Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

Kan du forklare meg i detalj hvorfor neger og japse kan likestilles? Inntrykket jeg har er at du ikke vet hva hverken "neger" eller "japse" betyr.

 

Det har ingenting med at jeg er ekstrem eller ei å gjøre, det har enkelt og greit med at ordet "neger" betyr at man er svart i huden og har visse fysiologiske trekk, mens "japse" sier verken noe som helst om de fysiologiske trekkene. Japaner er riktig å si, og de er fra landet Japan. Japse er slang, på lik linje som "pakkis". Neger sier at man er mørk i huden, i tillegg til et par andre ting som går direkte på utseende. Slang gir mye større rom for positiv eller negativ tolkning av et ord.

 

Dere på ytterste venstresiden forstår ikke at dere avvepner ordet rasisme ved å vanne det ut slik som dere gjør.

Choose your battles, you cant fight them all!

Hvilken grunnlag har du for å tro det. Hva om jeg tror at du ikke vet hva ordene betyr? Vil det bety at du ikke kan det eller gjelder den reglen bare for deg. Du er ikke ekstrem fordi du mener at det er greit å si neger til en svart person for det er det mange som mener. Du er ekstrem fordi du synes det er greit å si til en svart person som ber deg om å ikke kalle han neger at han har dårlige norskkunnkaper fordi han liker ikke å bli kalt neger. Det er uhyre respektløst med tanke på at det er til og med veldig frekt å bruke slike argumenter i det hele tatt, og det er ikke slik at han ikke har en grunn for å mene det.

 

Ok, nå kom korttidshukkomelsen. Japse beskriver opphav akkuratt som neger. Hele argumentasjonen din for at det er galt å bruke Japse ligger på at det er slang. Hva om den norske ordboken tok inn ordet. Ville du da sagt Japse til alle japanere og hvis de klaget så ville du sagt at de burde lære seg norsk bedre?

 

Jeg er ikke på ytterste venstresiden og de fleste vanlige mennesker (Altså, folk som ikke drar til diskusjon.no) vil ha lignende meninger med litt forskjeller. Venstresiden står ikke alene på denne saken.

 

Laffe: De er negre fordi det har oss hvite bestemt. For det er vi som vet best og vi visste til og med hvordan slavene hadde det på plantasjene. "The happy slave" gir det deg noen minner?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tror at folk løper rundt og kaller negre for neger tar du grundig feil. Jeg pleier å kalle de for det de heter (naboen heter John og er neger). Hvis jeg er er ekstrem av den grunn, jada, hvis det får deg til å sove godt i natt.

Du sier fortsatt ingenting om hvorfor ordet neger er støtende. Jeg er en hvit nordmann. Tar meg ikke nær av å bli kalt hverken hvit eller nordmann.

 

Forøvrig, japse er et negativt ladet ord (ref: amerikanerne fra WWII). Eneste som lader "neger" negativt er slike som deg, slike som bruker all energien på å utvanne rasismebegrepet, fremfor å kjempe for at folk skal slutte å diskriminere andre mennesker på bakgrunn av etnisk opprinnelse.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Å herregud. Jeg vet ikke hva jeg skal svare på dette, men jeg kan ikke diskutere mot så motbydlige mennesker. Diskusjonen er ferdig og kanskje lærer du noe etter at noen har gitt deg fortjent bank etter at du har gjort dette i praksis. Siden du tror du har rett så lag et emne her www.gamingw.net/forums og skriv det samme. Der er ikke alle helt like som her.

Du påsan, nå tror jeg du må roe egget. Motbydelig mennesker? Vi diskutere ordet neger, ikke nigger, japse, cracker, gook og alle de andre mindre hyggelige-laddet ordene vi har for hverandre. Folk skal være så politisk korrekt i dagens samfunn, der alle går rundt å er livredd for å bli kalt rasist. Kalle en spade for en spade gjør en ikke til noe motbydelig menneske. At du derimot føler at personen fortjener bank fordi han ikke deler ditt syn er ganske sjokkerende - tips til deg er å oppføre deg om du skal fortsette som bruker her på forumet.

 

neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)

 

of, pertaining to, or characteristic of one of the traditional racial divisions of humankind, generally marked by brown to black skin pigmentation, dark eyes, and woolly or crisp hair and including esp. the indigenous peoples of Africa south of the Sahara.

 

Vanlig ord som er ført opp i alle verdens ordbøker. At en gjeng med hyklere føler at ordet er negativt laddet er latterlig. Spar sinnet for noe som fortjener det.

Lenke til kommentar
Ord som neger, krøpling, åndssvak og Rhodesia er forlengst kjørt på historiens skraphaug, men det vil alltid finnes noen som liker antikviteter. Dem om det.

 

Hva er poenget med å "kjøre ord på skraphaugen"? Man fjerner ikke holdniger ved å fjerne ordene. Det eneste man oppnår er ett forsøk på å begrave en vond historie. Det lærer vi ingenting av.

 

Ord er sårende eller krenkende om de brukes i i en sårende og krenkende sammenheng.

 

Jeg har blå øyne, men om noen sier til meg i en diskusjon "nå får du slutte å være så blåyd" har dette ingen ting med min øyefarge å gjøre, men er en indikasjon på at de mener jeg er naiv og mangler evne til å se kontrastene i situansjonen. Alså er ordet plutselig brukt i en nedlatende (og muligens sårende) sammenheng.

 

Ordet polakk ble nevnt og det skjønner jeg. Hvor jeg er vokst opp kan polakk bety 2 ting. Det føste er selvsagt inslysende; en person fra polen. Ikke noe galt med det. Kjenner mange koselige mennesker derfa. Det andre er en henvisning til noen som gidder å gjøre en dårlig betalt drittjobb som ingen andre gidder å påta seg for så lite penger; "kan vi ikke bare få leid in noen polakker og få jobben gjort". Behøver selvsagt ikke være mennesker fra polen, men "polakker" har blitt hengende igjenn som et (noe nedlatende) begrep på billib østeuropeisk arbeidskraft. Begrepet ble polakk fordi de første østeuropesike sesongarbeiderene i norge var polakker.

 

Poenget mitt er at omtrent hvert eneste adjektiv i ordboka kan trekkes frem og brukes i en negativ sammenheng dersom brukeren ønsker dette. Løsningen på fordommer er ikke å bestemme oss for at vi skal slutte å beskrive ting.

Lenke til kommentar
Hvis du tror at folk løper rundt og kaller negre for neger tar du grundig feil. Jeg pleier å kalle de for det de heter (naboen heter John og er neger). Hvis jeg er er ekstrem av den grunn, jada, hvis det får deg til å sove godt i natt.

Du sier fortsatt ingenting om hvorfor ordet neger er støtende. Jeg er en hvit nordmann. Tar meg ikke nær av å bli kalt hverken hvit eller nordmann.

 

Forøvrig, japse er et negativt ladet ord (ref: amerikanerne fra WWII). Eneste som lader "neger" negativt er slike som deg, slike som bruker all energien på å utvanne rasismebegrepet, fremfor å kjempe for at folk skal slutte å diskriminere andre mennesker på bakgrunn av etnisk opprinnelse.

Nå snakket vi om en situasjon hvor man kalte en svart person neger og når han ba om å ikke ble omtalt som neger så sa han at hvis han hadde hatt bedre norskkunnskaper så hadde han godtatt å bli kalt neger. Og hvis du mener dette så er du ekstrem.

 

Du er ikke ekstrem fordi du ikke pleier å si neger til svarte. Og svarte tar seg ikke nær av å bli kalt svart/mørkhudet eller Kenyaner hvis de f.eks. er fra Kenya.

 

Og du har bestemt at neger ikke er et negativt ladet ord. Har du oppskriften for om et ord er negativt ladet eller ikke? Eneste som lader "Japse" negativt er slike som deg, slike som bruker all energien på å utvanne rasismebegrepet, fremfor å kjempe for at folk skal slutte å diskriminere andre mennesker på bakgrunn av etnisk opprinnelse.

 

Det er ingen forskjell på neger og japse annet enn at japse er slang.

 

jvik: Jeg synes det er utrolig frekt å bruke norskargumentet i vanlige saker også. Hvis jeg sier at høyere inntekt vil føre til at prisene går opp, så er det frekt å si at hvis du kunne norsk så hadde du forsått definisjonen på inntekt. Det er allerede frekt å kalle noen neger opp i trynet deres og når de da ber deg pent om å slutte, så bruker man norskargumentet. Hadde man gjort det i virkligheten istedenfor å sitte hjemme og dele de rasistiske holdningene sine med de hvite vennene sine, så vil man få bank og man fortjener det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
jvik: Jeg synes det er utrolig frekt å bruke norskargumentet i vanlige saker også. Hvis jeg sier at høyere inntekt vil føre til at prisene går opp, så er det frekt å si at hvis du kunne norsk så hadde du forsått definisjonen på inntekt. Det er allerede frekt å kalle noen neger opp i trynet deres og når de da ber deg pent om å slutte, så bruker man norskargumentet. Hadde man gjort det i virkligheten istedenfor å sitte hjemme og dele de rasistiske holdningene sine med de hvite vennene sine, så vil man få bank og man fortjener det.

Jeg må nesten le. Bruke "norskargumentet"? Per definisjon så er neger en mørkhudet person. Er ingen som sitter her å deler eller har rasistiske holdninger - her prøver vi til dels å ha en saklig diskusjon om det blir feil å kalle en spade for en spade. Om du føler ordet er negativt laddet, så er du min kjære venn som er innehaver av rasistiske holdinger og fordommer, ikke vi.

 

Selve ordet betyr nada. Er hva man legger bak det som kan være sårende, slik Xell forklarte meget godt.

Lenke til kommentar
jvik: Jeg synes det er utrolig frekt å bruke norskargumentet i vanlige saker også. Hvis jeg sier at høyere inntekt vil føre til at prisene går opp, så er det frekt å si at hvis du kunne norsk så hadde du forsått definisjonen på inntekt. Det er allerede frekt å kalle noen neger opp i trynet deres og når de da ber deg pent om å slutte, så bruker man norskargumentet. Hadde man gjort det i virkligheten istedenfor å sitte hjemme og dele de rasistiske holdningene sine med de hvite vennene sine, så vil man få bank og man fortjener det.

Jeg må nesten le. Bruke "norskargumentet"? Per definisjon så er neger en mørkhudet person. Er ingen som sitter her å deler eller har rasistiske holdninger - her prøver vi til dels å ha en saklig diskusjon om det blir feil å kalle en spade for en spade. Om du føler ordet er negativt laddet, så er du min kjære venn som er innehaver av rasistiske holdinger og fordommer, ikke vi.

 

Selve ordet betyr nada. Er hva man legger bak det som kan være sårende, slik Xell forklarte meget godt.

Hvis du mener at ord ikke kan være negativt ladet så for du fortelle meg hvorfor du ikke synes det er greit å kalle noen for japse om det hadde kommet i den norsk ordboken idag.

 

Per definisjon så er white trash/japse en hvit/japaner person/ø. Er ingen som sitter her å deler eller har rasistiske holdninger - her prøver vi til dels å ha en saklig diskusjon om det blir feil å kalle en spade for en spade. Og når man kommer med slike holdninger som Noob11 viste så er det rasisime.

 

hvis det er bare det som man legger bak det så burde det bare være slik at man må si Jævla japse for at ordet skal bli negativt ladet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Camlon,

 

Debatteknikken du bruker nå (om du kan kalle det for det) er svært dårlig. At du framprovosere flere å flere svar ved å kalle medlemmer på forumet for rasister er latterlig. Forskjellen er dette:

 

Japaner - japa'ner m2 person fra Japan

 

Japse - ordet 'japse' finnes ikke i Bokmålsordboka.

 

Neger finner du i ordboken fordi det er, som tidligere nevnt, definisjon på en mørkhudet person. Er individuelt hvordan en person velger å bruke ordet, negativt eller som en beskrivelse. Det samme kan sies ved flere andre ord.

 

Hore - I hore f1 el. m1 (norr hóra) kvinne som har seksuell omgang med menn mot betaling, gatepike, prostituert; foreld: kvinne som driver hor

 

Ordet kan jo blir brukt på samme måte her. Beskrivelse av en jobb situasjon flere kvinner finner seg i, eller du kan bruke det som et skjeldsord. Det betyr jo ikke fordi at enkelte bruker det som et skjeldsord at resten av Norges befolkning ikke kan bruke ordet. Men her har du jo også det mer politiske korrekte ordet; prostituert.

 

Synd at det er klin umulig å kjøre noe som helst debatt rundt dette temaet uten at en blir beskyldt for ditt og datt.

Lenke til kommentar
Camlon,

 

Debatteknikken du bruker nå (om du kan kalle det for det) er svært dårlig. At du framprovosere flere å flere svar ved å kalle medlemmer på forumet for rasister er latterlig. Forskjellen er dette:

 

Japaner - japa'ner m2 person fra Japan

 

Japse - ordet 'japse' finnes ikke i Bokmålsordboka.

 

Neger finner du i ordboken fordi det er, som tidligere nevnt, definisjon på en mørkhudet person. Er individuelt hvordan en person velger å bruke ordet, negativt eller som en beskrivelse. Det samme kan sies ved flere andre ord.

 

Hore - I hore f1 el. m1 (norr hóra) kvinne som har seksuell omgang med menn mot betaling, gatepike, prostituert; foreld: kvinne som driver hor

 

Ordet kan jo blir brukt på samme måte her. Beskrivelse av en jobb situasjon flere kvinner finner seg i, eller du kan bruke det som et skjeldsord. Det betyr jo ikke fordi at enkelte bruker det som et skjeldsord at resten av Norges befolkning ikke kan bruke ordet. Men her har du jo også det mer politiske korrekte ordet; prostituert.

 

Synd at det er klin umulig å kjøre noe som helst debatt rundt dette temaet uten at en blir beskyldt for ditt og datt.

Så hadde japse kommet i ordboken idag så hadde du synes det var helt greit å kalle japanere for japser og fortelle dem at de er dårlig i norsk når de ber deg om å ikke kalle dem for Japse. Hvis ikke, så har du en dobbeltmoral.

Lenke til kommentar

Ordet Japse er framskapt av personer med negativt syn mot person fra Japan. Ergo det kan bli stemplet som et rasistisk uttryk. Ordet neger er et ord som er brukt i all tid for å beskrive en mørkhudet person. Det har aldri vært ment som et negativt ord, som f.eks "nigger" har.

 

Japaner - Neger

Japse - Nigger

 

Ser du hva jeg vil fram til?

 

"Ordboka har rett "teori lololol

Anbefaler at du leser regler for posting på PRS her: https://www.diskusjon.no/index.php?act=SR&f=57

Lenke til kommentar
Ord som neger, krøpling, åndssvak og Rhodesia er forlengst kjørt på historiens skraphaug, men det vil alltid finnes noen som liker antikviteter. Dem om det.

 

Hva er poenget med å "kjøre ord på skraphaugen"? Man fjerner ikke holdniger ved å fjerne ordene. Det eneste man oppnår er ett forsøk på å begrave en vond historie. Det lærer vi ingenting av.

Det er lettere å fjerne holdningene dersom vi fjerner ordene først.

 

Men ettersom mange mener at neger er et nøytralt ord som burde være fullt gangbart i Norge i dag, så hadde det jo vært greit å ha et samlebegrep på denne gruppen, slik at man slapp å skrive "de som mener at neger er et nøytralt ord som burde være fullt gangbart i Norge i dag".

 

"Negerelsker" er vel et uttrykk som passer ganske bra på denne gruppen. "Elsker" er kanskje en liten overdrivelse, men jeg finner ikke noe annet verb som passer heller ... Negerliker, negerforetrekker, negeraksepterer, ... tja ...?

 

"Negerfan", kanskje?

Lenke til kommentar

Her var det mange gode poenger, og endel ikke fullt så gode poenger.

 

Feks det med feit. Jeg er feit. Jeg har ingen problemer med at noen kaller meg feit/fet. Hvorfor skulle jeg det? Kaller meg noen en jævla feiting blir jeg naturlig nok opprørt. Samme med hvor mye hår jeg har. Jeg har lite og jeg tar meg ikke nær av det om noen bemerker det. Men, jeg er kanskje mindre "hårsår" enn andre ;)

 

Når det gjelder hva et ord betyr. Mange mener mye rart om akkurat det. Heldigvis har vi en allment akseptert kilde for hva ord betyr. Det er en ordbok. Hvis jeg feks lurer på hva et engelsk ord betyr for noe så sjekker jeg den engelske ordboken. Lurer jeg på hva et norsk ord betyr sjekker jeg den norske. Ganske enkelt system egentlig.

 

Når det gjelder negere som ikke liker ordet neger så går jeg utifra at de fleste av dem ikke har norsk som morsmål. Derfor er de kanskje ikke like gode i norsk. Så, ved å informere/forklare kan de få en bedre forståelse av norsk, slik at de skjønner at i setningen "din jævla neger" er det "jævla" som er problemet, ikke "neger" (så sant de faktisk er negere da) Det er jo ganske mange nordmenn som bruker ordet feil også. De kunne også hatt godt av noen timer til på skolebenken :)

 

Neger er et greit ord. Nigger er i følge min kjære ordbok nedsettende og kan brukes om negere og/eller mørkhudete personer. Da er det feil å bruke ordet nigger (med mindre du vil ha en negativ reaksjon da). Husk at ord som opprører har en funksjon i språket det også. Feks jævla [whatever]. Ordet er i utgangspunktet negativt, og fyller behovet for å kunne si negative ting til hverandre. Er det snillt å bruke negative ord mot hverandre? Overhodet ikke. Finnes ordene i språket alikevel? ja, og det burde de jo.

 

Jeg har hevdet (og vil nok fortsette med det) at det er sammenhengen ord brukes i som sier noe om det er 'riktig' eller 'galt' å si det.

 

Og, bare for å være konsekvent i det jeg skriver. De som bruker ordet neger som likelydende med svart/mørkhudet bruker ordet neger feil. Sjekk ordboken også sjekker du geografiboken din ;)

 

Ang ord som vi kan bruke for "de som mener at neger er et nøytralt ord som burde være fullt gangbart i Norge i dag" så hadde det vært meget bra å ha. Da kunne jeg identifisert meg og meningene mine mye lettere :)

Ordet negerfan er kanskje noe missvisende (og er kanskje noe lett å feiltolke som negerfaen i muntlig form). Jeg ville anta at det henviser til en person som er fan av negere, ikke en som mener at neger er et nøytralt ord som burde være fullt gangbart i Norge i dag. Kom gjerne med flere forslag :)

 

Til slutt:

Om noen bruker vold for å bekjempe ord eller meningsytringer så har de ingenting i et sivilisert samfunn å gjøre. Så, om jeg skulle få "velfortjen bank" får å forklare hva ordboken sier om ordet neger så anser jeg det som en falit erkæring fra min motstander. (hvis de klarte det da, jeg er ganske stor :))

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Vis eg skulle ha starta ein TV-kanal skulle eg og dei andre som jobbar der sei neger då det er ein neger.

Folk kan ikkje saksøke meg og det hadde vert det samme for meg om negerane boikottar TV-kanalen, fordi det er fleir som vil ha ordet neger i språket, enn dei som ikkje.

Lenke til kommentar

Noob11: Om folk kommer med gode eller dårlige poenger er ikke du som

bestemmer og du bør heller ikke si din mening om det.

 

Jeg har spurt deg før og jeg spør deg om igjen. Hvis japse kom i ordboka idag ville du synes det var greit å bruke japse om japanere og når de ber deg om å ikke kalle dem det så forteller du at de er dårlige i norsk og hvis de var god i norsk så ville de ha visst at japse var et norsk ord som ikke er nedsettende å noen måte.

 

Jvik: Ordet neger er et ord som ble brukt om svarte slaver og kan derfor også tolkes som nedsettende likeledes som japse. Nigger og neger har blitt brukt likt gjennom århundrene.

 

Oleoh: Det er riktig, men vi lever i et homogent samfunn. Hva med å starte TV-kanalen din i et ikke-homogent samfunn som USA. Hvordan tror du det vil gå da?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Skal vi se... Jeg har noe jeg ble litt i tvil om, og jeg håper jeg ikke drar opp et tema som ble diskutert på side 8 f. eks...

 

Ordet japse... Er ikke helt sikker på dette nå da, men er ikke en japse en ung person som kjøper aksjer, en som er suksessfull, etc? Jeg vet jo selvfølgelig at ordet også betyr en som kommer fra Japan. På en litt nedverdig måte.

Ok, jeg må nok bruke litt mer tid på å forklare ordet japse senere, må snart legge meg ;).

 

 

Er ikke "guling" mer sammenlignbart med "nigger"? Det er negativt og stereotypisk.

 

Er ordet "svarting" tatt opp? Skal ikke legge meg opp i det. Viss det ikke har blitt diskutert.

 

 

Har forresten en liten historie som handler om rasisme/stereotypi, eller skal jeg kalle det en anekdote :p.

 

Det hele tok plass på en fotballkamp, der jeg og venn spilte på. Da jeg var på benken så ble han taklet (tror jeg, fikk ikke med meg akkurat det) også kalte den andre spilleren (han var av muslimsk bakgrunn, tror jeg) vennen min for "nerd". Vennen min brukte briller, og var ikke særlig god i fotball. Vi var jo tross alt barn :p. Så jeg antar at han traff et sårt punkt.

Så vennen min svarte med å kalle ham en neger.

Der ble også et annet svakt punkt truffet og han reagerte med vold. Så vennen min ble båret gråtende ut fra banen.

 

Men personen som ble kalt neger var i min mening ikke svarthudet/mørk i huden, men mer pakistansk.

Ikke tro at vennen min er rasist da. De fleste vennene hans nå kommer fra Lille-Asia...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...