.Marcus Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Det har seg sånn at jeg måtte bla opp i forrige års mattebok for å finne svar på hva jeg kunne gjøre med en av disse oppgavene, men denne står jeg helt fast på: lg ?5x + lg ?20x -- hvor "?" representerer kvadratrottegn. Alt bak lg er altså under kvadratrotstegnet på hvert ledd. Hvis jeg forstår rett skal dette kortes ned til: ( lg 5 + lg x + lg 20 + lg x ) / 2 Men lenger enn dette kommer jeg altså ikke. Fasiten viser at svaret er lg 10x. Har noen en fin utregning til meg? Endret 19. september 2007 av .Marcus Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 lg 5 + lg 20 = lg(5*20) = lg(100) = 2 lg x + lg x = lg x^2 = 2lg x (2 + 2lg x) / 2 = 1 + lg x og så kan vi gå enda litt videre, selv om jeg synes det blir mindre pent. = lg 10 + lg x = lg(10x) Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Takker så meget Kom selvsagt ikke på å reversere noen av formlene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå