Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke brukt ordet neger for å såre noen. Hvis du sier det for å såre noen, så sårer det jo fordi det er rasistisk. Ikke fordi de ikke liker hvordan de selv ser ut.

 

Hvis man er albino så er man ikke neger. Da er man albino fra et eller annet sted. Du sier jo selv: "Man er neger om man tilhører eller kommer fra folkeslag med sort/mørkebrun hudfage som befolker afrika sør for sahara."

 

Denne diskusjonen blir for søkt når du begynner å dra inn sånne tåpelige ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke brukt ordet neger for å såre noen. Hvis du sier det for å såre noen, så sårer det jo fordi det er rasistisk. Ikke fordi de ikke liker hvordan de selv ser ut.

 

Hvis man er albino så er man ikke neger. Da er man albino fra et eller annet sted. Du sier jo selv: "Man er neger om man tilhører eller kommer fra folkeslag med sort/mørkebrun hudfage som befolker afrika sør for sahara."

 

Denne diskusjonen blir for søkt når du begynner å dra inn sånne tåpelige ting.

9588003[/snapback]

 

Tror du missforstår litt der. Det at man kommer fra et folkeslag med mørk hus (EDIT: hud ja. hehe:)) betyr ikke at man nødvendigvis må ha mørk hud selv.

 

Definisjon av begreper er ikke tåpelig, ei heller logikk.

 

Men, ang ordet neger. Du sier selv at det er sammenhengen som avgjør om ordet er rasistisk eller ikke? Det må jo bety at ordet i såfall er både rasistisk og ikke rasistisk. Men, siden et ord ikke kan ha en holdning, så kan ikke ord være rasistiske :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Jeg sier at meningen bak ikke trenger å være rasistisk, selv om ordet i og for seg er rasistisk i de fleste sine øyner. Ordet "svartskalle" er for de fleste et ord som oppfattes rasistisk. Men noen kan bruke ordet uten å mene det rasistisk. Jeg mener at man da bør la være å bruke ordet og heller finne et annet ord å bruke.

9588372[/snapback]

 

vil ikke ordet som erstatter svartskalle og som betyr det samme være like ille?

 

de fleste jeg kjenner anser ikke neger/eller svartskalle som rasistiske i seg selv, men ser på sammenhengen det blir brukt i. For å ta et eksemple. Tenk om noen satt opp en reklameplakat med ordet neger. Bare ordet, ingen andre ord, bilder eller mønster som kan sette det i sammenheng. Ville du da sagt det var en rasistisk plakat?

 

Er en person rasist så er personen det uansett hvilke ord man bruker. Det er også viktig å merke seg at selv om en person oppfatter noe som rasistisk så er det ikke det med mindre det er et uttrykk for en holdning om at en rase er en annen overlegen. Hvis noen sier noe annet så vil jeg påstå at man enten er fordomfull eller ikke helt har forstått hva rasisme er for noe.

 

Jeg mener det er viktig å forsøke å forandre folks holdninger gjennom informasjon om fakta, ikke ved å lage tabu ord. Det at en rasist ikke bruker ordet neger hjelper særdeles lite på at den personen er rasist, og det er vel holdningen vi vil forandre?

Lenke til kommentar

hvis noen kaller noen for svartskalle" så hadde jeg sett på det som rasistisk.. :ermm: er ikke akkurat en hyggelig klang til det kallenavnet da..

 

 

så lenge folk ikke slutter å mislike noen KUN pga fargen/opprinnelsen deres, så kommer det alltid til å være en viss avstand mellom "rasene"

 

bra flaks for meg at mora og faren min ikke hadde fordommer mot hverandre da de traff hverandre.. ellers hadde ikke jeg levd, men er nok en god del i verden som mener at slike som meg ikke burdte levd fordi jeg er blanding mellom 2 raser..

 

men jeg er nå glad for at jeg lever allikavæl da :D hvem vet? kan jo hende det er jeg som redder deg i en bilulykke en gang :p

Lenke til kommentar
så lenge folk ikke slutter å mislike noen KUN pga fargen/opprinnelsen deres, så kommer det alltid til å være en viss avstand mellom "rasene"

Det stemmer det, men jeg tror nok det ligger litt i den norske folkesjelen å misslike folk man ikke kjenner. Jeg har selv sett eksempler på foreldre som ikke ville at ungen sin skulle gå i samme klasse som folk fra "feil" side av bygda. For noen tiår siden så var det vanskelig for nordlendinger å få jobb/leilighet i oslo. Ordet "søring" ble/blir sjelden brukt som noe positivt. (ikke det at jeg er imot ordet av den grunn da :))

Jeg tror ikke fargen har så mye å si egentlig. Det eneste den gjør er å gjøre anderledesheten veldig åpenbar.

På den annen side så har man også folk som sier at de ikke liker utlendinger, untatt han Achmed på jobben da. Det er en kjernekar.

 

Jeg tror bruk av ordene tråden diskutere i liten grad gjennspeiler holdningen at en rase er bedre enn en annen, men heller gjenspeiler holdningen om at folk vi ikke kjenner liker vi ikke. (uansett rase/farge/etc)

 

men jeg er nå glad for at jeg lever allikavæl da  :D  hvem vet? kan jo hende det er jeg som redder deg i en bilulykke en gang  :p

9590459[/snapback]

 

Jeg er glad du lever jeg også. Det hadde vært veldig kjipt å ligge der og vente på Melisma uten at noen kom :)

Lenke til kommentar
Nei, ikke alle mørkhudete fra afrika er negre. Sjekk  ordboken

Ikke alle mørkhudete mennesker fra afrika er "person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara "

 

Nå blander du kortene litt her. La meg stille deg spørsmålet slik da: Hvis man er "neger" og ikke kommer fra afrika sør for sahara. Hvor kommer man fra da, eller hvordan ser man da ut?

 

*snipp*

9587559[/snapback]

 

Nå begynner denne debatten å bli kjedelig. Jeg har snart gått lei av å gjenta meg selv. For det er det som skjer her. Folk stiller de samme dumme spørsmålene om og om igjen. Dette er siste gangen jeg gidder å definere ordet «neger».

 

En neger er en person som tilhører eller opprinnelig kommer fra folkeslag med svart eller mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara . Hvis dette fortsatt er uklart så er det viljen det står på.

 

Man er altså ikke neger om man er fra den nordlige delen av Afrika. Du kan være neger om du kommer fra Egypt hvis du opprinnelig kommer fra f.eks Sør-Afrika, på samme måte som at du kan være bosatt i Kina å være neger. Det er ikke hvor du bor som er essensen her, det er altså hvor du kommer fra.(samt fargen på huden din) Kommer du fra det samme området og er hvit, så er du med andre ord ikke neger.

 

Jeg oppfordrer motstanderne til å stikke fingeren i jorda å forstå at ord i seg selv ikke er rasistiske. Det er konteksten ordene brukes i som er enten det ene eller det andre.

 

Folk kaller meg ofte nerd, ikke for å såre meg, men fordi at jeg faktisk er en nerd. Det er fullt mulig å bruke ordet nerd negativt også, men når noen prøver på det så sier jeg ganske enkelt: "Jepp, jeg er nerd." Jeg er nerd av natur jeg, det er ikke noe jeg får gjort noe med, så sånn er det bare.

 

Hvis du bruker ordet neger for å såre noen, så er det jo sårende fordi det er rasistisk. Jeg skjønner ikke hvordan det skal være så vanskelig å forstå.

 

Da er det igjen konteksten og holdningene til den personen som bruker ordet som gjør at det er rasistisk.

 

menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer.

 

For å stille deg ett spørsmål, hvordan i alle dager kan ett ord ha ett menneskesyn og holdninger? Ett ord har ikke egne meninger så vidt meg bekjent. Ett ord kan brukes for å ytre rasistiske holdninger, men ett ord er ikke dermed rasistisk.

 

Folk har i denne debatten tutet om at neger er rasistisk, men sånn er det ikke. Jeg er ikke rasist, jeg synes rasisme og diskriminering pga hudfarge, religion og andre egenskaper er avskyelig, men det er ikke ordet neger sin skyld at det er slik.

 

Hadde det ikke vært bedre å brukt energien vår på å bekjempe rasisme fremfor å krangle om at ett ord er rasistisk og at det nærmest burde vært straffbart å bruke det? Jeg tar sterk avstand fra rasisme, men jeg vil uansett kjempe for min rett til å kalle en spade for en spade. Jeg har ingen intensjoner om å undertrykke negre eller andre folkeslag, enten de ser sånn eller slik ut.

Lenke til kommentar

På skolen min gjekk det ein mørkhudet. Vi alle kalte han neger heile tida, til og med lærarane kalte han negar. Han ble selfølgelig lei seg og sa at vi skulle slutte, men han var jo neger.. Etter kvart begynte han å unngå oss og dukka ikkje opp på skolen lengar. Ein dag da vi gjekk i niande klasse fant læraren min min hengande med eit tau rundt halsen fra voldastupet... Derfor skal man ikkje seie negar..

Lenke til kommentar

Jeg er prinsipielt i mot å fjerne ord fra språket vårt. Ord skal få lov til å forsvinne på egenhånd, ikke fordi det blir erkært politisk ukorrekt. Men man skal allike vel tenke over hvilke ord man bruker i de aller fleste sammenhenger.

 

@Quayle; Hvordan klarer du å skille mellom en som kommer fra Nigeria og en amerikaner som risler ned over Karl Johan som har en tipoldemor som ble voldtatt av sin hvite "eier", en bestemor som er halvt ire halvt kinesisk og hvor oldefaren (som var halvt hvit) giftet seg med en som hadde 20 italienske foreldre? Genetikk er noe finurlige greier; selvom han er 1/16 noreuropeisk, 1/8 italiensk, 1/8 ire og 1/8 kineser, så kan det godt hende at hans utseende primært holderkvaliteter fra de resterende 9/16 av han tippoldeforeldre. Tror du han føler føler at beskrivelsen passer han når du kommer med din "jeg kaller de negere fordi ordet neger betyr en person som tilhører eller opprinnelig kommer fra folkeslag med svart eller mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara"

 

Ting er ikke så svart hvitt (no pun intended som man sier på "godt norsk"). Personlig mener jeg det er såpass stor forskjell i utseende på folk f.eks fra Somalia og Sør-Afrika (eller mange andre land i dette området) at neger beskriver veldig lite utseendemessig og dermed har tyngere vekt av den historiske funksjonen av ordet. Derfor velger jeg å la være å bruke det, dersom ikke intensjonen er å trekke fram de negative aspektene.

Lenke til kommentar
Ting er ikke så svart hvitt (no pun intended som man sier på "godt norsk"). Personlig mener jeg det er såpass stor forskjell i utseende på folk f.eks fra Somalia og Sør-Afrika (eller mange andre land i dette området) at neger beskriver veldig lite utseendemessig og dermed har tyngere vekt av den historiske funksjonen av ordet. Derfor velger jeg å la være å bruke det, dersom ikke intensjonen er å trekke fram de negative aspektene.

9592073[/snapback]

 

Har du problemer med at jeg velger anderledes enn deg? At du mener det er slik er jo din personlige mening, har ikke jeg rett til å ha min uten å bli beskyldt for å være både det ene og det andre? Jeg sier ikke at du har gjort det, men flere andre har gjort nettopp det.

Lenke til kommentar

nei absolutt ikke, men du holder så hardnakket på at dette er den beste, mest riktige og mest dekkene måten å beskrive en stor gruppe mennesker. Jeg prøver bare å få fram hvorfor den ikke er så veldig dekkende og faktisk kan slå ganske feil ut i veldig mange situasjoner. Jeg mener at alle som har lyst til å si et hvilket som helst ord i språket vårt skal få lov til det, og at det å gå ut og kreve at ord skal fjærnes fra ordbøker og språk blir helt feil. Men man skal også være veldig bevist på ordene man bruker og hvordan disse kan oppfattes av andre.

 

Intensjon er fånyttes når folk rundt deg oppfatter det du sier og gjør helt anderledes en det det var ment. (mener ikke deg som i Quayle, men som i en generell person ;) )

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Intensjon er fånyttes når folk rundt deg oppfatter det du sier og gjør helt anderledes en det det var ment. (mener ikke deg som i Quayle, men som i en generell person ;) )

9592187[/snapback]

 

Du har forsåvidt rett i akkurat det, men kan jeg egentlig lastes for at folk missforstår meg på grunn av at de rett og slett ikke klarer å skille kontekster? Jeg mener helt klart nei. Jeg skal ikke gjøre meg dummere enn jeg er for at folk skal forstå meg - hvis du forstår hva jeg mener. Hvis jeg velger å bruke ordet «hecatommyriagon» så kan ikke jeg lastes for at du ikke vet hva det ordet betyr, på samme måte som at jeg ikke kan lastes for at folk rundt meg ikke vet hva ordet «neger» betyr.

 

nei absolutt ikke, men du holder så hardnakket på at dette er den beste, mest riktige og mest dekkene måten å beskrive en stor gruppe mennesker. Jeg prøver bare å få fram hvorfor den ikke er så veldig dekkende og faktisk kan slå ganske feil ut i veldig mange situasjoner. Jeg mener at alle som har lyst til å si et hvilket som helst ord i språket vårt skal få lov til det, og at det å gå ut og kreve at ord skal fjærnes fra ordbøker og språk blir helt feil. Men man skal også være veldig bevist på ordene man bruker og hvordan disse kan oppfattes av andre.

 

Ikke nødvendigvis den beste, men den enkleste og mest presise måten å beskrive denne gruppen på. Årsaken til at jeg går hardt ut med min rett til å si «neger» hvis det faller naturlig er nettopp at barnesanger og barnebøker har blitt krevet omskrevet. Hadde holdningen vært litt smidigere blant motstanderne så hadde ikke jeg hatt den noe aggresive holdningen jeg har rundt dette temaet.

 

Ord i seg selv er ikke støtende, men konteksten ordet er brukt i kan være det. Jeg sier ikke neger til en mørkhudet jeg vet tar seg nær av det akkurat som at jeg ikke sier: "Hvordan har du klart å bli så feit." til en som er feit. Jeg går ikke bevisst rundt å prøver å såre følelsene til folk.

 

Forøvrig så er det ikke så ofte at jeg har behov for å bruke ordet neger, det er faktisk veldig sjelden, men det hender.

Lenke til kommentar

altså det er greit å si neger, men ikke "jævla neger", da får ordet plutselig enn annen betydning.. ihvertfall i mine ører..

 

 

Hellbillies synger jo om en neger på Ål stasjon.. tviler på at de er ett rasistisk band ja..(favoritt bandet mitt forresten :love: ) men noe måtte de jo kalle den mørkhudede som sto der og glana på stasjon, og da valgte de ett akseptabelt og godt beskrivende ord.. nemlig neger..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
altså det er greit å si neger, men ikke "jævla neger", da får ordet plutselig enn annen betydning.. ihvertfall i mine ører..

 

 

Hellbillies synger jo om en neger på Ål stasjon.. tviler på at de er ett rasistisk band ja..(favoritt bandet mitt forresten :love: ) men noe måtte de jo kalle den mørkhudede som sto der og glana på stasjon, og da valgte de ett akseptabelt og godt beskrivende ord.. nemlig neger..

9595576[/snapback]

Det er jo det som nettop diskuteres Om det er ok å si neger eller ikke? Dermed så burde du ikke dra noen raske konklusjoner som ikke alle er enige i.

Jeg har sagt at det ikke er ok å kalle noen neger fordi de ønsker ikke å bli kalt neger og det burde bli respektert. At noen bruker neger i sanger og filmer er ok fordi de kaller ingen neger andre enn en person som ikke eksistrer i virkligheten.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Er det så vanskelig å skjønne at ordet neger ikke er nedlatende eller noe form for det..

 

Quayle har nevt det opptil mange mange ganger i sine post og forklart det x antall ganger hvfor neger ikke er et rasistisk odr.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ikke kan si neger når ikke en neger er tilstede engang! Hvis noen står 100meter fra negeren og sier "han negeren der kjenner jeg/ Se på den negeren, jævlig kul klestil etc.." personen hører deg jo ikke

Lenke til kommentar
Det er jo det som nettop diskuteres Om det er ok å si neger eller ikke? Dermed så burde du ikke dra noen raske konklusjoner som ikke alle er enige i.

Jeg har sagt at det ikke er ok å kalle noen neger fordi de ønsker ikke å bli kalt neger og det burde bli respektert. At noen bruker neger i sanger og filmer er ok fordi de kaller ingen neger andre enn en person som ikke eksistrer i virkligheten.

9596174[/snapback]

 

 

hvis en person kommer bort til meg og sier at h*n ikke liker å bli kalt neger, så er jo det helt greit!! da bruker jeg ikke neger i henhold til den personen.. selvom jeg er uenig i at det er ett rasistisk uttrykk.. og jeg er halvt neger sjøl, så blir det samme som at noen referer til meg som mulatt.. og det må de bare få lov til ! det er jo ett ok ord å bruke! men hvis noen føler seg støtt eller stemplet på noe vis, så er jo det greit!

 

men ytringsfriheten lever fortsatt, og hvis jeg vil si negere til mørkhudede, så skal jeg få lov til det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...