Gå til innhold

Justering av bildeformatet mulig?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Samsung PS50Q96HD som jeg stort sett er fornøyd med. Men 16:9 bildet er en tanke feiljustert. Det vil si at bildet er strukket litt i vertikal retning, slik at f.eks. mennesker blir noe for lange.

Etter å ha sjekket nøye med andre apparater som referanse, fant jeg ut at bildet er strukket ca 3cm i vertikal retning. Dette er kanskje ikke så mye når det gjelder 50 tommere, men likevel nok til at jeg irriterer meg over det, selv om ikke så mange andre merker det. Det er 30 dagers angrefrist på Elkjøp, men jeg liker som sagt TV'n godt bortsett fra dette problemet.

Jeg er takknemmelig hvis noen vet om det er greit å justere dette. (Jeg kan ikke gjøre det med de vanlige brukerkontrollene).

Mvh Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når opplever du dette? Ved pcbruk, tvtitting (digital tv, analog tv? eller dvd?

9531894[/snapback]

Jeg bruker denne plasma TV'n mest til TV titting, og det er her jeg la lagt merke til det. (Hvorvidt det også gjelder PC inngangen, vet jeg ikke.) Signalene er via fiber og er fra terminalutstyret og dekoderen koblet direkte til TV'en på Scartinngangen EXT1. (Jeg har også sjekket signalene på EXT2 med samme resultat).

Lenke til kommentar

Det viste seg at dekoderen fra EB (Kreatel) hadde strukket bildet i vertikalretning, selv om den var innstilt på 16:9. Trodde ikke det var mulig, men den tillot at jeg komprimerte bildet vertikalt, og det var mer å gå på her uten at jeg fikk sorte striper oppe eller nede. Nå ser det ut til at alt er i orden.

Denne dekoderen er nok ikke den mest avanserte. Den mangler bl.a. HDMI-kontakt. Har hørt EB leverer bedre dekodere når de installerer nå, så jeg får be om å få den siste utgaven.

Forøvrig takk for gode råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...