Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

noob11 Polakk blir kanskje ikke sett på som ett skjellsord, er kanskje bare fordi jeg har hørt det i negative sammenhenger at jeg forbinder det med at det har en negativ ladning.. "han er polsk" sier jeg istedetfor.. men polakk er vel greit nok å bruke det og..

 

Jeg skulle tro hypotesen din medfører riktighet :)

 

Men, i norsk er det vel slik at så og si alle nasjonaliteter har et eget ord for "en person fra [landet]"

Feks. En fra russland = Russer

En fra italia = italiener

en fra somlia = somalier

en fra japan = japaner

En polen = polakk (kanskje fordi polener hørtes dumt ut for de som lagde ordet?)

en fra danmark = danske

 

Eneste untaket jeg kommer på i farten er en fra USA, som ofte kalles amerikaner selv amerika er noe langt mer enn usa.

 

EDIT: btw, ikke ta dette som kritikk på noen som helst måte, jeg bare utdyper det jeg mener :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NgZ: Jeg sa at det ikke finnes noen argumenter for å mislike svart. Å irritere seg over at noen misliker å bli kalt neger tyder på at du har en mor og far i FRP og har for lite å finne på fritiden.

 

Melisma: De fleste misliker det fordi det har blitt brukt som et nedvergende ord mot svarte før.

 

nei, jeg har skjønt det for meg selv at "hmm, ordet japse er faktisk ikke så forferdelig å bruke".. det er bare folk som er altfor nærtagende og dermed gjør om ordet japse til noe negativt. Ene halvdelen av familien min er japser og den andre halvdelen er hvite. JEg er blanding, men folk har kalt meg japse for det, og jeg gidder da vel ikke å ta meg nær av det!? hvorfor skal jeg det? er man flau over å ha farge i huden da eller? er man japse, så er man japse.. det er kun ett ord som beskriver opphav..

 

noob11: Jaja, for deg så er ordboken den uneversielle sannhet. Hvis ordboken hadde sagt at det var greit å bruke ordet japse så hadde vel du synes det er greit det også. Det er greit, men vær ihvertfall konsekvent.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
noob11: Jaja, for deg så er ordboken den uneversielle sannhet. Hvis ordboken hadde sagt at det var greit å bruke ordet japse så hadde vel du synes det er greit det også. Det er greit, men vær ihvertfall konsekvent.

 

Nei, for meg er ordboken det jeg sjekker for å finne ut hva et ord betyr. Legg merke til at ordboken forklarer betydningen av norske ord. Ord som ikke står i ordboken kan bli norske ord i fremtiden om nok folk bruker dem, inntil det skjer er det slang/tulleord. Det fine med ordboken er at den ikke prøver å fortelle hvilke ord som skal eller ikke skal brukes, men forsøker å gi en felles forståelse av hva ord betyr slik at vi kan snakke sammen med så få missforståelser som mulig.

'verdien' av ord bryr ikke ordboken seg om. Det gjør forsåvidt ikke jeg heller.

 

Ord er verktøy for å formidle noe. Ordboken sier hva 'kodeordene' vi bruker betyr. I norge er det slik at ordboken forteller oss hva ordet neger betyr, ikke venstreradikale hvitinger eller lett fornærmede utlendinger (eller lett fornærmede nordmenn for den saks skyld).

 

Nå skal det påpekes at ordboken ligger noe etter det dagligtalen i norge gjør mtp nye ord og forandring av betydning, men for å unngå missforståelser er det fordelaktig at vi alle legger samme betydning i et ord. Så vidt jeg vet er det ingen andre kilder enn ordboken som en gang nærmer seg et forsøk på å definere norske ord.

 

Når det kommer til 'riktigheten' av å si et ord så kommer jo det i mine øyne helt ann på hensikten du har med å si det ordet og hvilke sammenheng du sier det i. Ergo blir det for meg feil å si at et ord har en iboende etisk verdi.

Så når sier at jeg ikke skal snakke det jeg oppfatter som morsmålet mitt så blir jeg irritert og svarer på poster på forum. Er min irritasjon mindre verdt enn "svartes" irritasjon?

Som jeg har sagt tidligere er opplevelser subjektive. Det blir galt å tvinge samme subjektive forståelse over på andre. Jeg er klar over at mitt ordbruk kan irritere andre. Feks når jeg sier neger, du istedenfor De eller bruker såkalte 'banne' ord. Jeg har forståelse for det. Men, jeg har ikke forståelse for at ord skal bannlyses fordi noen ikke liker dem. Hadde alle i norge ikke likt dem så hadde jeg selvsagt vært enig i at ordet ikke lenger var ønsket i norsk og at man ikke skulle bruke det, men slik det er i dag ser jeg ingen grunn til å slutte å bruke ordet neger :)

Lenke til kommentar

Neida, bare vær litt obs opå at noen ikke liker det og hvis du snakker med en svart person og han kommenterer det, så ikke begynn å argumentere for at du burde få lov til å kalle dem neger.

 

Det jeg gjorde var å sette litt spørsmålstegn ved ordbruken din. Spesielt ved å ta et ord som er omtrent helt likt (japse) og til min fryd så synes du det ordet ikke burde brukes og det blir jo litt motsigende.

Lenke til kommentar

Japse og neger har noen vesentlige forskjeller da

 

Japse er slang for Japaner og sier noe om nasjonalitet. Jeg skal gå med på at japse er noe raskere å si/skrive enn japaner og derfor er mer effektivt. dessverre registerer jeg at det ikke er definert i ordboken. Dermed kan man lett komme i situasjoner der noen mener det betyr en ting og andre mener det betyr noe annet. Slike situasjoner bør man unngå. Så om man mener å si "en person som kommer fra japan" så er japaner det korrekte å bruke i mine øyne :)

 

Neger derimot sier noe om genetisk/etnisk opphav. Det er ikke slang for noe, og så vidt jeg vet er det ingen ord som betyr det samme som er raskere å si/skrive. Det er også definert i ordboken slik at om noen mener det betyr noe annet så kan man gå til en allment akseptert kilde for hva ord betyr og se hva den sier. Så, om man vil si "person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara" så er neger det korrekte å bruke i mine øyne.

 

Om jeg møter en neger som sier jeg ikke bør bruke det ordet så vil jeg vurdere norskkunnskapen til den som sier det. Tror jeg problemet kommer av at personen ikke har lært nok norsk og dermed ikke vet hva ordet betyr, men har på grunnlag av sine erfaringer antatt at det er negativt vil jeg prøve å opplyse personen om hva ordet i seg selv betyr på norsk, og prøve å skape dialog om hvorvidt det er ordet personen ser på som negativt, eller sammenhengen det ble brukt i. (nå sier jeg egentlig at om man oppfatter ordet neger som negativt i seg selv så har man missforstått ordet, og at bedre kunnskap i norsk ville hjulpet på problemet)

 

Mennesklig komunikasjon er jo så finurlig laget at alle ord kan oppfattes negativt i en gitt situasjon. Feks "Du er flink" sagt med ironi. Alle skjønner jo at man ikke kan avskaffe ordet flink (eller du er) fordi noen føler seg støtt når noen sa det til dem :)

Lenke til kommentar
NgZ: Jeg sa at det ikke finnes noen argumenter for å mislike svart. Å irritere seg over at noen misliker å bli kalt neger tyder på at du har en mor og far i FRP og har for lite å finne på fritiden.
Jeg irriterer meg da ikke over at folk misliker å bli kalt noe. Problemet når det gjelder ordet neger, er at det virker som om det stort sett er sutreunger fra antirasisitisk senter, som av en eller annen grunn absolutt skal stakkarsliggjøre folk, som klager. Ikke de ordet brukes om. Slike verdensfjerne "verdensreddere" irriterer meg en del. Finnes det ikke en konflikt? Ja, da skaper de den. Alt for å unngå konflikt selvfølgelig.

:roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Neger er da ikke noe uvennlig utrykk det.

Hvorfor gjøre problem ut av noe som ikke trenger å være det?

 

skjønner ikke jeg heller, hvorfor skal afro-amrikanere/mørkhudet få lov til å kalle seg selv og andre like for negere,

men med en gang en hvit person sier det så blir man lyncha...

 

har noen mørke venner og kaller de for neger, de blir ikke lei seg...

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å godta noen andre ord enn neger, enkelt og greit, så den påstanden om å finne en løsning begge parter kan godta, vil strengt tatt ikke fungere.

 

Er så enkelt som at en neger er en neger, og det er ikke noe negativt i det, om man ikke bruker det i en negativ sammenheng, og da kan man like gjerne si fjott, idiot, tosk, trønder (om han bor der oppe) osv.

 

Jeg mener det blir så feil som det kan bli å "forby" enkelte ord fordi noen føler seg støtt når de brukes.

 

Litt offtopic, men det var på radion en stund tilbake, om at de så på om de skulle "forby" ordet dverg. WTF? En dverg er en dverg, ikke noe galt i det. Skjønner ikke når alle disse ordene plutselig ble fy fy.

 

Mulig det har vært tatt opp før i tråden, men lo av hvor tragikomisk det var når de forandret astrid lindgren sin pippi bok. Var vist fy å si "negerkonge", så det ble omgjort til "sydhavskonge" eller no. Her er det snakk om aktiv sensur av bok som har vært ute i mange mange år. Jeg vil nesten påstå at det grenser på linjen til at de faktisk ødelegger vår kulturarv.

 

Folk har all rett til å være uenige med meg, men bare ikke forvent at jeg godtar at noen skal nekte meg å beskrive en neger som en neger.

Lenke til kommentar
Fordi en synes det er greit er det ikke greit for alle, og omvendt såklart,

 

Da burde de venne seg til det?! Uansett hvilket ord som blir brukt på dem eller i sammenheng. så burde de tåle såppas! Hvordan kan ord PÅVRIKE på folk så jævlig? Hei nigger/neger, feiten, småen. Om personen er feit hvorfor kan man ikke si feit? om personen er neger hvorfor kan man ikke si neger? personen ER jo neger/feit whatsoever. rart at ORD kan skade mer enn at skade kan skade:p noe i den duren.

 

 

Ikke kom her og si at feit og neger er to forskjellige ting. Kan nevne eksempler når det gjelder neger(fra forumet)

"Når jeg skal BESKRIVE personen så sier jeg neger fordi det er mye enklere enn å si mørkhudet"

mhm, korrekt. det samma gjelder for de som er feite. Det er lettere og si Feit enn overvektig.

 

"Hva er så gale med å si neger, de er jo neger"

Ja, de er jo neger.. det samma gjelder feite! De er feite, hvorfor skal de nekte for det?

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Man blir skadet av ord fordi man selv tillater seg å bli skadet/såret. Hvis en mørkhudet lar seg skade av ett enkelt ord som neger, så har denne personen egne problemer h*n må ordne opp i angående dette. Det er ett ord som betegner en mørkhudet person, og ikke "jeg hater de som er mørke" eller hva det er i ordet man tar seg nær av :roll:

Lenke til kommentar
Japse og neger har noen vesentlige forskjeller da

 

Japse er slang for Japaner og sier noe om nasjonalitet. Jeg skal gå med på at japse er noe raskere å si/skrive enn japaner og derfor er mer effektivt. dessverre registerer jeg at det ikke er definert i ordboken. Dermed kan man lett komme i situasjoner der noen mener det betyr en ting og andre mener det betyr noe annet. Slike situasjoner bør man unngå. Så om man mener å si "en person som kommer fra japan" så er japaner det korrekte å bruke i mine øyne :)

 

Neger derimot sier noe om genetisk/etnisk opphav. Det er ikke slang for noe, og så vidt jeg vet er det ingen ord som betyr det samme som er raskere å si/skrive. Det er også definert i ordboken slik at om noen mener det betyr noe annet så kan man gå til en allment akseptert kilde for hva ord betyr og se hva den sier. Så, om man vil si "person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara" så er neger det korrekte å bruke i mine øyne.

 

Om jeg møter en neger som sier jeg ikke bør bruke det ordet så vil jeg vurdere norskkunnskapen til den som sier det. Tror jeg problemet kommer av at personen ikke har lært nok norsk og dermed ikke vet hva ordet betyr, men har på grunnlag av sine erfaringer antatt at det er negativt vil jeg prøve å opplyse personen om hva ordet i seg selv betyr på norsk, og prøve å skape dialog om hvorvidt det er ordet personen ser på som negativt, eller sammenhengen det ble brukt i. (nå sier jeg egentlig at om man oppfatter ordet neger som negativt i seg selv så har man missforstått ordet, og at bedre kunnskap i norsk ville hjulpet på problemet)

 

Mennesklig komunikasjon er jo så finurlig laget at alle ord kan oppfattes negativt i en gitt situasjon. Feks "Du er flink" sagt med ironi. Alle skjønner jo at man ikke kan avskaffe ordet flink (eller du er) fordi noen føler seg støtt når noen sa det til dem :)

Hva om japse sto i ordboken? Ville det ha vært ok å bruke det ordet til japanere. Jeg antar vel at du aldri sier setninger som "Hva sker'a?" siden det er slang. Jo vi har et ord som er raskere å skrive "svart". Ikke spill dum takk og diskuter saklig. Jeg henviser til denne kommenateren "person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara" Neger betyr svart og det beskriver rase og ingenting annet. Det beskriver ikke hvor man kommer fra. Ikke dra frem ordboken fordi dette er hva neger betyr når du snakker til mennesker.

 

Å herregud. Jeg vet ikke hva jeg skal svare på dette, men jeg kan ikke diskutere mot så motbydlige mennesker. Diskusjonen er ferdig og kanskje lærer du noe etter at noen har gitt deg fortjent bank etter at du har gjort dette i praksis. Siden du tror du har rett så lag et emne her www.gamingw.net/forums og skriv det samme. Der er ikke alle helt like som her.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du skjønner ikke det at ordet "neger" ikke er ladet med verken det ene eller det andre. Det betyr enkelt og greit neger. Det at du likestiller det med ord som "japse" viser bare at du er så opphengt i å være politisk korrekt, at du ikke forstår hva ordet betyr!

 

Stiller meg 100% bak det Melisma skriver.

Lenke til kommentar
[...]du er så opphengt i å være politisk korrekt, at du ikke forstår hva ordet betyr!
Han burde melde seg inn i antirasistisk senter. De trenger sikkert prinsippryttere som ar ridd seg bort.

 

Melisma: Så sant, så sant. Man kan ikke la hårsåre mennesker eller politisk korrekthetsslaver få omdefinere betydningen av ord. Alt kan jo oppfattes negativt av noen.

Lenke til kommentar
Du skjønner ikke det at ordet "neger" ikke er ladet med verken det ene eller det andre. Det betyr enkelt og greit neger. Det at du likestiller det med ord som "japse" viser bare at du er så opphengt i å være politisk korrekt, at du ikke forstår hva ordet betyr!

 

Stiller meg 100% bak det Melisma skriver.

Jeg reagerte på hans mangel på respelt for andre mennesker. Hvis en person sier at han ønsker ikke å bli kalt neger så sier man ikke til han at han mangler norskkunnskaper. Det er ikke jeg som er skikkelig antirasist, men det er dere som er ekstreme.

 

At jeg likestiller ordet japse er for å vise at dere er inkonsekvente, og det å ikke godta japse, men man godtar neger viser rasistiske holdninger. Hevder du at jeg ikke forstår hva ordet Japse betyr? Er det du som bestemmer om ordet neger er ladet eller ikke?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kan du forklare meg i detalj hvorfor neger og japse kan likestilles? Inntrykket jeg har er at du ikke vet hva hverken "neger" eller "japse" betyr.

 

Det har ingenting med at jeg er ekstrem eller ei å gjøre, det har enkelt og greit med at ordet "neger" betyr at man er svart i huden og har visse fysiologiske trekk, mens "japse" sier verken noe som helst om de fysiologiske trekkene. Japaner er riktig å si, og de er fra landet Japan. Japse er slang, på lik linje som "pakkis". Neger sier at man er mørk i huden, i tillegg til et par andre ting som går direkte på utseende. Slang gir mye større rom for positiv eller negativ tolkning av et ord.

 

Dere på ytterste venstresiden forstår ikke at dere avvepner ordet rasisme ved å vanne det ut slik som dere gjør.

Choose your battles, you cant fight them all!

Lenke til kommentar

Når jeg leser gjennom innleggene så skjønner jeg ikke hvorfor folk mener at ordet nigger er rasistisk? Ja det ble brukt i slaveTIDA, Nå er vi i 2007. Vi alle har hatt en tiptiptip++ oldefar/mor som har vært neger, men BRYR noen seg? Nei!

 

For hvis det ordet er rasistisk så er neger også det "Negro(neger) is someone with black skin; SOME PEOPLE find this word offensive(la oss heller bare si 99% av negrene her i verden synes det)

 

Again! Det er demmes problem at de ikke tåler å bli kalt nigger/neger eller noe from av andre ord som de FLESTE her inne karaktiserer som rasistisk

de ER jo en jævla neger+(alle de andre orda)! samma gjelder de overvektige. de ER feite! Fatter ikke hvorfor de ikke kan godta det og at de ikke kan se det selv. Skulle tru at de trudde de var hvite og at de overvektige var tynne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...