Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

Haha, morsom diskusjon å få lese :D

 

Personlig synes jeg ikke, det er noe galt i å kalle folk for neger. Svarting er kanskje litt værre.

 

F.eks: Her om dagen satt jeg på bussen hjem, og jeg så en mørk hudet(som jeg kjenner) løp ved siden av bussen. "Sjekk som negern løper", sa jeg da. Jeg er fullt klar over at det kan skape negative tanker, men jeg synes ikke det er ille å si det.

 

Om jeg derimot hadde sagt "Sjekk som den jævla negern løper", så blir det plutselig mye mer negativt...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg referer til "likeverdig menneske med opprinnelige aner fra områder hovedsakelig sør for ekvator" som "neger", "han brune", "han svarte", "svarting".

 

Jeg er riktignok forsiktig med bruken av de tre siste. De brukes som regel kun for folk jeg kjenner som jeg har spurt om de har noen problemer med det :p

 

Ser ikke problemet med å kalle folk for "neger" eller "mørke" evt. "mørkhudete" heller. Dersom noen føler seg støtt så regner jeg med at de sier i fra. Men jeg har ikke noe i mot å bli kallt "hviting" eller "hvit" og jeg ville reagert hvis jeg hadde møtt på noen "hvite" som gjør det. Derfor så skjønner jeg meg heller ikke på folk som blir sinte hvis de kalles for "brune" eller "svarte" etc. men jeg respekterer riktignok det hvis de sier ifra.

 

Sånn sett så syntes jeg anti-rasisme i Norge har gått for langt på mange måter, likesom likestilling. Men dette er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Har et par gode klassekamerater som er mørkhudet.

 

Jeg spurte dem engang hva de syntes om emnet, og de svarte at det ikke er noe problem for dem.

 

Samme her.. De fleste i klassen min som er mørkhudet syns det er helt OK. Har faktisk en i klassen fra Somalia som brølte "Udugelige neger!" til en annen i klassen som var fra India :roll:

Lenke til kommentar

altså white trash er jo ett "skjellsord" da, med negativ betydning! men en neger eller negresse er da ikke stygt! Hvis noen oppfatter det som ett skjellsord, så sier det mere om dem enn den som sier det. Men hvis man sier "jævla neger" ja DA får det en negativ mening.

 

Vi må slutte og ta på folk med silkehansker, man får da jaggu tåle å høre ord uten at man skal skrike rasist av den grunn! Skal jeg sutre og rope på mamma hver gang noen kaller meg mulatt da eller? :nei:

Lenke til kommentar
altså white trash er jo ett "skjellsord" da, med negativ betydning! men en neger eller negresse er da ikke stygt! Hvis noen oppfatter det som ett skjellsord, så sier det mere om dem enn den som sier det. Men hvis man sier "jævla neger" ja DA får det en negativ mening.

 

Vi må slutte og ta på folk med silkehansker, man får da jaggu tåle å høre ord uten at man skal skrike rasist av den grunn! Skal jeg sutre og rope på mamma hver gang noen kaller meg mulatt da eller? :nei:

Så du bestemmer hva som er skjellsord eller ikke? Kan ikke jeg si at jeg må si jævla japse for at det skal bli et skjellsord?

 

Koevoet: dessverre så aksepterer de fleste ikke å bli kalt hva som helst. Synes dere at svarte ikke bør ha rettigheten til å ikke akseptere å bli kalt noen ting.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Så du bestemmer hva som er skjellsord eller ikke? Kan ikke jeg si at jeg må si jævla japse for at det skal bli et skjellsord?

 

nei, jeg bestemmer ikke noe som helst, jeg bare sier meninga mi, og at jeg syns det er tåpelig teit at folk skal bli støtt av ett sånt ord.. Det betyr for meg at man ikke er tilfreds med hvilken farge man er.. og da har man "issues" man må jobbe med... Synes du det var forferdelig gort av Hellbillies å gi ut låta "en neger på Ål stasjon"?

 

Du sier jo selv " Synes dere at svarte ikke bør ha rettigheten til å ikke akseptere å bli kalt noen ting" tror du ikke det er noen der ute som reagerer på at du kaller dem for "svarte"?

 

Hvis det er noen som begynner å grine fordi de hører at jeg sier ordet neger, så kan jeg strekke meg til å heller si mørkhudet hvis det er så jævlig farlig..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Om jeg sier neger til en som ikke liker det så er han i sin fulle rett om han tilkjennegir at han ikke liker det. En som ikke liker å bli kalt neger har derimot ikke rett til å forandre det norske språket. Om jeg og en venn (som tilfeldigvis er neger) møter hverandre og jeg sier Yo, hva skjer a neger? så vil vennen oppfatte det som en spøk (eller så hadde vi sikkert ikke vært venner så veldig lenge). Skal da det at en annen neger som er totalt ukjent for oss begge, eller en venstreradikal hviting (det er vel oftes de som reagerer på slik har jeg inntrykk av) begynne å hisse seg opp overfor meg?

 

Jeg ser for meg dialogen:

Meg: Yo, hva skjer a neger? ;)

Venn: Ikkeno, din jævla rassist. ;)

Ukjent: WFT du kan ikke kalle han der for neger. Det er sygt, diskriminerende, viser mangel på folkeskikk, etc. :(

Venn: Hva faen, er du høy eller?

 

Hvis det er noen her som ser Boondocks (tegneserien) så tillater jeg meg å ta en liten quote :)

"I'd forgotten that a nigger-moment can not be resolved through violence, but where there is harmony and peace a nigger-moment can not exist"

Lenke til kommentar
Så du bestemmer hva som er skjellsord eller ikke? Kan ikke jeg si at jeg må si jævla japse for at det skal bli et skjellsord?

 

nei, jeg bestemmer ikke noe som helst, jeg bare sier meninga mi, og at jeg syns det er tåpelig teit at folk skal bli støtt av ett sånt ord.. Det betyr for meg at man ikke er tilfreds med hvilken farge man er.. og da har man "issues" man må jobbe med... Synes du det var forferdelig gort av Hellbillies å gi ut låta "en neger på Ål stasjon"?

 

Du sier jo selv " Synes dere at svarte ikke bør ha rettigheten til å ikke akseptere å bli kalt noen ting" tror du ikke det er noen der ute som reagerer på at du kaller dem for "svarte"?

 

Hvis det er noen som begynner å grine fordi de hører at jeg sier ordet neger, så kan jeg strekke meg til å heller si mørkhudet hvis det er så jævlig farlig..

Svart er det motsatte av hvit og de har ingen grunn til å mislike det ordet. Neger har de en grunn for, men det virker som om du mener ikke grunnen er god nok. Japse beskriver en person fra Japan, men det synes du ikke er greit. Er svarte mindre verdt enn japanere?

Lenke til kommentar
Svart er det motsatte av hvit og de har ingen grunn til å mislike det ordet.

 

ergo svarting er greit å bruke da eller? og hvordan kan du vite om en mørkhudet liker å bli kalt svart!? du kan ikke si at de ikke har en grunn til å mislike det ordet for det må enhver bestemme selv, akkurat som når jeg sier neger.. Du synes svart er greit å bruke, og jeg synes neger er greit..

 

Neger har de en grunn for, men det virker som om du mener ikke grunnen er god nok. Japse beskriver en person fra Japan, men det synes du ikke er greit. Er svarte mindre verdt enn japanere?

 

Japse, polakk og svarting er vel kjent mere som skjellord der jeg har vokst opp ihvertfall.. men neger er ikke no skjellsord.. mulig man oppfatter det slik fordi det høres veldig likt ut som nigger.. men jeg synes ikke man skal forbinde ordet neger med skam..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Japse er slang for Japaner. Ordet finnes ikke engang i ordboken

 

Neger beskriver et genetisk/etnisk opphav og finnes i ordboken

Svart beskriver en farge (og finnes i ordboken :))

 

 

Men, det med å la være å kalle folk noe de ikke liker å bli kalt. Det er noen mennesker som reagerer på å bli kalt du istedenfor De. Skal vi da bannylse bruk av 'du' ?

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Melisma: Hvordan vet jeg at mørkhudete ikke har noe problem med svart? Det vet jeg ikke, men jeg vet ihvertfall at det ikke finnes noe grunn for at de skal mislike det ordet og man skal ihvertfall ha en grunn.

 

Så det er de hvite miljøet ditt som bestemmer om et ord er ok å bruke? At du ikke synes det er et skjellsord betyr ikke at andre mener det og jeg har møtt flere svarte som ikke liker å bli kalt neger.

 

Noob11: Så det er ordboken laget av hvite som bestemmer om et ord eller ille eller ikke. Ja, men det er vel slik som det alltid har vært. Husker du utsagnet "The happy slave". Japse beskriver også genetisk opphav, men det er ikke akseptabelt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Melisma: Hvordan vet jeg at mørkhudete ikke har noe problem med svart? Det vet jeg ikke, men jeg vet ihvertfall at det ikke finnes noe grunn for at de skal mislike det ordet og man skal ihvertfall ha en grunn.

 

hva er så grunnen til at mørkhudede ikke liker å bli kalt neger da? jeg ser ikke noen grunn til at de skal mislike det, med mindre noen mener det vondt og uttrykker det deretter..

 

Så det er de hvite miljøet ditt som bestemmer om et ord er ok å bruke? At du ikke synes det er et skjellsord betyr ikke at andre mener det og jeg har møtt flere svarte som ikke liker å bli kalt neger.

 

nei, jeg har skjønt det for meg selv at "hmm, ordet neger er faktisk ikke så forferdelig å bruke".. det er bare folk som er altfor nærtagende og dermed gjør om ordet neger til noe negativt. Ene halvdelen av familien min er negere og den andre halvdelen er hvite. JEg er blanding, men folk har kalt meg neger for det, og jeg gidder da vel ikke å ta meg nær av det!? hvorfor skal jeg det? er man flau over å ha farge i huden da eller? :blink: er man neger, så er man neger.. det er kun ett ord som beskriver hudfarge.. akkurat som ett blåmerke!

 

noob11 Polakk blir kanskje ikke sett på som ett skjellsord, er kanskje bare fordi jeg har hørt det i negative sammenhenger at jeg forbinder det med at det har en negativ ladning.. "han er polsk" sier jeg istedetfor.. men polakk er vel greit nok å bruke det og..

Lenke til kommentar
Melisma: Hvordan vet jeg at mørkhudete ikke har noe problem med svart? Det vet jeg ikke, men jeg vet ihvertfall at det ikke finnes noe grunn for at de skal mislike det ordet og man skal ihvertfall ha en grunn.

 

Så det er de hvite miljøet ditt som bestemmer om et ord er ok å bruke? At du ikke synes det er et skjellsord betyr ikke at andre mener det og jeg har møtt flere svarte som ikke liker å bli kalt neger.

 

Noob11: Så det er ordboken laget av hvite som bestemmer om et ord eller ille eller ikke. Ja, men det er vel slik som det alltid har vært. Husker du utsagnet "The happy slave". Japse beskriver også genetisk opphav, men det er ikke akseptabelt.

Men når det er du som mener noe om ordet "svart" er det plutselig en sannhet? Å irritere seg over bruken av ordet "neger" tyder på at man har mor og far i SV, og for lite å finne på på fritiden.
Lenke til kommentar
Noob11: Så det er ordboken laget av hvite som bestemmer om et ord eller ille eller ikke. Ja, men det er vel slik som det alltid har vært. Husker du utsagnet "The happy slave". Japse beskriver også genetisk opphav, men det er ikke akseptabelt.

 

Nei, men ordboken laget av nordmenn bestemmer hva man kan si på norsk :)

Jeg har ikke noen fantasier om at alle som jobber med ordboken i sammarbeid med Universitetet i Oslo er hvite. Jeg går utifra at det er noen ikke hvite der også. Jeg går dog utifra at de som jobber der er norske, i alle fall de som avgjør ordene.

 

Japse beskriver da ikke genetisk opphav. Det beskriver nasjonalitet. Det er slang for Japaner. En fra kina er da ikke en japse.

 

Neger er derimot ikke slang for noe, men et fullverdig norsk ord.

 

Skal jeg bestemme hvilke ord som er galt å bruke? nei.

Skal du bestemme hvilke ord som er galt å bruke? nei.

Skal noen bestemme hvilke ord som er galt å bruke? nei. (btw, jeg tenker ikke på grammatikk nå altså, men på den etiske verdien i å bruke et ord)

Er det hensiktsmessig å tilpasse språket sitt til det formålet du tenker å bruke det til? ja.

Hvis jeg vet at noen blir sinte av at jeg kaller dem neger så gjør jeg ikke det med mindre jeg vil ha dem sinte.

Hvis jeg vet at en gammel dame ikke liker å bli kalt du så kaller jeg henne De istedenfor, med mindre jeg vil ha henne sint.

Hvis jeg ikke vet at noen blir sinte av å bli kalt neger så gjør jeg det til jeg vet at de ikke liker det.

Hvis jeg ikke vet at noen blir sinte av å bli kalt du så gjør jeg det til jeg vet at de ikke liker det.

 

Jeg antar ikke at alle som faktisk er negere er en homogen gruppe. Jeg antar at alle folk er forskjellige. Så med den antagelsen så velger jeg å bruke ordet neger i de sammenhenger der jeg finner det nødvendig/passende å bruke den betegnelsen.

 

Hvofor kan ikke folk vise forståelse og respekt for min måte å snakke på/mine følelser? ;)

 

EDIT: Følelser er subjektivt. Det blir feil å forsøke å sette en subjektiv opplevelse som en objektiv sannhet.

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...