Gå til innhold

Tannlege, kan en bli "ekte" lege


BannanMannen

Anbefalte innlegg

Jeg tviler sterkt på at jeg kommer inn på medisin rett etter VGS, men en kar jeg kjenner sa til meg at en kunne ta odontologi, og etter endt utdanning ha 2-3 år ekstra, for så å være alm. lege, stemmer dette, er det noen som vet noe om det?

 

Er det noen her som studerer odontologi atm, og vet hva snittet for å komme inn er høre det var rundt 5.

 

Takk vor svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Odontologi er også ganske vanskelig å komme inn på, men ja, det er stort sett lettere enn medisin.

Det kan stemme at snittet ligger omtrent på 5, men da må du ha en del tilleggspoeng.

Tror poengkvota er rett oppunder 60 poeng, kanskje over, sjekk samordnaopptak for nøyaktige verdier.

 

Angående selve spørsmålet er jeg ikke sikker, men jeg vet at i Norge er første året for Medisin, Odontologi og Ernæring så godt som likt.

 

Hmm.. men jeg skal følge med i denne tråden :p

Lenke til kommentar
59.8 i Oslo dvs snitt på 5,1 hvis du har 8,5 poeng..

 

Eller jeg kan dra til Ungarn

9530847[/snapback]

Bingo.

Men hvis du reiser til Ungarn burde du gå rett på medisin og ikke odontologi, forutsatt at du vil ende opp som lege da selvsagt. Jeg synes du gir uttrykk for det! :)

 

Hvis du vil bli tannlege er selvfølgelig odontologi det rette! ;)

 

Lykke til.

Endret av fredrikg-ohoi
Lenke til kommentar
Odontologi er også ganske vanskelig å komme inn på, men ja, det er stort sett lettere enn medisin.

Det kan stemme at snittet ligger omtrent på 5, men da må du ha en del tilleggspoeng.

Tror poengkvota er rett oppunder 60 poeng, kanskje over, sjekk samordnaopptak for nøyaktige verdier.

 

Angående selve spørsmålet er jeg ikke sikker, men jeg vet at i Norge er første året for Medisin, Odontologi og Ernæring så godt som likt.

 

Hmm.. men jeg skal følge med i denne tråden :p

9530624[/snapback]

 

De første 3,5 semestrene er like for odont, med og ern i Oslo. Tannleger kan søke over til medisin etter første halvdel av 4. semester, mener jeg å ha hørt. Evt kan man utdanne seg til tannlege og så lege (som Sudbø). Hør med universitetet der du ønsker å studere.

Lenke til kommentar
Interessant.. er det peanuts å søke med etter odontologi eller?

det frister litt, ettersom jeg har karakterer nok til odontologi, men ikke med. (her i Norge that is)

9536519[/snapback]

 

Det avhenger vel blant annet av om det er plass på det semesteret du søker deg inn på, typisk 4. semester. Hvis ikke nok studenter har falt fra underveis, vil du nok ikke bli tatt opp. Ellers har jeg inntrykk av at dagsformen til konsulentene har mye å si...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Interessant.. er det peanuts å søke med etter odontologi eller?

det frister litt, ettersom jeg har karakterer nok til odontologi, men ikke med. (her i Norge that is)

9536519[/snapback]

 

Det avhenger vel blant annet av om det er plass på det semesteret du søker deg inn på, typisk 4. semester. Hvis ikke nok studenter har falt fra underveis, vil du nok ikke bli tatt opp. Ellers har jeg inntrykk av at dagsformen til konsulentene har mye å si...

9540166[/snapback]

 

Det er egentlig ikke mulig å gå over fra odontologi til medisin. Har du kommet inn på odontologi i stedet for medisin, så må du søke gjennom samordnaopptak igjen til høsten noe som vil si at mens du studerer odontologi må du samtidig ta opp fag til du har nok poeng til å komme inn på medisin.

Kommer du inn, er det ikke sikkert at du får fortsette på kullet ditt som medisin student-da avhenger det av om det er plass på kullet ditt.

 

Som sagt mye som skal klaffe for at det skal gå. Mitt råd er at hvis du vil bli lege, søk rett inn på medisin i stedet for å ta plassen til en som virkelig drømmer om å bli tannlege.

Endret av sonja84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...