Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Siden det ikke har vært noen nyhetsartikkel om dette enda.

18.september ble en ny versjon av gratisverjonen VMware server lansert i versjon 1.0.4. Ryktene svirret lenge om en VMware Server 2 skulle bli lansert under VMworld 11.-13.september, men dette skjedde altså ikke. I stedet ser det nå ut som VMware har lansert en oppgradering av VMware 1 i stedet.

Jeg har ikke fått testet det enda, men det kan bli spennende å se om problemene rundt USB-enheter på Vista som host OS har blitt borte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det var vel aldri snakk om lansering av Server 2.0 under VMworld, men heller lansering av en beta for 2.0. Det som kom fram er likevel at en public beta av 2.0 vil bli tilgjengelig om 40-50 dager.

Siden Server 1.0.x kun støtter USB 1.1 vil den nok slite med en del devicer og du vil sannsynligvis ha mer glede av VMware Workstation 6 eller Player 2.0 som støtter USB 2.0.

Lenke til kommentar

Det svirret hvertfall rykter i sommer om at Server 2.0 ville komme på VMworld, noe utover de ryktene har jeg ikke fått med meg.

Når det gjelder USB 2.0/Player/Workstation, så fungerer det fint så lenge du selv er den eneste som har behov for å ha tilgang til VM'ene. Til mitt bruk har jeg behov for at 5 mennesker deler et sett med VM'er med en del low-speed USB-enheter tilgjenglig..... Ser ut som man bare må smøre seg med tolmodighet :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hovednyhetene i 2.0 er:

- Støtte for Virtual Center 2.5

- Ny generasjon virtual hw, dvs at man kan ha flere virtuelle NICs, contollere, etc, 8GB minne, usb 2.0 (samme som workstation 6.0)

- Nytt webinterface basert på tomcat hvor man kan gjøre "alt" (ikke egen frittstående klientapplikasjon som idag)

- VI API (esx API)

- VIX 2.0 (workstation 6 api)

- Datastores (lokal / NFS / CIFS)

- Ny rettighetsmodell alà ESX

Lenke til kommentar

Nei, det gjelder for virtuelle maskiner. VMware Server kan bruke alt av minne som host OS'et ser, men det blir maks 8GB per virtuelle maskin. Til sammenligning kan man idag i ESX ha 16GB minne i gjester og i 3.5 kan man ha 64GB minne i de virtuelle maskinene. :)

Endret av wsp
Lenke til kommentar

Med ESX Starter er det lov å ha 8GB minne på hosten (dette er en EULA begrensning) og 2 cpu-sokler med maks 4 kjerner hver. Prisen her er ca $1000.

ESX 3i som lanseres i løpet av et par måneders tid(?) til en pris på $495 og ha liknende begrensninger som Starter, bortsett fra på minne. Samtidig lanserer de også VI Foundation til $995 som vil være en mer avansert versjon som kan administreres fra VC, har støtte for delt lagring, VCB og patching (også av gjesteOSer som Windows, redhat og suse) (hvis man har VC). Etter det jeg har forstått så blir det slik at hvis man kjøper Starter i dag får man VI Foundation når den blir tilgjengelig.

Lars

Lenke til kommentar
Etter det jeg har forstått så blir det slik at hvis man kjøper Starter i dag får man VI Foundation når den blir tilgjengelig.
Meget bra tips!

Men Starter kan også administreres av VC om man kjøper VC i tillegg og kjører flere starter servere? Beklager at jeg er OT.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Etter å ha prøvd Server 2.0-betaen så kan jeg legge til at det faktisk fortsatt finnes en tykk klient. Denne er såvidt jeg kan se ikke annonsert og den er også kun tilgjengelig på windows, men er kun inkludert hvis man laster ned linuxversjonen. Denne klienten er den samme som brukes for å administrere ESX 3.5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...