Gå til innhold

Sykkeltrening. Trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er en gutt på 15 år, ca 1.81 høy og veier 64 kg. Og de kiloene er for det meste fett, ikke muskler. Jeg er ikke feit, men jeg mangler bare muskler :blush:

Planene mine er å fjerne litt fett på kroppen, og i tilleg få litt muskler. (Jeg er ikke ute etter å få skikkelige "bolemuskler".)

Det jeg lurte på da, er om sykkling vil hjelpe noe serlig. Jeg har lyst til å kjøpe en racer, men jeg må forsikre meg om noe:

-Blir ryggen min trent? (Sliter med dårlig holdning)

-Blir jeg tregere? (Altså når jeg løper. Mange i klassen som sier at du blir treger av sykkling, og jeg er ikke spessielt rask for å si det sånn.)

-Blir kondisen mye bedre? Eller er det bedre med jogging da?

Samtidig så spiller jeg fotball de gangene jeg får til og noen å spille med.

For mange av dere, så virker sikkert disse spørsmålene helt på trynet, men jeg har ikke peiling når det gjelder trim :blush:

Mvh Stian

Endret av stizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(Jeg er ikke ute etter å få skikkelige "bolemuskler".)

Når skal folk slutte å spørre om dette? For tusende gang, man får ikke bole muskler over natta! Du kan trene i årevis uten å få "bolemuskler".

Skal du oppnå mr. olympia muskler får du slenge inn et tiår med trening, plenty med steroider og masse mat!

On-Topic:

Hvis du vil legge på deg muskler, må du trene styrke. Du vil ikke kunne pådra deg dette ved å sykle. (Selvsagt vil man legge på seg muskler av sykling, men dette blir på en annen måte).

Du veier 64kg, og er 181 høy. Dette er ingenting. Det er greit nok at du vil legge på deg muskelmasse, men å prøve og slanke bort fett, er bare dumt. Vil du legge på deg muskler, dra til nærmeste treningssenter - ta en prøvetime. Kjør baseøvelser (knebøy, benkpress, markløft osv). Sørg for korrekt teknikk.

Spis sunt, og spis mye. Se f.eks stickyene på treningsforum.no for mer informasjon.

Du må gjerne begynne å sykle, men dette vil ikke resultere i sterkere rygg.

Good luck, and Godspeed. :)

Edit

-Blir jeg tregere? (Altså når jeg løper. Mange i klassen som sier at du blir treger av sykkling, og jeg er ikke spessielt rask for å si det sånn.)

Tull.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Ok, takk for et godt svar ;)

Jeg ser at det jeg sa ble litt feil. Det jeg vil er jo egentlig å bare holde meg i form, få bedre kondis og bedre holding. Treningsstudio venter jeg litt med, må få orden på "økonomien" min :p

Og grunnen til at jeg sa at jeg ikke var ute etter bolemuskler, er fordi at jeg regna med slike kommentarer: "Drit i sykkling, vi du ha musker må du pumpe!" osv osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
-Blir ryggen min trent? (Sliter med dårlig holdning)

Nei. Denne bør du absolutt trene i tillegg. Spesielt hvis du sliter med dårlig holdning. Enkle tøyeøvelser kan hjelpe deg veldig.

Syklister er ikke gode til å løpe, så hvis jeg skal polarisere spørsmålet så er svaret ja. Likevel tror jeg neppe du trenger å bekymre deg over dette, ettersom du skal sykle veldig mye før du merker noe og du vil sannsynligvis ikke merke noe i det hele tatt hvis du ikke er særlig rask fra før. Personlig har jeg merket at farten har minsket noe, men jeg løper fortsatt under 8 blank på 60 meteren.

-Blir kondisen mye bedre? Eller er det bedre med jogging da?

Det kommer selvsagt an på hvor bra du trener, men ja, den blir bedre. Husk at du kommer til å merke en større forbedring i "sykkelkondis" enn noe annen, men den generelle kondisjonen vil også øke.

Lenke til kommentar

Veldig fint om du har ett godt treningsenter i nærheten, da mange har flere forskjellige kardio apperater.

For eksempel romaskin, tredemølle, sykkel og rare løpemaskiner. For å nevne noe - si at du har fire forskjellige, om du trener to ganger i uka, tar det to uker før du kjører samme øvelse, og det skal mye til for å få belastningskader. Ellers kan mye gjøres ved å kjøpe _gode_ sko, og gjerne noen såler også.

Lenke til kommentar
Veldig fint om du har ett godt treningsenter i nærheten, da mange har flere forskjellige kardio apperater.

For eksempel romaskin, tredemølle, sykkel og rare løpemaskiner. For å nevne noe - si at du har fire forskjellige, om du trener to ganger i uka, tar det to uker før du kjører samme øvelse, og det skal mye til for å få belastningskader. Ellers kan mye gjøres ved å kjøpe _gode_ sko, og gjerne noen såler også.

9557199[/snapback]

OK ;)

Takker for svar alle.

Men hva slags tøyeøvelser er bra for ryggen. Også har jeg en romaskin stående på loftet, relativt ny. Er denne veldig god for ryggen?

Dette er sikkert dumme spørsmål for dere, men jeg har aldri trent ordentlig før :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...