Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

Det er jo det som nettop diskuteres Om det er ok å si neger eller ikke? Dermed så burde du ikke dra noen raske konklusjoner som ikke alle er enige i.

Jeg har sagt at det ikke er ok å kalle noen neger fordi de ønsker ikke å bli kalt neger og det burde bli respektert. At noen bruker neger i sanger og filmer er ok fordi de kaller ingen neger andre enn en person som ikke eksistrer i virkligheten.

9596174[/snapback]

 

Å si neger er selvsagt akseptablet, du gjør det jo selv i posten din så ordet i seg selv kan ikke være feil :)

 

Derimot kan sammenhengen ordet brukes i være 'feil'. Det er selvsagt ikke hyggelig å kalle noen for noe de ikke like å bli kalt. Det har jeg ingen problemer med. Vanlig høfflighet å ikke kalle noen ting de ikke vil bli kalt. Men, ordet neger er ikke spessielt i den sammenheng. Idiot, snauskalle, feiten, blond, brilleslange etc er heller ikke noe man bør kalle noen som ikke liker å bli kalt det.

Det betyr ikke at ordet i seg selv ikke skal kunne brukes i noen sammenhenger. Det at en brødkniv kan brukes til å skade andre med er da ingen grunn til å forby folk å bruke en brødkniv til dens tenkte formål.

 

 

PS: hadde ordet neger i seg selv vært rasistisk eller feil på noen som helst måte hadde jo ordbøkene i norge hatt litt problemer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo det som nettop diskuteres Om det er ok å si neger eller ikke? Dermed så burde du ikke dra noen raske konklusjoner som ikke alle er enige i.

Jeg har sagt at det ikke er ok å kalle noen neger fordi de ønsker ikke å bli kalt neger og det burde bli respektert. At noen bruker neger i sanger og filmer er ok fordi de kaller ingen neger andre enn en person som ikke eksistrer i virkligheten.

9596174[/snapback]

 

 

hvis en person kommer bort til meg og sier at h*n ikke liker å bli kalt neger, så er jo det helt greit!! da bruker jeg ikke neger i henhold til den personen.. selvom jeg er uenig i at det er ett rasistisk uttrykk.. og jeg er halvt neger sjøl, så blir det samme som at noen referer til meg som mulatt.. og det må de bare få lov til ! det er jo ett ok ord å bruke! men hvis noen føler seg støtt eller stemplet på noe vis, så er jo det greit!

 

men ytringsfriheten lever fortsatt, og hvis jeg vil si negere til mørkhudede, så skal jeg få lov til det!

9596313[/snapback]

Ihvertfall har du respekt for de som ikke liker å bli kalt det, men forventer du at de alltid må fortelle deg at de ikke liker å bli kalt neger når det er bred enighet om at de ikke liker å bli kalt neger. (Organisasjonen for svarte sier at de ikke liker ordet neger")

 

Er det så vanskelig å skjønne at ordet neger ikke er nedlatende eller noe form for det..

 

Quayle har nevt det opptil mange mange ganger i sine post og forklart det x antall ganger hvfor neger ikke er et rasistisk odr.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ikke kan si neger når ikke en neger er tilstede engang!  Hvis noen står 100meter fra negeren og sier "han negeren der kjenner jeg/ Se på den negeren, jævlig kul klestil etc.." personen hører deg jo ikke

9596240[/snapback]

Eh... han stoppet å svare mine innlegg, så vet ikke helt hva du vil frem til her.

Det er jo det som nettop diskuteres Om det er ok å si neger eller ikke? Dermed så burde du ikke dra noen raske konklusjoner som ikke alle er enige i.

Jeg har sagt at det ikke er ok å kalle noen neger fordi de ønsker ikke å bli kalt neger og det burde bli respektert. At noen bruker neger i sanger og filmer er ok fordi de kaller ingen neger andre enn en person som ikke eksistrer i virkligheten.

9596174[/snapback]

 

Å si neger er selvsagt akseptablet, du gjør det jo selv i posten din så ordet i seg selv kan ikke være feil :)

 

Derimot kan sammenhengen ordet brukes i være 'feil'. Det er selvsagt ikke hyggelig å kalle noen for noe de ikke like å bli kalt. Det har jeg ingen problemer med. Vanlig høfflighet å ikke kalle noen ting de ikke vil bli kalt. Men, ordet neger er ikke spessielt i den sammenheng. Idiot, snauskalle, feiten, blond, brilleslange etc er heller ikke noe man bør kalle noen som ikke liker å bli kalt det.

Det betyr ikke at ordet i seg selv ikke skal kunne brukes i noen sammenhenger. Det at en brødkniv kan brukes til å skade andre med er da ingen grunn til å forby folk å bruke en brødkniv til dens tenkte formål.

 

 

PS: hadde ordet neger i seg selv vært rasistisk eller feil på noen som helst måte hadde jo ordbøkene i norge hatt litt problemer...

9596413[/snapback]

Det er lov å si neger, men la du ikke merke til at jeg brukte ordet "kalle". Det er ikke ok å kalle noen neger. Ingen av ordene du nevnte er ok og si, og det samme med neger. F.eks. så er det helt greit å si at amerikanerene kalte svarte neger før, siden du kaller ingen neger.

 

Det står i ordboken at neger kan tolkes nedsettende, så det står i ordbøkene også.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det står i ordboken at neger kan tolkes nedsettende, så det står i ordbøkene også.

9596491[/snapback]

 

 

Dette er jo bare svada.

Hva vil dere benevne en person fra Asia da?

9596522[/snapback]

Jeg vil kalle han asiater og ikke Japse som ville vært det på samme nivå som å kalle noen neger. Det er ikke svade. Det står i ordbøkene.

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dette er jo bare svada.

Hva vil dere benevne en person fra Asia da?

9596522[/snapback]

Jeg vil kalle han asiater og ikke Japse som ville vært det på samme nivå som å kalle noen neger.

9596529[/snapback]

 

 

Javel, så hvis jeg sier til en mørkhudet at han er afrikaner, når han egentlig er 3 generasjon nordmann....

Vil ikke det være krenkende?

Lenke til kommentar

Dette er jo bare svada.

Hva vil dere benevne en person fra Asia da?

9596522[/snapback]

Jeg vil kalle han asiater og ikke Japse som ville vært det på samme nivå som å kalle noen neger.

9596529[/snapback]

 

 

Javel, så hvis jeg sier til en mørkhudet at han er afrikaner, når han egentlig er 3 generasjon nordmann....

Vil ikke det være krenkende?

9596552[/snapback]

Du sier at han er svart. Enkelt og greit.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du sier at han er svart. Enkelt og greit.

9596565[/snapback]

 

 

Ja, det er jo VELDIG betegnende for en person fra afrika, siden du tror at det bare finnes hvite og HELT svarte. :!:

9596586[/snapback]

Hvis han er en hvit tredjegenrasjonsinnvandrer fra Afrika, så vil du si at ham er hvit. Du må huske at hvite egentlig er de som virkelig er hvite, de som er rosa av forskjellige nyanser og de som er veldig lysebrune, men vi kaller dem alle hvite allikavel. Hvordan blir dette noe forskjellig ved å kalle en som er brun svart?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Så du er ikke imot ordet i seg selv altså, bare de sammenhengene der det brukes for å såre/krenke noen?

9596514[/snapback]

Jeg er imot å kalle noen neger. (Så lenge de ikke har sagt at de synes det er greit)

9596521[/snapback]

 

Gjelder det også når den som blir kalt neger ikke er klar over det? feks i samtale mellom to biologer som der den ene sier "han har visse fysiske trekk, så jeg gjetter på at han er neger" til den andre om en kar som ikke kan høre det.

 

Hva med legen som sier "jeg ser du er neger. Har du sjekket om du har Sickle-cell disease siden du har en høyere risiko for å ha det?"

 

"Så du er altså neger? jeg trodde du var araber jeg"

"Er det sant at negere har lenger penis enn de fleste?"

 

Legg merke til at ingen av tilfellene bruker ordet neger med formål å såre eller noe som helst.

 

Jeg er medlem av gruppen feit. At noen kaller meg fet uten å ha en negativ mening med det seg jeg ingen problemer med. Feks legen som sier "jeg ser du er fet/feit, skal jeg ta en blodtykks/kolestroltest sånn for sikkerhetsskyld?"

PS: jeg driter fullstendig i om noen kaller meg en feit med negative betydning også. Sticks and stones osv vet du :)

Lenke til kommentar
Du sier at han er svart. Enkelt og greit.

9596565[/snapback]

 

Greit nok, men du er klar over at med normale norske språkregler får setninger som "der går svartingen". Den er fortsatt like grei?

 

EDIT: Svart er også en bredere definisjon enn neger. Så en Svart person er ikke nødvendigvis en neger.

Endret av noob11
Lenke til kommentar

:!: bare kalle han svart du liksom! håhåhå, nå lo jeg så det spruta brus ut av kjeften min!! *huske på å drikke FØR jeg leser på forumet* :ermm:

 

så det er greit å kalle noen for svart, men ikke neger? ærlig talt..

 

for å si det slik, hvor mange situasjoner er man oppi der man har nødt til å referere til en neger, at han faktisk er neger..? jeg har ALDRI vært i en slik situasjon..

 

og ja, folkeskikk tilsier jo at man ikke bekrefter for en neger at han faktisk er det da.. liksom "jøss, så svart du var i trynet a" :!: er jo ingen som gjør sånt!

 

men ordet neger er det slettes ikke no galt med, men som sagt, man drar det jo kanskje ikke opp i daglidagse samtaler når man snakker med noen som er mørkhudet! ...

Lenke til kommentar

Jeg mener det er galt å bruke neger selv om noen ikke svarte hører det, men det er jo ikke så viktig fordi det sårer ingen.

 

Fet kan ikke sammenlignes siden de har ingen grunn til å ikke bli kalt fet. Svarte liker ikke å bli kalt neger på grunn av historiske grunner.

 

Definisjonen på neger blir lite brukt. Det som heller er definisjonen er at det er en svart person.

 

Sier du hvitingen? Nei, du sier nordmannen, franskmannen eller der går det en hvit person. Kan du ikke gjøre det samme med svarte?

 

Melisma: Jeg har brukt svart foran svarte folk jeg kjenner og har ikke opplevet noe problem med det. Det er akuratt som at de fleste hvite har ikke noe problem med at folk kaller dem hvite. Som f.eks. "Er det litt merkelig å være svart på X, med tanke på at nesten alle er hvite" Det er ikke en setning jeg har faktisk sagt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
:!:  bare kalle han svart du liksom! håhåhå, nå lo jeg så det spruta brus ut av kjeften min!!  *huske på å drikke FØR jeg leser på forumet*  :ermm:

 

så det er greit å kalle noen for svart, men ikke neger? ærlig talt..

word :)

for å si det slik, hvor mange situasjoner er man oppi der man har nødt til å referere til en neger, at han faktisk er neger..?  jeg har ALDRI vært i en slik  situasjon..

Det er visse situasjoner der neger er riktig ord å bruke, ellers så hadde ingen laget ordet :)

Jeg er enig at det i dagliglivet sjelden er situasjoner der man trenger bruke ordet neger til en neger.

 

og ja, folkeskikk tilsier jo at man ikke bekrefter for en neger at han faktisk er det da.. liksom "jøss, så svart du var i trynet a"  :!:  er jo ingen som gjør sånt!

 

Men alikevell er det et kompliment å si "jøss, så brun du var blitt da". Syk verden ;)

 

men ordet neger er det slettes ikke no galt med, men som sagt, man drar det jo kanskje ikke opp i daglidagse samtaler når man snakker med noen som er mørkhudet! ...

9596742[/snapback]

 

True. Det er vel omtrent like mange ganger som man tar opp at en person er hvit/ av germansk avstamning/etc :)

Lenke til kommentar
Sier du hvitingen? Nei, du sier nordmannen, franskmannen eller der går det en hvit person. Kan du ikke gjøre det samme med svarte?

9596780[/snapback]

 

der går han smarte -> der går smartingen

der går han lure -> der går luringen

der går han svarte -> der går svartingen

 

Som du ser er det helt normale gramatiske regler som fører til den setningen :)

Lenke til kommentar
Sier du hvitingen? Nei, du sier nordmannen, franskmannen eller der går det en hvit person. Kan du ikke gjøre det samme med svarte?

9596780[/snapback]

 

der går han smarte -> der går smartingen

der går han lure -> der går luringen

der går han svarte -> der går svartingen

 

Som du ser er det helt normale gramatiske regler som fører til den setningen :)

9596809[/snapback]

Jeg spurte deg om du sa hvitingen.

 

Hvordan man sier andre ord er totalt urelevant.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg ville sagt, "der går hviten" isåfall. Såklart reglene for andre ord er relevante. Det er jo hovedgrunnen til at vi kan formidle en generell form for mening uten å måtte ha like mange ord som det finnes meninger. Sier jeg ordet smartingen og du aldri har hørt det ordet så kan du forstå hva som menes om du vet hva ordet smart betyr og kan de normale reglene i norsk. På samme må vil man med de reglene kunne lage setninger som "der går svartingen", "der går hvitingen", "der går svarten" etc etc. Så, man havner da i en situasjon der et ord som du ser er greit som blir behandlet etter norske regler lager et ord du ikke mener er greit. Jeg synes det er gøy :)

 

Jeg ser ingen problemer med setningen "der går hvitingen" forsåvidt. Jeg har hørt den brukt av ikke-hvite som snakker om hvite, og det er for meg helt kurrant siden det er en setning med greie ord som dannes som følge av normale norske regler.

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Har aldri hørt noen si hvitingen noen ganger i hele mitt liv, og tviler sterkt på det er særlig vanlig. Fint å høre at du bruker det konsekvent. Poenget med å skrive det er at vi klarer faktisk å bruke andre ord om hvite som f.eks "en hvit person" og hvorfor ikke med svarte?

 

Morsomt at jeg fikk deg til å si at du bruker hviten, når jeg egentlig tviler sterkt på at du virkelig bruker det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Har aldri hørt noen si hvitingen noen ganger i hele mitt liv, og tviler sterkt på det er særlig vanlig. Fint å høre at du bruker det konsekvent. Poenget med å skrive det er at vi klarer faktisk å bruke andre ord om hvite som f.eks "en hvit person" og hvorfor ikke med svarte?

9596956[/snapback]

 

Tja, hvor vanlig det er skal jeg ikke uttale meg om, men jeg har hørt det brukt av ikke-hvite i oslo ved flere anledninger. Da som tilfeldig forbipaserende. Jeg har inntrykk av at setningen kommer mer naturlig for de som ikke har like mye norskkunnskaper. Fordi ordet "hvitingen" forekommer relativt sjelden i norge så høres det litt merklig ut, men for noen som ikke vet at det høres merklig ut, og som har hørt ordet svartingen og har lært seg de normale norsk reglene så er det jo en logisk videreføring å bruke ordet hvitingen.

 

Det kan jo selvsagt også være at man velger å bruke ordet hvitingen som nedsettende siden man selv opplever svartingen som nedsettende og tar hevn på en måte.

 

Jeg vet ikke jeg, men har noen lyst til å kalle meg hvitingen i en negativ setting tar jeg det med knusende ro, og blir jeg kalt hvitingen som en følge av norsk regler så ser jeg ikke noe galt i det.

 

EDIT: Jeg har faktisk brukt ordet hviten ved et par anledninger :) en del ganger om en hvit hest, og to tre ganger for å peke ut en hvit person i en stor gruppe sorte mennesker.

EDIT2: tingen er at i norge så er de fleste hvite, derfor blir ikke hvitfagen særlig distinktiv, derfor er det langt mer normalt å identifisere hvite med andre egenskaper en hudfarge.

Skal man snakke om genetikk, arvemateriale, og evt raser så bruker jeg sjelden ord som den hvite rase. Jeg sier heller germansk eller tilsvarende. På samme måte som jeg ikke sier den svarte rase, men heller neger, araber eller whatever :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...