Gå til innhold

Hvilket av disse kameraene skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Jeg er ivrig bruker av et digitalt kompaktkamera, og skal nå kjøpe mitt første speilreflekskamera (digitalt). Har forhørt meg med noen venner som har ulike typer, og fulgt med i tråder her inne.

Står nå i utgangspunktet mellom tre Olympuskameraer: E-410, E-500 og E-510. Har i utgangspunktet ikke lyst til å bruke mer enn 5000 kr, så jeg lurer på om fordelene på E-510 er så store at det er verdt å kjøpe det framfor et av de andre, og hva som egentlig er forskjellen på dem (vet noe, som at 510 har skjerm man kan se i når man tar bilde, og at den har bildestabilisator).

I tillegg har jeg lest at en del her inne anbefaler å se etter et brukt Nikon D70s i stedet for å kjøpe noen av de ovennevnte. Jeg synes egentlig det er litt "skummelt" å kjøpe brukt, men hvis det er mye bedre enn de andre, så vil jeg jo vurdere det.

Håper noen har noen gode råd å komme med!!

Kan jo nevne at skarpe bilder er det viktigste jeg er ute etter når jeg nå skal kjøpe meg nytt kamera :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen anbefaler å finne en brukt D70 i steden for ny D40. Det er ingen andre enn Nikonfanboys som mener at du skal velge en gammel D70 foran en ny Olympus, og de snakker totalt mot bedre viten.

Du kan velge hvilken du vil av E-510 og E-410. Førstnevnte har et annet designkonsept og antishake, det siste er det minste dSLR som finnes. De har begge to ganske like tekniske egenskaper, sett bort fra antishaken som E-410 ikke har. E-500 bør du glemme. Det ligger klart etter de to andre i bildekvalitet, og har heller ikke liveview. Det er faktisk rart at det fremdeles finnes noen eksemplarer av den modellen på markedet, siden det er akterutseilt av de to nyere modellene.

Jeg lurer på om vi kan få en tråd der ekstreme Nikon og Canon fanboy kan respektere at en person har valgt et system, og ikke skaper forvirring med totalt usaklige argumenter.

Lenke til kommentar

Har selv sett en del på modellene du nevner, og mitt valg heller fortsatt mot E-410.

Som PM sier, så bør du holde deg unna E-500, da dette er "forrige generasjon" fra Olympus. Og som han nevner har det dårligere bildekvalitet og ikke liveview.

Fordelene med å ha 510 foran 410 derimot syns jeg er så små, at de knapt kan forsvare prisforskjellen. 510 er tyngre, og har ett annet grep. 410 er det minste (og letteste med 375g) dSLR som finnes.

Jeg ville gått for E-410, med mindre du verdsetter bildestabilisator veldig. Og det kan jo være greit hvis du har planer om å bruke tele ;)

Lenke til kommentar

Har du prøvd å holde begge to? Om det er en del forskjell på størrelsen vil valget kanskje bli klarere om du prøver dem litt.

Jeg har forøvrig god erfaring med bildestabilisator (Pentax sin). Det gir flere brukbare bilder når du ikke bruker stativ, selv om det selvsagt ikke kan redde alt.

Lenke til kommentar

NIKON! NIKON! NIKON! :w00t::w00t::w00t:

Neida :!: :!: Jeg måtte bare :!: :!:

Jeg har ingen peiling på Olympus så kan heller ikke fraråde trådstarter om å kjøpe det. Jeg syns folk henger seg for mye opp i at alle "må ha det og det". Det viktigste er vel at de har et kamera og har lyst og evnen til å ta bilder? Om bildene så er gode, bestemmes av deres kreativitet (og dette forum. ;) he he )

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! tar gjerne imot flere :thumbup: Med utgangspunkt i det dere har skrevet, heller jeg nå mot E-410 pga prisen. Ville gjerne hatt bildestabilisator, men vet ikke om jeg synes det er verdt et par tusen? Har jo ikke det på kompaktkameraet, og klarer meg ganske greit uten. Har bare prøvd E-500, og syntes det var helt ok å holde i (uten at jeg har noe å sammenligne med). Får ta meg en tur ut og prøve de andre :yes:

Lenke til kommentar

E-510 har samme fysiske mål som E-500, så hvis du liker ergonomien bedre på den modellen så har du svaret du spør etter. Bare ikke velg E-500 i steden for E-410 kun basert på ergonomien, fordi det er den ikke verdt. Den har nemlig klart dårligere bildekvalitet. Hvis økonomi betyr mer enn Liveview bør du heller kikke etter E-400, som er ganske identisk, men uten å ha liveview.

Lenke til kommentar

Takk for flere tips! :) Jeg har lest tråden din, Lovise_84! Men så ikke E-500 eller E-510 nevnt der, derfor startet jeg denne tråden. Nå er jeg veldig i tvil om jeg har behov for bildestabilisator eller ikke! Synes kanskje det virker kjekkere å ha det enn å ha Liveview, egentlig... :hmm: Har på følelsen at jeg kommer til å gå for E-410, men skal bruke litt mer tid på å bestemme meg!

Endret av newingame
Lenke til kommentar

Anbefaler egentlig E-510 på grunn av stabilisatoren. Ønsker du å kjøpe billigst mulig er det nesten like greit å kjøpe E-400 som E-410. I praksis er det bare live view som skiller disse, men uten vridbar skjerm er det begrenset hvor nyttig live view blir. Ser at bl.a. Japan Photo har gode priser på disse modellene.

Men altså, har du råd blir E-510 det åpenbare førstevalget. Stabilisator er virkelig et stort plus.

Lenke til kommentar

Må si meg litt uenig i BlueJet her. Det er ikke bare Liveview som i praksis skiller E-400 og E-410. Som følge av Liveview, har den jo også fått ny sensor.

Han sier at han har ett budsjett på 5000. Da ser jeg ingen grunn til at han skal gå for hverken e-500 eller E400 foran E-410. Ettersom E-410 er på tilbud nå, der du får det til 4500 med kit objektivet, ville det i mine øyne være dumskap å gå for E-400 til 4000 med samme objektivet.

Lenke til kommentar
Må si meg litt uenig i BlueJet her. Det er ikke bare Liveview som i praksis skiller E-400 og E-410. Som følge av Liveview, har den jo også fått ny sensor.

Han sier at han har ett budsjett på 5000. Da ser jeg ingen grunn til at han skal gå for hverken e-500 eller E400 foran E-410. Ettersom E-410 er på tilbud nå, der du får det til 4500 med kit objektivet, ville det i mine øyne være dumskap å gå for E-400 til 4000 med samme objektivet.

9531425[/snapback]

Støttar dette. E-410 vil også ha betre kontroll på støy ved høg ISO. Her er Olympus no friskmeldt.

LiveView er verkeleg nyttig ved makrofotografering. Prøvde dette med E-510 i sommar og vart fort avhengig. E-510 har betre ergonomi og fleire dedikerte knappar på huset, mellom anna ISO-knapp. Menysystemet var likevel så enkelt med rask tilgang til dei viktigaste innstillingane, at det vil kompensere for færre knappar på E-410.

Er i ferd med å handle inn E-410 sjølv (til jobb), det blir eit kanon reisekamera mellom anna i kompaniskap med 50 mm makroen. Blir som å gå tilbake til mitt kjære og velbrukte OM-4. Eg har store hender, men har aldri hatt problem med å halde det kameraet, og E-410 er bittelitt større også. Jepp, det blir eit godt kjøp!

Og 17. oktober skal eg sitje foran PC-en, med E-1 på fanget, og lese til auget blir vått og stort, lenge, i mange timar. I år kjem julaften i oktober!

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at han bør gå for E-410. Det er lite å spare på å gå for E-400, siden liveview definitivt er verdt 500 bols.

E-510 kjøper du hvis du ønsker et større grep og antishake. Sistnevnte funksjon er ganske nyttig, og det er liveview også. Begge modellene har forresten liveview. E-500 har ingen av delene, og bør avskrives. Tiden har innhentet den modellen, slik at den er blitt et dårlig kjøp til slutt.

Med et budsjett på 5000 så får du et glimrende kamera med nyttig liveview, og en annerledes ergonomiløsning. Jeg liker den løsningen bedre enn et lite grep. Antishake er kjekt å ha, men jeg synes kanskje at størrelsen og prisen på E-510 gjør meg tvilende. Det er ikke det at det er stort, men mer at jeg liker det annerledes grepet til E-410 bedre.

Btw. Liveview er naturligvis nyttig både med og uten vinkling.

Lenke til kommentar

Jeg vil av disse også anbefale E-510. Prøvde det tidligere i sommer og må si det fallt i smak. God balanse, passe størrelse og godt å holde. Gode og oversiktelige menyer, og stort sett alle manuelle innstillings muligheter du kan ønske deg; -Og flere til!

Nikon har riktignok en bedre optisk søker, men mangler fortsatt LiveView.

E-510 har større batterikapasitet enn E-410. Innebygd bildestabilisator gir deg et stort fortrinn i dårlig belysning og hjelper også litt ved bruk av tele uten stativ.

Så litt om valuta på optikk. Dette er Fourthirds store trumf. Små, hendige, lette og lyssterke objektiv godt under prisen til konkurrentene (les Canon og Nikon).

Skulle du likevel føle trangen til Nikon anbefaler jeg personlig D40 med besparelsen på dette huset kontra andre investert i kvalitets optikk. Dropp kit-objektivet og kjøp noe ordentlig!

vedrørende olympus holder kit-objektivene en ganske god klasse.

Lenke til kommentar

Jeg har E-510, og valgte den fordi den hadde litt flere knapper, som gjør noen instillinger litt lettere tilgjengelig, og fordi jeg syntes den var litt bedre å holde i. Billedstabilisatoren virker bra for meg. Jeg var lenge litt i tvil. Hadde E410 hatt de samme knappene og billedstabilisatoren hadde jeg valgt den litt mindre versjonen.

Når det gjelder LiveView har det noen begrensninger, men er også fantastisk nyttig. Jeg bruker det ganske mye, spesielt når jeg ikke vil at junior skal se at jeg stiller meg opp. Jeg tipper at det ikke kommer til å bli lansert nye dSLR uten LiveView lenger.

Fortsatt har de ikke lagt inn en liten mikrofon og lagring av billedstrøm direkte til AVI fil, men det kommer sikkert senere.

Jeg har venner med Nikon D70s, og jeg må si at det er betraktelig greiere med Olympus på tur enn Nikon. Vekt og størrelse har faktisk betydning.

Et stort kamera kan lettere bli liggende igjen hjemme.

Jeg har en følelse av at Olympus selger bra for tiden. Jeg så hvertfall ganske mange Olympuser med de nye Kit-objektivene med blå ring når jeg var på ferie i Danmark. Der hadde også flere butikker tapetsert vinduer med olympus. Muligens er Norge mer fastlåst til Canon/Nikon enn Danmark.

Ett tips til slutt. Husk å kjøpe både et stort CF kort og ett stort Xd kort. Fantastisk lurt å ha to minnekort samtidig inne.

Jeg vet jeg terper på dette, men de leverer også de mest "ferdige" bildene i jpg-kvalitet rett ut fra kamera. Det er ikke noe behov for etterbehandling, selv om det beste naturligvis er å ta kontrollen ved å bruke rawformatet i steden for jpg.

9532387[/snapback]

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg er superfornøyd med E-510'en min. Om du planlegger å kjøpe teleobjektiv fremover er E-510'en nesten et must i forhold til E-410. Bildestabilisatoren er veldig god, jeg kan ta bilder på tilsvarende 300mm (altså 150mm) ned i 1/30sek. Uten stabilisator (altså en E-410) ligger det rundt 1/150 til 1/300 sek. Det betyr at det blir færre ganger du må legge inn årene og si "pokker, det er for mørkt!".

Ellers er grepet forskjellig, så prøv begge to og se hvilken du faller for.

Ja - også er optikken til olympus superkompakt. Folk gjør store øyne når de ser at det er fire objektiver, en blitz og et kamerahus i den moderate kamerabag'en min..

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt IS'n som er innebygget i E-510... Husk at med 2x cropfaktoren på 4/3 systemet, er det ganske morro å eksperimentere med tele... har f.eks en 400mm som blir effektivt 800mm(!).... da er det morro med IS... :)

Sikler en god del på E-510, men økonomien tillater ikke et hus til akkurat nå.... og så er jeg spent på E-3 som kommer snart... Men det blir jo et par hakk ekstra opp i pris da.... Lukter overtid på jobben.

Uansett; Tror neppe trådstarter blir skuffa av hverken 410 eller 510. :)

Olympus optikken er jo .... *sikle*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...