Gå til innhold

Var Da Vinci kristen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lagde han ikke på oppdrag? De fleste kjente kunstverk er bestillingsverker, såvidt jeg vet.

Og jeg har inntrykk av at de fleste mennesker med ekstrem genialitet f.eks er homofile, eller andre ikke-majoritetiske (er det et ord? :hmm:) trekk, så homofili kan godt stemme.

Dessuten er det litt suspekt å tegne en slik mannekropp og være hetrofil, eller? :wee:

Lenke til kommentar

Uansett om han var kristen eller ikke så var det meste bestillingsverk fra forskjellige kirker. På den tiden var det helst dem som hadde penger og interesse for slike malerier.

Andre rike folk var vel mer interesserte i portretter av seg selv og familien.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Dette er vel ikke HEELT bekreftet å være fakta, men mye tyder på at Da Vinci var medlem av en gruppe som beskyttet hemmeligheten om jesu avkom. Om han ikke var kristen ville han nok ikke ha vært med i Brotherhood of Sion.

9550703[/snapback]

Det er vel mye spekulasjon om hvorvidt DaVinci var medlem i denne sekten.

Stiller meg litt skeptisk til all disse bøkene som er kommet ut opp igjennom som mer eller mindre velykket prøver å dokumentere at DaVinci var medlem i det ene og det andre, Maria Magdalena forhold til Jesus personen osv.

Årsaken til at jeg er skeptisk er at det har foregått så mye manipulering av skrifter, omskrivinger osv. Dette gjør vel at det meste av denne såkalte dokumentasjonen skal behandles med en viss varsomhet. Er jeg helt på viddene nå eller? :hmm:

Spennende tema, uansett..

Lenke til kommentar
Så det er ikke slik at The Brotherhood of Sion, Jesu avkom og alt det i Da Vinci-koden bare er oppspinn? Er det slik at Da Vinci-koden har vedlig mye fakta i seg?

9550944[/snapback]

Det er nok ikke bare fakta, men det er en del. Står i starten av boka at Brotherhood of Sion fantes, og at Da Vinci var medlem der.

Lenke til kommentar
Så det er ikke slik at The Brotherhood of Sion, Jesu avkom og alt det i Da Vinci-koden bare er oppspinn? Er det slik at Da Vinci-koden har vedlig mye fakta i seg?

9550944[/snapback]

Det er nok ikke bare fakta, men det er en del. Står i starten av boka at Brotherhood of Sion fantes, og at Da Vinci var medlem der.

9552389[/snapback]

Et kjapt søk på Brotherhood of Sion gir ganske mye interesant lesing..

Som denne og denne

Tror at mye av det som en leser om dette emnet baserer seg på myter og vil aldri kunne bekreftes..

Lenke til kommentar

Vil bare opplyse om at Sion-ordenen virkelig har sin rot i virkeligheten.

Den ble grunnlagt i 1956 av piere plantard.

Noe som kan være verdifullt å nevne angående plantard er det at han under andre verdenskrig opprettet to høyre-ekstreme og antisemmitiske foreninger, "Renovation Nationale Française" og "Alpha Galates".

Begge foreningene har ett viktig fellestrekk, de var begge i hovedsak fiktive, med forfalskede medlemslister.

Rundt 1940 Sendte han ett brev til regjeringen hvor han advarte dem mot en påstått sammensvergelse av frimurerene og jødene.

Da sion ordenen først ble grunnlagt i 1956, var det en forening som skulle kjempe mot husleieøkning for folk som bodde i kommunale boliger. Navnet henspeiler ikke mot Jerusalem, men mot ett lokalt Mont Sion i geneve. Foreningen gikk fort nedenom og hjem når Plantard ble fengslet for "forføring av mindreårige". (Tviler på at det er sexuell forføring som er anklagen her)

Han gjennopprettet sion ordenen flere ganger fra 1960-1989 hver gang med forskjellig innhold. i denne perioden forfalsket han også en rekke dokumenter under forskjellige pseudonymer. Disse inneholdt falsk info om at sion ordenen var en hemmelig forening fra 1099, hvor mange store navn hadde vært medlemmer, masse nonsene om den franske kongeslekt, og om en tempelridder skatt.

I 1993 Erklærte Plantard under ED at hele sion ordenens historie, og alt det tøv som fulgte med var fiktivt.

PS plantard er flere ganger dømt for dokument forfalskning :)

Hvis folk vil ha troverdig info så gå til historie bøkene..

Ps. "Tror at mye av det som en leser om dette emnet baserer seg på myter og vil aldri kunne bekreftes."

Dette er helt sant. bare at det baserer seg ikke på myter, men på ren skjær fiksjon, og det kan ikke bare "ikke bekreftes", så godt som alt, både da vinci koden og den hellige gral bygger på kan helt og holdent avkreftes :)

Og hvis dere skal absolutt finne historiske fakter om dette på internett, bruk http://www.priory-of-sion.com/ en side som faktisk reffererer til Ekte kilder :)

Og det at da vinci har masse hemmelige koder etc i maleriene sine er helt absurd, det finnes ikke ett eneste vitenskaplig bevis for det. Alle kodene som Da Vinci-kodens hovedpersoner leser inn i kunsten hans, blir motsagt av ALLE respekterte kunsthistorikere de siste fem århundrene.

på det punktet om da vinci var kristen eller ikke:

"The simple fact is that Leonardo lived a Christian life, framed by his baptism in infancy and the last rites at his death in France. He lived at courts where Christian rite and worship was deeply rooted in daily life. At the end of his life Leonardo put aside his experiments and dedicated himself to a better understanding of the doctrines of the Catholic faith."

Sitatet ovenfor er ett direkte sitat fra:

Elisabeth Lev, Kunst historiker som underviser i barokken og rennesansen på Duquesne universitetet i roma

Den mest logiske og den mest historisk korrekte sluttningen vil være å anslå at Davinci var en kristen.

Kong :)

Lenke til kommentar
Vil bare opplyse om at Sion-ordenen virkelig har sin rot i virkeligheten.

Den ble grunnlagt i 1956 av piere plantard.

Vet du hva Michael Baigent, Richard Leigh, og Henry Lincoln sier om saken nå? Mener de fremdeles det er en god nok mulighet for at det stemmer? Eller er det noen andre forholdsvis respekterte folk som tror på muligheten?

Det 'største' motargumentet jeg har vært borti er at 'the Dossiers Secrets' bare er Pierre Plantards forsøk på å få seg selv på Frankrikets trone. Og, greit det. Bare fordi Plantard skrev dem med en tvilsom hensikt, så er det jo fremdeles jævlig mye fakta i dem. Det fant jo Baigent og gjengen ut. Ødelegger det at de er 'falske',automatisk hele gral-teorien? Går det ikke ann å tro det er forholdsvis store muligheter for teorien, selv om Plantard forfalsket deler av Dossiers Secrets?

(Har bare lest litt av The Holy Blood and the Holy Grail)

Lenke til kommentar

hadde du sport han i hans tid ville han ha svart at han var kristen siden du kunne ganske enkelt bli henrette i den tia trodde du ikke på samme fantasi venn som alle de andre i landet.

men vist du hadde sport han i dag vil jeg tro at han var en ateist eller no i den duren ganske enkelt for at han var en vitenskaps mann og noe de gjør er å setter spørsmål for ting og han oppdaget nok masse som gikk mot hva kristendommen sa var rett.. så tviler på at han var kristen.

seff bare min personlige teori men for å si det sånn jo smartere du er jo mindre sjanse er det for at du har en religion du lever etter og tror på

Lenke til kommentar
Lagde han ikke på oppdrag? De fleste kjente kunstverk er bestillingsverker, såvidt jeg vet.

Og jeg har inntrykk av at de fleste mennesker med ekstrem genialitet f.eks er homofile, eller andre ikke-majoritetiske (er det et ord? :hmm:) trekk, så homofili kan godt stemme.

Jeg vet hvilket minoritetstrekk Da Vinci hadde.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Han var et geni

Oh...Hemmelig!

Dessuten er det litt suspekt å tegne en slik mannekropp og være hetrofil, eller? :wee:

9536170[/snapback]

Da Vinci var ekspert på anatomi. Det ville vært rart om det ikke falt ham inn å studere menneskekroppen, også mannskroppen.

Lenke til kommentar

Sitat Lunarpoet: "Bare fordi Plantard skrev dem med en tvilsom hensikt, så er det jo fremdeles jævlig mye fakta i dem."

Pek ut noen av de sinnsykt mange faktene i Plantard sine dokumenter som på noen som helst måte er kontroversielle, og som kan underbygge vissvase hans uten støtte fra de resterende løgnene. :)

Lenke til kommentar

og det å si at siden Baigent etc mener at det er mye sannhet i dokumentene, så er det slik. Det blir som å si at siden min onkel som er tredje divisjons trener, mener at nils ove oftebro er verdens beste fotballspiller, så tar resten av verdens langt mer kvalifiserte fagfolk feil.

Michael Baigent, Richard Leigh og Henry Lincoln har ikke mye tyngde i det store og vidstrakte historiker landskapet.

er de i stand til å sette sammen en gripende og spennende konspirasjons teori? absolutt!! Men de har fremdeles meget lite akademisk kredibilitet?

De skal derimot ha stor cred for å ha facinert store deler av verden, og for å virkelig ha laga liv og røre i kirkelandskapet :)

Mvh pax

Lenke til kommentar
Sitat Lunarpoet: "Bare fordi Plantard skrev dem med en tvilsom hensikt, så er det jo fremdeles jævlig mye fakta i dem."

Pek ut noen av de sinnsykt mange faktene i Plantard sine dokumenter som på noen som helst måte er kontroversielle, og som kan underbygge vissvase hans uten støtte fra de resterende løgnene. :)

Kan ikke nok om denne saken til å kunne diskutere. Prøver bare å finne ut hvilken 'autoritet' jeg skal velge å tro på. Men Baigent & Co har da alltid hevdet at alt er spekulasjoner, har de ikke? At det de skriver om bare er en av mange muligheter, og at det ikke en gang er den mest sannsynlig muligheten. Men alikevel en mulighet. Det kommer bare ann på hvordan man tolker faktaen. Men sier du at 'faktaen' deres ikke stemmer heller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...