Øyvind€ Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 På jakt etter objektiv, men klarer ikke helt bestemme meg.. Ser sigma har fått både god og dårlig omtale, men ikke funnet så masse om Tamro`n... anyone her som har noen erfaring ? Gjerne med begge.. De jeg lurer på er: Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 Di-II LD ASPHERICAL Sigma 18-200mm F/3,5-6,3 DC OS Eller... er det noen andre linser som anbefales i denne prisklassen ? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Testene som finnes på nettet tyder på at Tamronen er i særklasse blant superzoomene fra tredjepartleverandørene. Det blir og hevdet at den er hakket hvassere enn Nikon sin 18-200 på en del områder. Så hvis du skal ha en superzoom og har råd til den høyere prisen er nok Tamron det beste valget. Ellrs så ser det ut som om det har blitt solgt svært få av denne i Norge. Jeg tipper det henger sammen med at etterspørselen er stor internasjonalt, og da blir Norge et lite land som koomer bak i køen. Det jeg sier er at det nok er små sjanser for å få annet enn synsing og lenker til tester med å spørre i norske forum. Mine tanker om objektivet finner du her http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=295728 Trenger du mer input, vil jeg råde deg til å søke i ulike forum på DPReview etter 18-250. Der er det mange innlegg om det, både billedeksempler, lenker til tester og diskusjoner Tamron superzoom vs Sigma superzoom. God lesing Mvh Tim Typo Endret 19. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Ellrs så ser det ut som om det har blitt solgt svært få av denne i Norge. Jeg tipper det henger sammen med at etterspørselen er stor internasjonalt, og da blir Norge et lite land som koomer bak i køen. Norge er et lite land, men i forhold til folketallet selges det svært mange DSLR... Så sånnsett stiller ikke Norge spesielt mye dårligere enn andre tilsvarende land. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Norge er et lite land, men i forhold til folketallet selges det svært mange DSLR... Så sånnsett stiller ikke Norge spesielt mye dårligere enn andre tilsvarende land. 9531299[/snapback] Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg det skyldes at importøren er ganske slapp. Jeg ringte de og spurte om når den ville komme til Norge med K-fatning. Joda. Jeg ble tatt godt i mot, med rikelig med koseprat. De måtte undersøke litt fikk jeg til svar. Men de ringte aldri tilbake med svar på spørsmålet. Hvis opplevelsen min er representativ, så skjønner jeg godt at salget går litt tregt her. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg det skyldes at importøren er ganske slapp. Jeg ringte de og spurte om når den ville komme til Norge med K-fatning. Når det er sagt, ser det ut som den er på fjernlager i Norge med K-fatning nå, og at butikkene vil ha den om 3-4 dager... https://prisguiden.no/product.php?productId=73617 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Bare for å gjøre bildet komplett. Når jeg nå, i likhet med k-ryeng har konstatert at objektivet er å få tak i, så har jeg tatt meg en tur til fotosjappa på hjørnet. Der har jeg spurt om hvilken pris de eventuelt kan skaffe det til. Jeg har nå venta minst en måned på svar. Det kan selvfølgelig være i butikken det svikter, men med den første erfaringa min i minne, så gjør jeg meg automatisk litt andre tanker. Tamron har en del svært gode produkter. Hvis de hadde fulgt meg opp som kunde, så ville jeg sannsynligvis ha handla superzoomen deres for lenge siden. Synd. For hvis objektivet levde opp til forventningene, så ville de nå hatt en positiv referanse, her i forumet på Akam. I stedet er alt de har en frustrert potensiell kunde. ---- Kom forresten på en ting. Det finnes en brukererfaring på Canon-versjonen av dette objektivet her på akam. I tillegg er det en lenke til en test i produktguiden. Mvh Tim Typo Endret 20. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Kom forresten på en ting. Det finnes en brukererfaring på Canon-versjonen av dette objektivet her på akam. I tillegg er det en lenke til en test i produktguiden. Jada, det er fortrinnsvis Pentax-utgaven - i Norge - som har vært treg... Skal ikke si at Tamron er noen racere på de andre fatningene heller dog. Men jeg er enig med deg, selv om du ikke skal se bort fra at det også er butikken som har somlet litt med å skaffe pris til deg... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Jeg snubla akkurat over en tråd med billedeksempler http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=24892448 Siden de er posta i et Pentaxforum er bildene trolig tatt med kamera med billedstabilisator. Leser du litt lenger ned i tråden så ser du at trådstarter er nybegynner. Det går forresten nå rykter om at Pentax har tenkt å selge dette objektivet under eget navn men med SMC coating. Blir sikkert litt dyrere, men Pentax Norge vet jeg at er seriøse. Scandiafilm AS Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Så hvis du skal ha en superzoom og har råd til den høyere prisen er nok Tamron det beste valget. 9529439[/snapback] Ups. Nå ser jeg at jeg nok var litt for rask til her. Nå først gikk det opp for meg at Sigmaen du snakker om er den nye utgaven med OS som er enda ferskere i markedet enn Tamronen. Det objektivet har jeg faktisk glemt, siden det ikke er særlig aktuelt for meg som Pentaxbruker med billedstabilisering i huset. OS kan komme til å endre bildet en del. Under forutsetting av at den virker da. Samtidig så er det vistnok bare et redesign av den gamle utgaven uten OS, og den har ikke noe særlig godt rykte. Det jeg egentlig sier er at det nok er nesten umulig å finne klare svar på dette tidspunktet. Mvh Tim Typo Endret 21. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 OS kan komme til å endre bildet en del. Under forutsetting av at den virker da. Samtidig så er det vistnok bare et redesign av den gamle utgaven uten OS, og den har ikke noe særlig godt rykte. Det jeg egentlig sier er at det nok er nesten umulig å finne klare svar på dette tidspunktet. OS-utgaven har kommet på markedet, og har blitt testet allerede (i Canon-utgave, riktignok). http://photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_...563os/index.htm Den er ikke på langt nær like god som Nikon sin tilsvarende, og langt fra perfekt, men hvordan den yter sammenliknet med 18-200 uten OS, har jeg ikke sett på... Uansett virker det ikke som (bortsett fra OS da) den er bedre enn Tamron 18-250. Lenke til kommentar
ruva Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Har hatt min sigma 18-200 OS i noen uker. Er godt fornøyd med den. Bruker det primært som et ferieobjektiv. Om du bor i Oslo kan du godt ta en titt på det. Ellers så kan jeg sende noen bilder(når jeg er tilbake i Norge.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) På jakt etter objektiv, men klarer ikke helt bestemme meg.. Ser sigma har fått både god og dårlig omtale, men ikke funnet så masse om Tamro`n... anyone her som har noen erfaring ? Gjerne med begge..De jeg lurer på er: Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 Di-II LD ASPHERICAL Sigma 18-200mm F/3,5-6,3 DC OS Eller... er det noen andre linser som anbefales i denne prisklassen ? 9528959[/snapback] Jeg har ikke testet Sigmaen, men har Tamronobjektivet. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til så store zoomområder, men jeg er svært positivt overrasket over objektivet. Meget skarpt, og fargene blir akkurat slik de skal være. Har nå kommet hjem fra en tur til Middelhavsområdet der jeg hadde med 18-250'n som eneste objektiv, og angrer ikke på det valget! Det eneste jeg kunne tenkt meg var litt bedre lysstyrke, og at autofokusen på største tele hadde vært raskere. Men til vanlige bilder er den OK. Endret 21. september 2007 av Slettet+149837134 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) OS-utgaven har kommet på markedet, og har blitt testet allerede (i Canon-utgave, riktignok). http://photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_...563os/index.htm Den er ikke på langt nær like god som Nikon sin tilsvarende, og langt fra perfekt, men hvordan den yter sammenliknet med 18-200 uten OS, har jeg ikke sett på... Uansett virker det ikke som (bortsett fra OS da) den er bedre enn Tamron 18-250. 9540323[/snapback] Optisk er jeg ikke i tvil om at Tamronen er best. Sigmaen ser rett og slett totalt ubrukelig ut ved 35mm. Direkte ekkel bokeh virker det og som den har. Denne bekrefter nok mye det jeg trodde. Men så er det dette med billedstabilisator da. Hvor mye det hjelper i praktisk bruk, ikke i tester. Liten vits med et objektiv som tegner skarpt, hvis du er stødig nok. Ja du skjønner sikkert hva jeg mener. Mvh Tim Typo Endret 21. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå