Gå til innhold

Industrielt landskap I og II

haakonts

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der ser ikke bra ut. Da mener jeg ikke bildene, som er helt ok. Da mener jeg at det ser ut som om hele området er dekket med oransje røyk som spyr ut av den skorsteinen. Det er jo verre enn Sheffield på åttitallet.

Bildene har en "fin" atmosfære, med en liten følelse av storby. Jeg liker at vinduene lyser så godt opp i bildene. Har du en politisk agenda med disse bildene?

Lenke til kommentar
Det der ser ikke bra ut. Da mener jeg ikke bildene, som er helt ok. Da mener jeg at det ser ut som om hele området er dekket med oransje røyk som spyr ut av den skorsteinen. Det er jo verre enn Sheffield på åttitallet.

Bildene har en "fin" atmosfære, med en liten følelse av storby. Jeg liker at vinduene lyser så godt opp i bildene. Har du en politisk agenda med disse bildene?

9531705[/snapback]

Nei ingen annen agenda enn å dokumentere hvordan det ser ut forsåvidt. De er tatt for et par timer siden sett fra Ekeberg oppover Groruddalen i Oslo.

Prøver meg frem med natt/kveldsfotografering og synes skorsteinen og røyken var mer spennende enn slottet i dag :)

post-50633-1190237424_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Godt forsøk, men synes disse nattbildene mangler den siste "snerten". For det første ville jeg prøvd å justere hvitbalansen noe. Hvitbalansen på bildet ditt av slottet fremstår mer korrekt. Dernest ville jeg brukt en større blenderåpning for å unngå/minke "stjerneeffekten" på gatelysene. Denne er altfor fremtredende i bildene dine. Åpne til rundt f5, det vil også sannsynligvis hjelpe på skarpheten, og det vil redusere bildestøyen fordi du får en kortere lukkertid. Skru også alltid ned ISO til 100 ved lange eksponeringer for å unngå støy.

Lenke til kommentar
Godt forsøk, men synes disse nattbildene mangler den siste "snerten". For det første ville jeg prøvd å justere hvitbalansen noe. Hvitbalansen på bildet ditt av slottet fremstår mer korrekt. Dernest ville jeg brukt en større blenderåpning for å unngå/minke "stjerneeffekten" på gatelysene. Denne er altfor fremtredende i bildene dine. Åpne til rundt f5, det vil også sannsynligvis hjelpe på skarpheten, og det vil redusere bildestøyen fordi du får en kortere lukkertid. Skru også alltid ned ISO til 100 ved lange eksponeringer for å unngå støy.

9532373[/snapback]

Takk for tips, det setter jeg pris på!

Hvitbalansen er forsåvidt bevisst, jeg likte bedre den litt "skitne" looken enn den mer korrekte temperaturen (som slottet har fått).

Håkon

Lenke til kommentar

Huff, syns de filene er så store. Jeg har en usedvanlig treg nettlinje og så store filer.. da kan jeg like godt hente litt kaffe mens de lastes ned..

-------

Jeg er glad jeg tok meg tid til å laste ned bildene. Syns de var skikkelig bra. Er ikke helt sikker på om jeg likte den croppete versjonen eller den store best. Nei. får si at dette bildet passet veldig bra i begge versjonene. :)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Huff, syns de filene er så store. Jeg har en usedvanlig treg nettlinje og så store filer.. da kan jeg like godt hente litt kaffe mens de lastes ned..

-------

Jeg er glad jeg tok meg tid til å laste ned bildene. Syns de var skikkelig bra. Er ikke helt sikker på om jeg likte den croppete versjonen eller den store best. Nei. får si at dette bildet passet veldig bra i begge versjonene. :)

9533278[/snapback]

Takk for det!

Håkon

Lenke til kommentar

Flotte bilder, skulle trodd de to første var tatt i et helt annet land mht. luft forurensning ;( Uansett, du har fanget atmosfæren, slik vi helst kke vil se den.

Svolvelrøyk tenkte jeg først, dette må være i Tokio eller deromkring .....

Bilde tre. Utrolig kort vei fra slottet og ned til sentralbanen, ser ut som noen få meter.

Bruker du noe filter for å få frem alle disse stjerne effektene ? (blir litt mye..) ;)

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
Flotte bilder, skulle trodd de to første var tatt i et helt annet land mht. luft forurensning ;( Uansett, du har fanget atmosfæren, slik vi helst kke vil se den.

Svolvelrøyk tenkte jeg først, dette må være i Tokio eller deromkring  .....

Bilde tre. Utrolig kort vei fra slottet og ned til sentralbanen, ser ut som noen få meter.

Bruker du noe filter for å få frem alle disse stjerne effektene ? (blir litt mye..) ;)

/L

9566991[/snapback]

Som blujet så riktig sier, så er problemet for liten blender (f13), det gi stjerneeffekten.

Håkon

Lenke til kommentar
Hvor i huleste har du stått når du tok bildet av slottet?

Jeg bor oppe ved ekeberg.. men jeg har ikke sett det der før :p

Exif?

9567044[/snapback]

Exif er vel i bildet, har ikke tatt det vekk?

Det er til og med kart-koordinater der (gps tilkoblet kamera).

Adressen er i Hans C Gjeflesvei. Teknisk sett er vel det på Simensbråten, men jeg forenkler det til Ekeberg for de uinnvidde.

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...