Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

leie av kontorlokale, spørsmål rundt kontrakt

FrilanserBob

Anbefalte innlegg

Har vært og sett på et kontorlokale, som egentlig er to kontorer slått sammen til ett. Det er dør inn på hvert av de gamle kontorene Imidlertid har jeg et par ting jeg lurer på rent juridisk i forhold til kontraktsforslaget jeg har fått;

- Under befaring spurte jeg eier om det var greit at jeg delte av og lot noen andre dele lokalet med meg og det var greit sa hun, så lenge avdelingen kan fjernes. Men i det kontraktsforslaget jeg fikk fra henne står det at framleie ikke er lov, hvordan skal jeg forholde meg til det? Kan jeg sette opp noe skille i mellom rommene, og kalle det kontorfelleskap for å unngå dette med framleie mon tro?

- Det står ingen ting spesifikt i avtalen om oppsigelsestid, men avtalen er tidsbestem på tre år hvor jeg må si fra tre måneder før hvis jeg ikke vil fornye avtalen, ellers fortsetter avtalen. Hva skal jeg gjøre med dette? Så vidt jeg har forstått, gjelder tre måneder gjensidig oppsigelse av avtalen hvis ikke annet er angitt, men kan jeg da si opp innen disse tre årene?

- Burde jeg kreve en tilleggsavtale for disse to punktene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har vært og sett på et kontorlokale, som egentlig er to kontorer slått sammen til ett. Det er dør inn på hvert av de gamle kontorene Imidlertid har jeg et par ting jeg lurer på rent juridisk i forhold til kontraktsforslaget jeg har fått;

- Under befaring spurte jeg eier om det var greit at jeg delte av og lot noen andre dele lokalet med meg og det var greit sa hun, så lenge avdelingen kan fjernes. Men i det kontraktsforslaget jeg fikk fra henne står det at framleie ikke er lov, hvordan skal jeg forholde meg til det? Kan jeg sette opp noe skille i mellom rommene, og kalle det kontorfelleskap for å unngå dette med framleie mon tro?

- Det står ingen ting spesifikt i avtalen om oppsigelsestid, men avtalen er tidsbestem på tre år hvor jeg må si fra tre måneder før hvis jeg ikke vil fornye avtalen, ellers fortsetter avtalen. Hva skal jeg gjøre med dette? Så vidt jeg har forstått, gjelder tre måneder gjensidig oppsigelse av avtalen hvis ikke annet er angitt, men kan jeg da si opp innen disse tre årene?

- Burde jeg kreve en tilleggsavtale for disse to punktene?

9529625[/snapback]

1. Få det ned på papir at du har lov til å gjøre det slik som dere avtalte muntlig. Da kan de ikke komme etterpå. Få det fram tydelig at det er snakk om endring.

2. Du har bundet deg for tre år av gangen. Hvis du ikke sier i fra senest tre måneder før de tre årene har gått, er du bundet til tre nye år.

Hvis du vil endre dette burde du også få det ned på papir, se pkt. 1.

Får dere det ned skriftlig, så slipper dere event. konflikter i ettertid. Sparer begge parter for tid, bry og ekstra utlegg.

Lenke til kommentar

Nja, i næringslivsforhold så er det plutslig hardere siden man regner begge parter som profesjonelle.

Selvfølgelig har man alltids avtl. § 36, men det er et meget snevert unntak. Og man har selvølgelig bristende forutsetninger.

Men dette skal svært mye til for å få gjennom.

Så hvis du skrev under tre års leie, ja så er du bundet til tre års leie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...