom en handling (eller et ord) har en diskriminerende effekt hjelper det lite om det ikke var ment slik. Afrikanere har vært mer opptatt av å opplyse om at begrepet ”neger” er et rasistisk ord enn å stemple folk som rasister.

 

2. - Ordet ’neger har alltid vært en del av norsk språk’

 

Å påstå at ”neger” opprinnelig er et norsk ord, er i beste fall misvisende. Ordet har sin bakgrunn i det latinske negre/negro, som opprinnelig betyr svart. Men bakgrunnen for at ordet har blitt tatt inn i det norske språk er at europeiske nasjoner satte dette som en merkelapp på afrikanske slaver. Språk er ikke statisk og norsk språk plikter å oppdatere seg på lik linje med andre.

 

3. - Man må vel kunne beskrive hudfarge

 

Selv om det kan være slitsomt å kun bli beskrevet ut i fra hudfarge, er det få afrikanere som motsetter seg ord som beskriver hudfarge, for eksempel svart. Begrepet ”neger” beskriver ikke hudfarge, men en kulturell/politisk oppfatning av svarthet, som en uverdig posisjon.

 

4. - Men de er jo negere

 

Dette argumentet har en viss filosofisk sannhetsverdi. ’Negeren’ er en europeisk konstruksjon og nordmannen som sier hun/han ”ser en neger” beskriver det individuelle bildet som er arkivert mentalt. Men dette er en idé som bare fungerer, og er sann, i en kontekst hvor hvit overhøyhet er akseptert.

 

5. - Jeg kan ikke forholde meg til det som til enhver tid anses som politisk korrekt

 

Politisk korrekthet omfatter begreper som anses som uheldige (for eksempel åndssvak) og derfor omskrives til nye, bedre begreper (for eksempel psykisk utviklingshemmet). ”Neger” anses ikke som uheldig. Det tilhører en historie som rettferdiggjorde mishandling og utrydding av afrikanere. Mer enn et oppgjør med ordtrender er kritikken av ordet ”neger” en forventning om at Norge tar et oppgjør med denne fortiden.

 

6. – Å bytte ut ordet ’neger’ fjerner ikke det stigma som knyttes til svarte mennesker

 

Å ta et oppgjør med en rasistisk praksis fjerner nødvendigvis ikke rasisme som fenomen. I et demokratisk samfunn er det allikevel et uttalt mål å bekjempe diskriminering. Afrikanere tror ikke at rasisme forsvinner dersom man fjerner et begrep, men anser det som et skritt i riktig retning.

 

7. – Det er jo bare et ord

 

Norske ordbøker har – i over 20 år – bekreftet at ordet ”neger” oppfattes som rasistisk. Norske språkforskere har vært tilbakeholdne i debatten og gitt fritt spillerom for de få som, på sviktende språkpolitisk grunnlag, forsvarer bruken av ordet ”neger”. ”Neger”, sett fra et språkvitenskapelig ståsted er på ingen måte nøytralt. Det kan ikke skilles fra sin historiske bakgrunn og politiske innhold.

 

8. – Jeg kjenner en som sier det er greit å bli kalt ’neger’

 

Noen få personer med afrikansk bakgrunn har offentlig sagt at de ikke reagerer på ordet ”neger” (blant annet Johan Golden, Rune Drevland, Kingsford Siayor og Sara Natasha Melbye). De har imidlertid hevdet dette som privatpersoner og ikke som representanter for det afrikanske miljøet i Norge. Et pluralistisk samfunn må selvsagt tillate individuelle synspunkter, men har også et ansvar for å forholde seg til de generelle oppfatninger marginale grupper i samfunnet har. Det finnes enkelte kvinner som motsetter seg ideen om likestilling. Dette motstrider allikevel ikke at de fleste kvinner er for, eller at saken er relevant.

 

9. – Hva skal jeg si da, svart høres så negativt ut. Og alle svarte er jo ikke afrikanere

 

Svart er i europeisk forståelse tilknyttet en negativ assosiasjon. I mange afrikanske kulturer, derimot, er svart et symbol for verdighet. Mer enn hudfarge, beskriver svart en politisk posisjon, i motsetning til hvit. Begrepet sier ikke noe om geografisk opphav eller kulturell tilknytning, og har derfor en begrensning. Afrikaner er et mer konkret og inkluderende uttrykk som omfatter alle med opprinnelig bakgrunn fra kontinentet Afrika. Noen vil spørre ’hva da med personer av europeisk og asiatisk opprinnelse som er født på det afrikanske kontinentet’? En enkel måte å klargjøre dette på er for eksempel å si ”hvit sør-afrikaner” eller ”indisk kenyaner”.

 

Oppsummert kan vi si at mange av argumentene for å bruke ordet ”neger” bunner i en kulturimperialistisk forståelse hvor tesen er ”afrikanere er ”negere” fordi vi er hvite og vi bestemmer”. Dette er sannsynligvis ikke en bevisst ide hos de fleste nordmenn, men uttrykker allikevel en motvilje til å akseptere sammenhengen mellom ord, verdier, historie og politikk.

 

Jo mer vi engasjerer oss i den såkalte ”globale landsbyen”, blir det også smertelig klart at europeiske ideer ikke er universelle. Så heller ikke norske. At afrikanere i Norge fortsatt engasjerer seg i debatten rundt ordet ”neger” handler ikke om hårsårhet, manglende språkkunnskaper eller følelsesladde reaksjoner. Men uttykker heller en kombinasjon av forbauselse over at begrepet fortsatt brukes av enkelte i Norge (mens andre land sluttet å bruke begrepet på 60-tallet), en velvilje til å gi informasjon og et håp om at Norge faktisk står for sin uttalte anti-rasisme og flerkulturelle ideologi.

 

Majoriteten av afrikanere i Norge har på ulike måter gitt klart uttrykk for at man ikke ønsker å identifisere seg med ordet ”neger”. Det fremstår som rimelig å forvente at Norge tar dette til følge og begraver en debatt – som er både repeterende, gammeldags og meningsløs – en gang for alle.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Neger er nigger oversatt fra engelsk.

Fra wikipedia :

Negro is a racial term applied to black Africans, Black people. However, prior to the shift in the lexicon of American and worldwide classification of race and ethnicity in the late 1960s, the appellation was accepted as a normal formal term both by those of African descent as well as non African-blacks. Negro means black in Spanish and Portuguese, and the Italian nero is similar (Latin: niger = "black"). Near-synonyms in common use include

"black"

"dark-skinned"

"black ( of only african blood)"coloured" (though in South Africa this means "of mixed race")

"African" (or, in the United States, "African American").

9532575[/snapback]

 

Men om vi skal legge dette til grunn vil jo "sort" eller "svart" være et tilsvarende ord på norsk?

Lenke til kommentar
Sier jo såklart Afrikaneren etc. om jeg vet hvor personen er ifra, men er jo ikke alltid man vet det.

Når jeg vet det, bruker jeg nasjonalitet, ikke kontinent. Jeg pleier ikke å kalle svensker for "europeere" heller. Hvis du bare antar at noen er afrikanere fordi de er mørke, kan du ta feil - de kan for eksempel komme fra Cuba eller andre karibiske land - eller være oppvokst i vestlige land for den del. Dersom du derimot spør vedkommende hvor han/hun er fra, tviler jeg på at de sier "Africa" heller enn landet sitt.

 

Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så vanlig å bruke navnet på kontinentet/verdensdelen for å benevne akkurat afrikanere. Muligens bare fordi vi er elendige i Afrikansk geografi og ikke bryr oss om å tenke over forskjellen mellom Tanzania, Mali og... ja, jeg er ikke så flink selv heller ;) Unntaket er selvsagt Egypt..

 

de er liksom ikke afrikanere, men egyptere... Eller de kalles muslimer eller arabere.

Lenke til kommentar
Sier jo såklart Afrikaneren etc. om jeg vet hvor personen er ifra, men er jo ikke alltid man vet det.

Når jeg vet det, bruker jeg nasjonalitet, ikke kontinent. Jeg pleier ikke å kalle svensker for "europeere" heller. Hvis du bare antar at noen er afrikanere fordi de er mørke, kan du ta feil - de kan for eksempel komme fra Cuba eller andre karibiske land - eller være oppvokst i vestlige land for den del. Dersom du derimot spør vedkommende hvor han/hun er fra, tviler jeg på at de sier "Africa" heller enn landet sitt.

 

Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så vanlig å bruke navnet på kontinentet/verdensdelen for å benevne akkurat afrikanere. Muligens bare fordi vi er elendige i Afrikansk geografi og ikke bryr oss om å tenke over forskjellen mellom Tanzania, Mali og... ja, jeg er ikke så flink selv heller ;) Unntaket er selvsagt Egypt..

 

de er liksom ikke afrikanere, men egyptere... Eller de kalles muslimer eller arabere.

9534842[/snapback]

 

Det er nok bare sånn det er. For nordmenn er Europa nærmest, og da er det naturlig å skille på svensker og tyskere. Man snakker jo ofte om både amerikanere, asiater og afrikanere. På samme måte er det mange amerikanere som snakker om europeere og om europa på samme måte som vi snakker om afrika. Jeg tror ikke dette er et unikt fenomen i forhold til at vi kaller afrikanere for afrikanere.

Endret av Eurofag
Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg bruker neger fremfor afrikaner så er det fordi neger er mer presist. Afrika er jævla stort det, så hvis jeg vet at akkurat denne afrikaneren kommer fra den sydlige delen av Afrika så sier jeg neger. Er jeg usikker så bruker jeg gjerne afrikaner, vet jeg hvor han kommer fra så sier jeg navnet på landet. Det er jo ikke så ofte at jeg har behov for å fortelle noen hvor noen kommer fra, men der hvor det er nødvendig så gjør jeg det. Vet jeg hva personen heter så bruker jeg navnet.

 

Hvis jeg ikke vet navnet så benytter jeg den mest presise beskrivelsen jeg kan for at de jeg prater til skal forstå hva jeg mener.

 

Jeg ser ikke noe galt i å komme med en presis beskrivelse fremfor å pakke alle sammen i en stor sekk. DET likner mer på rasisme enn noe annet.

 

Kommer noen fra Thailand eller Vietnam så må det da være lov å si sør-øst Asia hvis du er usikker? Problemet med Afrika i den sammenhengen er at det er ett land som heter Sør-Afrika. Så å si at noen kommer fra Sør-Afrika hvis de i realiteten kommer fra Botswana f.eks så er det direkte feil. Det jeg vet sikkert er at en fra Sør-Afrika og en fra Botswana begge er negre, mens en som kommer fra Niger eller Chad ikke er negre. De er nord-afrikanere. Det er så vidt jeg vet ikke noe land som heter Nord-Afrika som kommer i konflikt med en slik beskrivelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...