Gå til innhold

Ordet neger - Min mening


Anbefalte innlegg

jeg er 29, hva har det med saken å gjøre? Mener du jeg er idiot så mener du vel at jeg er idiot uansett hvor gammel jeg er ;)

 

Ord i seg selv er ikke verdiladet. Ord satt i sammenheng kan være det. Ord er lyder som representerer mening. Nå er vårt språk såpass gøy at den meningen et ord fremkaller hos forskjellige mennesker ikke er likelydene. Det at folk har forskjellig oppfattelse av meningen til et ord er i mine øyne ingen grunn til å rakke ned på et stakkars ord. Jo flere ord vi har jo rikere blir språket :)

 

For meg blir dermed et hvilket som helst ord like 'verdifullt' som alle andre ord. Så når noen vil 'fjerne' et ord så mener jeg det er galt. Det er ikke ordet som er det evt problemet, det er holdningene til den som bruker ordet. Men, det betyr jo ikke at alle som bruker et ord har samme holdning, siden meningen til ord oppfattes forskjellig fra person til person.

 

Nå, har man så en person som har en holdning man mener er gal og som utrykker den holdningen ved å bruke et bestemt ord, så vil fjerning av ordet bare medføre at personen beholder sin holdning og bruker et annet ord istedenfor.

 

Jeg ser ikke helt hva det er jeg ikke forstår her, men det kommer du sikkert til å fortelle meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Melisma har prøvd å forklare det til deg, og det er tydeligvis fånyttes. Så jeg gidder ikke bruke tid og krefter på å prøve å forklare noe som ikke går inn.

 

Jeg har aldri sagt at du er idiot, jeg sier du mangler en viss forståelse. Om du hadde vært yngre så ville jeg kanskje skjønt det litt bedre, men i en alder av 29 år så skulle man tro at du skjønte at et ord ikke bare et ord.

Lenke til kommentar
.. men i en alder av 29 år så skulle man tro at du skjønte at et ord ikke bare et ord.

9583062[/snapback]

 

Et ord er et ord. Et ord i en sammenheng kan få en annen mening en det ordet i seg selv pleier å ha. Skal et ord få skylden for at folk har holdninger man ikke liker, eller bruker ordet i sammenhenger man ikke liker? Kan ikke skyte budbringeren om nyheten er dårlig vet du. Kan ikke ødelegge et ord fordi noen som har en holdning man ikke liker bruker det. Hvor skal det stoppe? Skal det ikke finnes noen ord som noen kan reagere negativt på?

 

Men, om du ikke gidder å diskutere så er det greit :)

 

(Jeg ser fortsatt ikke helt poenget med å dømme et utsagn utifra alderen på den som sier det, men det ligger vel i samme bane som å dømme et ord utifra bruken noen har av det ;))

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, men la gå.

 

Hvis jeg sier i en samtale at en kamerat av meg er neger, er det politisk ukorrekt?

 

Når man bruker ordet neger for å forklare utseendet til noen, er det da det samme om jeg sier at "nesj.. han er carrot-top. rødt hår og fregner"

Begge setningene forklarer jo utseende på en person, men den ene setningen er ikke akseptert.

 

Jeg synes det er latterlig å la ord få så stor fokus.

Husker når jeg gikk på barneskolen. jeg ble ofte erta, eller mobba (call it what you will). Da fikk jeg diverse støtende ord (som ofte omhandlet utseende) slengt etter meg.

 

Men jeg husker jeg fikk beskjed av både foreldre, og lærere, at hvis du ikke bryr deg om det de sier, så slutter de tilslutt. når det ikke plager deg, så er det ikke noe vits i å erte deg med det.

 

Tror man kan trekke et par paralleler mellom de hendelsene, og denne diskusjonen.

 

Sticks and stones may break my bones but words will never hurt me!

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest hele tråden, men la gå.

 

Hvis jeg sier i en samtale at en kamerat av meg er neger, er det politisk ukorrekt?

 

Når man bruker ordet neger for å forklare utseendet til noen, er det da det samme om jeg sier at "nesj.. han er carrot-top. rødt hår og fregner"

Begge setningene forklarer jo utseende på en person, men den ene setningen er ikke akseptert.

 

Jeg synes det er latterlig å la ord få så stor fokus.

Husker når jeg gikk på barneskolen. jeg ble ofte erta, eller mobba (call it what you will). Da fikk jeg diverse støtende ord (som ofte omhandlet utseende) slengt etter meg.

 

Men jeg husker jeg fikk beskjed av både foreldre, og lærere, at hvis du ikke bryr deg om det de sier, så slutter de tilslutt. når det ikke plager deg, så er det ikke noe vits i å erte deg med det.

 

Tror man kan trekke et par paralleler mellom de hendelsene, og denne diskusjonen.

 

Sticks and stones may break my bones but words will never hurt me!

9584518[/snapback]

Å ikke bry seg vil ikke funke for da vil de bare prøve mer til du bryter sammen. Det beste er å ha en gi faen holdning og prøve å lære seg de sosiale normene som opererer i klassen.

 

Det er egentlig ikke relevant siden forhåpentligvis så bruker ikke folk neger fordi de blir tilfredstilt av å se svarte blir irriterte. Dermed så vil de forsette å bruke neger om de later som ikke bryr seg.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvis du skal beskrive en overvektig person til noen andre, og det er andre overvektige personer i samme rom, hva sier du da? "Hun blonde feite?" eller "Hun blonde litt overvektige"?

9578273[/snapback]

 

Ordet guling har en mye sterkere forhistorie enn ordet svarting.

 

 

Du sier jo implisitt med denne kommentaren at det er værre å si guling enn å si svarting.

 

Jeg ville nok helt klart valg ordet overvektig fremfor feit, siden jeg føler at feit høres værre og mer negativt ut enn overvektig. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er værre, men jeg personlig føler det sånn.

 

Hvis du prøver å få det til å se ut som at jeg er en hensynsløs jævel som benytter en hver mulighet til å tråkke folk på tærne så er det feilslått.

 

Jeg sier ikke at guling er værre enn svarting, eller omvendt. Du kan forøvrig holde meg utenfor denne diskusjonen, da eneste grunnen til at jeg kom med meg som et eksempel er at du til stadighet dro inn innvandrere i diskusjonen. Dette handler ikke om innvandrere og hva de krever eller ikke krever.

 

Når du bruker deg selv som eksempel så får du også tåle at jeg kommeterer det, hvis ikke så bør du unngå å bruke deg selv som eksempel. Når vi har en debatt så forbeholder jeg meg retten til å kommentere de utsagn folk kommer med. Det er det som kalles konstruktiv debatt. Hvis enkelte utsagn skal stå om uberørlige så blir det ikke noen debatt.

 

Du sier jo selv "Det eneste de vet er at ordet er rasistisk.". Vel, så la vær å bruke det da.

 

 

Skal jeg la være å bruke alle ord folk rundt meg ikke vet hva betyr så har vi ett problem. Er det ikke bedre å forklare folk hva ordet betyr? Kunnskap er makt vet du. Vi kan ikke styre sanfunnet etter de som er uvitende og la språket vårt forfalle pga det.

 

Hvorfor har du et så stort behov for å klassifisere folk i folkegrupper? Er det egentlig raser du har lyst til å beskrive? Hvorfor føler du så stort behov for å si neger?

 

Har du lest noen av mine tidligere poster? Hvis du har det, så burde dette spørsmålet være helt unødvendig. Jeg har påpekt flere ganger at jeg ikke har noe spesielt behov for å gå rundt å si neger. Jeg har heller ikke noe behov for å klassifisere folk i raser eller folkegrupper.

 

Jeg skal forklare det igjen, med enkle ord.

 

Jeg bruker ordet neger der hvor det ut fra sammenhengen er påkrevd.

 

Hvis du har ett sterkt behov for å klassifisere meg som rasist fordi jeg bruker ett ord som du, av uvitenhet, oppfatter som rasisitisk så får det være ditt problem.

9578352[/snapback]

 

Nei, jeg sier at guling og svarting ikke har samme betydning, selv om begge beskriver en farge.

 

Hvorfor ville du valgt å si overvektig i stedet for å si feit? Hvorfor ønsker du ikke å si mørkhudet av afrikansk opprinnelse fremfor neger? Jeg prøver ikke å få deg til å se ut som en hensynsløs jævel. Jeg stiller meg bare litt undrende til at du absolutt skal hevde din rett til å bruke "det norske språket", når det tydeligvis ikke er gjeldene i en hver situasjon.

 

Jeg tåler at du bruker eksempelet "guling" og at jeg er av asiatisk opprinnelse. Det jeg ikke tåler er at du forteller meg at jeg føler meg diskriminert uten å føle meg diskriminert. Det er helt utenfor diskusjonens emne. Hva jeg føler og ikke føler, er ikke et diskusjonstema her. Å ilegge meg følelser jeg ikke har, er barnslig og umodent. Slik hersketeknikk som du har benyttet deg av i tidligere innlegg er unødvendig, og det biter ikke på meg.

 

Du hevder til stadighet at du tydeligvis er så og si den eneste som vet hva ordets egentlig betydning er. Jeg synes det er litt snodig at du tror at en ordbok er mer riktig en en stor folkemasse. Det har blitt prøvd å forklare deg hvordan språket fungerer, og at ord kan forandre betydning etter hvert som det brukes. Tydeligvis et fånyttes forsøk.

 

Hvilke sammenhenger mener du det er påkrev å bruke ordet neger?

 

Jeg har forøvrig ikke klassifisert deg som rasist. Om du føler det slik, så er det noe du får ta på din egen kappe. Kanskje du skal finne frem en av de mange ordbøkene du har viftet med tidligere i diskusjonen.

9579694[/snapback]

 

Jeg hevder at landets ordbøker og leksikon er riktigere enn hva en hvilken som helst folkemasse måtte mene. Du vet det kanskje ikke, men folk trodde at jorda var flat også. Noe den ikke er.

 

Du etterspør når jeg føler at det er påkrevd å bruke ordet neger. Tja, jeg har veldig sjelden bruk for ordet faktisk. Hvis en neger er den eneste negeren på ett fotballag f.eks og denne spilte veldig bra eller veldig dårlig i en kamp. Kampen diskuteres og jeg husker ikke navnet på denne spilleren. Da ville det vært natrulig for meg å sagt f.eks: "Han negeren på Rosenborg spilte en flott kamp i går kveld." eller "Huff, han negeren på Rosenborg spilte en sinnsykt dårlig kamp i går."

 

Nå er det flere negre på Rosenborg riktig nok, men jeg regner med at folk forstår hvor jeg vil.

 

Folk bør lære seg forskjellen mellom ord og sammenhenger. Det er fullt mulig å bruke ordet neger i en rasistisk sammenheng, men det betyr ikke at man bør unngå å bruke ordet neger i en hver sammenheng. Jeg velger å bruke ordet neger fremfor å si: "Mannen med svart hudfarge som stammer fra ett land i Afrika som ligger sør for Sahara." Det er så innmari langt og slitsomt å drive med slike utbroderinger bare fordi noen føler at ordet neger er rasistisk og/eller diskriminerende. Folk som ikke forstår det kan bare la det være.

Lenke til kommentar
Hvis jeg sier i en samtale at en kamerat av meg er neger, er det politisk ukorrekt?

 

Når man bruker ordet neger for å forklare utseendet til noen, er det da det samme om jeg sier at "nesj.. han er carrot-top. rødt hår og fregner"

Begge setningene forklarer jo utseende på en person, men den ene setningen er ikke akseptert.

9584518[/snapback]

 

I mine øyne og ører så er det helt akseptert at du nevner at kompisen din er neger, mitt spm blir jo heller å lure på hvorfor i alle dager du skulle ha nødt til å nevne hudfargen til kompisen din. I hvilke situasjoner måtte du hatt nødt til å si "kompisen min er neger" ? jeg bare lurer for min egen del..

 

Jeg synes det er latterlig å la ord få så stor fokus.

Husker når jeg gikk på barneskolen. jeg ble ofte erta, eller mobba (call it what you will). Da fikk jeg diverse støtende ord (som ofte omhandlet utseende) slengt etter meg.

9584518[/snapback]

 

hva med de barna som kommer begynner etter deg på skolen? slik jeg ser det så blir dagens barn påvirket enormt av de voksne rundt seg, og de voksne blir påvirket av media igjen.. og mange får skylden får hva andre enkeltindivider har gjort galt mot verden.. hvis ikke de voksne blir mindre fordomsfulle og snur sin tankegang rundt dette, så gjør ikke barna det heller. De hører og ser hva vi voksne sier om dettte og lærer av oss.

 

greit at du ikke lar deg såre av ord, men jeg tenker på neste generasjon.. jeg heller tar meg ikke nær av når noen slenger med kjeften til meg lenger, men når jeg gikk på barneskolen så stakk det som en kniv i hjertet mitt hver gang de begynte med meg, er ikke alle som kommer over det som jeg og du har gjort. Og de skal ikke måtte komme over det heller etter min mening..

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvis du skal beskrive en overvektig person til noen andre, og det er andre overvektige personer i samme rom, hva sier du da? "Hun blonde feite?" eller "Hun blonde litt overvektige"?

9578273[/snapback]

 

Ordet guling har en mye sterkere forhistorie enn ordet svarting.

 

 

Du sier jo implisitt med denne kommentaren at det er værre å si guling enn å si svarting.

 

Jeg ville nok helt klart valg ordet overvektig fremfor feit, siden jeg føler at feit høres værre og mer negativt ut enn overvektig. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er værre, men jeg personlig føler det sånn.

 

Hvis du prøver å få det til å se ut som at jeg er en hensynsløs jævel som benytter en hver mulighet til å tråkke folk på tærne så er det feilslått.

 

Jeg sier ikke at guling er værre enn svarting, eller omvendt. Du kan forøvrig holde meg utenfor denne diskusjonen, da eneste grunnen til at jeg kom med meg som et eksempel er at du til stadighet dro inn innvandrere i diskusjonen. Dette handler ikke om innvandrere og hva de krever eller ikke krever.

 

Når du bruker deg selv som eksempel så får du også tåle at jeg kommeterer det, hvis ikke så bør du unngå å bruke deg selv som eksempel. Når vi har en debatt så forbeholder jeg meg retten til å kommentere de utsagn folk kommer med. Det er det som kalles konstruktiv debatt. Hvis enkelte utsagn skal stå om uberørlige så blir det ikke noen debatt.

 

Du sier jo selv "Det eneste de vet er at ordet er rasistisk.". Vel, så la vær å bruke det da.

 

 

Skal jeg la være å bruke alle ord folk rundt meg ikke vet hva betyr så har vi ett problem. Er det ikke bedre å forklare folk hva ordet betyr? Kunnskap er makt vet du. Vi kan ikke styre sanfunnet etter de som er uvitende og la språket vårt forfalle pga det.

 

Hvorfor har du et så stort behov for å klassifisere folk i folkegrupper? Er det egentlig raser du har lyst til å beskrive? Hvorfor føler du så stort behov for å si neger?

 

Har du lest noen av mine tidligere poster? Hvis du har det, så burde dette spørsmålet være helt unødvendig. Jeg har påpekt flere ganger at jeg ikke har noe spesielt behov for å gå rundt å si neger. Jeg har heller ikke noe behov for å klassifisere folk i raser eller folkegrupper.

 

Jeg skal forklare det igjen, med enkle ord.

 

Jeg bruker ordet neger der hvor det ut fra sammenhengen er påkrevd.

 

Hvis du har ett sterkt behov for å klassifisere meg som rasist fordi jeg bruker ett ord som du, av uvitenhet, oppfatter som rasisitisk så får det være ditt problem.

9578352[/snapback]

 

Nei, jeg sier at guling og svarting ikke har samme betydning, selv om begge beskriver en farge.

 

Hvorfor ville du valgt å si overvektig i stedet for å si feit? Hvorfor ønsker du ikke å si mørkhudet av afrikansk opprinnelse fremfor neger? Jeg prøver ikke å få deg til å se ut som en hensynsløs jævel. Jeg stiller meg bare litt undrende til at du absolutt skal hevde din rett til å bruke "det norske språket", når det tydeligvis ikke er gjeldene i en hver situasjon.

 

Jeg tåler at du bruker eksempelet "guling" og at jeg er av asiatisk opprinnelse. Det jeg ikke tåler er at du forteller meg at jeg føler meg diskriminert uten å føle meg diskriminert. Det er helt utenfor diskusjonens emne. Hva jeg føler og ikke føler, er ikke et diskusjonstema her. Å ilegge meg følelser jeg ikke har, er barnslig og umodent. Slik hersketeknikk som du har benyttet deg av i tidligere innlegg er unødvendig, og det biter ikke på meg.

 

Du hevder til stadighet at du tydeligvis er så og si den eneste som vet hva ordets egentlig betydning er. Jeg synes det er litt snodig at du tror at en ordbok er mer riktig en en stor folkemasse. Det har blitt prøvd å forklare deg hvordan språket fungerer, og at ord kan forandre betydning etter hvert som det brukes. Tydeligvis et fånyttes forsøk.

 

Hvilke sammenhenger mener du det er påkrev å bruke ordet neger?

 

Jeg har forøvrig ikke klassifisert deg som rasist. Om du føler det slik, så er det noe du får ta på din egen kappe. Kanskje du skal finne frem en av de mange ordbøkene du har viftet med tidligere i diskusjonen.

9579694[/snapback]

 

Jeg hevder at landets ordbøker og leksikon er riktigere enn hva en hvilken som helst folkemasse måtte mene. Du vet det kanskje ikke, men folk trodde at jorda var flat også. Noe den ikke er.

 

Du etterspør når jeg føler at det er påkrevd å bruke ordet neger. Tja, jeg har veldig sjelden bruk for ordet faktisk. Hvis en neger er den eneste negeren på ett fotballag f.eks og denne spilte veldig bra eller veldig dårlig i en kamp. Kampen diskuteres og jeg husker ikke navnet på denne spilleren. Da ville det vært natrulig for meg å sagt f.eks: "Han negeren på Rosenborg spilte en flott kamp i går kveld." eller "Huff, han negeren på Rosenborg spilte en sinnsykt dårlig kamp i går."

 

Nå er det flere negre på Rosenborg riktig nok, men jeg regner med at folk forstår hvor jeg vil.

 

Folk bør lære seg forskjellen mellom ord og sammenhenger. Det er fullt mulig å bruke ordet neger i en rasistisk sammenheng, men det betyr ikke at man bør unngå å bruke ordet neger i en hver sammenheng. Jeg velger å bruke ordet neger fremfor å si: "Mannen med svart hudfarge som stammer fra ett land i Afrika som ligger sør for Sahara." Det er så innmari langt og slitsomt å drive med slike utbroderinger bare fordi noen føler at ordet neger er rasistisk og/eller diskriminerende. Folk som ikke forstår det kan bare la det være.

9585256[/snapback]

Nei. du kunne absolutt ikke brukt "afrikaneren" sånn som man bruker med alle andre folkslag. Han asiateren, nordmannen, franskmannen, amerikaneren, etc. Ville du sagt hvis det var en japaner på laget. Han japsen på RBK er utrolig flink?

 

Språket forandrer seg og det har den alltid gjort. Det er faktisk sånn at ordbøkene følger folket og du ser til og med i ordbøkene så skriver de at ordet "neger" kan tolkes nedsettene og dermed så har du ikke engang ordbøkene på din side.

Lenke til kommentar

Betydningen av et ord kan ikke sammenlignes med om jorden er flat eller rund. Det er ikke noe matematisk formel på hva betydningen av et ord er, fordi språket er i stadig forandring.

 

Og du kan ikke sammenligne det med "hvis du later som du ikke bryr seg, så vil de slutte å bruke ordet". Det er nettopp det de ikke gjør.

 

Jeg finner det førivrig utrolig at noen mener at det er ytterst nødvendig å si neger om en fotballspiller. Han mørkhudede afrikaneren, hva er galt med det? På samme måte som man ikke trenger å si feit, så trenger man ikke si neger. Men å hevde sin rett til å bruke det norske språket, det gjør man bare når det er snakk om negre.

Lenke til kommentar
Betydningen av et ord kan ikke sammenlignes med om jorden er flat eller rund. Det er ikke noe matematisk formel på hva betydningen av et ord er, fordi språket er i stadig forandring.

Det har du helt rett i :)

Han mørkhudede afrikaneren, hva er galt med det?

Ingen ting er galt med det hvis han faktisk er mørkhudet og afrikaner :) (selv om det tar lenger tid å si det enn å si han negeren)

På samme måte som man ikke trenger å si feit, så trenger man ikke si neger. Men å hevde sin rett til å bruke det norske språket, det gjør man bare når det er snakk om negre.

9586847[/snapback]

 

Neida, jeg hevder min rett til å bruke alle ordene i norsk jeg, også feit :)

Også mener jeg at i noen situasjoner vil det være naturlig å bruke ordet neger. Hvis du finner et ord som ikke har noen bruksområder så vil ikke ordet bli brukt, og dermed lærer ikke neste genrasjon at ordet finnes.

 

Tidligere var det sterkt tabubelagt å bruke banneord og ord som herregud osv. Det eneste det medførte var å gi veldig 'kraft' til de ordene i forhold til de ikke tabubelagte ordene.

 

Skal neger bli et tabu ord blir det veldig sterkt, Det blir ikke borte. Sterke ord har også sine bruksområder :)

 

men, jeg ser gjerne at du svarer på det jeg spurte deg om tidligere :)

Lenke til kommentar
Så, du dømmer utsagn basert på forståelsen av hvordan jeg tenker?

 

Hvorfor ikke gjøre det samme med ord da. Dømme bruken av neger basert på forståelsen av hvordan den som sier det tenker, og ikke ordet i seg selv :)

9583324[/snapback]

 

Hvis du kaller en ukjent person for jævla neger. Hvordan skal den personen vite hvilken du tenker?

Lenke til kommentar
Så, du dømmer utsagn basert på forståelsen av hvordan jeg tenker?

 

Hvorfor ikke gjøre det samme med ord da. Dømme bruken av neger basert på forståelsen av hvordan den som sier det tenker, og ikke ordet i seg selv :)

9583324[/snapback]

 

Hvis du kaller en ukjent person for jævla neger. Hvordan skal den personen vite hvilken du tenker?

9587255[/snapback]

 

Vel, han kan trekke flere slutninger. (hvis man går utifra at sammenhengen til ordene, og evt kroppspråk tilsier at ordene skal tolkes negativt)

1: jeg blir kalt jævla ettellerannet så han liker meg ikke

2: jeg blir kalt jævla neger så han går utifra at jeg anser det som en særdeles negativ ting å bli kalt.

3: når han velger å bruke ordene jævla neger i en negativ sammenheng ønsker han å enten såre meg eller provosere meg.

 

Legg merke til at man ikke kan si noe om evt rasistiske holdninger osv :)

Lenke til kommentar
Han mørkhudede afrikaneren, hva er galt med det?

Ingen ting er galt med det hvis han faktisk er mørkhudet og afrikaner :) (selv om det tar lenger tid å si det enn å si han negeren)

 

Hva skulle han ellers vært? Hvis han er "neger" så er han jo mørkhudet fra afrika?

9587394[/snapback]

 

Nei, ikke alle mørkhudete fra afrika er negre. Sjekk ordboken

Ikke alle mørkhudete mennesker fra afrika er "person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara "

 

EDIT: og ikke alle negre trenger å være mørkhudede. Feks albino negre :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Nei, ikke alle mørkhudete fra afrika er negre. Sjekk  ordboken

Ikke alle mørkhudete mennesker fra afrika er "person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara "

 

Nå blander du kortene litt her. La meg stille deg spørsmålet slik da: Hvis man er "neger" og ikke kommer fra afrika sør for sahara. Hvor kommer man fra da, eller hvordan ser man da ut?

 

Albino-negre? Nå må du gi deg.. Hva er poenget med å kalle en person for neger hvis han er albino? Ikke spill dummere enn du er da.

Lenke til kommentar
Hvis du bruker ordet neger for å såre noen, så er det jo sårende fordi det er rasistisk. Jeg skjønner ikke hvordan det skal være så vanskelig å forstå.

9587523[/snapback]

 

Så du er rasistisk fordi du bruker ordet neger i posten din? nei selvsagt ikke. Da kan man heller ikke si at ordet neger er rasistisk. Det spiller ingen rolle hvilke ord en rasist bruker, han er rasist fordi han har en holdning, ikke fordi han bruker spesielle ord.

 

Man er neger om man tilhører eller kommer fra folkeslag med sort/mørkebrun hudfage som befolker afrika sør for sahara.

 

Det vil si at en kar fra tunisia ikke er neger, selv om han er mørkhudet og kommer fra afrika.

En person med hvit/lysebrun hudfage (pga albino eller andre genforhold) som stammer fra det folkeslaget er neger.

 

Så en mørkhudet afrikaner er ikke nødvendigvis en neger, og en neger er ikke nødvendigvis en mørkhudet afrikaner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...