Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Litt trang forhud. Hva skal jeg gjøre?

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*

jeg er 16år. det var mye verre før, men har blitt en del bedre.. jeg klarer å dra forhuden helt bak når den er slapp, men det går ikke når den er stiv.. det med at den er blitt "løsere" i forhuden har stoppet litt opp det siste året..

Lenke til kommentar

Quote fra lommelegen. Hvis det er virkelig ille burde du uansett oppsøke en lege, selv om du sikkert synes det er ganske flaut er legen vant med dette.

Phimose

Phimose betyr at forhuden ikke kan trekkes helt eller delvis tilbake slik at hele penishodet (glans) blir synlig.

Husk at frem til puberteten er det helt normalt at forhuden ikke kan trekkes helt tilbake, og skal ikke behandles med mindre det gir medisinske problemer!

Phimose kan gi opphav til tilbakevendende infeksjoner med bakterier eller sopp, og smerter ved onani og senere, samleie. Da er det viktig å behandle det.

Det finnes flere måter å forsøke å komme til målet på:

* Forsiktig tøyning i forhuden over en lengre tidsperiode.

* Påsmøring av steroidkrem noen ganger daglig. Dette må følges opp av lege.

* Tøyning i lokalbedøvelse hos legen eller på sykehus.

* Kirurgi. Dette er kun ytterst sjelden nødvendig, og gjøres kun der man ikke kommer til målet med metoder nevnt ovenfor. Kirurgen gjør et lite innsnitt i forhuden, og forhuden bevares, i motsetning til ved omskjæring.

* For noen skaper phimosen ingen problemer, og da behøver det ikke å behandles.

Lenke til kommentar
Viss jeg oppsøker lege, bør jeg fortelle det til mine foreldre? jeg ikke trenger å gjøre noe stort er det vel ikke noe behov

9531798[/snapback]

Fra og med fylte 16 år trenger ikke foreldrene å vite om dine legebesøk. Personlig ville jeg ha sagt fra til foreldrene mine, men det kommer jo veldig ann på forholdet du har til dem da. Kanskje du først skal dra til legen, hvis det er "greit" sier du ikke noe, hvis det er alvorlig forteller du dem det... Tror de uansett bare vil være en støtte hvis du forteller dem det, men det er jo opp til deg. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hvor langt er det meningen at den skal kunne trekkes bakover? Jeg klarer å dra den under penishodet i stiv tilstand, men om jeg prøver å dra den lenger gjør det vondt. Og jeg må "ta i litt" for å dra forhuden under penishodet.

Betyr dette at jeg har litt trangere forhud enn andre? Bør jeg oppsøke lege?

Jeg er forresten 16 år.

Lenke til kommentar
Hvor langt er det meningen at den skal kunne trekkes bakover? Jeg klarer å dra den under penishodet i stiv tilstand, men om jeg prøver å dra den lenger gjør det vondt. Og jeg må "ta i litt" for å dra forhuden under penishodet.

Betyr dette at jeg har litt trangere forhud enn andre? Bør jeg oppsøke lege?

Jeg er forresten 16 år.

9533314[/snapback]

Se det første svaret mitt. En bra side for informasjon er http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320883

Du har vel litt trangere forhud enn andre, men som du kan lese hos lommelegen er det ikke et problem, hvis ikke det er et problem for deg. Et legebesøk skader jo aldri, men du kan jo prøve de rådene som er på lommelegen først. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Tror ikke du trenger å si noe til dine foreldre. Det er ditt liv, og du kan be legen din ikke si noe heller.

9531875[/snapback]

Legen har pålagt taushetsplikt, altså ein treng ikkje oppfordre legen til å ikkje sei noko. Taushetsplikta har sjølvsagt unntak, som f.eks. ved mistanke om pedofili etc, men det er jo ikkje tilfelle her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...