Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

Noob11: Om folk kommer med gode eller dårlige poenger er ikke du som

bestemmer og du bør heller ikke si din mening om det.

Skal jeg ikke si min mening på et diskusjons forum? Ta deg en bolle :)

Btw, hvem er det som bestemmer om et poeng er godt eller dårlig?

 

Jeg har spurt deg før og jeg spør deg om igjen. Hvis japse kom i ordboka idag ville du synes det var greit å bruke japse om japanere og når de ber deg om å ikke kalle dem det så forteller du at de er dårlige i norsk og hvis de var god i norsk så ville de ha visst at japse var et norsk ord som ikke er nedsettende å noen måte.

 

Det kommer ann på hva ordboken sier om ordet det. For å ta et eksempel som finnes i ordboken. Neger kontra Nigger. Nigger er nedsettende sier ordboken, Neger er ikke (men kan oppfattes som det).

Om det blir en tilsvarende sak med Japse kontra Japaner så er jo Japaner det riktige å bruke (med mindre du vil hisse opp karen, da er Japse det riktige å bruke :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er RIKTIG som han noob11 sier selv om jeg er uenig med boka.. pss nigger rasistisk? hahahehae, læættis.. hva faen? om den personen som sier nigger så betyr ikke det at personen vil gjøre den andre personen noe vondt.. Akkurat som ordet "NEGER"

 

som ordboka sier så er ikke neger nedsettende, men KAN oppfattes for noen står det.

hvilken ordbok er det du henter neger ifra?

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Noob11: Om folk kommer med gode eller dårlige poenger er ikke du som

bestemmer og du bør heller ikke si din mening om det.

Skal jeg ikke si min mening på et diskusjons forum? Ta deg en bolle :)

Btw, hvem er det som bestemmer om et poeng er godt eller dårlig?

 

Jeg har spurt deg før og jeg spør deg om igjen. Hvis japse kom i ordboka idag ville du synes det var greit å bruke japse om japanere og når de ber deg om å ikke kalle dem det så forteller du at de er dårlige i norsk og hvis de var god i norsk så ville de ha visst at japse var et norsk ord som ikke er nedsettende å noen måte.

 

Det kommer ann på hva ordboken sier om ordet det. For å ta et eksempel som finnes i ordboken. Neger kontra Nigger. Nigger er nedsettende sier ordboken, Neger er ikke (men kan oppfattes som det).

Om det blir en tilsvarende sak med Japse kontra Japaner så er jo Japaner det riktige å bruke (med mindre du vil hisse opp karen, da er Japse det riktige å bruke :))

Si din mening, men ikke din mening om hvor gode poenger folk gir som om det skal være den absolutte sannhet. Er du ikke enig, så sier du det. Hvis det er noen som kan kommentere om et poeng er godt eller dårlig så må det ihvertfall være en nøytral person, men helst så bør ingen gjøre det.

 

Det vil selvfølgelig stå at japse kan tolkes som nedsettende, mens i alle andre land så forblir tolkningen uforandret. Vil du da kalle japanere for japser og fortelle dem at de har dårlig norsk hvis de ber deg pent om å ikke kalle dem japse?

Lenke til kommentar

Hvis det står i ordboken at det er nedsettende, slik det står om nigger, vil jeg ikke si det. Står det at det kan oppfattes nedsettende på samme måte som neger så vil jeg si det. Hva andre språk har å si om saken er da totalt irrelelevant. I Norge snakker vi norsk ikke noe annet :)

 

Om jeg mener noen poenger er dårlige så sier jeg det. End of story. Så får heller en mod kaste meg ut av forumet om de skulle være uenige i at jeg kan si det :)

 

EDIT: fikset litt, og trenger ikke quoten :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Hvis det står i ordboken at det er nedsettende, slik det står om nigger, vil jeg ikke si det. Står det at det kan oppfattes nedsettende på samme måte som neger så vil jeg si det. Hva andre språk har å si om saken er da totalt irrelelevant. I Norge snakker vi norsk ikke noe annet :)

 

Om jeg mener noen poenger er dårlige så sier jeg det. End of story. Så får heller en mod kaste meg ut av forumet om de skulle være uenige i at jeg kan si det :)

 

EDIT: fikset litt, og trenger ikke quoten :)

 

Flott, endelig er du konsekvent. Ok, nå er jeg ferdig med deg. Jeg vil verken ha sagt japse eller neger, men det er bare meg. Ikke tro at jeg bryr meg noe spesielt. F.eks. når jeg gikk hjem idag så støttet jeg på en jente som jeg kjente fra ungdomskolen, og hun sa konsekvent neger, men jeg tenkte ikke så mye på det.

 

Jeg kan forsatt ikke forstå hvorfor du vil fortelle en svart person at han er dårlig i norsk hvis han ber deg pent om å ikke kalle han neger. Det handler litt om respekt og hvis noen hadde bedt meg om f.eks. å bruke mellomnavnet deres så ville jeg gjort det uansett om han var svart/hvit/asiater, etc. Det er også litt frekt å si at folk er dårlige i norsk.

Lenke til kommentar
Flott, endelig er du konsekvent.

Jeg har da vært konsekvent hele tiden? men, for å unngå off topic diskusjon trenger du ikke svare på det :)

Jeg kan forsatt ikke forstå hvorfor du vil fortelle en svart person at han er dårlig i norsk hvis han ber deg pent om å ikke kalle han neger. Det handler litt om respekt og hvis noen hadde bedt meg om f.eks. å bruke mellomnavnet deres så ville jeg gjort det uansett om han var svart/hvit/asiater, etc. Det er også litt frekt å si at folk er dårlige i norsk.

Jeg har ikke tenkt å fortelle en svart person at han er dårlig i norsk. Det er ofte vansklig å hjelpe folk hvis man først kommer med en negativ holdning om det eksisterende kunnskapsnivået. Derfor vil jeg forklare hva ordet "egentlig" betyr, og spørre om det ikke heller er sammenhenge ordet blir brukt i som er problemet, ikke ordet i seg selv. Men, om jeg skulle diskutere det med en hvit nordmann så ville jeg tenkt at han heller ikke var så flink i norsk, og prøvd å forklare ordet. Omtrent slik jeg har prøvd i denne tråden.

 

Tingen er at jeg antar at folk som reagerer på ordet neger har en annen oppfattning av hva ordet betyr enn det ordboken gjør. Derfor, i folkeopplysningens navn, er jeg ikke redd for å ta på meg oppgaven å oppklare missforståelsen. Hvis en neger ber meg ikke kalle han neger så vil jeg spørre om hvorfor, også kanskje oppklare en evt missforståelse. Om han tross forklaringen av ordet synes det blir feil vil jeg ikke bruke det ordet om han i samtale med ham. Det er normal høfflighet. Derimot vil jeg ikke droppe ordet pga at noen missforstår det. Det bygger bare oppunder missforståelsen. Jeg tror den beste måten å bekjempe faktisk og oppfattet diskriminering er at man først blir enige om et felles språk. Da blir det lettere å se hva som er vondt ment og hva som ikke er det, og det blir lettere å sammarbeide om problemet. Feks Nigger er fy, og Neger er greit :)

Lenke til kommentar
Neger er både godkjent og ikke mener jeg. Spørs jo helt på sammenhengen. To eksempler:

 

"Heey, neger"

---------------

"Hvem da?"

"Han negeren. Ganske høy osv."

 

 

ja, men hvilket oppegående menneske sier "heey neger" når de ser en neger da..? er snakk om å være realistisk her og se at det å si neger ikke betyr at man har på seg hvit topplue og brenner kors i hagen hans..

Lenke til kommentar
Neger er både godkjent og ikke mener jeg. Spørs jo helt på sammenhengen. To eksempler:

 

"Heey, neger"

---------------

"Hvem da?"

"Han negeren. Ganske høy osv."

 

 

ja, men hvilket oppegående menneske sier "heey neger" når de ser en neger da..? er snakk om å være realistisk her og se at det å si neger ikke betyr at man har på seg hvit topplue og brenner kors i hagen hans..

 

Fantastisk godt sagt Melisma! :)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Hadde en diskusjon på jobben idag, om hvorvidt ordet "neger" burde bli akseptert.

 

Jeg mener at man skal bruke ordet neger, når man skal beskrive folk. Når ble ordet NEGER, negativt ladet? Ordet NIGGER derimot, referer til slave-tidene syntes jeg.

 

Om jeg sier en person er neger, ville jo ikke personen likt dette. Hva skal man ellers si?

U-hvite? Annerledes fargede? Mørk? Sier jo såklart Afrikaneren etc. om jeg vet hvor personen er ifra, men er jo ikke alltid man vet det.

 

Man sier NEGER, fordi neger er neger. Neger kommer fra ordet negro, og negro betyr svart/mørk. Skal man legge skjul på at de er mørkhudete? Det blir jo minst like negativt om man skal gjøre det til en ikke-ting.

 

Man kan jo ikke benekte at det er forskjell på hudfarger.

 

Noen andre som har noen synspungter på min mening? :ermm:

 

 

9531885[/snapback]

Neger er nigger oversatt fra engelsk. At svarte ikke liker at du kaller dem neger burde være god nok grunn til at du ikke skal bruke det. Det er et negativt ladet ord siden det var det ordet plantasjeeierene brukte når de omtalte sine slaver og senere så ble det brukt av hvite som så ned på svarte og prøvde å begrense deres rettigheter. Begge ordene ble brukt selv om negro har alltid vært litt mildere. At du synes negro ikke er negativt ladet har lite med saken å gjøre.

 

Er han svart så kaller du han svart, enkelt og greit!

 

Hva hvis han er brun, mørkebrun, lysebrun f.eks. Er jo ikke svart det. Kameratene mine som er negre kaller jeg neger.

 

Er han neger så kaller du han neger, enkelt og greit!

Lenke til kommentar

Hva hvis han er brun, mørkebrun, lysebrun f.eks. Er jo ikke svart det. Kameratene mine som er negre kaller jeg neger.

 

Er han neger så kaller du han neger, enkelt og greit!

Er du hvit? Altså, har huden din fargen hvit. Nei? Men vi kaller forsatt lysegule mennesker for hvite. Likeledes med svarte.

 

Iforholdtil de som er midt i mellom, altså et barn av en svart og en hvit, så kan man kalle dem blanding.Du kan uansett ikke kalle dem neger. De eneste du kan kalle neger er de som er fullstendig svarte og de kan du kalle svart istedenfor å bruke ord som fornærmer svarte.

Lenke til kommentar

<span style="font-size: 48px;"><span style="font-family: comic sans ms,cursive">Ordet "Neger" er negativt ladet fordi det var det Afrikanske slaver ble kalt for i slavetiden.</span></span>

Jøss, snakket de norsk, altså?

Før det første, nei, de ble kalt "nigger" ikke neger, som det har vært snakk om her.

For det andre, hvorfor poster du i en 5 år gammel tråd?

Vedkommende er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen, stakkar. Rødt/SV-medlemmer som ser på det som sinstore misjon å stakkarsliggjøre alle som fint kan snakke for seg selv, og glatt overser at argumentene deres, som fremstår som faktabasete, ikke samsvarer med fakta, er gjerne ikke så veldig intelligente.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

er det så vansklig å si afrikaner?

Ja, man er jo selvfølgeligafrikaner dersom man er født, oppvokst og har odd hele livet i

Frankrike. :hmm:

 

Det er grunnen til at de elsker franskmennene saa mye, de kan aldri bli "fransk" selv om de har bods der I 10 generasjoner. Alle liker aa bli gjester Hele Tilden!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...