Gå til innhold

Hvilket av disse kameraene skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Olympus-eiere virker veldig fornøyd med sitt valg, og det gjelder også de som har kjøpt sitt første slr. Det skyldes kanskje det som fotografi skriver om, at jpg-filene virker ferdige rett ut fra kamera.

9535822[/snapback]

Du har gjerne et lite poeng her... Har venner med både Nikon og Canon. Ser ofte at spesielt Canon (350D, 400D) bommer på hvitbalansen. Tar en ikke fullt så viktige bilder (altså ikke raw), er det kjedelig når kameraet OFTE bommer på hvitbalansen. Olympus er flinke på dette området.

Selv skyter jeg ofte med raw + jpg og bruker raw filene til å behandle "spesielt gode" bilder slik at jeg tuner de enda mer..., ellers er jpg'ene stort sett "perfekte".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste har glede av bildestabilisator, og av kameraene du nevner er E-510 opplagt å foretrekke hvis du ikke har helt spesielle behov som at lav vekt er ekstremt viktig eller at du vesentlig skal bruke kameraet på stativ. Håndholdt inne og i andre sammenhenger med lite lys vil du ha stor glede av stabilisator.

Skal du ha noe annet med stabilisator er selvfølgelig Pentax sin rimeligste modell et alternativ, og jeg antar at du etter hvert vil få Canons rimeligste med det nye stabiliserte biligobjektivet deres. Sony A100 er heller ikke noe dårlig valg. Det ville forbause meg om ikke Nikon også kommer med et rimelig stabilisert normalobjektiv hvis de ønsker å konkurrere i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...