Pansergnom Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Heisann, jeg sitter og ser på anlegg til bil og jeg er ganske ny på dette så bær med meg Det har seg sånn at jeg lurte på om jeg skulle kjøpe 2x 10 eller 12 tommer subber å ha i hattehyllen i bilen min ilag med en eller 2 monoblokker, hvis jeg ikke skal bruke 2 kanals amper og brokoble de (hvis jeg skal ha en for hver sub) Hva er best her? 1-2 to kanals forsterkere eller 1-2 monoblokker? Jeg har lagt merke til at 2 kanals subbene er ofte billigere enn monoblokkene. Subbene jeg skal ha er mest sannsynlig rockford fosgate. Samme gjelder forsterkeren til subbene. Hva trenger jeg da i resten av bilen? Jeg hadde ikke tenkt å bare ha bass, så derfor trenger jeg vel noen mid/high høyttalere. 6-9 er utelukket siden de vil ta opp altfor mye plass i dørene og jeg kan ikke ha de i hattehyllen siden jeg skal ha subbene der (jeg må ha de der for jeg skal ha plass til barnevogn i bagasje rommet) Jeg regner med jeg trenger høyttalere til dørene framme og muligens bak, hva kan jeg putte her? Kom gjerne med forslag til høyttalere De vanlige høyttalerene framme / bak kan drives med en Pioneer DEH-3900MP sant? Eller er det sånn at jeg må ha en egen amp for de vanlige høyttalerene jeg skal ha og? Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 når det gjelder høyttalere så må du faktisk måle inne i bilen selv, det er lite vi kan gjøre for deg her uten å få mere info om hva du faktisk har plass til. når det gjelder hattehylle suber så må du i såfall støpe kasser under, og du bør og ha en hattehylle i et dødt matierale, ikke 1 mm blekk, eller papp. jeg ville gått for en sterk monoblokk, og paralellkoblet begge sub'ene til denne. så ville jeg koblet høyttalerne på cd spilleren, og senere oppgradert til en tokanals forsterker om du ønsker noen % bedre ytelse... aner ikke hva budsjettet ditt er men hvis vi tar utgangspunkt i at du vil svi av noen tusenlapper kan jeg foreslå dette: 1x dynaBel DY9812 12" Subwoofer og 1x dynaBel BF4501 - 1x450-1200 Watt RMS Bilforsterker eller 2x dynaBel DY9412 12" Multimagnet Subwoofer 4 ohm og dynaBel BF4501 - 1x450-1200 Watt RMS Bilforsterker jeg ville også kikket på dynabel sine komponentsystem, som er veldig billig i forhold til ytelse: dynaBel 6" komp. sett - 3/4"+6" eller dynaBel 5" komp. sett - 3/4"+5" Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Åssen bil er det snakk om da?? må være polo eller lignende hvis du ikke har plass til 2 små kasser...?? Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 (endret) mitsubishi carisma sedan, så litt plass er det jo Men hvordan er dynabel sammenlignet med de merkene jeg har nevnt over. Har sett litt på en alpine forsterker som frister litt. Angående budsjett så kan det komme opp i 4-6tusen etterhvert, men dette er langsiktig så jeg kommer nok til å ta ting etterhvert så jeg begynner nok med en cd spiller med mp3 og aux inngang, så går jeg videre på høyttalere, og etter det går jeg på 2x sub og enten en heftig monoblokk eller 2 mindre Den siden, elutstyr.no funker foresten ikke for øyeblikket så har ikke mulighet til å se der. Men jeg tar utgangspunkt i å bestille fra www.sonicelectronix.com akkurat nå, for de har ganske mye til en ganske lav pris (såvidt jeg har fått med meg) Og nå mens jeg er her, er det noen som kan forklare meg om det er noe forskjell på en 2 ohms sub eller 4 ohms sub? Endret 19. september 2007 av MetiCx Lenke til kommentar
Kuuket Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Og nå mens jeg er her, er det noen som kan forklare meg om det er noe forskjell på en 2 ohms sub eller 4 ohms sub? 9532041[/snapback] Det er motstanden subben gir tilbake til forsterkern. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Dynabel er et meget habilt merke, BF0756 forsterkeren er meget bra hvis du vil ha noe til HELE bilen... DY9410 subene skal ha meget små kasser... Jeg vil strekke meg til å si at forsterkerene til dynabel, er vel så bra som alpine sine... Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Vil sterkt fraråde deg å ha subber i hattehyllen. Hvis du kolliderer dreper de deg garrantert. Trafikksikkerhet er fort gjort å glemme når man holder på med dette. Det er ikke for å spare penger bilprodusentene lager hattehyller av papp. Alle høytalere uansett størrelse må festes skikkelig. Store tunge ting som subber og forsterkere må festes lavt og bak seteryggen til baksete eller skrues fast i gulvet i baggasjerommet. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Hehe, du har ikke kræsjet med en basskasse baki skjønner jeg... Har kræsjet i 50km/t jeg med en 50 liters kasse baki, som var skrudd i 8stk kraftige vinkeljern, som igjen var sveiset fast i gulvet... Den kom tvers gjennom bakseteryggen, og knakk seteryggen på pasasjersiden... flaks at ingen satt på da kan man si... Det er sikkert minst 90% her i landet som ikke har festet kassa si skikkelig... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Og nå mens jeg er her, er det noen som kan forklare meg om det er noe forskjell på en 2 ohms sub eller 4 ohms sub?Det er motstanden subben gir tilbake til forsterkern. Det er impedansen du får på terminalene, altså den samlede impedansen av høyttalerelementene. Med 2 ohm kan du kjøre på mer effekt, men sannsynligheten for at spoler eller lignende brenner øker da det vil gå en mye større strøm igjennom. Noen forsterkere er laget så de kan kjøres stabilt på 2 ohm, mens de fleste kjøres stabilt på 4 ohm, selv om de også kan kjøres på 2 ohm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå